Ketten beszélnek

  • 2001. február 15.

Publicisztika

Van ugye az ájtatos Orbán. A népfi az Aktuálisban épp hogy a hamuban sült pogácsát ki nem teszi az asztalra, de azért udvariasan válaszolgat annak a városi izének, és annál a résznél sem remeg meg a hangja, amikor azt ecseteli: borzalmas dolog lehet az, amikor valakinek a gyermekét éri támadás, ezt mint családos ember, nagyon is el tudja képzelni. Bár arra valószínűleg soha nem derül majd fény, hogy ki csapta Deésy hóna alá a minidisc-et, vagy hogy igaz-e, amit a rovott múltú koronatanú állít, miszerint a szobát, melyben a milliók köröztek, fürge kezek már őelőtte bekábelezték, e mondatokat már az a halvány bizonytalanság is vérfagyasztóvá teszi, hogy a Torgyánnal való pártpolitikai leszámolás során esetleg titkosszolgálati eszközöket is használtak. Mintha valami B-kategóriás gengszterfilmben statisztálnánk pár millióan: zongorahúrom hangjai még el sem zengtek nyakad körül, de szemembe már könny szökött idő előtti múlásod miatt. Csak itt nincs csapó. De az ország nagy része bizonyára úgy van vele, mindegy, hova és miért megy Torgyán, csak ne legyen itt, és különben is, Orbán amúgy békés hangot ütött meg, hétfőn a parlamentben például kifejtette, hogy ő szeretné-puszilná az ellenzéket, csak az nem hagyja magát.

n Van ugye az ájtatos Orbán. A népfi az Aktuálisban épp hogy a hamuban sült pogácsát ki nem teszi az asztalra, de azért udvariasan válaszolgat annak a városi izének, és annál a résznél sem remeg meg a hangja, amikor azt ecseteli: borzalmas dolog lehet az, amikor valakinek a gyermekét éri támadás, ezt mint családos ember, nagyon is el tudja képzelni. Bár arra valószínűleg soha nem derül majd fény, hogy ki csapta Deésy hóna alá a minidisc-et, vagy hogy igaz-e, amit a rovott múltú koronatanú állít, miszerint a szobát, melyben a milliók köröztek, fürge kezek már őelőtte bekábelezték, e mondatokat már az a halvány bizonytalanság is vérfagyasztóvá teszi, hogy a Torgyánnal való pártpolitikai leszámolás során esetleg titkosszolgálati eszközöket is használtak. Mintha valami B-kategóriás gengszterfilmben statisztálnánk pár millióan: zongorahúrom hangjai még el sem zengtek nyakad körül, de szemembe már könny szökött idő előtti múlásod miatt. Csak itt nincs csapó. De az ország nagy része bizonyára úgy van vele, mindegy, hova és miért megy Torgyán, csak ne legyen itt, és különben is, Orbán amúgy békés hangot ütött meg, hétfőn a parlamentben például kifejtette, hogy ő szeretné-puszilná az ellenzéket, csak az nem hagyja magát.

A megütött hangnemet a hét végén dr. med. Kövér László részesítte elsősegélyben. Azokat, akik "avíttas, anakronisztikus dolognak" tartják a millenniumi zászlóátadásokat, sőt, "gúny tárgyává teszik" e megemlékezéseket, "szellemi homeless"-eknek nevezte. E hontalanok dr. Kövér nemzetgyógyász pszichodiagnózisa szerint irigykednek azokra, akiknek "szellemi fedél" van a fejük fölött, és emiatt akarják e fedelet lerombolni. A volt titkosszolgálati miniszter azt is hozzátette, hogy "nem kötelező szeretni ezt az országot, lehet bírálni is, de erkölcsileg nem illő a nemzeti érzést kritizálni".

Ne gúnyolódjunk hát. Inkább csak azon csodálkozzunk, hogy e mondatok elhangzása óta senki azok közül, akiknek Magyarországon valaminő közük van ahhoz, amit magyar kultúra néven szoktunk emlegetni, akik értekező vagy szépprózai mondatok, verssorok, hangjegyek leírása vagy interpretálása útján, épületek építésével, képek festésével, az isten tudja még milyen módokon a maguk különböző ízlése, meggyőződése és tehetsége szerint továbbörökítik, újragondolják, éltetik a magyar kulturális hagyományt, nem sikoltott fel e prepotencia hallatán.

Mi köze van hozzájuk Kövér Lászlónak?

Annak a perspektívának, amelyből Kövér a "szellemről" beszélt, a szellem dolgaihoz édeskevés. A millenniumi ünnepségek ugyanis nem kulturális események, hanem az állami propaganda eszközei, melyek során szigorúan megtervezett, primitív formai-stilisztikai keretek között hivatalnokok tartanak vérrel és verejtékkel írott, lapos beszédeket. A zászlóátadások néhány jelkép felmutatását jelentik, kvázi-rítust, csikorgó közhelyeket, melyek mögött még valaminő, mégoly homályos ideológia sincsen, nem hogy bármifajta alkotó szellemi erő. Kövér nem hivatkozhat eme ünnepségek közönségének, az egyszerű emberek perspektívájára sem: hisz ő az emelvényen, és nem a nézőtéren áll. De Kövér szavainak csak egyik eleme volt a finnyás értelmiség ál-plebejus vasalása. A pártelnök nem csak a magyar kultúrából, de - hontalannak nevezve őket - a hazából is kiközösítené politikai ellenfeleit, azokat, akik a kormányával szemben kritikus magatartást tanúsítanak. Ezen - Kövér László eddigi életművének ismeretében - csekély mértékben vagyunk meglepve.

De minek ebbe belekeverni a hajléktalanokat?

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.