Babarczy Eszter: Közbevetés a vitáról

  • Babarczy Eszter
  • 2016. március 5.

Publicisztika

Nincs olyan napom, hogy ne emlékeztetnének néhányan arra, amit 2010-ben a kétharmad előnyeiről írtam. A kétharmados cikk életem mélypontja.

Nincs olyan napom és nincs olyan írásom, hogy ne emlékeztetnének néhányan arra, amit 2010-ben a kétharmad előnyeiről írtam. A kétharmados cikk életem mélypontja, és bárki figyelmeztet rá, jogosan teszi. Másutt igyekeztem elmondani, milyen megfontolások vezéreltek. Azt nem írtam le ott, hogy mindenben, amit Hont András és Bauer Tamás kritikaként megfogalmazott, igazuk volt, ezért most megteszem.

Igaza volt Hont Andrásnak, aki előre látta sajnos már nem hozzáférhető cikkében, hogy a Fidesz korporatív kvázifasiszta államot kíván szervezni. Igaza volt Bauer Tamásnak, aki általában a diktatúra bevezetésétől tartott.

Amikor a Gyurcsány-kormány tanulságai nyomán a kormányozhatóságot és az erős felhatalmazást előnyösnek tartottam, legvéresebb rémálmaimban sem képzeltem, hogy Orbán nem a gazdaság szanálásán munkálkodik majd elsősorban, nem a diszfunkciók felszámolásán, nem a görög forgatókönyv elkerülésén, hanem azon, hogyan putyinizálja minél gyorsabban Magyarországot.

Szilárd meggyőződésem volt, hogy ha ilyesmibe kezd, a magyarok ráébrednek, hogy nem szeretnének putyinisztánban élni, és ahol a túlhatalom arrogáns, ott ellenállás alakul ki.

A kérdés ezek után az, hogy szabad-e még gondolnom valamit, és szabad-e leírnom, amit gondolok. Sokak szerint, főként, amikor nem értenek egyet velem, nem szabad. Sokak szerint a Magyar Narancs ne közöljön tőlem semmit. Sokak szerint ártalmasan gondolkodom, kárt teszek. Most éppen azzal, hogy inkább tanári és más érintett szervezetekre bíznám a Klik reformjának kikövetelését, és nem kötném össze egy azonnali rendszerváltással.

Ha egy személy egy gondolat egyszeri leírásával jelentős kárt tud tenni, akkor a vélemények szabadságának nincs értelme. Akkor előzetesen meg kell tiltanunk, hogy a veszélyes vélemények napvilágot lássanak. Akkor a szerkesztőség szerepe az lesz, hogy összeválogassák és közzétegyék a helyes véleményeket. Magától értetődő, hogy ehhez a szerkesztőségeknek mindig tudniuk kell, mi a helyes vélemény. A legjobb, leggazdaságosabb persze, ha maguk a szerzők is eleve csak helyes cikkeket írnak.

Nekem eszembe sem jutott soha, hogy „helyes” cikket írjak. Én nem „helyes” cikkeket szeretek írni, a mindenkori reflexióim szeretem megírni és vitára bocsátani. Vitát szeretnék provokálni, és mindig készen állok a vitára. A reflexiók egy részéről a vita – vagy az idő – megmutatja, hogy téves premisszákon alapultak. Másokról azt mutatja meg az idő, hogy nagyjából eltalálták egy helyzet széles körben elfogadott utólagos megítélését.

Szerencsém van, mert sok általam tisztelt liberális vagy baloldali meggyőződésű ember számára ez világos és elfogadható. Nem értünk egyet, de nem egyetérteni érdekesebb, mint egyetérteni. Sok általam tisztelt jobboldali vagy konzervatív meggyőződésű ember hasonlóképpen gondolkodik.

Aztán vannak azok, akik másképpen gondolkodnak. Számukra az adhat vigaszt, hogy a helytelen vélemények csak vélemények, amelyekkel szerencsére nem kötelező egyetérteni. Tudom, hogy amíg élek, linkelni fogják a kétharmados cikket, és nem fognak linkelni más cikkeket, amelyek közel állnak a „helyes” nézetekhez. Nem baj. Én megmaradok annál, hogy nem igyekszem "helyes" véleményeket írni.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.