Az ember, aki eltévesztette a házszámot

  • .
  • 2009. október 29.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2009. október 22. Az mondjon le, aki jogsértő Kozák Márton, a Magyar Televízió Közalapítvány kurátora "közjogi ámokfutónak" nevezett publicisztikájában, és lemondásra szólított fel azért, mert a Nap-kelte a kuratóriumi elnökség kérése dacára sem került vissza a képernyőre.
A kurátor minősítése és követelése elfogadhatatlan.

A köznyelv azokat tartja ámokfutónak, akik veszélyes, kártékony, törvényellenes tevékenységüket megállíthatatlanul folytatják. Ámokfutó volt-e az MTV Közalapítvány kuratóriumi elnöksége, amikor - mint azt az ellenőrző testület is megállapította - jogszabályi felhatalmazás nélkül követelte a Nap-kelte felmondott szerződésének helyreállítását? Az ámokfutó szavunk egyébként tükörfordítás: a német Amokläufer olyan személyt jelöl, aki dührohamában vagy tébolyultságában vaktában gyilkol. Amokläufer-e az, aki a jogszerűtlen kuratóriumi elnökségi határozatot végre nem hajtó vezető fejét követeli?

A kurátor abban nem téved, hogy az MTV finanszírozása "kvázi normatív". Mintha - ez a latin eredetű quasi jelentése. Úgy tűnik, mintha a közmédia támogatása szabályozott volna, mintha a forrásokat a kötelező feladatok ellátásához rendelnék. A valóság ennek éppen az ellenkezője, hiszen a köztévé 9,45 milliárdos céltámogatását a választások évére, 2010-re készül elvonni a kormányzat és a mögötte álló pártszövetség.

Kozák Márton mégis azt írta, hogy "az MTV a lehetséges mértékben gazdaságilag függetlenné vált a törvényhozási többségtől". A kurátor eszerint a lehetséges mértékben függetlenné vált - a tényektől. Vagy - ahogyan ő írta - "alkalmazott", aki "nem értelmez, nem mérlegel, hanem végrehajt": a lemondásomat követeli, de hiába. Harmadik verzió nincs, azt ugyanis feltételezni sem merem, hogy a kurátorok bármelyike ámokfutó lenne.

Medveczky Balázs

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.