Az egész semmi – Lehetséges-e nyugatias társadalomfejlődés keleties értékrenddel?

  • Kozák Márton
  • 2014. október 4.

Publicisztika

A Noran Libro kiadásában októberben megjelenő Magyar polip 2 – A posztkommunista maffiaállam című kötetben olvasható írás rövidített változata.

Kornai János szerint Magyarország az első és eddig az egyedüli az 1989–90-ben demokratikus útra tért országok közül, amely többségi akaratot követve letért a Nyugat felé vezető útról, és a posztkommunista demokráciák csoportjából átsorolódott a posztkommunista autokráciák táborába.

A 80-as években senki sem képzelt a szovjet tömb legnyugatosabb országának ilyen jövőt. Sem a magyar nép egyszerű gyermeke, aki a tábor legliberálisabb barakkjában a lesajnált Kelettől – és nem mellékesen az elcsatolt területeket birtokló államoktól – való különbözőség, sőt, a különbség bizonyítékát látta, a kultúrfölény folytatódását más geopolitikai ­körülmények közepette. Sem a nép tojásfejű gyermeke, aki a magyar virtus ily módon történő megnyilvánulásában is Szűcs Jenő briliáns történeti elemzése alátámasztását fedezte fel: Kelet-Közép-Európával, benne Magyarországgal az orosz medve azt ragadta magához, amihez nincs köze, ami nem az övé.

Nyugatias intézmények, keleti értékkészlet

A puding próbájának ideje a szovjet birodalom összeomlása után érkezett el. Az elmúlt két és fél évtizedről született értékeléseket Kornai Jánostól Csath Magdolnáig, Ungváry Krisztiántól Schmidt Máriáig a nagyon különböző képességek és vonzalmak befolyásolták. Nemzetközi koordinációban készült viszont egy olyan kutatás, amely a társadalomtudományoktól elvárható objektivitással mutatta meg a világban elfoglalt helyünket és annak okait. A World Value Survey (WVS) a világ több tucat országában, harmonizált kérdőív és egységes módszertan alapján végzett értékkutatás, melynek magyarországi adatgyűjtését a Tárki végezte 2009 márciusában. Az eredmények alapján készített térkép egyértelműen azt mutatja: értékszerkezetünk nem a nyugati keresztény kultúra keretei közé illeszkedik, választásaink, preferenciánk nem a nyugati világ országaihoz tesznek bennünket hasonlatossá. Hazánk helye nemhogy a nyugati kultúra magjától, de még a szélétől is irdatlan távolságra van; vitathatatlanul az ortodox kultúrájú országokkal rokon, a legközelebbi attitűdbeli szomszédaink a moldávok, a bolgárok, az oroszok és az ukránok. Sőt. A magyar emberek gondolkodása nemhogy a nyugati kultúrához tartozó posztszocialista és nem posztszocialista országok, hanem még az ortodox országok polgárainál is zártabb, vagyis kevésbé tartják fontosnak a civil és a politikai szabadságjogokat; kisebb mértékű a mindennapi aktív politikai szerepvállalásuk; kevésbé tolerálják a másságot; értékszerkezetükben kisebb szerepet játszanak az önmegvalósítási értékek; kevésbé gondolják, hogy szerepük van saját sorsuk alakításában. A kutatás legmegrázóbb eredménye talán mégis az, hogy a közreműködő több mint 50 ország közül Magyarországon terjedt el a leginkább az a felfogás, hogy az emberek csak egymás rovására tudnak meggazdagodni. Vagyis honfitársaink a gazdaságot, a boldogulást, az egész életet zéró összegű játszmának tekintik, ahol kooperációnak, együttműködésnek nincs helye – ahogy egy itt dolgozó francia üzletember fogalmazott, „a magyarok jobban szeretik a semmi 100 százalékát, mint a valami 50 százalékát”. Az élet harc, és vagy te ölsz, vagy téged ölnek meg, illetve, ahogy a baltás gyilkos álmát beteljesítő magyar miniszterelnök fogalmazott: „Aki nem ül a vacsoraasztalnál, nem lepődhet meg, ha az étlapon találja magát.”

E sokat idézett értékkutatás kétségtelenül erős érveket ad annak megértéséhez, hogy Magyarország miért lett a kelet-közép-európai, alapvetően nyugatias társadalomfejlődési modellhez tartozása ellenére egy „autokrata pária” birodalma. Hogy miért Felcsúton, és miért nem Robert Fico, Donald Tusk vagy bárki más térségbeli miniszterelnök falujában épült meg a degenerált társadalomfejlődés szimbóluma, a közpénzből felhúzott pazar kertvégi magán­stadion bónusz kisvasúttal. De a térségben egyedülálló irányváltáshoz a magyar társadalom értékszerkezetének fenti jellegzetességei csupán a kereteket adták.

Csábító lenne tehát például azt állítani, hogy a magyar emberek bizonytalanságtól való rendkívüli irtózásából egyenesen következik az akár csekélyke szavazatkülönbséget is kényelmes parlamenti többséggé változtatni képes választási rendszer alkalmazása. Ám a rendszerváltáskor konszenzussal létrehozott politikai intézményrendszer kialakításában nem történeti, szociológiai tényezőknek, hanem egy ezekhez mérten banális dolognak volt meghatározó szerepe. Annak, hogy Magyarország jutott el elsőként a szakításig a pártállammal.

Az átmenettel, a szovjet blokk felbomlásával járó globális és lokális kiszámíthatatlanságok és bizonytalanságok fokozott óvatosságra intették a politikai szereplőket. Ne feledjük, a Nemzeti Kerekasztal tárgyalásainak 1989. szeptemberi lezárásakor még állt a berlini fal, Ceaușescu, Zsivkov és Husák is a helyén volt, Lengyelországban pedig a kommunista párt számára garantált többséget biztosító választásokat tartottak. Nem a történelmünkbe belekódolt végzet, hanem a kelet-európai vál­tozások éllovasának szinte véletlenszerű státusa az, ami miatt a Nemzeti Kerekasztal résztvevői a politikai verseny játékszabályainak kialakításánál akaratlanul is rossz utakra vitték ­Magyarországot, és szándékuk ellenére életre segítették a bennünk lakozó lehetőségek legrosszabbikát.

 

Kormányozhatóság minden előtt!

Magyarországot kivéve Kelet-Közép-Európa átalakuló országai szinte mindegyikének törvényhozását arányos választási rendszer szerint választják. A Cseh Köztársaságban az 5 százalékot elért pártok között a megszerzett szavazatok arányában osztják el a képviselői helyeket. Szlovákiában a választás arányos és egyfordulós, az alkotmánymódosításhoz há­rom­ötödös többség kell (vagyis kevesebb, mint nálunk, ergo könnyebb alkotmányt módosítani). Lengyelországban a szejm 460 mandá­tumából az 5 százalékot meghaladó pártok a kapott szavazatok arányában részesednek. Romániában, bár a törvény egyéni választókerületeket ír elő, az országos kompenzációs kosár mégis inkább az arányos, mint a többségi rendszer sajátosságait biztosítja; az alkotmánybíróság alaptörvénybe ütközőnek nyilvánította a parlament által elfogadott új választási törvényt, amely a hatályos arányos képviseleti rendszer helyett többségit vezetett volna be. Észtországban a törvényhozás (Riigikogu) 101 tagját arányos rendszerben választják. Szerbiában a választás egyfordulós, listás; a listán szereplő jelöltek legalább harmadának nőnek kell lennie. Lettországban a törvényhozás, a Saeima 100 tagját arányos rendszerben választják. Bulgáriában a 240 fős nemzetgyűlés tagjait arányos, kizárólag területi listás rendszerben választják.

Az arányos választási rendszer a többséginél pontosabban adja vissza a választói akaratot, és képezi le a társadalom politikai tagoltságát, viszont mivel az így létrejövő parlament többnyire sok kis pártból áll, nehezebb kormányzóképes koalíciót létrehozni és fenntartani. A kormányok könnyen buknak, és gyakoribbak az előrehozott választások. A magyar választási rendszer ’89-es megalkotóinak preferencialistáján viszont a kormányozhatóság mindenáron való biztosítása szerepelt az első helyen, nem pedig a társadalom politikai tagoltságának lehetőleg pontos leképezése. Ez utóbbit az első szabad választások időpontjának kitolásával gondolták elérni, ami lehetőséget adott arra, hogy Kelet-Európában egyedül­álló módon már az első szabad választásokon önálló pártokra tagolt ellenzéki erők rivalizáltak nemcsak a kommunista párttal, hanem egymással is.

Politikai stabilitás – erre törekedett minden párt és minden szakpolitikus, s ehhez a többségi választási rendszert tartották a megfelelő technikának. Antall Józseftől a közjogi rendszer kialakításának mellékszereplőin – Orbán Viktoron, Torgyán Józsefen, a szocialistákon – át Tölgyessy Péterig minden politikus el kívánta kerülni, hogy az átalakulással együtt járó gazdasági-társadalmi nehézségek mellé még kormányválságok is társuljanak, ezért olyan választási rendszert támogattak, amely akár csekély szavazatkülönbséget is jelentős mértékű mandátumkülönbséggé tudott konver­tálni. E tudatosan tervezett aránytalanságot fokozta egy nem tervezett fejlemény is. A Nemzeti Kerekasztal megállapodásait törvénybe foglaló pártállami parlament az eredeti megállapodást felrúgva az egyéni kerületek számát 24-gyel növelte, a listás helyekét 12-vel csökkentette. Ám ez a szószegés nem ment szembe a pártok stabilitást preferáló szándékával, s a Nemzeti Kerekasztal ellenzéki résztvevői nem tekintették casus bellinek.

A végül is közösnek mondható törekvést siker koronázta: azóta valamennyi magyar kormány kitöltötte a mandátumát, soha nem került sor időközi választásokra. Ám, mint kiderült, igen magasan szabták meg a stabilitás árát.

A magyar fejlődés brutális keleti irányváltásában kulcsszerepe van az aránytalan választási rendszernek. A nyitott gondolkodású, stabil demokratikus értékrendű, az értékkutatásokban nyugati kultúrájúnak nevezett társadalmakban – mint Nagy-Britanniában vagy az Egyesült Államokban, ahol a többség a kisebbségben maradt választói akaratot legitimnek ismeri el, és kölcsönös készség van az együttműködésre – még szélsőségesen többségi választási rendszer sem tesz kárt. Ott viszont, ahol a leginkább elterjedt meggyőződés szerint a sikerhez mások sikertelenségén át vezet az út, ahol nem alakult ki az együttműködés igénye és kultúrája, a többségi választási rendszer csak fölerősítette a kooperációt elutasító attitűdöket. Korántsem biztos, hogy az arányos választási szisztéma képes lett volna kikényszeríteni az együttműködést – de látjuk, hogy a történelmileg kialakult és mélyen átélt szembenállást nem tompító, hanem ab ovo erősítő többségi választási rendszer a megosztott, nagyon eltérő kulturális és civilizációs mintákat követő, zárt gondolkodású, a szabadságjogokat kevéssé fontosnak tartó, intoleráns társadalomban pusztító elegyet alkotott.

Szemügyre véve az átalakulást nem többségi elvű választási rendszerrel végigvivő országokat, sehol nem találjuk a hatalom Magyarországon tapasztalható végletes koncentrációját, egyetlen más országban sem összpontosult egyetlen ember kezében lényegében korlátozatlan hatalom, sehol sem jutottak el a versengő pártrendszer intézményi, jogi és kommunikációs feltételeinek tulajdonképpeni felszámolásához. Pedig mérget vehetünk rá, hogy a térség más államaiban is születtek a magyar miniszterelnökhöz mérhető képességű és a hatalomhoz hasonlóképpen erősen vonzódó politikusok. Ám vágyaik beteljesedését nem segítette egy ellenségképzésre kivá­lóan alkalmas, „győzelem vagy halál” állapotot állandósító választási rendszer.

A választási szisztéma azonban csak egyike a rendszerváltáskor fölépített politikai intézményrendszer valóban hibás termékeinek: a másik a kétharmados törvények sokasága volt (Széky János kiváló elemzések sorát írta ezekről).

1989-ben persze racionális érvek szóltak ezek alkalmazása mellett is. A politikai túlhatalom újbóli kialakulásától való kölcsönös rettegés, a frissen és több esetben titkosszolgálati közreműködéssel alakult pártok egymás iránti bizalmatlansága vagy a választások megjósolhatatlan kimenetele alátámasztotta azt az igényt, hogy a képviseleti demokrácia kritikus első éveiben az ellenzékbe került pártok akaratát se lehessen figyelmen kívül hagyni. Ez a jogintézmény azonban olyan kérdésekben is az ellenzékkel való megegyezésre kényszerítette a kormányt, amelyekről normális esetben egyszerű többség dönt. Az 1990 tavaszi MDF–SZDSZ-megállapodás a legképtelenebb kényszerektől (főleg a gazdasági és adókivetési jogalkotás tekintetében) megtisztította a kétharmados törvények körét, és átmenetileg lehetővé tette a felelős kormányzást, de mivel csak szűkítette a minősített többséget igénylő törvények körét, csupán haladékot adott a kormányzatnak és az országnak. Hiába kötelezte magát a dokumentumot aláíró két párt, hogy a „kivételes közjogi megoldással” az ellenzéknél hagyott többletjogokat nem fogják visszaélésszerűen gyakorolni, és a kormányzati munka akadályozására felhasználni, a következő két évtizedben mégis ez történt.

A kétharmados világ képtelenségét a Magyar Televízió kuratóriumában szerzett élményeimmel érzékeltetem. Az intézmény életét a változtathatatlan médiatörvény két előírása tette igazán pokollá. Az egyik a finanszírozásra vonatkozott – a téves piacbecslésre alapozott törvényhozói döntés a kezdetektől lehetetlenné tette az alulfinanszírozott intézmény normális működését, holott egy európai nor­máknak megfelelő közjogi struktúra (értsd: feles törvény) esetén az éppen hatalmon lévő kormány egy szimpla törvénymódosítással rendbe tehette volna a dolgokat. A másik, hogy a paritásos alapon felállt kuratóriumban csak kétharmados többséggel lehetett tévé­elnököt választani – ez a konszenzus kikényszerítésére alkalmasnak gondolt eljárásrend páratlanul hatékony eszközt adott a „konszenzuskeresés homokozóját” (© Csurka István) rég elhagyó és a képviseleti demokrácia lemészárlására készülő, akkor ellenzéki Fidesz kezébe. Mivel tisztában voltak azzal, hogy a közvélemény és a sajtó az elnökválasztási kudarcokért gondolkodás nélkül a kormánypártokat, esetleg „a civakodó, megegyezni nem tudó pártokat” teszi felelőssé, azt a viccet is megengedték maguknak, hogy mind a nyolc sikertelen elnökválasztási fordulóban a Fidesz sajtófőnökének apját támogassák. Más országokban ilyen pimaszság felháborodást szült volna, nálunk nem keltett feltűnést.

A kétharmadosság elkente, minden párt osztatlan, közös bűnévé tette a döntésképtelenségért viselt felelősséget, lebénította, szétzilálta, „kormányozhatatlanná” tette a szabályozni kívánt területet, s ez nagyban hozzájárult a képviseleti demokrácia hitelvesztéséhez.

Szente Péter, a BBC egykori magyar osztá­lyá­nak vezetője, a Magyar Rádió volt kurató­riumának SZDSZ-es tagja szerint a médiatörvény gyengeségei ellenére is nagyobb gondok nélkül elműködött volna Angliában, ahol a törvényszöveg hiányosságait a közélet szereplőinek közös politikai kultúrájából következő ­eljárásokkal simán korrigálták volna. Ennek megfelelően az is bizonyosra vehető, hogy egy értékkészletét tekintve ténylegesen is a nyu­gati kultúrához tartozó országban a többségi választási rendszer és a kétharmados törvények együttese nem bizonyult volna önmegsemmisítő közjogi konstrukciónak.

Erdei Ferenc kettős társadalomszerkezet-modelljét értelmezési keretként használva azt mondhatjuk, hogy több-kevesebb pontossággal a két résztársadalom karakterét, attitűdrendszerét képezte le a 2010-ig létezett két pártcsoportosulás. A „nem tradicionális” (Erdei kifejezésével modern polgári) társadalom pártjai igyekeztek a képviseleti demokrácia szellemét követve politizálni, például kétharmados többség birtokában is ellenzéki jogokat bővítettek, és nem törekedtek az ellenoldal megsemmisítésére. A „tradicionális” (Erdeinél: történelmi nemzeti) társadalom Fidesz vezette pártjai viszont az 1998-as kormányra kerülés óta következetesen és közönségük ujjongása közepette a hatalommegosztáson alapuló polgári demokratikus berendezkedés likvidálására alkalmas csodafegyverként használták az ölükbe hullott eszközrendszert – Simicska Lajos 1998-as APEH-elnöki kinevezésétől az RTL Klub elleni adóhatósági támadásig, az 1999-es csonka médiakuratóriumoktól az egypárti médiahatóság felállításáig egyenes az út.

És mivel minden lánc olyan erős, amilyen a leggyengébb – más nézőpontból viszont sokkal népesebb és jóval beágyazottabb – láncszem, a nyugati kultúrával konform berendezkedés bukása elkerülhetetlen volt.

A „lehetséges-e nyugatias társadalomfejlődés ortodox értékkészlettel” teoretikus dilemmáját kétségtelenül a keleties kimenetel felé ­terelte, hogy 1989-ben Magyarország a bizonytalansági tényezők sokaságától tartva a képviseleti demokrácia összeomláshoz vezető politikai-intézményi megoldásokat választott. De hogy ez a folyamat végül az autokrata rezsimek egy új típusa, a posztkommunista maffiaállam megszületésébe torkollt, ahhoz két dolog sajátos összekapcsolódása szükségeltetett.

Salamon döntése

Az 1990-es MDF-kormány hamar elillanó népszerűsége ellenére is érzékelhető volt, hogy a szerkezetileg megroggyant történelmi nemzeti társadalom, kiváltképp annak vezető ereje, az úri (keresztény, történelmi, nemzeti) középosztály identitásképző és mintaadó képessége az 1944–45-ös nemzeti tragédiáért viselt felelőssége és a négy évtizednyi kazamatalét ellenére is szívósan tovább él. De látszott az is, hogy az identitás és a minta tartalma avítt és anakronisztikus; és erősen látszott a képviseleti demokráciát és a joguralmat komolyan vevő Antall József, illetve a mögötte álló kormánypártok társadalmi bázisának értékkészlete közötti erős kontraszt. Az utóbbi, az ideáltipikus úri középosztálybeli azt várja el politikai vezetőjétől, hogy biztosítsa számára a hatalmi és a gazdasági dominanciát (vö. centrális erőtér), vagyis rutinosan vegye el más nyugdíj-megtakarítását, trafikját, földjét, szabja méretre a választási rendszert, oszt’ bocskaiban lovagoljon be Kézdivásárhelyre. Számára ez a magyarságteljesítmény, nem pedig a paktumkötés a legnagyobb politikai ellenféllel, vagy a jogtisztelet.

Ennek a magát a nemzet vezetésére kizárólagosan hivatottnak tudó társadalmi csoportnak az 1994-es választási vereség azt a megrendítő tapasztalatot hozta, hogy a politikai verseny a hatalom elvesztéséhez vezethet, valamint hogy nincsenek alkalmas technikáik a hatalom parlamentáris viszonyok közötti tartós megőrzésére. Ott álltak a zsákutcás magyar történelem ősi alakítói a társadalomban mélyen gyökerező mintaadó erejükkel, identitásképző képességükkel, tárcájukban a magyarság vezetésére való jogosultságot igazoló voucherrel, és nem tudták beváltani.

Erre kínált megoldást az Orbán vezette Fidesz. A partner- és identitásváltásra készülő párt felismerte az úri/történelmi középosztály kulturális, szervezeti és kapcsolati tőkéjében rejlő lehetőségeket, és friss szövetségük vezető pártjaként visszaszerezte partnere nyuga­tias-jogállami viszonyok között elúszni látszó ősi jussát, majd a kétharmados hatalom birtokában felszámolta a szabad politikai verseny feltételeit. Ahogy a tőke a „kezek” és a „szerszámok” összekapcsolásával egy sosem volt minőséget, a kapitalizmust teremtette meg, úgy a történelmi középosztály uralmi rutinját és eredendő legitimitását (hogy ti. a „nadrágos ember” elfogadásához nem kellenek választások) az amorális társadalomtechnikákkal összekapcsoló, és ezzel a hatalom teljességét az idők végezetéig biztosítani képes centrális erőteret kiépítő Fidesz is új formációt állított elő. Ebből az összekapcsolásból azonban nem a teremtő kapitalizmus, hanem a posztkommunista maffiaállam született meg.

El tudják Önök képzelni, hogy Szemere Bertalan, Deák Ferenc vagy Bethlen István tuda­tosan jogot sért, majd vállát megvonva azt mondja: oszt’ jónapot? Aligha. Az amoralitást a kapcsolatba behozó Fidesz „innovációja” sem lehetett volna sikeres az úri/történelmi középosztály közreműködése – vagyis saját progresszív, nyugatias hagyományainak teljes és feltétel nélküli elárulása, maradék méltóságának feladása – nélkül.

Két reprezentánsuk, Balsai István és Salamon László pályaíve hibátlan illusztrációja a folyamatnak. Mindketten jogvégzett emberek, Antall József – akiről az Európai Parlament brüsszeli központjában épületszárnyat neveztek el – közeli munkatársaként kezdték politikai pályafutásukat. Az első szabad választáson, 1990-ben MDF-es parlamenti képviselők lettek, s a kormányfő bizalmasaiként ott voltak az MDF–SZDSZ-megállapodás tárgyalói és aláírói között. Az új demokrácia első par­lamenti ciklusában Balsai igazságügyi miniszter, Salamon az Országgyűlés alkotmányügyi, törvény-előkészítő és igazságügyi bizottságának elnöke volt. Balsai 2005-ben, Salamon már 1996-ban átlépett a Fidesz-frakcióba. Érde­meik elismeréséül és a bizalom jeleként az előbbit 2011-ben, az utóbbit egy évvel később a frakcióból az Alkotmánybíróságba helyezte át a miniszterelnök. 1990-ben egyetértettek a kétharmados törvényeket megtizedelő MDF–SZDSZ-megállapodással, mint amely „kiindulópontul szolgálhat a parlamentáris rendszer jó működéséhez”. Ma olyan politikusnak szekundálnak, akinek a nevét majdan talán Asztanában, Bakuban vagy Asgabatban őrzi épületszárny, s aki kétharmados törvények garmadájával negyven évre szándékozik megkötni a következő kormányok kezét – ami egyet jelent a képviseleti demokrácia felszámolásával.

Nincs jele és valószínűsége annak, hogy a váltás valaha is dilemmát okozott volna bármelyiküknek. De ha mégis történt volna valami hasonló, okoskodásukat Hebbel Juditjának híres szövegét parafrazeálva ekképp rekonstruálhatnánk: „És ha Isten a történelmi osztályok és a történelmi osztályoknak rendelt tett (értsd: hatalombirtoklás mindörökkön-örökké) közé a bűnt (értsd: elfogadni az ifjú maffió­zók szolgálatait) helyezte volna – hát hülye vagyok én, hogy ez alól magamat kivonjam?”

(A Noran Libro kiadásában októberben megjelenő Magyar polip 2 – a posztkommunista maffiaállam című kötetben olvasható írás rövidített változata.)

A szerző szociológus, 2002 és 2010 között a SZDSZ delegáltja volt a Magyar Televízió kuratóriumi elnökségében.

Figyelmébe ajánljuk

Népi hentelés

Idővel majd kiderül, hogy valóban létezett-e olyan piaci rés a magyar podcastszcénában, amelyet A bűnös gyülekezet tudott betölteni, vagy ez is olyasmi, ami csak elsőre tűnt jó ötletnek.

A hiány

László Károly, a háborút követően Svájcban letelepedett műgyűjtő, amikor arról kérdezték, miért nem látogat vissza Auschwitzba, azt válaszolta, hogy azért, mert nem szereti a nosztalgiautakat.

Fagin elsápad

Pong Dzsun Ho társadalmi szatírái, Guillermo del Toro árvái, vagy épp Taika Waititi szeretnivalón furcsa szerzetei – mindegy, merre járunk, a kortárs filmben lépten-nyomon Charles Dickens hatásába ütközünk.

Vörös posztó

Ismertem valakit, aki egy stroke-ból kigyógyulva különös mellékhatással élt tovább: azt mondta, amit gondolt. Jót, rosszat, mindenkinek bele a szemébe, rosszindulat, számítás és óvatoskodás nélkül. Nehéz volt vele találkozni, mindig ott volt a veszély, hogy mint egy kegyetlen tükörben, hirtelen meglátjuk valódi önmagunkat. De jó is volt vele találkozni, mert ha megdicsért valakit, az illető biztos lehetett benne, hogy úgy is gondolja.

Szeplőtelen fogantatás mai köntösben

Bullshit munkahelyen vesztegelsz, ahol ráadásul csip-csup kiszolgáló feladatokkal is téged ugráltatnak, csak azért, mert nő vagy? Kézenfekvő menekülési útvonalnak tűnik, hogy elmész „babázni”. Persze ha nincs férjed vagy barátod, a dolog kicsit bonyolultabb – de korántsem lehetetlen.

Realista karikatúrák

Tizenkilenc kortárs szerző írta meg, mit jelentett az elmúlt egy-két évtizedben Magyarországon felnőni. Változatos a névsor: van pályakezdő és többkötetes író, eddig elsősorban költőként vagy gyerek- és ifjúsági könyvek szerzőjeként ismert alkotó is.