Civilek nélkül

A nemzeti együttműködés drogpolitikája

  • Sárosi Péter
  • 2012. január 22.

Publicisztika

"Egy HIV-pozitív ember gyógykezelése milliókba kerül évente, a tűcsere működtetése ehhez képest aprópénz. Vajon hány embernek kell majd megfertőződnie, hogy ezt a politika is felismerje végre?"

Bizonyára mindenkinek ismerős az a jelenet, amikor Han Solo, a Csillagok háborúja egyik hőse a távoli Hoth jégvilágban felvágja egy tauntaun nevű fiktív állat hullájának a hasát, hogy barátját, Luke Skywalkert melegen tartsa, és megóvja a fagyhaláltól. "Gondoltam, hogy büdös lesz, de azt nem, hogy ennyire!" - kiált fel Solo, amikor megérzi a szagot.

Hasonlóan vagyunk most mi a nemzeti együttműködés kormányával és azon belül is a szociálpolitikájával. Tudtuk, hogy a világgazdasági válság hatásai Magyarországon is érvényesülni fognak: csökkennek a marginalizált csoportok egészségügyi és szociális ellátására fordított források, és előtérbe kerülnek a populista álmegoldások. Arra azonban kevesen számítottak, hogy a válság és a hibás politikák ennyire fájdalmas következményekkel járnak majd az olyan, "deviánsnak" bélyegzett csoportok számára, mint a hajléktalanok, a fogyatékosok vagy éppen a drogfogyasztók.

2010 végén a kormány úgy döntött, hogy visszavonja az egy évvel korábban a parlament által és a szakmai szervezetek támogatásával elfogadott nemzeti drogstratégiát, és új drogstratégiát dolgoz ki. Tette ezt a saját döntés-előkészítő szervének, a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottságnak (KKB) a háta mögött, a szakma heves tiltakozása ellenére. Az új jelszó: zéró tolerancia. Meg kell védenünk a többségi társadalmat a drogfogyasztás vírusától, amelynek hordozói az értékvesztett fiatalok - őket kell jól megleckéztetni. A kormány szerint a büntetőeljárás alternatívájaként választható 6 hónapos program, az ún. elterelés nem képes visszatartani a fiatalokat a drogfogyasztástól, ezért márciusban a Btk. szigorítását tervezik. Nem zavartatják magukat attól, hogy az elterelésnek eleve nem az volt célja, hogy elrettentsen - éppen annak felismerését tükrözi, hogy a büntetőjogi elrettentés nem működik, ugyanakkor a kriminalizálás nagyon sok kárt okoz. Ilyen kár például az, hogy éppen a legveszélyeztetettebb, legproblémásabb szerfogyasztók válnak rejtőzködőbbé, akiket a leginkább fenyeget a túladagolásos halálesetek és a fertőzések veszélye.

Pedig ha az új drogfogyasztási trendeket nézzük, bizony lenne min aggódni. Európa-szerte terjednek az ún. dizájner drogok - azok a szerek, amelyeket direkt azért fejlesztenek ki élelmes vállalkozók, hogy a tiltott szerek legális helyettesítői legyenek. Magyarországon 2010-ben tizennyolc ilyen új szert azonosítottak, és január elsejétől kilenc új szert vettek fel a kábítószerek listájára - azonban máris az online boltok polcain vannak az újabb, még legális szerek. A dizájner drogok injektálása csupán néhány országban terjedt el tömegesen, Magyarország sajnos köztük van. A korábban amfetamint vagy heroint injektáló drogfüggők ezrei tértek át az olcsó és legális dizájner szerek intravénás fogyasztására. Hogy mi ezzel a fő probléma? Például az, hogy a dizájner drogokat jóval többször szúrják be, ezáltal jelentősen nő a HIV- és hepatitisfertőzések kockázata.

A válasz egyszerű lenne: növelni az ártalomcsökkentésre szánt forrásokat, így például a tűcsereprogramokét, amelyek steril tűket, fecskendőket, filtereket és HIV-teszteket biztosítanak a fogyasztóknak, szükség esetén pedig kezelésbe irányítják őket. De honnan lenne erre pénz a gazdasági válság idején? Lenne. Nem csak arra gondolok, hogy talán nem kellene a sokszorosát költeni a felcsúti fociakadémiára, mint drogmegelőzésre és kezelésre egy évben összesen, miközben a kormány nyíltan segíti a dohány- és alkoholforgalmazók profitszerzését. De ott van a fogyasztók kriminalizálása: 2007-ben négyszer annyit költöttünk erre, mint megelőzésre, kezelésre és ártalomcsökkentésre együttesen! Ha dekriminalizálnánk a drogfogyasztást, ahogy azt a TASZ már 1994 óta javasolja, akkor két legyet ütnénk egy csapásra: milliárdok szabadulnának fel (a jogalkalmazói munkaórákról nem beszélve), és a fogyasztók is kevésbé lennének rejtőzködők, ezáltal könnyebben elérnék őket az ártalomcsökkentők. Sajnos azonban kormányunk ennek a szöges ellentétét készül tenni.

Először is szigorítani szeretnék a büntetőjogi szabályozást, mint már korábban említettem. Másodszor: kreáltak egy olyan nemzeti drogstratégiát, ami elsősorban arról szól, hogyan védjük meg a többségi társadalmat a drogfogyasztóktól, és ami olyannyira kevés figyelmet szentel az ártalomcsökkentésnek, hogy a legutóbbi tervezet nevesített célkitűzései közül teljesen kimaradt a tűcsere, de a HIV-szűrés is! (Reméljük, hogy javaslatunkra ezt azóta orvosolták.) Harmadszor, és talán ez a legkétségbeejtőbb: drasztikusan csökkentették az ártalomcsökkentő programok támogatását a jövő évi költségvetésben. Ennek eredményeként számos program a megszűnés határára került: így a terhes drogfüggők ellátását végző Józan Babák projekt, a VII. kerület egyetlen tűcsereprogramja, az ArtÉra, a IX. kerületi Dzsumbuj program, a Baptisták miskolci Avas-lakótelepen kialakított megkeresőprogramja, a debreceni tűcsere és még folytathatnám a sort. Közösségi ellátásra 63 százalékkal kevesebb forrást biztosít a kormány, mint tavaly, azok a programok is jóval kevesebb pénzhez jutnak, amelyeknek a pályázatát elfogadták. Egy kiragadott példa: a főváros leginkább érintett részén, a VIII. kerületben több mint kétezer marginalizált intravénás drogfogyasztót ellátó Kék Pont Alapítvány tavaly még 36 millió forint normatívát kapott, idén már 22 millióval kevesebbet, ami komoly érvágás. A Fővárosi Önkormányzat erre fordított büdzséje: 0 forint.

És ha mindez még nem lenne elég: a civilek érdekérvényesítő képessége is erősen megcsappanhat, ha megvalósul az a drogstratégiában is megjelenő kormányzati elképzelés, hogy átalakítják a Kábítószerügyi Koordinációs Bizottságot, amelynek ülésein 2007 óta négy, a civilek által titkos szavazással megválasztott képviselő teljes jogú tagként részt vehet. Ez volt eddig az egyetlen olyan hivatalos fórum, ahol a szakmai szervezetek hatással lehettek a kormányzat drogpolitikájára - az igazságügyi tárca tervei alapján azonban át fogják alakítani tárcaközi bizottsággá, márpedig abban nem ülhetnek ott a civilek. Vajon mennyire biztosítható az egész drogstratégia elszámoltathatósága hatékony civil képviselet nélkül? A KKB ülésein eddig is kizárólag a civilek mertek kritizálni bármit!

A dizájner drogok terjedése, a fokozódó kriminalizálás, a rosszul meghatározott stratégiai prioritások, a megszűnő szolgáltatások és a gyengülő civil érdekérvényesítés - ez nagyon veszélyes recept, amelynek az eredményeit már megfigyelhettük Romániában. Ott teljesen hasonló jelenségek oda vezettek, hogy a korábban hozzánk hasonlóan alacsony HIV-előfordulással rendelkező országban járvány robbant ki. 2008-ban három új esetet regisztráltak a drogfogyasztók körében, 2010-ben már tizenkettőt, 2011-ben hatvankettőt! Egy HIV-pozitív ember gyógykezelése milliókba kerül évente, a tűcsere működtetése ehhez képest aprópénz. Vajon hány embernek kell majd megfertőződnie, hogy ezt a politika is felismerje végre?

A szerző a Társaság a Szabadságjogokért (TASZ) drogpolitikai programvezetője.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.