Dupla helyett semmi

  • 2000. december 14.

Publicisztika

Izraelben az új választási törvény bevezetése óta a miniszterelnökök elhasználódási ideje másfél-két év. A régi metódus az általunk is ismert európai modell volt: a legerősebb párt adja a miniszterelnököt. Az új módi amerikai elemet vitt a szisztémába: külön szavaztak a pártokra és külön a miniszterelnökre. Stabilizációt vártak, de nagyobb káosz lett az eredmény: Izraelben nem szilárd amerikai kétpártrendszer, hanem nagyonsokpártrendszer vált uralkodóvá. Az egyik nagy párt miniszterelnök-jelöltjére leadott szavazat után ugyanis az állampolgárok nyugodtan szavazhattak kedvenc kis pártjukra. A szerencsétlen döntés nyomán az izraeli társadalom súlyos megosztottságai bezúdultak az ország politikai életébe. A két nagy párt, a baloldali szekuláris Munkapárt és a Likud mandátumai a legutóbbi választások után már együtt sem adták össze a parlamenti többséget. A Munkapárt kénytelen volt bevonni a kormányba a keményen jobboldali, területi engedményeket ellenző vallásos cionista telepesek pártját, a radikális baloldali, feltétlen békét kívánó Merecet, a vallásos intézményeinek örökösen pénzt követelő ultraortodox Saszt, az orosz bevándorlók szekuláris Jiszrael Baalija pártját.

Izraelben az új választási törvény bevezetése óta a miniszterelnökök elhasználódási ideje másfél-két év. A régi metódus az általunk is ismert európai modell volt: a legerősebb párt adja a miniszterelnököt. Az új módi amerikai elemet vitt a szisztémába: külön szavaztak a pártokra és külön a miniszterelnökre. Stabilizációt vártak, de nagyobb káosz lett az eredmény: Izraelben nem szilárd amerikai kétpártrendszer, hanem nagyonsokpártrendszer vált uralkodóvá. Az egyik nagy párt miniszterelnök-jelöltjére leadott szavazat után ugyanis az állampolgárok nyugodtan szavazhattak kedvenc kis pártjukra. A szerencsétlen döntés nyomán az izraeli társadalom súlyos megosztottságai bezúdultak az ország politikai életébe. A két nagy párt, a baloldali szekuláris Munkapárt és a Likud mandátumai a legutóbbi választások után már együtt sem adták össze a parlamenti többséget. A Munkapárt kénytelen volt bevonni a kormányba a keményen jobboldali, területi engedményeket ellenző vallásos cionista telepesek pártját, a radikális baloldali, feltétlen békét kívánó Merecet, a vallásos intézményeinek örökösen pénzt követelő ultraortodox Saszt, az orosz bevándorlók szekuláris Jiszrael Baalija pártját.

Egy ilyen koalíciót csak nagy ívű politikai koncepcióval, messianisztikus reményekkel lehet fenntartani. Ehud Barak ezzel az eltökéltséggel vette át a kormányt. Célja az volt, hogy komoly engedmények, sőt kockázatok árán békét köt Szíriával és a palesztinokkal, és ezzel megteremti a közel-keleti béke alapjait. És véget vet a zsidó állam öt évtizedes elszigeteltségének. A külső ügyek rendezése után pedig nekilát a zsidó államot destabilizáló belső feszültségek rendezésének.

Barak mindent a békepolitikára tett föl. Ám míg a nemzetközi közvélemény, elsősorban az amerikai közvetítők engedményeket vártak tőle, a jobboldali kormánypártok épp ezektől rettegtek, minthogy a palesztinok szerintük az engedményeket nem nagyvonalú gesztusnak, hanem gyengeségnek tekintik, és csak vérszemet kapnak. A béketárgyalásokat egy huszárvágással rendezni kívánó Barakot magára hagyták koalíciós partnerei, aki már kisebbségi miniszterelnökként utazott Camp Davidbe, ahol azt remélte: a megállapodással kész helyzetet teremt, és a Kneszet nem mer majd elvetni egy, a Fehér Házban ünnepélyes aktussal szentesített békemegállapodást.

Ami azonban az izraeliek többségének sok volt, az a palesztinoknak kevés: Arafat a tárgyalások során nem engedett a ´67-ből. A megbeszélések kudarcba fulladtak, és Arafat, aki az amerikai közvetítéstől már nem remélhetett többet, az új intifádával új felállást próbált meg kikényszeríteni: az EU, Oroszország, a Vatikán közvetítőként talán több engedményre kényszerítik a zsidó államot. A civilek, elsősorban gyerekek nekihajtása az izraeli katonai állásoknak rövid időre valóban rájuk összpontosította a világ figyelmét, ám a politikai helyzet nem lett sokkal kedvezőbb Arafat számára. Ehud Barak sorsa azonban az intifádával megpecsételődött: a mindent a békére föltevő miniszterelnök a háborúskodás föllángolásával tarthatatlan helyzetbe került. A békefolyamat összeomlásától tartó izraeli közvélemény immár a határozott föllépést ígérő jobboldalra tekint reménykedve.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”