Gavra Gábor: Az egyházak és a köztársaság

  • 2002. február 14.

Publicisztika

AMagyarországi Református Egyházban a lelkészi és képviselői hivatás összeegyeztethetőségéről szóló vita kirobbanásával, valamint Horn Gyulának a Fidesz mellett kampányoló katolikus papok tevékenysége fölött érzett felháborodásának minapi túlcsordulásával új svungot vett a magyarországi felekezetek közéleti szerepvállalásáról szóló polémia.
AMagyarországi Református Egyházban a lelkészi és képviselői hivatás összeegyeztethetőségéről szóló vita kirobbanásával, valamint Horn Gyulának a Fidesz mellett kampányoló katolikus papok tevékenysége fölött érzett felháborodásának minapi túlcsordulásával új svungot vett a magyarországi felekezetek közéleti szerepvállalásáról szóló polémia.

Különös vita ez, hiszen a nyilvánosság előtt egymásnak feszülő vélemények kiindulópontja nagyjából ugyanaz. A felek álláspontja szerint helyénvaló az úgynevezett történelmi egyházak - valós társadalmi támogatottságukat messze meghaladó - közéleti szerepvállalása, magától értetődő vezetőik statisztálása a köztársaság ünnepein, és minden a legnagyobb rendben van e felekezetek rendies kiváltságai körül - csak ne zavarná az idillt az adott gyülekezetek vezetőinek az utóbbi három évben egyre nyilvánvalóbb jobboldali és szélsőjobboldali elfogultsága. Ennek megszüntetése érdekében Medgyessy szerint az MSZP-nek "pozitív üzenettel" kell a katolikus papsághoz és a hívekhez fordulnia; mert az mégiscsak tűrhetetlen, hogy "egyes papok a Fidesz képviselőjelöltjeinek engedik át a szószéket", amint azt Horn Gyula állítja.

A református egyház szélsőkeresztény szárnya már az elmúlt év őszén átlépte a Rubicont; Hegedűs lelkész ámokfutása a Magyarországi Református Egyház (MRE) zsinata számára is kínossá vált. A zsinat elhatározta hát, hogy nagy erővel elkeni az egyes lelkészei jobbradikális vonzalmai által okozott botrányt. A megosztás szelleme utolérte a legmagyarabb magyar felekezetet, a közvélemény azon része pedig, amely érdeklődik a viszszaállamosított egyházak belügyei iránt, most a válság okait és a kivezető utat, a zsákutcába került állami egyházpolitika alternatíváit keresi. Az egyházakba pumpált közpénz természetesen feljogosítja az állampolgárokat (a felekezeten kívülieket és vallástalanokat is), hogy ne egy autonóm "civil képződmény" belügyének, hanem a saját adójukból finanszírozott szervezet működési zavarának tekintsék a csetepatét, és mint az MRE mecénásai számon kérjék a hazai református egyház vezetőin a felekezet soraiban tenyésző szélsőjobboldali jelenségek eltűrését és hallgatólagos támogatását. Hasonló a helyzet a Magyar Katolikus Egyház (MKE) vezetésének közel fél évtizedes Fidesz-kötődésével. Gyulay Endre szeged-csanádi megyéspüspök és a klérus más kitűnőségeinek Orbánék iránti odaadó rajongása mindaddig joggal hívja ki maga ellen a közvélemény és a Fidesz politikai ellenfeleinek haragját, amíg a templomokban közpénzből folyik a jobboldal kampánya.

Nem az a kérdés tehát, hogy a nyilvánosság jogosan kutakodik-e az MRE vagy a katolikus klérus háza táján. Sokkal inkább az, hogy a közvélemény azon része, mely elvárja, hogy adóforintjai ne szélsőjobboldali lelkészek vagy fideszes képviselőjelöltek templomi szószékről folytatott választási kampányát finanszírozzák, tisztában van-e a válság méreteivel és - egyáltalán nem új keletű - okaival. A kiútkeresés nem az MRE és az MKE belügye. A magyar társadalom egészének kell szembenéznie néhány, jeles egyházi férfiak által előszeretettel a szőnyeg alá söpört kérdéssel.

Először. Elégséges megokolása-e a hazai kálvinista felekezet haldoklásának, ha a válságot a Hegedűs család szélsőjobboldali szimpátiáinak számlájára írjuk?

Másodszor. Párhuzamba vonható-e egymással a MIÉP református, illetve a Fidesz katolikus egyházon belüli térnyerése, és mik ennek, a miniszterelnök által "együttműködésnek" nevezett folyamatnak a mozgatórugói?

Harmadszor. Folytatható-e az MRE és az MKE jobboldallal folytatott kollaborációja után az állam és az egyházak "együttműködésének" akár 1998 óta, akár 1990-től 1998-ig tartó gyakorlata?

Azaz: állítható-e, hogy a magyarországi felekezetek (akár emberi jogi megfontolások, akár gyakorlati szempontok alapján) az őket megillető helyet foglalják el a köztársaság építményében?

H

Az MRE és a MIÉP összefonódása nem új keletű és nem köthető kizárólag a Hegedűs-klán tagjaihoz. A felekezet politikai szerepvállalása nem 2001-ben kezdődött, még csak nem is 1998-ban, amikor ifj. Hegedűs országgyűlési képviselő lett, hanem a tekintélyes református közéleti szereplők részvételével lezajlott 1992-93-as szektakampányban. A református Erdélyi Gyülekezet néhai vezetője, Németh Géza által szervezett "mozgalom" célja világos volt: az államhatalom beavatkozásának kieszközlése a történelmi felekezetek pozícióit veszélyeztetve izmosodó "destruktív szekták", mindenekelőtt a Krisna-tudatú hívők megfékezésére. Innentől datálható a hazai kálvinizmus és a jobboldal legújabb kori összeborulása, mely csak erősödött a közös ellenség, a "magyarság bekerítésében" (©Csurka István) és a történelmi felekezetek bázisának szűkülésében kulcsszerepet játszó Hit Gyülekezete fölfedezése után. A Hit Gyülekezetének gyűlölete (vezetői liberális kötődése, filoszemitizmusa és a felekezet botrányosan dinamikus növekedése miatt) a Fidesz, a MIÉP és a pozíciójukat féltő történelmi felekezetek vezetőinek közös nevezője lett.

A közös ellenség közös cselekvést kívánt. Az 1998-as választás hajrájában a MIÉP mellett kifejtett templomi agitáció nem csupán Hegedűs lelkész politikai ambícióiból fakadt, hanem az egyház és az állam szétválasztásától rettegő egyházi vezetők és a szekularizáció politikáját (meglehetősen lagymatagon) folytató MSZP-SZDSZ-koalíció legelszántabb ellensége között létrejött stratégiai szövetség manifesztációja is volt. Nem Hegedűs-Csurka-kiskoalícióról van tehát szó, hanem az MRE és a MIÉP évek óta tartó, a közös érdekek józan mérlegelésén alapuló racionális együttműködéséről. Ezek a közös érdekek az állam polgárai feletti gyámkodásának kiterjesztésében, a szellemi kiskorúként kezelt alattvalók idegen eszméktől történő megóvásában foglalhatók össze; egymásra talált az idegengyűlölet és a pozícióféltés.

H

Az elmúlt három évben, amióta a miniszterelnök bejelentette, hogy új korszak kezdődik az állam és a történelmi egyházak együttműködésében, ez utóbbiak elnyerték jutalmukat a tradicionális, a szélsőséges és a neofita jobboldal érdekében 1990 óta folytatott, természetesen közpénzből finanszírozott kampányukért. Ebből a kampányból ugyanúgy kivette a részét az MKE, mint az MRE; a kettejük magatartása közötti különbség mindössze abban nyilvánult meg, hogy az MKE 1990 után a tradicionális ("antalli") konzervativizmusban, 1996-tól pedig az orbáni neofitákban talált védelmezőre, míg a református egyház jelesei inkább Csurkára tettek. A jobboldali pártoknak épp úgy megvannak a maguk kliensei a katolikus egyházi vezetésben, mint az MRE-ben, a klérus és az állampárti titkosszolgálat kapcsolatára utaló, ám bizonyítékok híján denunciálásnak minősíthető emlékezetes A hét-beli nyilatkozata alapján Gyulay püspök éppen annyira Fidesz-quisling saját egyházában, mint amennyire a Hegedűs-dinasztia a MIÉP MRE-beli szálláscsinálója.

A jobboldali pártok egyházpolitikájában legföljebb árnyalatnyi eltéréseket találhatunk. Az egyházi személyek átvilágításának szabotálása, az állam és a történelmi egyházak szétválasztásának elutasítása, a felekezetek közötti egyenlőség megkérdőjelezése, ezen keresztül tagjaik állampolgári egyenlőségének kétségbe vonása éppúgy jellemző a Fidesz - MPP, mint a MIÉP programjára és politikájára. Éppen ezek azok a sarkalatos pontok, melyek mentén a rendszerváltás óta stratégiai szövetség kovácsolódott a jobboldali pártok és a történelmi felekezetek vezetése között. Éppen ezek a közös érdekek teszik lehetetlenné, hogy az MRE-n belül kibontakozott válságot kizárólag a hazai református egyház belső villongásaként értékeljük; és ezek a közös érdekek azok, amelyek azt a következtetést sugallják a felekezeten kívüli, ám a köztársaság jogállami berendezkedésének jövőjéért aggódó szemlélő számára, hogy a probléma gyökerei mélyebbek néhány egyházfi furcsa politikai vonzalmainál és néhány katolikus mise agitprop-félórává lényegülésénél. Nemcsak azok tévednek, akik szerint a válság gyökere egyes lelkészek szélsőjobboldali beállítottsága vagy egyes papok kormánypárti túlbuzgalma, hanem azok is, akik szerint a MIÉP-MRE-együttműködés és a templomi Fidesz-agitáció felszámolásával a történelmi egyházak a demokratikus jogállamban őket megillető helyre kerülhetnének.

Az egyházi vezetők átvilágításának elszabotálása, a felekezetek és azok tagjai közötti megkülönböztetés fenntartása terén folytatott együttműködés akkor is sérti a köztársaság jogállami berendezkedését, ha ez nem jár együtt lelkészek szélsőjobboldali pártok színeiben történő politikai szerepvállalásával, mégpedig nemcsak formája (személyi összefonódások, informális mutyizás, a posztkádári kijárási mechanizmusok ezerféle, szánnivaló változata), hanem tartalma miatt is. Az állampolgárokkal és az általuk létrehozott szervezetekkel szembeni elbánás egyenlősége emberi jogi alapkövetelmény, az egyházi vezetők átvilágítása pedig a hívek és az egyházak működését adójukon keresztül finanszírozó állampolgárok informálódáshoz fűződő alkotmányos jogát elégíti ki. Ezeknek a jogoknak a maradéktalan érvényesítése az ez év tavaszán újrainduló demokratikus átalakulás alapkövetelménye lesz.

H

Magyarország - tekintettel a hatalmi ágak egyensúlyának hiányára, a kormányzat ellenőrizetlen és ellenőrizhetetlen működésére - ma nem jogállami berendezkedésű ország. Akármilyen messze is ment azonban az Orbán-adminisztráció az alkotmányos rendszer fölszámolásában, ez utóbbi hívei nem tehetik meg neki azt a szívességet, hogy megkímélik a jogállami elvekkel történő szembesítéstől, még akkor sem, ha a demokratikus berendezkedés helyreállításának feladata a tavasszal alakuló új kormányra vár. Nincs ez másképp az egyházak és a demokratikus jogállam viszonyának kérdésével sem.

Az elmúlt három év gyakorlata e téren is a legpesszimistább forgatókönyveket igazolta. A jogállam barátai tévednek akkor, ha Nemeskürty István alkotmánymódosítási agymenése, a katolikus egyháznak a millenniumi giccsparádé megrendezése körüli asszisztenciája vagy a református egyházi vezetés neonáci kapcsolatai mögött nem látják meg a történelmi egyházaknak a saját szervezeti kereteiken túlmutató, a jogállami berendezkedést veszélyeztető válságát. A veszély forrása természetesen nem az érintett felekezetek átütő társadalmi támogatottságában rejlik (ilyennel ugyanis nem rendelkeznek), hanem a működésükre fordított költségvetési milliárdokban és a politikai elittel való összefonódásukban. A válság kezelése kétségtelenül az adott egyházak vezetésének a feladata, ám a nemzet akaratát kifejező és demokratikusan működő hatalomnak kötelessége azon munkálkodni, hogy a felekezetek belső problémái minél kisebb mértékben zavarják meg a tevékenységük iránt zömmel közömbös társadalom életét. Az adófizető polgárok joggal várhatják el képviselőiktől, hogy:

1. megszüntessék az egyházak működésének közpénzből történő finanszírozását, a felekezetek híveire bízva azok fenntartását;

2. elszámoltassanak minden, az elmúlt tizenkét évben költségvetési támogatásban részesített felekezetet az adófizetők pénzének felhasználásáról;

3. kiterjesszék az átvilágítandó személyek körét valamennyi, a rendszerváltozás óta költségvetési támogatásban részesített felekezet vezetőjére;

4. maradéktalanul nyilvánosságra hozzák az egykori állambiztonsági szervekkel együttműködő egyházi személyek névsorát.

Az elmúlt három év gyakorlata szertefoszlatta a demokratikus Magyar Köztársaság és a pozitív diszkriminációban részesülő felekezetek közötti együttműködés reményét. Bebizonyosodott, hogy a történelmi egyházak a huszonegyedik század Magyarországán is premodern zárványok maradtak, távol nemcsak a világban, de a nyugati testvérfelekezeteikben az elmúlt évtizedekben lezajlott folyamatoktól is. A köztársaság demokratikus gyakorlatához való visszatérést hirdető politikai erők előtt világosnak kell lennie, hogy az általános választójog alapján megválasztott Országgyűlésnek és kormánynak egyáltalán nem kötelessége "együttműködni" honfitársaink kisebb-nagyobb csoportjaival, hívják e csoportosulást akár Magyarok Világszövetségének, akár Magyar Katolikus Egyháznak.

Az "együttműködés" orbáni politikája a rendszerváltás utáni első nyolc év bátortalan szétválasztási törekvéseinek, az Antall- és Horn-kormány felemás politikájának az eredménye volt. Az 1998 óta eltelt időszak bebizonyította: a szekularizációs politika semmilyen, még legmérsékeltebb formája sem elfogadható a privilégiumaikat féltő egyházi hatalmasságok számára, támogatásukra csak a demokratikus átalakulás ütemének fékezését ígérő politikai erők számíthatnak. A jogállamisághoz való visszatérést hirdető jelenlegi ellenzéki pártok kormányra kerülve nem számíthatnak Gyulay vagy Hegedűs egyházának még csak jóindulatú semlegességére sem. Rosszindulatuk azonban nem olyan veszélyes, mint azt láttatni szeretnék: ma Magyarországon egyik történelmi felekezet sem képes tömegek befolyásolására. Azok a választók, akik lelkészi felhívásra szavaznak, valószínűleg mindenképpen Orbánt vagy Csurkát választják. Az ellenzéki pártoknak tehát nincs vesztenivalójuk, haladéktalanul hozzáláthatnak és hozzá kell látniuk az állam és az egyházak szétválasztásának gyakorlati lépéseihez. A vallástalan többség óhajának kifejezetten megfelelne az egyházak közpénzből történő finanszírozásának megszüntetése. Sőt: ez a lépés a jelenleg ellenzékben lévő pártok támogatottságának megugrásához is vezethetne. Fölösleges a klérusnak küldendő "pozitív üzenetek" megfogalmazásával bíbelődni, eljött a határozott fellépés ideje. Ma Magyarországon az állam és egyház szétválasztása nem pusztán a demokratikus jogállam alapelveinek tiszteletben tartására, hanem a társadalom valóságos viszonyaira tekintettel is elengedhetetlen és sürgető feladat.

A szerző egyetemi hallgató.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.