Hajszál az éterben

  • .
  • 2010. február 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. január 28. Kedves Magyar Narancs! A NEO rádió és a Bumeráng nehezen elhált frigyének története kapcsán hónapok óta magyarázkodni vagyok kénytelen.
Nevem ugyanis rendre felmerül a sztoriban, melynek utószinkronját és színezését gőzerővel végzik a szereplők, kik közé azonban én nem tartozom, sőt azon kevesek egyike vagyok, akik az elejétől határozottan és átgondoltan ki is kívántak belőle maradni.

A bulvársajtótól nem várom, hogy a tények adjanak sorvezetőt a szerkesztők tolla alá, Nektek és olvasóitoknak viszont szívesen elmesélem a Kis Téli Frekvenciaforradalomban betöltött morzsányi szerepem valós történetét.

Közel két éve vagyok a radiocafé Bolhacirkusz c. közéleti magazinjának műsorvezetője, váltótársam Hegyi György. ' jelenleg a NEO főszerkesztője is, mindemellett - és számomra főleg - dalszerzőtársam és barátom. Amikor a NEO pályázata készült, a kiírásnak eleget téve a radiocafé műsoraiból csatoltak be példákat, az új rádió délutáni arculatát illusztrálandó. Így került a pályázati anyagba a Bolhacirkusz néhány adásaés a nevem is. Ekkor már informálisan (2 üveg rosé+hozatott pizza+kismetaxák) jeleztem Gyurinak, hogy én nem szeretnék az új rádiónál dolgozni, mert tisztában vagyok a kereskedelmi rádiózás üzleti szabályszerűségeivel, és tudom, hogy úgysem lehet olyan műsort csinálni, mint a Bolhacirkusz, reggeli vicceskedő műsort meg nem akarok csinálni, mert sosem bírtam felkelni, egyébként is, csinálok már egy éjszakai vicceskedő műsort, abból van pénzem és bajom is elég... Arról nem beszélve, hogy aki már eltöltött egy pár évet a magyar "médiázás" bilijében, tudhatta előre, hogy a reggeli sávba úgyis a Bochiék folynak majd viszsza, mert népszerűek, bejáratottak és sok pénzt termelnek. Én is így okoskodtam, hiába beszéltek a NEO lelkesei ízlésváltásról, meg fényről, s ugyanezen okból utasítottam vissza végül annak a lehetőségét is, hogy egy átmeneti időszakban vezessem legalább a reggeli műsort valakikkel.

A sok informális (cuvé-k, rosék, +szobagrill) visszautasítás persze nem volt olyan izgalmas és hatásos, mint a heccsajtó találgatásai, és az indulatfórumozók nethörgése. Éppen ezért 2009. november 4-én levelet írtam a NEO leendő vezetőségének ott-nem-dolgozási szándékomról. Ezt a levelet az imént eljuttattam a MaNcs szerkesztőségébe is, remélem, bizonyító ereje legalább ebben a kultúrkörben elegendő lesz. (Hajós András ezen levele valóban bizonyító erejű - a szerk.) Mindezzel egyrészt szeretném elkülöníteni magamat a történtek azon szereplőitől, akik nyomultak, sértődtek, tárgyaltak, tüntettek, nyaltak, CV-ztek, lobbiztak, túrtak-fúrtak, ám evvel együtt sem szerepel a nevük a sajtóban, de leginkább a frekvenciapályázat izgalmai és utóélete iránt érdeklődő közönségnek szeretnék lakmusznyi ízelítőt adni abból, hogyan is működnek az ilyenzavaros magyar ügyek. Ezúton ismét kiszálltam tehát a történetből, a feleslegesen rám szánt karakterek helyét pedig a továbbiakban örömmel engedem át olyan lényegesebb kérdéseknek, mint például: jobb, vagy legalább más lett bármelyik rádió, mint az elődje?

Hajós András

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.