Az utolsó mozielõadás

  • 2005. március 10.

Publicisztika

Múlt heti jelentésében az Állami Számvevõszék (ÁSZ) alaposan leszedte a keresztvizet a irányított betegellátási (ib) modellkísérletrõl. Az ib lényege, hogy adott területen az ún. ellátásszervezõk a beteg helyes orientálásával lerövidítik a "betegutat" (vagyis a helyes terápia és megfelelõ terapeuta kiválasztásával a tényleges gyógyulás idõtartamát), s így érnek el megtakarítást.

Múlt heti jelentésében az Állami Számvevőszék (ÁSZ) alaposan leszedte a keresztvizet a irányított betegellátási (ib) modellkísérletről. Az ib lényege, hogy adott területen az ún. ellátásszervezők a beteg helyes orientálásával lerövidítik a "betegutat" (vagyis a helyes terápia és megfelelő terapeuta kiválasztásával a tényleges gyógyulás időtartamát), s így érnek el megtakarítást. A költségvetés az Országos Egészségbiztosítási Pénztáron (OEP) át a területen élő biztosítottak utáni fejkvótát fizet, s amit az ellátásszervező ebből nem használ föl, az a nyeresége. Az állami társadalombiztosításnak pedig az, hogy végre betartható gyógyköltségvetést tervezhet, a kassza nem ürül ki már az év első felében. (Ez az ib melletti - egyik - érv; az ellenérv szerint az ellátásszervező viszont minél olcsóbb terápiában lesz érdekelt, meg abban, hogy a súlyos betegeket "kilökje" a rendszeréből, mert túl sokba vannak.)

A modellkísérlet hatékonytalannak, nagy költségigényűnek, átláthatatlan gazdálkodásúnak bizonyult, s legjobb esetben is csak homályos szakmai-jogi háttérrel bírt - summázható az ellenőrző szerv véleménye. Holott a nem hatékony, nagy költségigényű, átláthatatlan gazdálkodású és pazarló struktúra alternatívájának szánták. E megállapítások nem előzmény nélküliek: az Országos Egészségbiztosítási Pénztár tavaly szeptemberi belső vizsgálata is lényegében hasonló következtetésekre jutott, de a sajtóból is időről időre értesülhettünk a kirakatba tett veresegyházi vállalkozás dolgairól. Például az egyik leggyakrabban elhangzott vádról, miszerint az eredetileg a takarékosság jegyében is szerveződött kht. az évek során annyi állami pluszforráshoz jutott, amennyiből bármelyik, a pazarlásáért pellengérre állított egészségügyi egység is simán nyereségesre hozta volna ki egyenlegét. Összességében az 1999-ben kilenc ellátásszervezővel induló kísérlet 50 milliárd forint közpénzt emésztett föl, ami - a jelentésekben is felmutatott tagadhatatlan részsikerekkel együtt is - túl nagy árnak tűnik. Főleg, ha mellé teszünk még egy adatot: az ellátásszervezőknek négy év alatt megtakarítás címén kifizetett 5,5 milliárd forintból csak körülbelül 2,6 milliárd forint felhasználásról talált adatokat vizsgálódásai során az ÁSZ.

Az angolszász világban működőképesnek bizonyuló rendszer bevezetését annak idején közös kormánypárti és ellenzéki indítványra szavazta meg az Országgyűlés. Akár el is érzékenyülhetnénk: mily kivételes mozzanata volt ez a közös erőfeszítésnek! S ebből akár az is következhet, hogy nem is szabad feladni az ötletet, a hibákat ki kell javítani, és csak reformálni, reformálni tovább a megkezdett úton. Az uralkodó értelmezés nyilván ez lesz, sok konferenciát szerveznek a közeljövőben eme axióma jegyében. Ám ha a konkrét eseteket nézzük, más következtetésre is juthatunk. Hisz az egész rendszer korhadt, s lehet épp részmegoldásokkal kísérletezni - de részt és egészt egyaránt átszövik a kölcsönös személyi érdekeltségek, függőségek és összeférhetetlenségek, meg a kockázatvállalás helyett a törekedés az állami dotáció minél biztosabb megszerzésére, amihez minden kormányzat idején meg lehet találni a megfelelő hivatalnokot. Az irányított betegellátás ugyanis önmagában nem teremti meg az egészségügyi szolgáltatók közötti versenyt (bár tartalmaz olyan elemeket, amelyekből akár ez is következhetett volna), és az ellenőrzés, a visszacsatolás hatékony mechanizmusait sem. Hisz ez utóbbiak mindig akkor a leghatékonyabbak, ha a jól informált fogyasztó választ: márpedig az ib-ben a fogyasztó - a beteg - a gyakorlatban nem választhatott sem szolgáltatót, sem biztosítót. Maradt a társadalombiztosítás fejése, s minden, ami evvel jár: a gazdaság és a politika közti szürke zóna virulenciája. Az irányított betegellátás önmagában kevés: az egészségügy valódi reformja az egészségbiztosítás állami monopóliumának letörésével, a több-biztosítós rendszerrel, valamint annak a beismerésével kezdődik, hogy a mindenkinek alanyi jogon járó, legmagasabb szintű ellátás össztársadalmi szinten finanszírozhatatlan. A társadalmi egyenlőtlenségek beismerésével: melynek a célja és értelme épp az lenne, hogy ezeket az egyenlőtlenségeket a közösség mérsékelni tudja.

Ehhez képest az ib kiterjesztése volt a szocialista kormány utolsó reformötlete, mely még Medgyessynél is előbb bukott meg; a Fidesz pedig 2004-ben még ennyit is sokallt a "piacból" meg a "profitból". A modellkísérlet ennek ellenére tovább fog döcögni; az igazság kimondására pedig várnunk kell.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.