Hír, érték nélkül

  • 1999. április 1.

Publicisztika

Hír, érték nélkül

Megújult a bécsi Collegium Hungaricum, aminek már feltehetõen legfõbb ideje volt, a bécsi Collegium Hungaricum elvégre integráns része a hazának, közben meg, egyes másodlagos szavahihetõségû szemtanúk beszámolói szerint, hámlott róla a vakolat, lépcsõházában kényszernyugalmazott vízipatkányok sündörögtek, az éjszakák csendjét zsanérok jajszava hasította át, ám mindennek most vége, a Collegium megújult, és persze jelen volt az átadáson mindenki, aki számít. Magyar részrõl a szokásos bagázs, Orbán miniszterelnök (aki láthatóan kezd ráunni a dolgokra, egyre sûrûbben haknizik, elõbb-utóbb felbukkan a Fábry-show-ban is, onnan pedig már csak egy lépés a vendéglátózás), Hámori nemzkultörökmini, mert nélküle se nyílik már meg semmi, meg Glatz fõprofesszor, aki jobbára a némettudást szokta képviselni eseményekkor; a többi káder neve nem ismeretes a magyar delegációból, holott bizonyára ellézengtek még néhányan az esemény körül. Érdekes viszont az osztrák gálaválogatott névsora, benne a bécsi polgármesterrel, az oktatási miniszterrel, egy kulturális államtitkárral és Kurt Waldheim egykori államfõvel.

Kurt Waldheim, feledékeny, illetve nímandok nevét nem biflázó olvasóink kedvéért, volt az az osztrák államfõ, akit az osztrákok feltehetõen azért választottak államfõnek, mert valami izgága izraelita, egy Simon Wiesenthal nevû, kiderítette róla, hogy a II. világháború idején az SS színeiben botladozott Görögországban, tömegkivégzéseken volt tolmács, ha minden igaz, õ súgta a görögök meg a thesszaloniki zsidók fülébe, hogy ratatata, ha bebizonyosodott, hogy azok nem értenek géppisztolyul, mert nem kultúremberek. Waldheimet annak idején a leleplezés segítette az államfõi székbe, egyéb komoly érdeme nem volt, hacsak az nem, hogy egykori ENSZ-fõtitkárként annyit tett a III. világháború kitöréséért, hogy igazán nem rajta múlt, hogy még ma is élünk. Aztán elnök lett, és egy fél világ utálta meg Ausztriát miatta, Jordániánál feljebb nemigen jutott neki meghívás, így hát végül az osztrákoknak is elegük lett belõle, visszaküldték legelni, és a sztori véget is ért volna, ha nem bukkant volna fel ismét, na hol: a Collegium Hungaricum megnyitóján, hol máshol, egy, igaz, több szempontból szánalmasnak tekinthetõ, de mégiscsak miniszterelnök és néhány alkalmi alvállalkozója társaságában.

Most errõl kéne itt valamiféle kommentárt vagy legalább glosszát írni, de minek. Ha szeretik egymást, hát találkozzanak, nyissanak meg, amit akarnak, addig is csendben vannak. Bár lehetnének csendesebben is.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.