Feltáró jelleg

  • 2003. január 9.

Publicisztika

Még mielőtt túlságosan beleélnénk magunkat abba, hogy a "politika" megint kicseszett velünk, civilekkel, vessünk egy pillantást két törvénytervezetre, amit a múlt év végén tárgyalt az Országgyűlés. Mind a kettőt a miniszterelnök kémelhárítói múltja miatt kirobbant botrány inspirálta: az egyik nem kapott többséget, mert a liberálisok nem szavazták meg, a másik meg igen, épp azt várja, hogy a köztársasági elnök kihirdesse, és hatályba lépjen végre.

n Még mielőtt túlságosan beleélnénk magunkat abba, hogy a "politika" megint kicseszett velünk, civilekkel, vessünk egy pillantást két törvénytervezetre, amit a múlt év végén tárgyalt az Országgyűlés. Mind a kettőt a miniszterelnök kémelhárítói múltja miatt kirobbant botrány inspirálta: az egyik nem kapott többséget, mert a liberálisok nem szavazták meg, a másik meg igen, épp azt várja, hogy a köztársasági elnök kihirdesse, és hatályba lépjen végre.

A bukott törvényjavaslat az átvilágítandók körét módosította volna csekély mértékben kiterjesztő módon, és ebbe - a szocialisták vétó jellegű módosító indítványa miatt - a szakszervezetek meg az egyházak vezetői már nem fértek volna bele. A kisebbik koalíciós partner számára ez nem volt elfogadható (érdekesség, hogy az MDF a szűkítő értelmű szocialista módosító megszavazásakor nem nyomott gombot, azaz lényegében az MSZP-t támogatta), így a kiherélt törvény nem is ment át. Ez éppenséggel azt is jelenthetné, hogy az MSZP, lám, megint átverte az SZDSZ-t, hiába ígért a liberálisoknak múltfeltárást meg tiszta közéletet a D 209-es turbulencia során mutatott lojalitásért cserébe, és elég nagy baj is lenne. Nemcsak emiatt, hanem azért is, mert a rossz - használhatatlan és igazságtalan - átvilágítási törvényt nem sikerült egy icipicit sem megjobbítani. A papság meg a szakszervezeti padrék megint megússzák, gondolhatnánk.

Pedig nem.

A másik törvény ugyanis, amely "Az elmúlt rendszer titkosszolgálati tevékenységének feltárásáról és az Állambiztonsági Szolgáltok Történeti Levéltára létrehozásáról" címet viseli, különösebb tűzijáték nélkül csúszott át a parlamenten, és tökéletesen fölöslegessé tesz mindenfajta átvilágítást. A törvény, illetve az általa létrehozott intézmény először is egyesíti a III-as Főcsoportfőnökség (és még néhány, kisebb jelentőségű, mindenféle spicliskedéssel meg kémkedéssel foglalkozó erőszakszervezet) iratanyagát (ezt példul tizenkét évig nem sikerült tető alá hozni; hogy mást ne mondjunk, ezek után magyar miniszterelnök-jelölt kémelhárítói múltja nem maradhat titokban). Ám ez csak az első, ámbár önmagában is kétségkívül nagy horderejű lépés.

A törvény immár lehetővé teszi, hogy a megfigyeltek név szerint is megismerhessék azokat, akik annak idején megpróbálták tönkretenni az életüket: a hálózati személyt, az operatív kapcsolatot és a hivatalos alkalmazottat is. Ezzel kíván igazságot, információs kárpótlást szolgáltatni az áldozatoknak: azt azonban nem teszi lehetővé, hogy a megfigyelt nyilvánosságra is hozza egykori spiclije nevét. Hogy ez a korlátozás nem védi-e még mindig túlságosan az egykori besúgót az áldozat rovására, vitatható (két olyan tekintélyű jogtudós tartja méltányosnak ezt a korlátozást, mint Majtényi László és Sólyom László, abból a megfontolásból, hogy a volt spiclivel sem kell okvetlenül feltörölni a Nagykörutat, és hátha megjavult azóta). Az viszont feltétlenül a törvény javára írandó, hogy ezt a korlátozást a közszereplők esetében nem alkalmazza. Konkrétan: "Anonimizált formában bárki megismerheti és nyilvánosságra hozhatja a Levéltárban kezelt iratokat." (5.1 paragrafus) Valamint: "Nem kell anonimizálni azokat az adatokat, (...) amelyek a közszereplő hivatásos alkalmazott, a közszereplő operatív kapcsolat és a közszereplő hálózati személyek azonosításához szükségesek." (5.4.c. paragrafus) Tehát. Ha bárki, újságíró, érdeklődő, kutató, a nagyi kíváncsi arra, hogy X. Y. közszereplő súgott-e befele, mikor, mennyiért, bemegy a levéltárba, és kikéri az iratokat. A levéltár erre megkérdi az illetőt, hogy barátom, közszereplő vagy-e vagy sem. A nagyi értesíti akciójáról a szomszédot, az unokáit, a sajtót. Mindenki lélegzet-visszafojtva figyel. X. Y. azt mondja: ja, közszereplő vagyok. Vagy azt, hogy nem: és ha tényleg közszereplő, akkor ezen a ponton már bukóban van. A nagyi erre él az e törvény adta jogával, és bírósághoz fordul: döntse el az, hogy az illető közszereplő-e, avagy sem. A bíróság pedig dönt, így vagy úgy; és mindeme események fényében dönt majd a köz is az illető megítéléséről, egykori és mostani szavainak, cselekedeteinek súlyáról, további pályájáról.

Kétségtelen, hogy az iratok átadásának rendje még mindig inkább a volt és jelenkori szolgálatoknak kedvez, mint a nyilvánosságnak, hisz vitás esetekben a levéltárnak kell perelnie a szolgálatokat az irat átadásáért, és nem a szolgálatoknak a levéltárat azért, hogy a vitatott minősítésű iratot a levéltár adja vissza. De lehetetlen nem észrevenni, hogy ez a törvény fordulatot hozott az "ügynökkérdés" eddigi szomorú és szégyenteljes történetében. Azt, hogy a "politika" - mint a titkok őrzője - többé-kevésbé kiszállt a cuccból. Innentől kezdve rajtunk, civileken múlik, hogy mit és mennyit akarunk és bírunk megtudni a félmúltról, erről az országról, magunkról.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.