De mije van a menyasszonynak?

  • 1998. december 17.

Publicisztika

Olyan rég volt, hogy alig tudjuk felidézni. Újra az a nyomás gyomortájékon, a gerincoszlop mentén fel-le irányba száguldó, bizsergető érzés, az a szorítás a halántékon: Horn Gyuláról van szó megint.

Olyan rég volt, hogy alig tudjuk felidézni. Újra az a nyomás gyomortájékon, a gerincoszlop mentén fel-le irányba száguldó, bizsergető érzés, az a szorítás a halántékon: Horn Gyuláról van szó megint.

Hiányzott nagyon.

Pedig csak egy kis vidéki esemény kellett, hogy a - parlamenti és pártmunkában alig észrevehető - szunnyadó oroszlán megrázza magát. Horn azt üzente, hogy az MSZP-nek egy Torgyán József nélküli kisgazdapárt jó, alkalmas és hasznos szövetségese lehet e ciklus után. Közösen leváltanák a mostani kormányt, és megint minden jó lenne. A nép között jártában-keltében ezt érezte az álruhás álmodozó. Szomorú történet ez. Az a szomorú, hogy a nemzet vizionáriusa megint olyan kevéssel beérte. Mondhatott volna nagyobbat is, pl. hogy a szociknak egy Orbán-mentes Fidesz csuda jó partnere tudna lenni. Mondhatta volna, hogy "ha a fiatldemkrták levetik mstani hatalmi gőgjüket, a szoclistaprt örmmel fogadja őket a BIT-be". Álmodhatott volna nagyobbat: megjósolhatta volna a baloldali és a polgárinak nevezett pártok nagykoalíciós összeborulását - és ez talán nem is lenne a szociktól és a Fidesztől idegen gondolat.

De csak szimpla torgyánozásra tellett; igaz, ezért is legyünk hálásak neki. Megtudtuk végre - a legilletékesebb helyről -, hogy ki az FKGP fasza: Torgyán József az; maga mondta, Horn kijelentésére reagálva, hogy a párt Torgyán nélkül olyan, mint a vőlegény a megfelelő célszerszám nélkül. Ha mégis valami másra gondolt - a vőlegény szmokingjára, lakkcipőjére, tortaszelő késére netán -, úgy a fenti kijelentés sztornó: az FKGP-nek nincs fütyije. Ez esetben viszont nem ártana kinevezni egyet a minisztériumba. Legyen politikai államtitkár a beosztása. És szólítsa Bélámnak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.