Bankolna

Publicisztika

"Olyan kormányra van szükség, amely nemcsak a kormányzást, de a jegybankot és a pénzügyi felügyeletet is megújítja, mert ezek együtt közösen viselik a felelősséget a magyar gazdaság összedöntéséért" - mondotta Orbán Viktor múlt heti beszédében, mely ettől a momentumtól eltekintve leginkább unalmas volt, és ezt nem megrovólag tesszük szóvá. Vagy legalábbis nem vitatjuk, hogy a Fidesz szavazatmaximalizálási érdekeinek pont e semmitmondás felel meg. A Fidesz úgy kampányol, hogy nem is, hanem csak azon izgul, hogy még véletlenül se mondjon semmi vadat, ami elidegeníthetne egyes társadalmi csoportokat, vagy amibe a szocialisták belekapaszkodhatnának.

"Olyan kormányra van szükség, amely nemcsak a kormányzást, de a jegybankot és a pénzügyi felügyeletet is megújítja, mert ezek együtt közösen viselik a felelősséget a magyar gazdaság összedöntéséért" - mondotta Orbán Viktor múlt heti beszédében, mely ettől a momentumtól eltekintve leginkább unalmas volt, és ezt nem megrovólag tesszük szóvá. Vagy legalábbis nem vitatjuk, hogy a Fidesz szavazatmaximalizálási érdekeinek pont e semmitmondás felel meg. A Fidesz úgy kampányol, hogy nem is, hanem csak azon izgul, hogy még véletlenül se mondjon semmi vadat, ami elidegeníthetne egyes társadalmi csoportokat, vagy amibe a szocialisták belekapaszkodhatnának.

De mi a búbánatot akarhat Orbán a jegybanktól? Mi az, hogy a kormánynak meg kell újítani a jegybankot? Miközben a kormánynak a magyar törvények szerint köze nincs a jegybankhoz és a jegybank által kreált monetáris politikához? És nincs az a kétharmados többség, ami ezen segíthet, hiszen az uniós jegybankok célját (egy darab célját: az árstabilitás biztosítását) és függetlenségét az unió alapszerződésének 127., illetve 130. cikkelye mondja ki, mely szerződésnek (a lisszaboninak) részese hazánk is (a Fidesz támogató szavazataival). A jegybank egyéb feladatait ennek, az infláció elleni küzdelemnek köteles alárendelnie; és - ugyancsak a szigorú uniós, és az ezt követő magyar szabályozás szerint - a jegybankot a kormány nem utasíthatja, nem kötelezheti egyeztetésre, döntései felett nincs vétójoga, és nem kötheti intézkedéseit előzetes jóváhagyáshoz. És ez nem azért jó szabályozás, mert az unió ezt mondja ("Brüsszel" - az a Brüsszel, amit Orbán beszédében - a szovjet - Moszkvával, - a császári - Béccsel, és - a bankárszármazású - Washingtonnal emlegetett egy sorban), hanem mert a kormányok rövid távú politikai és gazdasági céljaitól nem befolyásolt jegybank függetlensége a nemzet elemi érdeke. Persze lehet arról elmélkedni, hogy a Magyar Nemzeti Bank vajon meggátolhatta volna-e a devizahitelezés elszabadulását meg az általános eladósodást a válság előtti években, és hogy van-e felelőssége az államháztartási hiány mértéktelen elszaladásában (szerintünk nem, nem és elenyésző). De nem lehet rajta számon kérni a 2008 októbere után folytatott árfolyamvédő kamatpolitikáját; és nem lehet épp tőle követelni azt, hogy most már lásson hozzá a gazdaság "élénkítéséhez". A 300 százalékpontos kamatemelés 2008. október 22-én felszívta a piacra ömlő töménytelen forintot, s ezzel megállította a nemzeti valuta zuhanását; ennél hazafiasabb jegybanki magatartást nem tudunk elképzelni. (Az azóta is stabil euróárfolyam pedig azt bizonyítja, hogy a fokozatos kamatcsökkentés is jó ütemben történt. Vagy legalábbis azt, hogy nem rosszban: hogy történhetett volna-e gyorsabban, immár sose tudjuk meg.) Az pedig, hogy az MNB csináljon pénzt valahogy, és pont ő hitelezze a kis- és középvállalkozásokat, meg a lakossági lakásépítést, lehetőleg alacsony kamatozással; hogy a jegybank a varázspálcájával élessze újra a lefagyott gazdaságot, másként, mint a bankóprés beindítására tett javaslatot aligha lehet értelmezni.

És még valamit nem lehet. Az ország leendő miniszterelnökének nem lehet kilátásba helyeznie a jegybank intézményi környezetének megváltoztatását, és/vagy a kormány beavatkozását a monetáris politikába; de még a jegybank jelen vezetésének lesöprését se nagyon. A sikeres kormányzati interferenciát ugyanis bünteti az unió, hívják bár az MNB elnökét Simor Andrásnak, Surányi Györgynek vagy Járai Zsigmondnak: végső esetben az Európai Bizottság eljárást indíthat ellenünk, de már az is épp elég baj lenne, ha csak távolabb lökné az országot az euró bevezetésétől. De még mielőtt ez bekövetkezne, a piacok drágán megfizettetnék velünk, mindannyiunkkal a jegybank felelőtlen buzerálgatását. A 300 forint körüli euró ismeretlen, ám nagyszámú vállalatot és magánszemélyt döntene csődbe. Épp 10 százalékkal értékelné le Magyarországot.

Orbán becsületére legyen mondva, a beszéd negyednapján a köztévében már tompította pénteki kategorikus kijelentése élét. Talán rászóltak. Talán nem is gondolta végig. Talán tényleg elhitte, így lehet majd pénzt csinálni. Hisz az tény, hogy az új kormánynak pokoli nehéz dolga lesz, amikor az év második felében össze kell kaparnia a közkiadásokra valót úgy, hogy nem növelheti a hiányt. (Esetleg könnyebb lenne, ha eleve kevesebb lenne az országnak ígérve.) Csak remélni tudjuk, hogy evvel a kis exkurzussal kizárólag magának ártott (ha a politikai ellenfelei netán kihasználnák ezt az elszólását). Azt még kibírná valahogy az ország.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.