Dercsényi Dávid

Ennyi!

Az MMKA megszüntetéséről

  • Dercsényi Dávid
  • 2011. május 5.

Publicisztika

Mint annyi más, közvetlenül a rendszerváltás után a demokratikus szakmai önrendelkezés logikája alapján kigondolt és létrehozott szervezetbe, a Fidesz-kormány a magyar filmszakma legfőbb döntéshozó testületébe is beleengedett egy sorozatot, kivégezvén ekképp a Magyar Mozgókép Közalapítványt (melyről sokat elmond az az apróság is, hogy míg a szervezet alapító okiratában MMK a hivatalos rövidítés, addig a hivatalos logón az MMKA betűk szerepelnek). Az okok és az indoklás egyértelműnek tűnik, már a BRFK is megindította a nyomozást, mégis érdemes felidézni számos hogyant, mikort és miértet.

Mint annyi más, közvetlenül a rendszerváltás után a demokratikus szakmai önrendelkezés logikája alapján kigondolt és létrehozott szervezetbe, a Fidesz-kormány a magyar filmszakma legfőbb döntéshozó testületébe is beleengedett egy sorozatot, kivégezvén ekképp a Magyar Mozgókép Közalapítványt (melyről sokat elmond az az apróság is, hogy míg a szervezet alapító okiratában MMK a hivatalos rövidítés, addig a hivatalos logón az MMKA betűk szerepelnek). Az okok és az indoklás egyértelműnek tűnik, már a BRFK is megindította a nyomozást, mégis érdemes felidézni számos hogyant, mikort és miértet.

*

Az MMKA (maradjunk a logónál) alapvetően szakmai szervezésű fórum volt, az állam hozta létre, de az alapító tagok hozták meg a belső szabályait, szakkollégiumok készítették elő a döntéseit, kurátori testület vezette és ellenőrző bizottság felügyelte a működését.

 

A filmszakmai pillanatfelvétel módjára összeállított alapítók 1991-es köre nem változott, ami azért furcsa, mert számos fantom- és egykori súlyát rég elvesztett szervezet (pl. Dialóg Filmstúdió Kft., Balázs Béla Stúdió Alapítvány, Magyarországi Videokiadók Egyesülete) ott maradhatott a magyar film működési kereteit meghatározó döntéshozók között, míg számos, azóta súlyt és teret nyerő új szervezet képtelen volt bejutni. Az MMKA ugyanis a magyar filmes élet egészére kiható döntéseket hozhatott, nem csupán a készülő filmek támogatásáról dönthetett, bár kétségtelenül ez volt a tevékenységének leghúsbavágóbb, legnagyobb figyelemre számot tartó része. A fesztiválok támogatásától a filmes kulturális örökség kezelésén át a mozik működésének elősegítéséig rengeteg témában alakította a napi valóságot az MMKA szabályozása.

 

Az alapítvány céljait és törekvéseit tekintve alapvetően a magyar film érdekeit tartotta szem előtt, bár kétségtelen, hogy rengeteg problémával és szabálytalansággal működött - ez okozta végül a vesztét is. Az eleinte teljes filmgyártó finanszírozást végző szervezet a Grunwalsky-éra végére már csak a filmek költségének 50 százalékát állta (hála a 2004. évi II., úgynevezett Filmtörvénynek) , a többit külső forrásból (magántőke, koprodukciók) kellett bevonni, ez tán a nyitottabb, együttműködőbb, az európai trendeknek megfelelőbb alkotói-gyártói hozzáállásra serkentette a résztvevőket. Ugyanakkor az is az igazsághoz tartozik, hogy a papíron kimutatott költségvetések a valóságban sokszor csak az MMKA-s pénzzel tudtak gazdálkodni. Nagy hiányossága volt az alapítványi produkciós folyamatnak a produkciók utólagos ellenőrzése, ezért fordulhatott elő, hogy a visszatérítendő támogatásokat a produkciók nem fizették vissza, sokszor utólag minősítették őket vissza nem térítendővé. A támogatási rendszer sem volt következetes, bizonyos filmtervek hosszú évekig vesztegeltek forgatókönyvi fázisban, és kapták a támogatásokat, de az is előfordult, hogy egy produkció esetében a forgatókönyv támogatását elutasította az MMKA, kapott viszont támogatást egy elméletileg későbbi produkciós fázisra. Készüljön minél több film, mégpedig nagyjátékfilm, aztán a többit majd meglátjuk... - kábé így foglalhatnánk össze a szervezet filozófiáját.

 

Móricka alkalmazkodik gyorsan

Az MMKA 2007-ben kötött megállapodást a Hiller István vezette Oktatási és Művelődésügyi Minisztériummal (OKM), amely négy évre előre meghatározta az állami támogatás mértékét. Ez emelkedő összeg volt, melynek 2010-re el kellett volna érnie a 6,3 milliárd forintot. Ám végül ez a támogatási növekedés - a globális gazdasági válság miatt - nem valósult meg, csakhogy az alapítvány számolt vele, ezért is nyújtózkodott tovább a takarójánál, s vállalt a produkciók bankhiteleire garanciát (mivel az MMKA utófinanszírozásban fizetett, a produkciók mindig bankhitelből jutottak forráshoz, és azt fizették vissza a támogatásból). Ez a megállapodás a mostani, a végítéletet kimondó KEHI-vizsgálat szerint költségvetési fedezet nélkül köttetett, ami az OKM felelősségét is kimondja.

 

A KEHI jelentése megállapítja, hogy az alapítvány 2006 és 2010 között a megállapodásban rögzített 18,3 milliárd forintnál 3 milliárddal többet költött el, hitelkamatra kiadott 1,6 milliárdot, amit a jogszabályok értelmében át sem vállalhatott volna, működési költségekre 150 millióval, szakkollégiumi tiszteletdíjra pedig 100 millióval vert el a megengedettnél többet. Szabálytalanságok voltak a munkák kiszervezése és az ingatlanhasznosítás körül is. A végszaldó: 10,6 milliárd forintos adósság.

 

Faramuci helyzet, hogy most egy - elvileg - megújulásban lévő szervezet szűnik meg jogutód nélkül (amely majd okozhat érdekes helyzeteket olyan nemzetközi megállapodásoknál, ahol név szerint említik az MMKA-t), hiszen 2010 elejére új elnöke lett az alapítványnak Kőrösi Zoltán író személyében, aki úgy nyerte el posztját, hogy lényegében minden létező (vagyis kimondott), a szervezettel és a filmélettel kapcsolatos probléma megoldását kilátásba helyezte. Ám a félig-meddig outsider Kőrösi hamar légüres térben találta magát a fülkeforradalom után, jóllehet a szervezet választása azért is esett rá, mert ő elfogadható megoldásnak tűnt a Fidesznek is. Mondhatnánk erre, hogy no, ennyit a filmszakma éleslátó helyezkedési rutinjáról, de sajna, nem csak ennyiről van szó (lásd még korábban: A képmutatók ünnepe, Magyar Narancs, 2010. február 11.).

 

Mindenesetre Kőrösi volt az, aki átvilágíttatta az alapítványt, igaz, az első eredményeket nem a tág, hanem a szűk szakmai nyilvánosság elé tárta azon a szakmai megbeszélésen, amelyről az a híresen titokzatos hangfelvétel készült, és került elő pont akkor, amikor a parlament 3,5 milliárdos pluszforrást szavazott volna meg az MMKA-nak L. Simon László fideszes képviselő módosító indítványa alapján.

 

Kőrösi ezenfelül átalakította volna a pályáztatást, tervezte a kreditrendszer bevezetését, átalakította az alapítvány gazdasági döntéshozó testületét, és külön ellenőrző szervet helyezett fölé. Vélhetően eközben nem a konfrontáció, hanem a megoldás volt az elsődleges célja, így a valósnál "konszolidáltabb" adósságról beszélt a nyilvánosságban. De míg az új elnök megpróbált elébe menni az eseményeknek, az új kormány zárolta a 2010-es költségvetést, leálltak a produkciók, a pályázati eredményeket visszavonta az MMKA, végül pedig a 10 milliárdos évi költségvetésből egymilliárdot szavazott meg a kormánytöbbség a 2011-es büdzséből, ami épp a banki kamatok fizetésére lett volna elég.

 

Kőrösi végig ellenszélben dolgozott, végül maga a filmszakma is a lemondását követelte - az a szakma, amely csakis a hatalomváltás miatt emelte őt az elnöki székbe, s amely, ameddig pénz volt, nem firtatta az előző vezetés hibáit. Pedig erkölcsileg sokat jelentett volna, ha a filmesek kiállnak rendteremtő elnökük mellett.

 

Kőrösi megválasztása - mint akkor is jeleztük (Átállás, Magyar Narancs, 2010. február 4.) - rámutatott a filmszakma régi reflexeinek, berögződéseinek erejére is. A szintén az elnöki székért induló Tarr Béla programjában egy forrásaiban a hatalomtól a lehetséges mértékben függetlenedő MMKA-t vázolt fel, amely nem kijárásos alapon, ismeretségek alapján szedi ki a hatalomtól a forrásokat. Visszacseng még a fülünkben, amikor Grunwalsky a Hiller-megállapodáskor azt mondja: "Úgy tűnik, a filmesek a többieknél kicsit pofátlanabbak, és gyorsabban alkalmazkodnak a változásokhoz." Persze, ahogy azt Móricka elképzelte. A magyar filmszakma igazából a mai napig nem tudott széles körben alkalmazkodni a változásokhoz, lélekben még mindig a nagy szocialista filmstúdióként tekintettek az MMKA-ra, amely szinte állami gyártóként filmeket finanszíroz. A "nem baj, az állam később majd kifizeti" mentalitás persze nemcsak a filmesekben él, de most visszaütött. Persze nem az MMKA-felszámolás volt a legnagyobb kára ennek az észjárásnak, hanem a filmek minősége, a közönség igen gyakori negligálása - az, hogy elkényelmesedett, majd mára szinte szubkultúrává vált a magyar film.

 

Mindezek dacára a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium döntése a megszüntetésről - amely egyben azt is jelenti, hogy a magyar filmipar szőröstül-bőröstül Andy Vajna kezébe kerül - elgondolkodtató. És nem is csak azért, mert az elmúlt évben oly sokszor hallhattuk ezt cáfolni.

 

A legenda visszatér

Ám mivel "az adósság konszenzusos úton nem konszolidálható", és a magyar állam sem válthatja ki teljesen (ahogy a KIM közleménye mondja), mégis hogy oldhatná meg a helyzetet máshogyan a kormány? (Eladják a felújított Huszárik Stúdiót, a Filmlabort?) S ha elvi okokból nem is helyeselhető az adósság egyszerű jóváírása, a szakmai önigazgatás szervezetének átalakítása nem lett volna legalább elegánsabb megoldás, mint a teljes megszüntetése? Kiket érint majd a már nem először belengetett felelősségre vonás? A volt kuratóriumi tagok (köztük a nem épp szoclib Baán Lászlóval, Bod Péter Ákossal) mennyiben lesznek felelőssé téve az előző elnökség döntéseiért? Mi lesz az utóbbi másfél év filmipari hibernációja, a már odaítélt, de ki nem fizetett támogatások kárvallottjaival - producerekkel, rendezőkkel, színészekkel? Mi lesz azokkal a gyártó cégekkel, amelyeknek megszerzett koprodukciós pozícióik omlottak össze emiatt? Mi lesz a mozikkal?

 

Majd Andy megoldja. Így végül visszatérünk az egyszemélyes rendszerhez - az Aczéllal folytatott konyakozások helyett Vajna-féle whiskyzések jönnek. Meg a legendásan gyors alkalmazkodás.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”