Csomagkihordás

Publicisztika

Az államfő dús két hetet tudhat maga mögött. Nem csak az önkormányzati választásokat írta ki a lehető leghamarabbi időpontra, azaz október 1-jére, de hétfőn aláfirkantotta a Gyurcsány-csomag egy alpakkját is, azt, amelyik az adóterhek általános és szerfölötti növekedését méri szegény, sanyargatott népünkre.

Az államfő dús két hetet tudhat maga mögött. Nem csak az önkormányzati választásokat írta ki a lehető leghamarabbi időpontra, azaz október 1-jére, de hétfőn aláfirkantotta a Gyurcsány-csomag egy alpakkját is, azt, amelyik az adóterhek általános és szerfölötti növekedését méri szegény, sanyargatott népünkre. (Állítólag az alkalomhoz illő alpakka öltönyt viselt ekkor.) Pedig többen is szépen kérték, hogy ne írja alá, inkább rögvest forduljon az Alkotmánybírósághoz. A nagy-, a közepes és a kistőke váratlan koalícióban forrott össze az államfő szívének oly kedves civil szervezetekkel, és tényleg öröm egy platformon látni az év közbeni adóemelések ellen tiltakozó Vállalkozók Országos Szövetségét meg a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarát a Levegő Munkacsoporttal, még akkor is, ha történetesen a csomagnak nem ugyanazzal a részével van bajuk. Hogy alkotmányossági aggályaik indokoltak-e, arról vagy lesz alkalmunk meggyőződni, vagy nem. Minthogy az államfő nem tette meg ezt a szívességet, innentől nekik kell majd gondolkodniuk meg érvelniük, és az mindig macerás dolog, hát még az ilyen butító hőségben. Nem beszélve arról, hogy egy bukott alkotmánybírósági beadvány milyen lohasztólag bír hatni az ember kedélyállapotára, az a sok részvétteli tekintet a barátok és üzletfelek részéről, hogy szörnyű, ezek a szemetek mit meg nem engednek maguknak, mondják, de közben mindegyik azt gondolja, hogy hülye vagy, csak nem forogsz - ezt valóban nem kívánjuk senkinek.

Az államfő eljárását, illetve az ezt alátámasztó érvelést viszont a magunk részéről minden ízében kifogástalannak tartjuk. Sólyom már a kampányban is pöntyögött ezt-azt bizonyos gazdasági szükségintézkedésekről, s ha ezt a szöveget akkor éppenséggel az ellenzéki kampányban főszereplő válságretorika csendestársaként is lehetett értelmezni, faktum, hogy most tartotta magát akkori véleményéhez. Sólyom a "költségvetés helyzetére, valamint a magyar gazdaságpolitika nemzetközi megítélésére" való tekintettel nem emelt politikai vétót, azaz nem küldte vissza az Országgyűlésnek megfontolásra ezeket a törvényeket. És ez még akkor is bölcs és belátó döntésnek nevezhető, ha az ellenkezője (az tehát, ha visszadobja őket, miáltal hetekig, hónapokig tartó toszakodás veszi kezdetét, miáltal makrogazdaságunk végképp kileheli megfáradt lelkét, annak minden következményével együtt) égbe kiáltó felelőtlenség, s ennélfogva teljességgel elképzelhetetlen politikai lépés lett volna. Ám Sólyom az aláírással nem csak politikusként foglalt állást. Míg ugyanis a visszaküldés választható gyakorlat, s nem az adott jogszabály alkotmányosságától függ, addig a köztársasági elnöknek, ha kirívó alkotmánysértést vél felfedezni a törvények között, kötelessége az Alkotmánybírósághoz fordulni. Sólyom azonban nem látott ilyet. "A köztársasági elnök az Alkotmány értelmében csak akkor küldhet meg az Alkotmánybíróságnak egy kihirdetésre váró törvényt, ha - az Alkotmánybíróság gyakorlatára is tekintettel - meggyőződött a törvény alkotmányellenességéről" - írja közleménye, amely megfogalmazást a visszájáról a színére fordítva úgy magyarázhatunk, hogy az elnök úgy véli: a Gyurcsány-csomag hétfőn aláírt elemei nem ellentétesek szeretett alaptörvényünkkel.

Ami persze távolról sem jelenti azt, hogy egyik-másik darabjuk ne hasalhatna majd el az Alkotmánybíróságon - ha a fentebb említett civil szervezetek, érdekképviseletek, netán az ellenzéki pártok némelyike az államfő markáns politikai és szakmai állásfoglalása tudatában is támadásba óhajtana lendülni. De ennek sok esélyt nem adnánk; s a történtek után különösebb jelentőséget sem tulajdonítanánk a próbálkozásoknak. Sólyom nemcsak a kormányzati struktúra jelentős átszabásának engedett zöld utat (mint azt múlt számunkban részletesen felmértük, lásd: A jó király elve, Magyar Narancs, 2006. július 13.), de kinyilvánította azt is: a valóban fontos kérdésekben nem áll szándékában keresztbe tenni a kormánynak.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.