Vig Dávid

Érvénytelen!

Az április 3-i népszavazásról és a kormányzati propagandáról

  • Vig Dávid
  • 2022. március 16.

Publicisztika

Napok óta szinte megbénít a háború borzalmairól szóló tudósítások sora. Elképedve állok a putyini agresszió előtt. Az elmúlt napokban igyekeztem segíteni biztonságba jutni azoknak az Ukrajnában élő barátaimnak, kollégáimnak, akik elhagyni kényszerültek otthonukat. Ilyenkor érezzük csak igazán, hogy mennyire lételemünk a biztonság, és milyen könnyen kerülhet veszélybe egy agresszív támadás esetén.

Egy emberi jogi szervezet vezetőjeként súlyos morális dilemma számomra, hogy mivel foglalkozzunk ilyenkor. Ma az ukrajnai konfliktus a világ legnagyobb biztonsági és emberi jogi kihívása, amit azonnal meg kell oldani. Lehet-e egyáltalán bármi másra figyelni most?

Nos, lehet és kell is.

Egy rövid séta során a napokban Budapesten több mint 20 óriásplakátot számoltam össze, amit a kormányzati homofób és transzfób kampány részeként helyezett ki a propagandagépezet. Nagyot fordult a világ, amióta bejelentették a népszavazást – de az április 3-ra meghirdetetett eseményt megtartja a magyar kormány. Az a kormány, amelynek a tőlünk 200 kilométerre dúló háború idején sincs jobb dolga annál, mint hogy a szexuális és nemi kisebbségek ellen kampányoljon.

Hasonlóan viselkedtek a koronavírus-járvány első hullámában is, amikor az oltásnak még híre sem volt, és sorra szedte az áldozatait a járvány. A kormány azt választotta akkor, hogy transz rokonainktól, barátainktól, kollégáinktól elvegye legalapvetőbb jogukat a nemük és a nevük jogi elismeréséhez. Majd 2020 telén, amikor naponta közel 200 ember hunyt el a járványban, ugyanez a kormány úgy döntött, hogy több ezer gyereket foszt meg attól, hogy családban élhessen – és korlátozta az örökbefogadást. Amikor pedig a másfél éve húzódó lezárások gazdasági következményeivel, a munkanélküliséggel, az inflációval kellett volna megküzdeni, úgy döntött, hogy összemossa két ember szerelmét az egyik legsúlyosabb bűncselekménnyel, hogy megfosztja a fiatalokat attól, hogy az életkoruknak és fejlettségüknek megfelelő információt szerezzenek az őket körülvevő világról, és hogy kiradírozza a nyilvánosságból az LMBTQI-embereket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.