Az első két hónap

Publicisztika

Mi történt Magyarországon a választások óta? A "szavazófülkék forradalmát" törvényben szentesítő, s ezzel a "centrális erőteret", a "nemzeti együttműködés rendszerét" megalapozó kormányzásnak vagyunk a tanúi, avagy a kormányzóképesség hiányát, a kormányzásra fölkészületlenséget szimbolikus politizálással, voluntarista hatalomgyakorlással és egész pályás kommunikációs letámadással elfedni igyekvő országlásnak, ami az országnak rövid idő alatt is százmilliárdos károkat okozott? A győztes megszünteti vagy stabilizálja a jogállamot?

Mi történt Magyarországon a választások óta? A "szavazófülkék forradalmát" törvényben szentesítő, s ezzel a "centrális erőteret", a "nemzeti együttműködés rendszerét" megalapozó kormányzásnak vagyunk a tanúi, avagy a kormányzóképesség hiányát, a kormányzásra fölkészületlenséget szimbolikus politizálással, voluntarista hatalomgyakorlással és egész pályás kommunikációs letámadással elfedni igyekvő országlásnak, ami az országnak rövid idő alatt is százmilliárdos károkat okozott? A győztes megszünteti vagy stabilizálja a jogállamot?

Az Országgyűlés honlapja szerint a május 14-i alakuló ülés óta 56 törvényt és törvénymódosítást fogadott el az új parlament. Ezek közül a legtöbb szó a bankadóról esett, jóllehet hosszú távon a bankadó nem sok vizet zavar - eleve tűzoltásra szánták (ameddig csak lehet, a kormány kerülni akarja a konfliktusokat szélesebb társadalmi csoportokkal, viszont a költségvetési hiány tartásához valahonnan komoly bevételek is kellenek), s kockázatai és esetleges negatív hatásai is (a növekedési áldozat, a drága forint, a banki ügyfelekre hárított többletteher, a megnehezedő hitelfelvétel) belátható ideig maradnak csak velünk.

A demokratikus közélet minőségét azok az intézkedések rombolhatják a leginkább, s az ország sorsát azok ronthatják hosszú távon is, amelyek jól láthatóan a kormánypárt leválthatatlanságát igyekeznek a törvények erejével szavatolni. Ilyen a magyar állampolgárság letelepedés nélküli megadása (amit nagy egyetértésben szavazott meg az Országgyűlés); ilyen az országgyűlési és önkormányzati képviselők létszámának a csökkentése (ami úgymond régi, jogos igényeket kívánt kielégíteni); s ilyenek azok a törvények, amelyek a pillanatnyi parlamenti erőviszonyokat kötöttségek nélkül kiterjeszthetővé teszik az intézményrendszer egészére - az indoklási kötelezettség eltörlése a kormánytisztviselők elbocsátásakor, illetve az Alkotmánybíróság (AB), az Országos Választási Bizottság (OVB) tagjainak a jelölése.

Ezekről az ügyekről, törvénybe foglalásuk lehetséges veszélyeiről a köztérben alig zajlott disputa, elsősorban a feszített törvényhozási tempó miatt. Részben ez volt a gyorsított menet oka: ha a szokott ütemben dolgozik az Országgyűlés, mind az ellenzéki, mind a politikán kívülről érkező kifogásoknak, ellenvéleményeknek nagyobb tere (egyáltalán: tere) lett volna. Hiszen a letelepedés nélküli állampolgársággal szemben nem csak demagóg "kenyérféltő" szempontok fogalmazhatók meg, ahogyan azt a Fidesz és a vele szövetséges közvélemény-formálók minduntalan sulykolják. (Hogy mennyire nem, ahhoz elegendő például Németh Zsolt akkori fideszes külügyi államtitkár 2000-2002-es nyilatkozatait visszaidézni.) Hogy mást ne mondjunk, a magyarkérdés újranyitásának messze nem a szlovákiai Magyar Koalíció Pártjának kudarcos júniusi választási szereplése a legkínosabb következménye. Hanem az, hogy a bajkeverésen és a nacionalista hőzöngésen túl semmi másra nem jó, idejétmúlt politikai követeléseknek nyitott utat; és a belpolitika szereplőinek ismeretében egyszerűen elkerülhetetlen, hogy akár már a következő választások kampánytémája legyen a szomszédos országokban élő magyar állampolgárok szavazati joga; és miután ez meglesz, e követelést újabbak váltsák föl a nekik való megfelelni akarás (és a minél jobb választási eredmény) érdekében. Hogy mik lesznek e követelések, annak kitalálásához túl nagy fantázia nem kell - mint ahogyan ahhoz sem, hogy mindezek milyen következményekkel járnak bel- és külföldön.

Ennél is nagyobb súlyú döntések voltak a választási rendszert átszabó, a minden korábbi (akár fideszes) elképzelésnek ellentmondó alkotmány- és törvénymódosítások. Ezek a többségi és arányos elv kombinációján alapuló választási rendszert a többségi szisztéma irányába tolták el az önkormányzati választások szabályainak felülírásakor. Ebben kétségkívül benne van a saját erejétől megmámorosodott parlamenti többség rövid távú esélylesése: pedig abból, hogy most várhatóan (majdnem) mindent visznek, korántsem következik az, hogy mindig mindent visznek majd. Ám hogy ennél többről van szó, arra a választókörzet-határok tendenciózus újrarajzolása figyelmeztet: az elmúlt időszakban több nagyvárosban is fölmerült, hogy jellemzően baloldali dominanciájú körzeteket bontottak meg. Ez pedig nem sok jót sejtet az országgyűlési választásokra nézve sem; a közhiedelemmel ellentétben ugyanis az általános választások szabályait még nem véglegesítették, hanem - a gombhoz varrva a kabátot - csak rögzítették a keretszámokat (legfeljebb 200 plusz 13 nemzetiségi képviselő), s utóbb ehhez passzintják majd az egyéni választókörzetek átalakítását. Vélhetően a kormányzati ciklus második felében, amikor is majd a legfrissebb adatok ismeretében indulhat a választási földrajzozás. És mivel az egyéni képviselők számát majd felére apasztaná a kormánytöbbség (az eddigi 176 helyett 90-re), az új választókerületek kialakítására felettébb nagy lesz a mozgástér. A mostani önkormányzati tapasztalatok és a módosítás iránya egyaránt a gerrymandering - vagyis a választókerületek politikai szempontú megváltoztatásának - szándékára utalnak. (Ez része a magyar jobboldali hagyománynak: a két világháború között a kormányzó párt például így tudta meggátolni a szélsőjobboldal előretörését, illetve a szociáldemokraták eredményesebb szereplését.)

Mivel a jelenlegi körzethatárokat egy 1990 elejei minisztertanácsi rendelet szabályozza, elvileg bármelyik korábbi kormány nekiláthatott volna a neki kedvező rajzolgatáshoz. A gyakorlatban viszont ez lehetetlen volt, mivel az Alkotmánybíróság korábbi vonatkozó határozatában világosan kimondta, hogy azonnal megsemmisít minden ilyen jellegű kormányzati próbálkozást (és gerrymandering csakis kormányzati pozícióból űzhető).

De vajon a Fidesz által befolyásolt, alakított AB is megteszi majd ezt? Aligha. És a Fidesz kinevezte OVB vajon ellenáll majd a politikai nyomásnak egy-egy vitatott választási kifogásnál - mint ahogyan például ellenállt 2002-ben, a vesztes jobboldal forszírozta töredékszavazatos hecckampány, vagy később az alkotmányellenes "szociális" népszavazás kérdéseinek a tárgyalása idején? Schmitt Pál, amikor értesült államfői kinevezéséről, legelőször is azt szögezte le, hogy nem kíván a kormányzati elképzelések kerékkötője lenni. Egyelőre semmi nem utal arra, hogy az elkövetkező években ne e mondat legyen a főtisztviselői krédó lényege - nem mindegy tehát, hogy ki kerül olyan pozíciókba, amelyeket eredetileg vagy a kormányzati törekvések ellensúlyaként hoztak létre, vagy azért, hogy e posztok betöltői a demokratikus közélet - például legfontosabb intézménye, a szabad és titkos választások - szabályainak betartása fölött őrködjenek.

A kétharmad eddigi országgyűlési döntései mindenekelőtt azt tükrözik, hogy Orbán Viktor máig nem emésztette meg 2002-es bukását. Személyi döntései is azt sugallják, hogy ugyanott kívánja folytatni, ahol nyolc éve abbahagyta, de mindenekelőtt azt igyekszik biztosítani, hogy a 2002-eshez hasonló üzemzavar 2014-ben ne fordulhasson elő. (A 2006-os kudarc más ügy: akkor vitathatatlanul nagyon megverték - az ország elmúlt négy éve részben az emiatti bosszúhadjáratára ment rá.) Ahogyan mindig nevetségesnek tartottuk azt a jobboldali klisét, miszerint baloldali és liberális politikusok úgymond előre megfontolt szándékkal sanyargatnák, üldöznék stb. a magyarságot, úgy most sem hisszük azt, hogy Orbánnak kész menetrendje lenne a magyar jogállam fölszámolására. Ám eddigi intézkedései sokkal inkább magukban hordozzák a demokratikus intézményrendszer végzetes romlásának a lehetőségét, mint bármi az elmúlt húsz évben.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”