Hadiösvényen - Orbán Viktor és Cseh Tamás

Publicisztika

"Cseh Tamás a legjobb katonánk, a legjobb harcosunk volt" - idézik a tudósítások Orbán Viktort, aki egyenest a temetésről jövet bírta ezt mondani a Polgárok Háza megnyitásának ötödik évfordulóján. Mi ezzel a baj? Hiszen Cseh Tamás vállalta Orbán Viktort, a hívének mondta magát, beült mögé a csoportképbe a nagygyűlésen, arcát, személyes hitelét kölcsönözte neki. Ráadásul őt is vonzotta valami a férfias küzdelemhez. És maga keverte bele önmagát a pártpolitikába. Hol itt a probléma akkor? Nem olyan bonyolult.

"Cseh Tamás a legjobb katonánk, a legjobb harcosunk volt" - idézik a tudósítások Orbán Viktort, aki egyenest a temetésről jövet bírta ezt mondani a Polgárok Háza megnyitásának ötödik évfordulóján.

Mi ezzel a baj? Hiszen Cseh Tamás vállalta Orbán Viktort, a hívének mondta magát, beült mögé a csoportképbe a nagygyűlésen, arcát, személyes hitelét kölcsönözte neki. Ráadásul őt is vonzotta valami a férfias küzdelemhez. És maga keverte bele önmagát a pártpolitikába. Hol itt a probléma akkor?

Nem olyan bonyolult.

A politikus hálával tartozik a művésznek, amiért az melléállt, átsugározta rá népszerűségét, ingyenreklámot csinált neki. A hála, a köszönet, a megbecsülés kifejezésének adekvát módja, hogy a politikus elkíséri utolsó útjára a művészt. S ha megkérdezik, mond róla valamit. Három mondatba sűríti, miért szerette, miért volt fontos, amit tőle kaptunk, miért fáj a hiánya, és így tovább. Rögtönöz, készül vagy felkészítik rá, mindegy. Ha nem kérdezik, akkor is kiadathatja a nyilatkozatot. Lehet közhelyes is, a lényeg, hogy szép legyen. Így szokták az államférfiak.

Mit csinált ezzel szemben Orbán Viktor? Túl azon, hogy kiment a temetőbe (ami rendben van, még ha a sírig már nem gyalogolt is el), kisstílű, számító módon viselkedett. Ugyanúgy használta haló porában Cseh Tamást, mint néhány hete Overdose-t, két nappal a temetés előtt pedig a Debrecent. Meglátogatta a diadalra esélyes csodalovat, fényképezkedett vele. Kiment a stadionba, és a győzelmi esélyével szerencsére élni tudó focicsapat sáljával a nyakában nyilatkozott. (Más kérdés, de ezúttal nem ide tartozik, hogy a kereskedelmi TV2 milyen meggondolásból ad neki ilyen propagandalehetőséget, miért nem hagyja meg vágóképnek. Egyébként meg felüdülés lenne végre nem bajnokok mellé tolakodó politikusokat látni, hanem mondjuk azt, hogy olyan sportolóknak is gratulálnak, kifejezik nekik együttérzésüket, akik kudarcot vallottak, mert nemes bukásukban is osztozni akarnak, kifejezvén, hogy így is nagyra értékelik őket. S innen már csak egyetlen lépés lenne a fenyegetett kisebbségek melletti kiállás.) A hadvezér, akinek a paripa éppoly szívügye, mint a magyar foci felemelkedése, Cseh Tamás halálát a következő, döntő ütközetbe hívó szónoklat színesítésére használta. Látszólag magasztalta ("a mi hősünk volt, igazi művészhős", "a legjobb katonánk, a legjobb harcosunk"), valójában lealacsonyította, kisajátította. Lealacsonyította, mert a gyász órájában a művész fölé helyezte a harcost, amivel deklarálta: számára még ekkor is a harcos a fontos, az ő harcosa, ezt tartja benne említésre méltónak. És kisajátította, mert éppen a gyász órájában nevezte saját mozgalma harcosának, pedig tökéletesen tisztában lehet vele, hogy Cseh Tamást az egész ország gyászolja, az a része is, amelyik politikailag szemben áll vele. Mekkora mellény kell ahhoz, hogy a saját katonájaként hivalkodjon egy halott művésszel, akit sokak számára nem szimpatikus pártválasztása ellenére sem hagytak el azok, akik nem a győzelem eszközét szerették benne, hanem a nekik élményeket ajándékozó dalnokot?

Cseh Tamás kisajátítása éppoly alpári gesztus, mint a kokárda kisajátítása volt. Annyira evidens, hogy elismételni is méltatlan: a kokárda a magyar nemzeté, mindazoké is, akik nem a Fidesz. A párt is, vezetője is örülhet Cseh Tamás támogatásának, de pláne ilyenkor illetlenség megfeledkeznie róla, hogy ő mindenkié. Kisajátítása ugyanolyan bántó Cseh Tamás nem fideszes hívei számára, mint amilyen embertelen volt azt mondania pár éve, hogy nem talál kivetnivalót az árpádsávos zászlóban. De ezt nyilván nem érzi, vagy ha igen, nem érdekli, mi több, így tartja helyénvalónak. Potenciális miniszterelnökként a nyomulás, az érzéketlenség mintáját nyújtja - amiben az a legelszomorítóbb, hogy az ország többsége ezt látszik jutalmazni.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.