Vig Dávid

Érvénytelen!

Az április 3-i népszavazásról és a kormányzati propagandáról

  • Vig Dávid
  • 2022. március 16.

Publicisztika

Napok óta szinte megbénít a háború borzalmairól szóló tudósítások sora. Elképedve állok a putyini agresszió előtt. Az elmúlt napokban igyekeztem segíteni biztonságba jutni azoknak az Ukrajnában élő barátaimnak, kollégáimnak, akik elhagyni kényszerültek otthonukat. Ilyenkor érezzük csak igazán, hogy mennyire lételemünk a biztonság, és milyen könnyen kerülhet veszélybe egy agresszív támadás esetén.

Egy emberi jogi szervezet vezetőjeként súlyos morális dilemma számomra, hogy mivel foglalkozzunk ilyenkor. Ma az ukrajnai konfliktus a világ legnagyobb biztonsági és emberi jogi kihívása, amit azonnal meg kell oldani. Lehet-e egyáltalán bármi másra figyelni most?

Nos, lehet és kell is.

Egy rövid séta során a napokban Budapesten több mint 20 óriásplakátot számoltam össze, amit a kormányzati homofób és transzfób kampány részeként helyezett ki a propagandagépezet. Nagyot fordult a világ, amióta bejelentették a népszavazást – de az április 3-ra meghirdetetett eseményt megtartja a magyar kormány. Az a kormány, amelynek a tőlünk 200 kilométerre dúló háború idején sincs jobb dolga annál, mint hogy a szexuális és nemi kisebbségek ellen kampányoljon.

Hasonlóan viselkedtek a koronavírus-járvány első hullámában is, amikor az oltásnak még híre sem volt, és sorra szedte az áldozatait a járvány. A kormány azt választotta akkor, hogy transz rokonainktól, barátainktól, kollégáinktól elvegye legalapvetőbb jogukat a nemük és a nevük jogi elismeréséhez. Majd 2020 telén, amikor naponta közel 200 ember hunyt el a járványban, ugyanez a kormány úgy döntött, hogy több ezer gyereket foszt meg attól, hogy családban élhessen – és korlátozta az örökbefogadást. Amikor pedig a másfél éve húzódó lezárások gazdasági következményeivel, a munkanélküliséggel, az inflációval kellett volna megküzdeni, úgy döntött, hogy összemossa két ember szerelmét az egyik legsúlyosabb bűncselekménnyel, hogy megfosztja a fiatalokat attól, hogy az életkoruknak és fejlettségüknek megfelelő információt szerezzenek az őket körülvevő világról, és hogy kiradírozza a nyilvánosságból az LMBTQI-embereket.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.