Fület minden falnak

  • 2001. február 15.

Publicisztika

Az igazságügyminiszter -- miután belátta, hogy nem rendelheti maga alá az ügyészi szervezetet -- most új, a "vádhatóságot" érintő törvényjavaslatot nyújtott be a Háznak. A csomag több ponton lényegi változást hozhat -- és hoz is, ne legyen kétségünk, hiszen feles törvényről van szó.

Fület minden falnak!

n Az igazságügyminiszter -- miután belátta, hogy nem rendelheti maga alá az ügyészi szervezetet -- most új, a "vádhatóságot" érintő törvényjavaslatot nyújtott be a Háznak. A csomag több ponton lényegi változást hozhat -- és hoz is, ne legyen kétségünk, hiszen feles törvényről van szó.

Mind az ügyészek, mind a politikusok egyetértenek abban, hogy a közigazgatási és más állami szervek vezetői, vagy hivatalos személyek által elkövetett vesztegetés felderítése ezentúl tartozzon kizárólagos ügyészségi hatáskörbe. És ez így helyes. Ez ugyanis biztosítaná, hogy az államgépezetben dolgozó tisztviselők esetleges botlásai után a belügyminiszter ne nyesegethesse el kénye-kedve szerint a rendőrségi nyomozás kitüremkedő szálait. Az országgyűlésnek a legfőbb ügyész fölött gyakorolt ellenőrzési jogköre (aki interpellálható és éves beszámolóját a parlamentnek el kell fogadnia) némi garanciát jelenthetne a vizsgálatok pártatlanságára és függetlenségére, indokolt esetben a gyors vádemelésre; és talán elkerülhető lenne az is, hogy egyes gyanúsítottakat évekig előzetesben tároljanak. (Persze a legjobb szándék is csak akkor valósul meg, ha az ügyészség kicsit komolyabban veszi feladatát, mint a Fidesz közeli cégek köztartozásainak kivizsgálásakor -- mert az mondjuk nem mindegy, hogy egy vagy 53 millióval lógunk az adóhatóságnak, pláne, ha mi vagyunk a Kaya Ibrahim. (Vagyis épp ellenkezőleg: a jelek szerint mindegy.)

A javaslat egy másik, vitatható pontja viszont növeli a legfőbb ügyész hatáskörét: aki ezentúl bármely ügyet elvonhatna a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező nyomozó hatóságtól, illetve igénybe vehetné más nyomozó hatóság tagját a felderítéshez.

A büntetőeljárás mai szabályozása ugyan lehetővé teszi, hogy az ügyész beszámoltassa a vizsgálat folytatóit, iratokat kérjen tőlük, és nyomozási cselekményre adjon nekik utasítást, ám arra már nem ad felhatalmazást a vezető ügyészeknek, hogy kedvük szerint vegyenek el ügyeket az ügyészség által felügyelt nyomozati szervektől (a rendőrségtől, a vámőrségtől, a határőrségtől, az adóhatóságtól). Arra éppenséggel a rendszerváltás előtti parancsuralmi jog biztosított lehetőséget az ország legfőbb bírájának, hogy a politikailag kényes ("kiemelt jelentőségű") ügyeket elvonjon a törvényes bírótól.

A harmadik, szintén aggályos változtatás nyomán pedig az ügyészség sürgős esetekben bírói felhatalmazás nélkül is, közvetlenül, tehát a rendőrség vagy a nemzetbiztonsági szakszolgálat megkeresése nélkül is vehet majd igénybe titkosszolgálati eszközöket.

Valóban képtelenség az, hogy míg például az APEH-nyomozók jogosultak bevetni titkos technikákat, addig az összes nyomozó hatóság felügyeletét ellátó (bizonyos ügyekben kizárólag nyomozni jogosult) ügyészség ezt közvetlenül ne tehesse meg. A rendőrök által elkövetett bűncselekmények esetében abszurd lenne, ha az ügyészségnek továbbra is a rendőrségtől kellene kérnie a titkos eszközökkel való nyomozást. Mégis: minél több szervezet válik jogosulttá a titkos eszközök ellenőrzés nélküli használatára, annál ijesztőbbnek tűnik a fejünk feletti államgépezet túlhatalma. Igen, ellenőrzés nélkül - hiszen a törvényjavaslat szerint ha a bírói engedélyhez kötött különleges eszközt sürgősen kell bevetni, annak elrendelésére a nyomozást végző ügyészi szerv vezetője lesz jogosult. Az új büntetőeljárási törvény, amelynek hatályba lépését a kormány évről évre szabotálja, garanciát teremtene az ilyen helyzetek megoldására: azzal, hogy a nyomozási bíró hatáskörébe utalná az operatív eszközök igénybevételének engedélyezését.

Tudjuk, a büntetőpolitika hatékonyabbá tétele kiemelt érdek. De nem lehet fontosabb, mint a jogállami kontroll megőrzése.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.