Fület minden falnak

  • 2001. február 15.

Publicisztika

Az igazságügyminiszter -- miután belátta, hogy nem rendelheti maga alá az ügyészi szervezetet -- most új, a "vádhatóságot" érintő törvényjavaslatot nyújtott be a Háznak. A csomag több ponton lényegi változást hozhat -- és hoz is, ne legyen kétségünk, hiszen feles törvényről van szó.

Fület minden falnak!

n Az igazságügyminiszter -- miután belátta, hogy nem rendelheti maga alá az ügyészi szervezetet -- most új, a "vádhatóságot" érintő törvényjavaslatot nyújtott be a Háznak. A csomag több ponton lényegi változást hozhat -- és hoz is, ne legyen kétségünk, hiszen feles törvényről van szó.

Mind az ügyészek, mind a politikusok egyetértenek abban, hogy a közigazgatási és más állami szervek vezetői, vagy hivatalos személyek által elkövetett vesztegetés felderítése ezentúl tartozzon kizárólagos ügyészségi hatáskörbe. És ez így helyes. Ez ugyanis biztosítaná, hogy az államgépezetben dolgozó tisztviselők esetleges botlásai után a belügyminiszter ne nyesegethesse el kénye-kedve szerint a rendőrségi nyomozás kitüremkedő szálait. Az országgyűlésnek a legfőbb ügyész fölött gyakorolt ellenőrzési jogköre (aki interpellálható és éves beszámolóját a parlamentnek el kell fogadnia) némi garanciát jelenthetne a vizsgálatok pártatlanságára és függetlenségére, indokolt esetben a gyors vádemelésre; és talán elkerülhető lenne az is, hogy egyes gyanúsítottakat évekig előzetesben tároljanak. (Persze a legjobb szándék is csak akkor valósul meg, ha az ügyészség kicsit komolyabban veszi feladatát, mint a Fidesz közeli cégek köztartozásainak kivizsgálásakor -- mert az mondjuk nem mindegy, hogy egy vagy 53 millióval lógunk az adóhatóságnak, pláne, ha mi vagyunk a Kaya Ibrahim. (Vagyis épp ellenkezőleg: a jelek szerint mindegy.)

A javaslat egy másik, vitatható pontja viszont növeli a legfőbb ügyész hatáskörét: aki ezentúl bármely ügyet elvonhatna a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező nyomozó hatóságtól, illetve igénybe vehetné más nyomozó hatóság tagját a felderítéshez.

A büntetőeljárás mai szabályozása ugyan lehetővé teszi, hogy az ügyész beszámoltassa a vizsgálat folytatóit, iratokat kérjen tőlük, és nyomozási cselekményre adjon nekik utasítást, ám arra már nem ad felhatalmazást a vezető ügyészeknek, hogy kedvük szerint vegyenek el ügyeket az ügyészség által felügyelt nyomozati szervektől (a rendőrségtől, a vámőrségtől, a határőrségtől, az adóhatóságtól). Arra éppenséggel a rendszerváltás előtti parancsuralmi jog biztosított lehetőséget az ország legfőbb bírájának, hogy a politikailag kényes ("kiemelt jelentőségű") ügyeket elvonjon a törvényes bírótól.

A harmadik, szintén aggályos változtatás nyomán pedig az ügyészség sürgős esetekben bírói felhatalmazás nélkül is, közvetlenül, tehát a rendőrség vagy a nemzetbiztonsági szakszolgálat megkeresése nélkül is vehet majd igénybe titkosszolgálati eszközöket.

Valóban képtelenség az, hogy míg például az APEH-nyomozók jogosultak bevetni titkos technikákat, addig az összes nyomozó hatóság felügyeletét ellátó (bizonyos ügyekben kizárólag nyomozni jogosult) ügyészség ezt közvetlenül ne tehesse meg. A rendőrök által elkövetett bűncselekmények esetében abszurd lenne, ha az ügyészségnek továbbra is a rendőrségtől kellene kérnie a titkos eszközökkel való nyomozást. Mégis: minél több szervezet válik jogosulttá a titkos eszközök ellenőrzés nélküli használatára, annál ijesztőbbnek tűnik a fejünk feletti államgépezet túlhatalma. Igen, ellenőrzés nélkül - hiszen a törvényjavaslat szerint ha a bírói engedélyhez kötött különleges eszközt sürgősen kell bevetni, annak elrendelésére a nyomozást végző ügyészi szerv vezetője lesz jogosult. Az új büntetőeljárási törvény, amelynek hatályba lépését a kormány évről évre szabotálja, garanciát teremtene az ilyen helyzetek megoldására: azzal, hogy a nyomozási bíró hatáskörébe utalná az operatív eszközök igénybevételének engedélyezését.

Tudjuk, a büntetőpolitika hatékonyabbá tétele kiemelt érdek. De nem lehet fontosabb, mint a jogállami kontroll megőrzése.

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.