Célirányos leépítés

Publicisztika

Várhatóan a jövő héten fogadja el az Országgyűlés kétharmados többsége az önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról szóló törvényjavaslatot. A létszámcsökkentés bűvöletében a kormánypártok körülbelül harmadával nyesnék le a helyhatósági képviselők számát. A lépés hatása a költségvetésre elenyésző, ezt a beterjesztők sem vitatják - vagyis a módosítás oka másban keresendő. A magyarázat, miszerint illeszkedik a jövőbeni közigazgatási reformhoz, némileg homályos, hiszen egyelőre senkinek fogalma sincs arról, hogy mi is az.

Várhatóan a jövő héten fogadja el az Országgyűlés kétharmados többsége az önkormányzati képviselők és a polgármesterek választásáról szóló törvényjavaslatot. A létszámcsökkentés bűvöletében a kormánypártok körülbelül harmadával nyesnék le a helyhatósági képviselők számát. A lépés hatása a költségvetésre elenyésző, ezt a beterjesztők sem vitatják - vagyis a módosítás oka másban keresendő. A magyarázat, miszerint illeszkedik a jövőbeni közigazgatási reformhoz, némileg homályos, hiszen egyelőre senkinek fogalma sincs arról, hogy mi is az.

A helyi önkormányzatok és a polgármesterek választásáról szóló 1990/LXIV. törvény négy nagy egységben kezeli a településtípusokat: a 10 ezer vagy ennél kevesebb lakosú helységek, a 10 ezer főnél többet számlálók, a megyei jogú városok, illetve Budapest és annak kerületei. A megyei jogú nagyvárosok kivételével a szavazók települési képviselőik mellett voksolhatnak pártlistákra is, amelyek a megyei, illetve a fővárosi közgyűlésről döntenek.

A 10 ezer fősnél kisebb települések kivételével mindenhol vannak kompenzációs listák, amelyekre az egyéni körzetek veszteseinek a szavazatai töredékszavazatként "felcsúsznak". Mivel az egyfordulósság miatt relatív többséggel is lehet nyerni, különös jelentősége van a szövetségeknek: e szisztéma mindenekelőtt ezeket honorálja. Így a kisebb pártoknak kevesebb az esélyük az önálló megméretésre már manapság is. Megyei közgyűlésbe pedig szinte nem is kerülhetnek a kicsik, ha ezentúl az önkormányzati választásokon az eddigi 4 helyett 5 százalékra, szövetségeknél pedig 10 százalékra emelik a pártlisták bejutási küszöbét. Ráadásul az is a kicsiket hozná nehéz helyzetbe, hogy az ajánlószelvények gyűjtésére biztosított idő egy héttel rövidülne.

A 10 ezer fősnél nagyobb települések helyhatósága az egyéni győztesekből, plusz a kompenzációs listáról bejutottakból áll össze, százalékosan jelenleg átlagosan 60-40 arányban. A Fidesz javaslata ezt az arányt jelentősen módosítaná: a jövőben az adott város (vagy fővárosi kerület) önkormányzata kb. 75 százalékban egyéni, 25 százalékban listás befutókból állna. Így a győztes mindent vinne: nem kérdéses, miként nézne ki a nagyobb települések zöme, főleg, ha a Fidesz végül mégis úgy gondolja, hogy ragaszkodik a javaslat azon passzusához, hogy a kompenzációs listán vegyék figyelembe az egyéni győztesekre leadott voksok 50 százalék plusz egy szavazatot meghaladó részét is - vagyis az ily módon gyűlő töredékszavazatok akár újabb (ezúttal kompenzációs) mandátumot is hozhatnának. Ez alighanem sérti egyébként a minden szavazat egyenértékű alkotmányos alapelvét (legalábbis a mostanit), hiszen az egyéni győztesre adott voksok egy része ily módon duplán is hasznosulhatna. A Fidesz hétfőig még "megfontolja" az egyéni győztes töredékszavazataira vonatkozó ellenvéleményeket. Kíváncsian várjuk.

Az Országgyűlés létszámának csökkentésekor még lehettünk jóhiszeműek, és mondhattuk, hogy a gombhoz kívánják varrni a kabátot, amennyiben a választókerületi beosztást igazítják majd a törvénybe foglalt számhoz. Az önkormányzati választások módosításai azonban nyugtalanítóak: ha változatlanul fogadják el a Fideszre szabott változatot, milyen alapon higgyük el, hogy az országgyűlési választókerületek megrajzolása nem a kormánypárt érdekei szerint történik majd? A demokratikus akaratnyilvánítás legfontosabb eszköze, a szabad választás így a "centrális erőtér" létrehozásának adminisztratív eszközévé silányodhat. A Fidesz kinyírja vetélytársait, elsősorban is az MSZP-t és a Jobbikot, s minimálisra csökkenti az esetleges új szervezetek belépésének az esélyét. Parlamenti kétharmada a törvényesség látszatát is biztosítja ehhez.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.