Hamar munkák - Az újabb reformtervekről

  • Vigvári András
  • 2009. március 12.

Publicisztika

Újabb, vélhetően ismét csak szimbolikus reformhullám söpör végig országunkon. Egymásra licitál a kormány és egy sajátos képződmény, a Reformszövetség (RSZ). Mindkét program célja, hogy kivédje az országot fenyegető válságot. Ilyen helyzetben a "piacok" megnyugtatása kötelező feladat, ezzel nincs is baj. Deklarálni kell, hogy az ország kész a piacok fülének oly kedves húrokat pengetni. Ám súlyos hiba lenne elhinni, hogy a piacoknak szánt gesztusok a fenntartható Magyarország felé visznek. Vigvári András

Újabb, vélhetően ismét csak szimbolikus reformhullám söpör végig országunkon. Egymásra licitál a kormány és egy sajátos képződmény, a Reformszövetség (RSZ). Mindkét program célja, hogy kivédje az országot fenyegető válságot. Ilyen helyzetben a "piacok" megnyugtatása kötelező feladat, ezzel nincs is baj. Deklarálni kell, hogy az ország kész a piacok fülének oly kedves húrokat pengetni. Ám súlyos hiba lenne elhinni, hogy a piacoknak szánt gesztusok a fenntartható Magyarország felé visznek.

A két reformprogramban van két közös vonás. Mindkettő arra a döntően piaci fundamentalizmusra épít (a piac mindent elrendez), amely a tapasztalatok és a jelenlegi globális folyamatok tükrében érvényét látszik veszteni. És mindkét program de facto a nemzeti megosztás programja. A szegénység elleni harcot valóban felváltani látszik - ahogy Spiró György fogalmazott - a szegények elleni harc. Az RSZ ebből nem is csinál titkot. Szakértői az állami kiadásokat érdekes szelekció szerint csökkentenék. Négy év alatt megfeleznék a működési kiadásokat, továbbá tizedével szánnának kevesebbet az állam szociális és 8 százalékkal kevesebbet gazdasági funkcióira. Az állami működési funkciókra költött pénzek esetében a javaslattevőket láthatóan az sem zavarja, hogy ide könyvelődik az közös EU-költségvetésbe történő befizetés is.

A nagyvállalkozók programalkotó szereptévesztése nem meglepő, amnéziájuk azonban zavaró. Hisz nemcsak nagyvállalkozói létük megalapozását köszönhetik az állami privatizációs és befektetés-ösztönzési politikának (jó időben jó helyen voltak), de üzleti "sikereik" forrása is sok esetben az állami költekezés. A különböző korábbi PPP-konstrukciók (lásd a Művészetek Palotáját) évtizedekre biztos bevételt garantálnak. Ezért az RSZ elképzelései szerint a gazdasági funkciókra költött pénzek csökkenése döntően az állami szolgáltató vállalatok támogatásainak megvonásából adódna: a különböző állami fejlesztések esetében viszont az üzletmenet mit sem változna.

Avítt gazdaságpolitikai paradigma

A piaci fundamentalizmus a fejlett országokban már régóta a múlté. Nálunk azonban a gazdaságpolitikát legalább harminc éve a közgazdaságtan üveggyöngyként importált, a fejlődő országoknak szánt változata alakítja - az emergonomics. A piac mindenhatóságáról, a közfeladatok mind szélesebb privatizációjáról, a kis államról, a valamilyen, sehol nem volt "reformok kritikus tömegéről" szóló szlogenek az unalomig ismertek. Egyszerűen érthetetlen, hogy például a Világbank 1999-ben publikált mértékadó véleménye ellenére hogyan lehetséges még ma is a magánpénztári rendszeren alapuló nyugdíjrendszert vagy a világ legdrágább egészségügyi modelljét követendő példaként említeni. És jó, ha tudjuk azt is: a természetes monopólium helyzetében lévő privatizált közszolgáltatók profitkivonásai jelentős mértékben terhelik az ország nemzetközi fizetési mérlegét.

A példákból is sejthető, hogy a "láthatatlan kéz" mögé általában nagyon is látható kezek próbálnak bújni. Általában olyan vállalkozói körök szoktak adócsökkentést kérni, amelyek üzleti bevételeinek nagy része a költségvetésből származik. E felfogás szerint ha a vállalkozói szektorba ömlesztjük a pénzt, attól automatikusan nő a munkahelyek száma és a GDP. Sajnos a gazdaság működése ennél kissé bonyolultabb. A Nyugaton uralkodó közgazdaságtani felfogás az államot (nota bene: a jóléti rendszereket) nem illetéktelen, amputálandó testnek, hanem a modern gazdaság fenntarthatóságát és versenyképességét biztosító entitásnak tartja.

Az emergonomics nemcsak leegyszerűsítő, de provinciális is. Meg sem próbálja értelmezni a mai válságot. Ez azért baj, mert mindkét program olyan felzárkózási utat jelöl ki, amelyet azok az országok választottak, ahol a mostani világgazdasági átrendeződés éppen a legsúlyosabb bajokat okozza. Gondoljunk Írországra, Spanyolországra, Portugáliára, Görögországra - de a mai eminens Szlovákia hosszabb távú sikerességére sem merném bevenni a ciánkálit.

Nem elhanyagolható körülmény az sem, hogy hazánk az elmúlt húsz esztendőben zsákutcás gazdasági modellt követett. A külső adósságkezelés kényszerétől és az új tőkésosztály kapzsiságától hajtott rendszerváltó gazdaságpolitika a reálgazdaság alapjainak teljes szétzilálódásához vezetett. A külföldi tőkebefektetések a foglalkoztatást nem növelő, a globális hálózatokhoz kapcsolódó, enklávészerű szektort eredményeztek. A külföldiek a javukra végrehajtott privatizációk során a magyar termelés belső és exportpiacait vásárolták meg. A mezőgazdaság 70-es, 80-as évekbeli sikeres modelljét "önerőből" sikerült felszámolni. Mindez élethossziglan munkátlanságra ítélt tömegek kialakulásához vezetett, akiknek a munkába állítása nem járulékszint kérdése. A hitelből megvásárolt korlátozott jólétnek súlyos ára van. Ezt jelzi az ország újból megnövekedett devizaadósságának nyomasztó terhe. Ennek döntő része - szemben a közkeletű érveléssel - nem államadósság. A fejlődés gazdaságtana periferizálódásnak nevezi ezt a "fejlődési" utat. Abban egyetértek mind a kormánnyal, mind az RSZ-szel, hogy ez nem folytatható. Az irányokról azonban egész más a véleményem.

Fordítva a lovon

A két program célkeresztjében a kormányzati szektor és az önkormányzatok állnak, s ennyiben jó úton járnak. Hisz az egyetlen esélyt az ország számára a kormányzati szerepvállalás megváltozása jelentheti: a szabályozás minőségének emelése, a szociális kiadások célzottságának javítása, a közigazgatás és a közszolgáltatások jobb teljesítménye.

Csakhogy a javaslattevők számára a közigazgatás és az önkormányzati rendszer pusztán költséghely, amelyre meghatározzák a költségcsökkentési feladatokat. Az fel sem merül, hogy e rendszerek nem önmagukért vannak, hanem konkrét funkciókat látnak el - jól vagy rosszul, olcsón vagy drágán. Ahogy egy magánvállalat sem engedheti meg, hogy felső menedzsmentje gyenge és kontraszelektált legyen, úgy a GDP 40-50 százalékát felhasználó "nagyüzem" sem teheti ezt meg. Hacsak nem az a cél, hogy a vállalkozói szektor zavartalanul tudjon üzletelni a köz rovására.

A fenntarthatatlan önkormányzati rendszer, "a magyar modell" valóban megváltoztatandó. De azt is látni kell, hogy "konfliktuskonténerként" ez a rendszerváltás fájdalommentes végrehajtásában komoly szerepet játszott. Ha a betegtől azonnal megvonjuk az érzéstelenítőt (átgondolatlanul összedöntjük az önkormányzati rendszert, vagy "csupán" elbizonytalanítjuk a kulcsszereplőit), akkor az a betegből rossz reakciókat válthat ki. A nem különösen kreatív javaslatoknak - az átgondolatlan, fűnyíró elvű képviselői létszámcsökkentés, a hivatalok valódi racionalizálását nem segítő, esetlegesen elhatározott visszavágások - több káruk, mint hasznuk lenne, amint azt e lap hasábjain oly pontosan jelezte Bajnai Zsolt. (Lásd: A harmadik lépéssel indított parti, Magyar Narancs, 2009. február 5.)

Ahol a könyvelési szemlélet használható volna, ott ezzel a koncepciók nem bíbelődnek. Nem kérdeznek rá, hogy mi az oka a gyengülő teljesítményt mutató állam és a tartósan magas kiadások paradoxonjának. E talány kulcsát azok az elemzések adnák, amelyek a kiadási aggregátumok mögé néznek. Nálunk drágán épülnek az autósztrádák, és mi építettük Európa leghosszabb völgyhídját. A vállalkozói profitokat hizlalják, s nem a beilleszkedést szolgálják a munkanélküliek átképzésére vagy a roma integrációra szánt támogatások. A példák száma tetszőlegesen szaporítható.

Potensebb államot

Az építő reformok hosszú évek aprómunkáját követelik, és ezek az ország balszerencséjére általában nem jól kommunikálható lépések. A korszerű gazdaságot szolgálni képes állam építése a képzett politikusoknál és köztisztviselőknél kezdődik. Autót csak a jogosítványnyal rendelkező vezethet, önkormányzatot bárki. A választott tisztségviselők és a köztisztviselők kötelező képzése kultúrállamokban természetes követelmény, s egy ilyen képzési rendszer felállítása itthon sem kétharmados ügy.

Ahhoz, hogy a kormányzati döntések ne vakrepülésben szülessenek, tudni kéne, hogy mi mennyi. A tisztességes közpénzmenedzsmenthez először is megbízható információs rendszerre lenne szükség: ennek híján sem a mérhetetlen pazarlás okait feltárni, sem a költségvetési szabályokat betartatni, sem jó közpolitikai döntéseket hozni nem lehet. (Ebbe a csapdába esett maga a RSZ is, amikor azt feltételezte, hogy a statisztikában szereplő közigazgatási kiadási számok valóban a közigazgatás költségeit mutatják.) Egy ilyen információs rendszer alapja lehetne annak is, hogy a költségvetési pénzek ne rutinból és ne is erőből, netán "pofára" legyenek elosztva - azaz korszerűsíteni lehetne és kellene a költségvetési tervezés rendszerét is.

A kormány maga is hozzájárult ahhoz, hogy az önkormányzati rendszer korszerűsítése a kétharmados törvények karanténjába szoruljon. A hét régiós, választott önkormányzatot próbálta áterőltetni tűzön-vízen - és ez nemcsak azért volt értelmetlen, mert nem kapott megfelelő támogatást, hanem mert nem ez az egyetlen megoldás. A korszerűsítés helyes iránya az önkormányzatok feletti erősebb állami kontroll volna. A dekoncentrált szervek érthetetlen vehemenciájú regionalizálásának vége a közigazgatási hivatalok megszűnése és ezzel a törvényességi felügyelet pillanatnyi szünetelése lett. A kormányzat a regionalizálást erőltetve gyengítette mind intézményesen, mind pénzügyileg a megyéket. Ez oda vezetett, hogy a megyei önkormányzatok - a bankok asszisztálásával - úgy adósodtak el, hogy a kötvények visszafizetésének halvány reménye sem látható. A megyéket az illetékhivatalok megszüntetésével is gyengítették, nem gondolván arra, hogy e szervezetek alkalmasak lettek volna az ingatlanadóztatás és a helyi adórendszerek jobb működtetésére.

Valóban, az önkormányzati reform fontos eleme kell, hogy legyen a polgármesteri hivatalok számának csökkentése, a funkciók összevonása. De előbb ki kell módolni, hogy az oda tartozó feladatokat valamilyen ésszerű formában ellássuk. A kis községi hivatalok (nem az önkormányzat) megszüntetését, a hivatali funkciók olcsóbb ellátását, a pénzügyi fegyelem erősödését és nem utolsósorban az államadósság jobb menedzselését segítené az önkormányzati kincstár. Tény, hogy a helyi közigazgatási feladatok ésszerű átszervezése szerepel a kormány javasolt intézkedései között - ez a jó hír. A Reformszövetség azon ötlete azonban, hogy az iparűzési adót a vállalkozói ingatlanadóval váltsa ki, komolytalan, ráadásul az önkormányzati hitelek mögül venné ki a fedezetet. Nem biztos, hogy a bankrendszer mostani állapotában ez jó húzás lenne - az önkormányzatok adóssága ma 900 milliárd forint. Valóban, a mai iparűzési adó anakronisztikus. Ez persze nem ok arra, hogy a helyi adórendszer porcelánboltjában elefántként viselkedjünk. Akkor sem, ha tanácsadóként ezen jól lehet keresni.

Sürgető volna az is, hogy az EU-forrásokból az önkormányzatokhoz érkező rengeteg pénz ne a következő generációk életét nehezítse. Számtalan példát tudunk "ingyen" pénzekből megvalósult, balul sikerült önkormányzati beruházásokra: tornatermek, uszodák, orvosi diagnosztikai kapacitások létesültek sokszor feleslegesen. Ezt megelőzendő javaslom, hogy az önkormányzati pályázati pénzek egy részéből olyan speciális garanciaalap létesüljön, amely alkalmas arra, hogy a valós igényeket kielégítő, uniós forrásokat felhasználó beruházások hiteleit tegye olcsóbbá és biztonságosabbá.

Nem folytatom. Szomorú, hogy sem a kormányzati döntés-előkészítők, sem az RSZ szakértő stábja nem lapozta át azokat a megoldási javaslatokat, amelyek 1999-től a legkülönbözőbb formációkban és műhelyekben készültek. Ezek többségét publikálták is. (Egy akadémikusokat is felvonultató csapattól a kutatás elemi szabályainak betartása elvárható volna.) Ha így lett volna, akkor nem olyan sovány és kétes eredménnyel kecsegtető javaslatok fogalmazódnak meg e tárgykörben. A kormányfő szakmailag imponálónak nevezte a Reformszövetség anyagát, amely tény dermesztő. Akkor van felzárkózás, ha mindenki teszi a dolgát. A kormány kormányoz, eszközeivel segíti a gazdaság működését. A vállalkozók pedig nem kioktatnak, és nem járadékokra vadásznak, hanem innovációkon alapuló gazdaságot építenek.

A szerző közgazdász, egyetemi docens, az Állami Számvevőszék Kutatóintézetének tudományos tanácsadója.

Figyelmébe ajánljuk

Emlékfénybetörés

Reisz Gábor Van valami furcsa és megmagyarázhatatlan című filmjének nyitójelenetében a főszereplő azon gondolkodik, vajon feltűnne-e bárkinek is, ha egyszer csak összeesne és meghalna. Budapest különböző helyszíneire vizionálja a szituációt: kiterül a Nemzeti Múzeum lépcsőjén, a Blahán, a villamoson, egy zebra közepén, az emberek pedig mennek tovább, mintha mi sem történt volna.

Bácsirománc

Mintha csak időgépben röppennénk vissza a 80-as, 90-es évekbe. Semleges, visszatérő díszletek, élesen bevilágított terek, minden epizód végén fontos leckéket tanuló, mégis ismerősen stagnáló figurák és élőben kacagó közönség.

Nők, tájban

Januško Klaudia (1998) csak tavaly végzett a Képzőművészeti Egyetem festőművész mesterszakán, mégis izmos bibliográfiával, számos egyéni kiállítással és külföldi ösztöndíjjal büszkélkedhet – köztük az éppen csak „csírázó” életmű és a mostani egyéni kiállítás szempontjából a legjelentősebbel, a 2024-es izlandival, ahol az „ökofeminizmus szempontjából vizsgálta a lokális éghajlatváltozás hatásának és az izlandi nők társadalmi helyzetének metszéspontjait”.

Mari a Covidban

A groteszkre vett darabban Kucsera Viktória (Kárpáti Barbara) magyar–történelem szakos tanár a Covid-járvány alatt a színjátszó csoportjával ír drámát a díva életéről.

Vörösök, proletárok

Annak a fényében, hogy 1990 előtt a párt történetével kizárólag az erre a feladatra delegált MSZMP Párttörténeti Intézet foglalkozott, talán nem meglepő, hogy a kiváló történésznek, az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltára kutatójának most megjelent munkája az első nem „belülről” érkezett összefoglaló a kommunista eszme és gyakorlat sajátos magyarországi karrierjéről.

Itt a norma

Vannak alapvető bizonyosságai a szuverén magyar életnek, az egyik ilyen például az, hogy az anya nő, az apa férfi. A másik meg az, hogy az asszony nem ember. A harmadik, hogy a medve nem játék.

Járványkezelés 2.

Az Aphthovirus nemzetségbe tartozó FMDV vírus által terjesztett ragály, amely még március elején ütötte fel fejét egy kisbajcsi szarvasmarhatelepen, olyan országot talált telibe, amelyben nemcsak a beteg embernek, de a beteg állatnak sem könnyű a túlélés.

„Kiásni a dinoszauruszt”

Az Anya csak egy van című monodrámájáért Antistigma-díjat kapott, amelyet azoknak a művészeknek ítélnek oda, akik sokat tesznek azért, hogy egy-egy mentális problémát kevesebb előítélet övezzen. Ennek kapcsán a tabuk ledöntéséről, a problémák kimondásának fontosságáról és a színház erejéről beszélgettünk.

Apja lánya

Míg Jean-Marie Le Pent, a Nemzeti Front (NF) alapító atyját 1998-ban, nagyjából hasonló ügyben, mindössze egy évre tiltották el a közügyektől, lányát – igaz, egyelőre nem jogerősen, de azonnali hatállyal – rögtön ötre. Marine Le Pen hiába igyekszik középre pozicionálni pártját és önmagát, akárcsak apja, ő is törvénysértés és képmutatás között keresi a hatalomhoz vezető utat.

Gyávák legyünk vagy szabadok

Hivatalba lépése óta a Donald Trump-adminisztráció vámok sorát vezette be – hivatalosan az Egyesült Államok gazdasági és nemzetbiztonságának megerősítésére. Az efféle lépések sikere és megalapozottsága legalábbis kétséges.

Amerikai álom

Orbán Viktor nagy reményeket fűzött Donald Trump elnökségéhez, ám úgy tűnik, Trumpnak egyelőre elegendő annyi, hogy az EU-ban Magyarország tüske legyen a köröm alatt. Ezen a Danube Institute, a Mathias Corvinus Collegium, a CPAC Hungary kiterjedt, drága kapcsolati hálója sem változtat.