Árnyékcég

Publicisztika

Lapzártánk után fejezte be zárt ülését az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága; a szünetben a titkosszolgálati miniszter tájékoztatót tartott. Ekkor világgá röpített szavaiból sok újat a megfigyelési ügyről nem tudtunk meg - ahhoz képest, amit sejtettünk, bizonyosan nem.

Lapzártánk után fejezte be zárt ülését az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága; a szünetben a titkosszolgálati miniszter tájékoztatót tartott. Ekkor világgá röpített szavaiból sok újat a megfigyelési ügyről nem tudtunk meg - ahhoz képest, amit sejtettünk, bizonyosan nem. De a miniszter rajta van a dolgon, rövidesen újabb bizonyítékokat tár a köz elé. Vagy mondjuk azt, hogy bizonyítékokat, mert az eddig nyilvánosságra került tények túl sok mindent nem támasztottak alá keddi állításai közül.

Amelyek szerint a Nemzetbiztonsági Hivatal (NBH) "polipszerű árnyék-titkosszolgálatot" leplezett le, "mely képes volt beépülni különböző szervezetekbe, ahonnan magán-, üzleti és állami titkokat tudott megszerezni". A polipnak a Fidesz-éra két titkosszolgálati minisztere is megbízásokat adott.

A titkosszolgálati miniszter a jelek szerint mint sértetti képviselő, netán mint a további rendőrségi nyomozást megalapozó gyanú ügyében adatgyűjtést folyatató szerv vezetője nyilatkozott meg. Ilyen van. Sőt - a titkosszolgálati miniszternek hovatovább kötelessége beszámolni arról, ha egy ilyen csúnya esetre bukkan.

Súlyos állítását oktalanság lenne eleve konfabulációnak és rágalomnak gondolni - hisz annyi minden látszik alátámasztani. A két tehetséges biztonsági szakember előélete, e két személy vonzódása a Fideszhez. A két másik megnevezett személy, Kövér László és Demeter Ervin vonzódása a romantikus kémtörténetekhez, meg ahhoz a világszemlélethez, mely szerint a történelmet a titkosszolgálatok (és egyéb ezoterikus társaságok) mozgatják. Az ellenzéki sajtó feltűnő, naprakész informáltsága a kormányhoz meg az MSZP-hez köthető botrányokról, álbotrányokról, titkos tervekről - mely informáltsághoz a hagyományos újságírói eszközök sokszor oly kevésnek tűnnek. És akkor a távolabbi múltról még nem is beszéltünk! Mert ha a Lakatos Miklós-féle trabantos önégetés 1999-ben leginkább balfaszságról is árulkodott, azt az esetet, amikor 2001 elején a nagyobbik kormánypárt a koalíciós partnere vezetőjével elbánt, amikor az okvetetlenkedő Torgyánt a kazettaüggyel, fiának korrupciós gyanúba keverésével kiejtették a játékból, már korántsem a mókás ügyetlenkedés aurája vette körül.

De tudni persze nem tudunk, nem tudhatunk semmit. Vajon a két fiatalember mit kezdett az ügyesen megszerzett adatokkal? Afféle magányos harcosok voltak, némi politikai beágyazottsággal, vagy a függelmi viszony egyértelműbb volt - ahogy azt Szilvásy előadta? Átalányban fizették őket, vagy bitre? Ki fizette őket, és főként miből? Kit figyeltek - ki mindenkit? És ki mindenkinek forgalmazták a megszerzett árut? Hányfele dolgoztak? Megannyi érdekes kérdés, melyek megalapozottsága az eddig napvilágra került tények fényében aligha vitatható.

Ám ez - hogy tehát nem rögtön dobjuk a kukába Szilvásy György történetét - csak a dolog egyik oldala lenne. Ahhoz, hogy elhiggyük, többre lesz szükség.

Azok a bűncselekmények - lőfegyverrel való visszaélés, államtitoksértés, többrendbeli számítógépes visszaélés és magántitok jogosulatlan megismerése -, amelyek gyanújával az NBH feljelentést tett a rendőrségen (a Nemzeti Nyomozó Irodánál), ha megállnak a bíróságon, közepesen súlyos börtönbüntetést vonhatnak maguk után.

De az esetleges marasztaló ítéletig igen hoszszú út vezet. A rendőrségi nyomozás oroszlánrészét az NBH vagy elvégezte, vagy nem - nagy kérdés, hogy a NNYI az állítólagos megfigyelők megfigyelése során keletkezett bizonyítékokhoz - bármik legyenek is ezek - érdemben hozzá tud-e tenni bármit, vagy sem. Azt nehezen tudjuk elképzelni, hogy a rendőrség ne találja megalapozottnak a gyanút - annyira legalább, hogy nyomozni kezdjen. A vádemelési javaslatra is fogadni mernénk, még akkor is, ha a rendőrségben nyilván van némi indokolt félsz, vajon az ügyészség nem dobja-e vissza indítványukat, ha az nem áll kellően erős lábakon. De mit vállal majd be az ügyészség? Milyen súlyú vádakat ítél majd képviselhetőnek? És ha valamit a bíróság elé is visz, mit sikerül majd bebizonyítania az első, a másod- és a harmadfokon? És kire? Kövér Lászlóra? Ahogy haladunk képzeletben felfele a magyar igazságszolgáltatás grádicsain, úgy növekszik a bizonytalanság. Ezen intézmények az elmúlt húsz évben talán még soha nem találkoztak politikailag ennyire súlyos üggyel - mégiscsak a kormányzásra pillanatnyilag legesélyesebb párt második emberét vádolta meg a jelenlegi kormány egyik legbefolyásosabb minisztere súlyos bűncselekményekkel. A politikai nyomás óriási lesz, és csak fokozza az, hogy az eljárás legizgalmasabb része a választási kampány idejére esik. Miközben ezen intézmények természetes hivatali ösztöne a hárítás és a tutizmus - gondoljunk a nem bolygatott Gripen-ügyre; a slendrián Postabank-vádiratra, a brókerbotrányra; vagy akár csak a nettó elbaszásokra: ki hitte el ebben az országban egy pillanatra is a Hajdút és Kaisert elmeszelő első móri ítéletet?

Vagy az van, hogy a kormánynak megdönthetetlen, cáfolhatatlan bizonyítékai vannak mindarra, amit Szilvásy kedd délután felskiccelt. Vagy ilyen erős, az elmarasztaló ítélethez elegendő bizonyítékai speciel nincsenek, de olyan erős bizonyítékai vannak, amelyek nyilvánosságra hozatala - például a bírósági tárgyalás során - legalább a közvélemény szemében hihetővé, sőt valószínűvé teszi e titkos ellentitkosszolgálat-szerű izé létezését. Vagy pedig az van, hogy a kormánynak még ilyen bizonyítékai sem lesznek. Megjegyeznénk: számos csapdát rejt az is, ha a kormány spinre, kampánytémaként, a politikai ellenfél diszkreditálására kívánja felhasználni ezt a botrányt. A nyomozás során keletkezett adatokkal ugyanis nem tehet meg bármit. Azt eszünk ágában sincs feltételezni, hogy az NBH nem rendelkezett törvényes engedéllyel az UD-sek megfigyelésére; de az szerfölött valószínűnek látszik, hogy Csányi Sándor lehallgatását senki nem hagyta jóvá - az ő neve jogellenesen kapott nyilvánosságot. Hogy csak egyet említsünk e buktatók közül. (A rágalmazási perek özönéről szó se essék.)

Az első változat szerint az egyik nagy magyar párt - a kettő közül - a köztársaság legnagyobb ellensége. A második szerint ezt következmények nélkül teheti: mert vagy a kormány nem bírja tőle megvédeni az államot, és/vagy az igazságszolgáltatás nem akarja. A harmadik szerint a másik legnagyobb, jelenleg kormányzó magyar párt az állami titkosszolgálatot politikai ellenfele kompromittálására használná fel.

Ebből nehéz lesz jól kijönni.

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.