Hajszál az éterben

  • .
  • 2010. február 11.

Publicisztika

Magyar Narancs, 2010. január 28. Kedves Magyar Narancs! A NEO rádió és a Bumeráng nehezen elhált frigyének története kapcsán hónapok óta magyarázkodni vagyok kénytelen.
Nevem ugyanis rendre felmerül a sztoriban, melynek utószinkronját és színezését gőzerővel végzik a szereplők, kik közé azonban én nem tartozom, sőt azon kevesek egyike vagyok, akik az elejétől határozottan és átgondoltan ki is kívántak belőle maradni.

A bulvársajtótól nem várom, hogy a tények adjanak sorvezetőt a szerkesztők tolla alá, Nektek és olvasóitoknak viszont szívesen elmesélem a Kis Téli Frekvenciaforradalomban betöltött morzsányi szerepem valós történetét.

Közel két éve vagyok a radiocafé Bolhacirkusz c. közéleti magazinjának műsorvezetője, váltótársam Hegyi György. ' jelenleg a NEO főszerkesztője is, mindemellett - és számomra főleg - dalszerzőtársam és barátom. Amikor a NEO pályázata készült, a kiírásnak eleget téve a radiocafé műsoraiból csatoltak be példákat, az új rádió délutáni arculatát illusztrálandó. Így került a pályázati anyagba a Bolhacirkusz néhány adásaés a nevem is. Ekkor már informálisan (2 üveg rosé+hozatott pizza+kismetaxák) jeleztem Gyurinak, hogy én nem szeretnék az új rádiónál dolgozni, mert tisztában vagyok a kereskedelmi rádiózás üzleti szabályszerűségeivel, és tudom, hogy úgysem lehet olyan műsort csinálni, mint a Bolhacirkusz, reggeli vicceskedő műsort meg nem akarok csinálni, mert sosem bírtam felkelni, egyébként is, csinálok már egy éjszakai vicceskedő műsort, abból van pénzem és bajom is elég... Arról nem beszélve, hogy aki már eltöltött egy pár évet a magyar "médiázás" bilijében, tudhatta előre, hogy a reggeli sávba úgyis a Bochiék folynak majd viszsza, mert népszerűek, bejáratottak és sok pénzt termelnek. Én is így okoskodtam, hiába beszéltek a NEO lelkesei ízlésváltásról, meg fényről, s ugyanezen okból utasítottam vissza végül annak a lehetőségét is, hogy egy átmeneti időszakban vezessem legalább a reggeli műsort valakikkel.

A sok informális (cuvé-k, rosék, +szobagrill) visszautasítás persze nem volt olyan izgalmas és hatásos, mint a heccsajtó találgatásai, és az indulatfórumozók nethörgése. Éppen ezért 2009. november 4-én levelet írtam a NEO leendő vezetőségének ott-nem-dolgozási szándékomról. Ezt a levelet az imént eljuttattam a MaNcs szerkesztőségébe is, remélem, bizonyító ereje legalább ebben a kultúrkörben elegendő lesz. (Hajós András ezen levele valóban bizonyító erejű - a szerk.) Mindezzel egyrészt szeretném elkülöníteni magamat a történtek azon szereplőitől, akik nyomultak, sértődtek, tárgyaltak, tüntettek, nyaltak, CV-ztek, lobbiztak, túrtak-fúrtak, ám evvel együtt sem szerepel a nevük a sajtóban, de leginkább a frekvenciapályázat izgalmai és utóélete iránt érdeklődő közönségnek szeretnék lakmusznyi ízelítőt adni abból, hogyan is működnek az ilyenzavaros magyar ügyek. Ezúton ismét kiszálltam tehát a történetből, a feleslegesen rám szánt karakterek helyét pedig a továbbiakban örömmel engedem át olyan lényegesebb kérdéseknek, mint például: jobb, vagy legalább más lett bármelyik rádió, mint az elődje?

Hajós András

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.