„És azt csinálnak veled megint, amit akarnak!”

  • Dercsényi Dávid
  • 2014. február 18.

Publicisztika

Ahogy azt Orbán Viktor évértékelőjében kifejtette, 2010-ben új rendszerváltás történt, amit korábban fülkeforradalomnak hívott. Mint minden forradalmat, ezt is képviselői minősítik.

„Tudja, hogy hányan halnak meg közölünk, hogy magának le ne égjen a pofájáról a bőr, mert magyar? Nem te fogsz meghalni, te szerencsétlen! Mert te bebújhatsz az óvóhelyedre megint, aztán kibújhatsz megint, aztán pofázhatsz megint, hanem mi, mi fogunk meghalni, érted? És vedd tudomásul, hogy én akkor is jobban járok, mint te, mert én előbb, mint te, és nem úgy, mint egy kukac. Mert te sírni fogsz, amikor elővesznek téged, mert elő fognak venni, ne félj! És azt csinálnak veled megint, amit akarnak!”

1988-ban Bereményi Géza Eldorádójában szólt így az 56-os forradalom (Sőth Sándor baritonján), és ahogy az lenni szokott Bereményi szövegeivel, nagyjából benne van az összes forradalom.

A forradalom sokak ügye, kevesek cselekedete, mert kevesek vállalják az óvóhely helyett a biztos halált (avagy a halál tapintható lehetőségét), s a többség inkább azt mondja, csináljanak vele megint, amit akarnak.

Ahogy azt Orbán Viktor évértékelőjében kifejtette, 2010-ben új rendszerváltás történt, amit korábban fülkeforradalomnak hívott. Mint minden forradalmat, ezt is képviselői minősítik, azok, akiknek Orbán köszönetet mondott: Schmitt Pál, akinek kinevezése a köztársaságnak lenyomott legnagyobb saller volt, olyan megaláztatás, mintha Torghelle Sándor lenne az MTA elnöke. A békemenet, amely csak akkor gyarmatozik, amikor intenek neki. Lázár János, aki mindig úgy vélekedik az oroszokról, ahogy azt megírják neki. Balog Zoltán, aki Eusébióért mondat misét.

A népszerűségi mutatók alapján a többség ma a Fideszre szavazna. És az országgal azt csinálják majd, amit akarnak. Megint.

„Ebek hazája ma, nem az enyém.” Ady Endre írta ezt. 100 évvel ezelőtt.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.