„És azt csinálnak veled megint, amit akarnak!”

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. február 18.

Publicisztika

Ahogy azt Orbán Viktor évértékelőjében kifejtette, 2010-ben új rendszerváltás történt, amit korábban fülkeforradalomnak hívott. Mint minden forradalmat, ezt is képviselői minősítik.

„Tudja, hogy hányan halnak meg közölünk, hogy magának le ne égjen a pofájáról a bőr, mert magyar? Nem te fogsz meghalni, te szerencsétlen! Mert te bebújhatsz az óvóhelyedre megint, aztán kibújhatsz megint, aztán pofázhatsz megint, hanem mi, mi fogunk meghalni, érted? És vedd tudomásul, hogy én akkor is jobban járok, mint te, mert én előbb, mint te, és nem úgy, mint egy kukac. Mert te sírni fogsz, amikor elővesznek téged, mert elő fognak venni, ne félj! És azt csinálnak veled megint, amit akarnak!”

1988-ban Bereményi Géza Eldorádójában szólt így az 56-os forradalom (Sőth Sándor baritonján), és ahogy az lenni szokott Bereményi szövegeivel, nagyjából benne van az összes forradalom.

A forradalom sokak ügye, kevesek cselekedete, mert kevesek vállalják az óvóhely helyett a biztos halált (avagy a halál tapintható lehetőségét), s a többség inkább azt mondja, csináljanak vele megint, amit akarnak.

Ahogy azt Orbán Viktor évértékelőjében kifejtette, 2010-ben új rendszerváltás történt, amit korábban fülkeforradalomnak hívott. Mint minden forradalmat, ezt is képviselői minősítik, azok, akiknek Orbán köszönetet mondott: Schmitt Pál, akinek kinevezése a köztársaságnak lenyomott legnagyobb saller volt, olyan megaláztatás, mintha Torghelle Sándor lenne az MTA elnöke. A békemenet, amely csak akkor gyarmatozik, amikor intenek neki. Lázár János, aki mindig úgy vélekedik az oroszokról, ahogy azt megírják neki. Balog Zoltán, aki Eusébióért mondat misét.

A népszerűségi mutatók alapján a többség ma a Fideszre szavazna. És az országgal azt csinálják majd, amit akarnak. Megint.

„Ebek hazája ma, nem az enyém.” Ady Endre írta ezt. 100 évvel ezelőtt.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Eli Sarabi kiszabadult izraeli túsz: Az antiszemitizmus most még erősebb, mint az elmúlt évtizedek alatt bármikor

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.