Elégtelen szolgáltatók - Miért rossz a sztrájktörvény?

  • Unger Anna
  • 2010. január 21.

Publicisztika

Sok okból utálhattuk a BKV-sztrájkot. A fővárosi tömegközlekedés leállása százezrek életét keserítette meg. Gondolhattunk csúnyákat a sztrájkolókról azért, mert a bérköveteléseiket nem tartottuk megalapozottnak - keresnek eleget, és más vállalatoknál is elvesztik a munkavállalók cafeteriajuttatásaikat. Moroghattunk azon is, hogy ha több milliárd jutott végkielégítésekre, akkor miért csuklóztatja a cégvezetés a dolgozókat. És egyébként is, ne a mi kontónkra gyepálják egymást. Ám a hetes busz megállójában fagyoskodva a sofőrök és/vagy a BKV vezetése mellett a parlamentet is jó lesz átkainkba foglalni.

Sok okból utálhattuk a BKV-sztrájkot. A fővárosi tömegközlekedés leállása százezrek életét keserítette meg. Gondolhattunk csúnyákat a sztrájkolókról azért, mert a bérköveteléseiket nem tartottuk megalapozottnak - keresnek eleget, és más vállalatoknál is elvesztik a munkavállalók cafeteriajuttatásaikat. Moroghattunk azon is, hogy ha több milliárd jutott végkielégítésekre, akkor miért csuklóztatja a cégvezetés a dolgozókat. És egyébként is, ne a mi kontónkra gyepálják egymást. Ám a hetes busz megállójában fagyoskodva a sofőrök és/vagy a BKV vezetése mellett a parlamentet is jó lesz átkainkba foglalni.

A sztrájktörvény - hasonlóan sok, alapvető jogot szabályozó törvényünkhöz - 1989-ben született, ám érdemi felülvizsgálatára azóta sem került sor. S noha a lakosságot is sújtó munkabeszüntetések idején sokan zendítenek rá, hogy a sztrájk az érdekérvényítés szempontjából haszontalan, gazdaságilag káros, és mások jogait korlátozza, személyes - akár elítélő - véleményünktől függetlenül a sztrájkhoz való jogot az Alkotmány garantálja. Elismeri az EU Alapjogi Chartája és a Szociális Charta is, és számos más, Magyarország által ratifikált nemzetközi egyezmény. Szeretjük vagy sem: a sztrájk a munkavállalók egyik legerősebb eszköze az érdekérvényesítésben. Még akkor is, ha foglalkozástól és munkahelytől függően eltérőek a lehetőségei. A jelen - az Alkotmánybíróság (AB) által is megerősített - szabályozás szerint például az igazságszolgáltatás és a fegyveres testületek nem folyamodhatnak munkabeszüntetéshez. Az is egyértelmű, hogy minél nagyobb a munkavállalók létszáma, és minél nagyobb a cég súlya az adott ágazatban, annál hatásosabb a dolgozói dac. De nem kell ahhoz radikális kommunistának lenni, hogy belássuk: a munkavállalóval és/vagy az állammal szemben a leggyengébb érdekérvényesítő képességgel a munkavállalók bírnak. Ne méltatlankodjunk tehát azon, hogy akik tudnak, élni fognak a sztrájk jogával - még ha más szakmák elől ez a lehetőség el is zárul.

Annál is fontosabb lenne tehát, hogy pontosan tudjuk, egy sztrájk mikor jogos, és mikor nem, hogy e kérdésben is érvényesülhessenek a jogállami normák.

*

Az állampolgári jogok országgyűlési biztosa, aki a tapasztalatok és a jogalkalmazás alapján összegezte a sztrájktörvény hiányosságait, két éve hajtogatja, hogy nincs rendben a sztrájkszabályozás. Gondoljunk csak a törvényben "még elégséges szolgáltatásnak" nevezett fogalom körüli állandó vitákra - az elmúlt években nem volt komolyabb közszolgáltatási sztrájk, ahol a feleknek sikerült volna megállapodniuk erről. Tisztázatlan az is, hogy kinek és milyen formában kell tájékoztatnia a sztrájk külső, szenvedő alanyait, az állampolgárokat. Megoldatlan a sztrájkból eredő esetleges károk rendezése, a felelősségi viszonyok köre. Az 1989-es sztrájktörvény nincs összhangban a munka törvénykönyvével, és rendezetlen a sztrájkkal való visszaélés kérdése is.

Pedig nem lenne fekete mágia mindezt rendbe tenni. Az elégséges szolgáltatás meghatározására csak az elmúlt pár napban számos jó ötlet merült fel. A jogalkotó pedig legalább a közszolgáltatásokban megszabhatná, mit jelent ez pontosan. Mellékleteket fűzhetne a törvényhez, amelyek ismertetik a minimumot: ez lehet a hét végi vagy ünnepi menetrend a közlekedésben, az ügyelet biztosítása a közoktatásban, a sürgősségi ellátás az egészségügyben. Ha a jogalkotó netán megijedne, és nem merészelne egységes, egyértelmű előírásokat adni, könnyen találna segítséget. Már évek óta működik az ágazati párbeszéd bizottságok (ÁPB) intézménye. Ebben a munkaadók és a munkavállalók szervezetei vesznek részt - az ágazati kollektív szerződéseket is itt egyeztetik. A fórum résztvevői aligha vennék rossz néven, ha feladatul kapnák az elégséges szolgáltatások részletes kidolgozását is. Azt várni azonban, hogy a munkaadó és a munkavállaló épp sztrájk közben állapodjon meg arról, hogyan tud mégis együttműködni, álszent elképzelés. Hisz épp azért van sztrájk, mert képtelenek kompromisszumot kötni!

Az elmúlt évek vasutassztrájkjai, meg a mostani BKV-sztrájkot megelőző, akadozó buszközlekedés esete igazolja az ombudsman azon jó tanácsát is, hogy az alternatív - "nem munkabeszüntetéses" - megmozdulásokat is tárgyalnia kéne a most ezekről egy szót sem említő törvénynek. (A hatályos jogszabály magát a sztrájk fogalmát sem definiálja!) A munkáltatónak, a munkavállalónak és a lakosságnak is tudnia kell, mire számíthat ülősztrájk vagy munkalassítás esetén. Ugyancsak egyértelművé kéne tenni a sztrájk jogalapjának most meglehetősen lakonikus meghatározását is. A VDSZSZ az elmúlt években többször nem közvetlenül munkaügyi, hanem politikai célok érdekében sztrájkolt - hogy ezen akciók mennyire voltak összhangban a sztrájkjog alkotmányos intézményével, legalábbis elgondolkodtató. A sztrájkjogot az alkotmánytan ugyanis nem politikai, hanem szociális alapjogként tárgyalja. A sztrájktörvény alapján azonban nem világos, lehetséges-e közvetlen politikai érdekérvényesítés céljából sztrájkolni.

Jó törvényi szabályozás híján ma legtöbbször a bíróságoknak kell(ene) egyedi jogértelmezésekkel kitömniük a hézagokat - ám egy alkotmányos alapjog esetében nem hagyatkozhatunk a törvénykezésre. És hogy az elmúlt években miért nem történt semmi? Az IRM arra hivatkozik, hogy esély sem lenne a sztrájktörvény módosításához kétharmados parlamenti támogatást szerezni, ezért nem is tartják időszerűnek, hogy az ombudsman felhívásának engedve előkészítsék a szükséges javaslatokat. Ám ha egy alkotmányos alapjog ennyire rendezetlen, és ez a rendetlenség ennyi bajt okoz, akkor a kormánynak illik ezt megpróbálnia - még ha azt is sejti, hogy nem lesz hozzá kellő parlamenti támogatása. (2008 decemberében a kormányfő még fontosnak tartotta a pontosítást - azóta csak a kormányfő személye változott, a probléma maradt.) A szocialisták álláspontja szerint az Országos Érdekegyeztető Tanács nélkül nem lehet módosítani a jogszabályt: ha ott a munkaadók és munkavállalók meg tudnak egyezni a módosításokban, akkor ők támogatni fogják. De miben egyezzen meg az OÉT, ha egyszer az IRM nem készített elő semmit? Elfogadható - bár kissé naiv - álláspont, hogy a munkaadók és munkavállalók megállapodását szabja feltételül a szocialista párt. De - baloldali pártként! - még erőtlen kezdeményezéseket sem tett arra, hogy valamit kigondoljon e fenntarthatatlan helyzet rendezésére. A Fidesz szerint nem a sztrájktörvény most az ország legnagyobb problémája. Lelkük rajta - miért is ne támogathatna bármilyen sztrájkot az ellenzék, ha a kormányon üthet vele. De mi lesz, ha ők kormányoznak majd?

Az országgyűlési biztos tavaly októberben az AB-hoz fordult, hogy mondja ki a mulasztásos alkotmánysértést a sztrájkjog rendezetlenségei miatt. Tudjuk, a parlamentet a mulasztásos alkotmánysértések különösképpen nem izgatják - még ha az AB igazat is ad az ombudsmannak, aligha változik bármi is. Pedig az elégséges szolgáltatás nemcsak a BKV-tól, de a politikától is elvárható.

Figyelmébe ajánljuk

Tendencia

Minden tanítások legveszélyesebbike az, hogy nekünk van igazunk és senki másnak. A második legveszélyesebb tanítás az, hogy minden tanítás egyenértékű, ezért el kell tűrni azok jelenlétét.

Bekerített testek

A nyolcvanas éveiben járó, olasz származású, New Yorkban élő feminista aktivista és társadalomtudós műveiből eddig csak néhány részlet jelent meg magyarul, azok is csupán internetes felületeken. Most azonban hét fejezetben, könnyebben befogadható, ismeretterjesztő formában végre megismerhetjük 2004-es fő műve, a Caliban and the Witch legfontosabb felvetéseit.

„Nem volt semmi másuk”

Temették már el élve, töltött napokat egy jégtömbbe zárva, és megdöntötte például a lélegzet-visszatartás világrekordját is. Az extrém illuzionista-túlélési-állóképességi mutatványairól ismert amerikai David Blaine legújabb műsorában körbejárja a világot, hogy felfedezze a különböző kultúrákban rejlő varázslatokat, és a valódi mesterektől tanulja el a trükköket. 

Játék és muzsika

Ugyanaz a nóta. A Budapesti Fesztiválzenekarnak telefonon üzenték meg, hogy 700 millió forinttal kevesebb állami támogatást kapnak az együttes által megigényelt összegnél.

A klónok háborúja

Március 24-én startolt a Tisza Párt Nemzet Hangja elnevezésű alternatív népszavazása, és azóta egyetlen nap sem telt el úgy, hogy ne érte volna atrocitás az aktivistákat.

Hatás és ellenhatás

  • Krekó Péter
  • Hunyadi Bulcsú

Az európai szélsőjobb úgy vágyott Donald Trumpra, mint a megváltóra. Megérkezik, majd együtt elintézik „Brüsszelt” meg minden liberális devianciát! Ám az új elnök egyes intézkedései, például az Európával szemben tervezett védővámok, éppen az ő szavazó­táborukat sújtanák. Egyáltalán: bízhat-e egy igazi európai a szuverenista Amerikában?

„Egy normális országban”

Borús, esős időben több száz fő, neonácik és civilek állnak a Somogy megyei Fonó község központjában. Nemzeti és Mi Hazánk-os zászlók lobognak a szélben. Tyirityán Zsolt, a Betyársereg vezetője és Toroczkai László, a szélsőjobboldali párt elnöke is beszédet mond. A résztvevők a lehangoló idő ellenére azért gyűltek össze szombat délután, mert pár hete szörnyű esemény történt a faluban. Március 14-én egy 31 éves ámokfutó fahusánggal rontott rá helyi lakosokra: egy középkorú és egy idős nő belehalt a támadásba, egy idős férfi súlyos sérüléseket szenvedett.