Egyuttszavalanemzet – A nemzeti kukac felágaskodása

  • Világi Mariann
  • 2014. január 21.

Publicisztika

15 000 iskola 100 000 diákja fogja egyszerre skandálni a Himnuszt a magyar kultúra napján, január 22-én annak emlékére, hogy Kölcsey Ferenc 1823. január 22-én tisztázta le Szatmárcsekén a Himnusz kéziratát. Szép és nemes dolog, nemde? Valami mégsem stimmel vele.

A közös szavalatra Jordán Tamás szakmai irányításával kerül sor. A Google új technológiájának és szponzorációjának segítségével január 22-én 8 és 10 óra között korlátlan számban jelentkezhetnek fel élőben egy YouTube-csatornára az iskolák. Az eseményhez, a számos segédlet mellett elkészült egy mintavideo-felvétel is.

a Budajenői Általános Iskola próbájáról, a Google Magyarország promójával. Az iskolák, ahol értik a technikát, és tudják, hogy mi a „hangout” kapcsolat, aminek még nem sikerült magyar nevet adni, feltölthetik közösségi szavalataikat:

false

 

Erről kapott körlevelet minden iskolaigazgató Szőcs Géza kormánybiztostól, miniszterelnöki főtanácsadótól. Elkészült a megfelelő weboldal is. Van rajta Küldetés, Menetrend, Regisztráció, Hírlevél (legalább hét alkalommal), és minden, ami szükséges a nemzettudat erősítéséhez. A január 22-i eseményhez próbaidőszak is társul, később pályázat, szavazás és díjeső, egészen a költészet napjáig, április 11-ig.

Az együttműködő partnerek tekintélyes mennyisége önmagában elkápráztató. Mindenki, aki számít: Miniszterelnökség, Emberi Erőforrások Minisztériuma, Köznevelésért Felelős Államtitkársága, Nemzetstratégiai Kutatóintézet, Klebelsberg Intézményfenntartó Központ, MTVA Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap, Weöres Sándor Színház és Weöres Sándor Asztaltársaság, Google Magyarország, Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium, Nemzetpolitikai Államtitkárság, Carpathia Nemzeti Kreatív Gazdaságfejlesztő és Innovációs Kft.

Idáig minden érthető, ugyebár? Van valami, ami igényelne némi magyarázatot. A logó és a fejlécek. Nem tudhatjuk, kié a design, azt sem, ki hagyta jóvá, azt viszont igen, hogy bármelyik mémgyáros megirigyelheti. Minden bizonnyal az ő munkásságuk lett itt becélozva – mondván, tudunk olyat mi is. Vagy még vadabbat is, hiszen a babérkoszorúba ágyazott kukac (miszerint @) kokárdába ültetve maga a teljes abszurditás.

false

 

A háttérben egyik nemzeti jelképünk, a Nemzeti Múzeum, ami természetesen Kölcsey életében még fel sem épült. Az internetes oldal fejléce így afféle történelmi olvasztmány: a kukac a szép jelen, a többi a lángolóan dicsőséges múlt. A gyermekek biztosan érteni és értékelni fogják.

De a NER eszméje ennél is továbbment az Együtt Szaval a Nemzet akcióban, amikor a nemzeti lobogó címerévé emelte  a babérkoszorúba ültetett kukacot:

false

 

Ezek után már csak az a kérdés, hogy a kukac megeszi-e a leveleket, netán a levelek a kukacot? És akkor mi lesz a nemzeti lobogóval? Talán lyukas lesz a közepe?

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.