Hír, érték nélkül

  • 1999. április 1.

Publicisztika

Hír, érték nélkül

Megújult a bécsi Collegium Hungaricum, aminek már feltehetõen legfõbb ideje volt, a bécsi Collegium Hungaricum elvégre integráns része a hazának, közben meg, egyes másodlagos szavahihetõségû szemtanúk beszámolói szerint, hámlott róla a vakolat, lépcsõházában kényszernyugalmazott vízipatkányok sündörögtek, az éjszakák csendjét zsanérok jajszava hasította át, ám mindennek most vége, a Collegium megújult, és persze jelen volt az átadáson mindenki, aki számít. Magyar részrõl a szokásos bagázs, Orbán miniszterelnök (aki láthatóan kezd ráunni a dolgokra, egyre sûrûbben haknizik, elõbb-utóbb felbukkan a Fábry-show-ban is, onnan pedig már csak egy lépés a vendéglátózás), Hámori nemzkultörökmini, mert nélküle se nyílik már meg semmi, meg Glatz fõprofesszor, aki jobbára a némettudást szokta képviselni eseményekkor; a többi káder neve nem ismeretes a magyar delegációból, holott bizonyára ellézengtek még néhányan az esemény körül. Érdekes viszont az osztrák gálaválogatott névsora, benne a bécsi polgármesterrel, az oktatási miniszterrel, egy kulturális államtitkárral és Kurt Waldheim egykori államfõvel.

Kurt Waldheim, feledékeny, illetve nímandok nevét nem biflázó olvasóink kedvéért, volt az az osztrák államfõ, akit az osztrákok feltehetõen azért választottak államfõnek, mert valami izgága izraelita, egy Simon Wiesenthal nevû, kiderítette róla, hogy a II. világháború idején az SS színeiben botladozott Görögországban, tömegkivégzéseken volt tolmács, ha minden igaz, õ súgta a görögök meg a thesszaloniki zsidók fülébe, hogy ratatata, ha bebizonyosodott, hogy azok nem értenek géppisztolyul, mert nem kultúremberek. Waldheimet annak idején a leleplezés segítette az államfõi székbe, egyéb komoly érdeme nem volt, hacsak az nem, hogy egykori ENSZ-fõtitkárként annyit tett a III. világháború kitöréséért, hogy igazán nem rajta múlt, hogy még ma is élünk. Aztán elnök lett, és egy fél világ utálta meg Ausztriát miatta, Jordániánál feljebb nemigen jutott neki meghívás, így hát végül az osztrákoknak is elegük lett belõle, visszaküldték legelni, és a sztori véget is ért volna, ha nem bukkant volna fel ismét, na hol: a Collegium Hungaricum megnyitóján, hol máshol, egy, igaz, több szempontból szánalmasnak tekinthetõ, de mégiscsak miniszterelnök és néhány alkalmi alvállalkozója társaságában.

Most errõl kéne itt valamiféle kommentárt vagy legalább glosszát írni, de minek. Ha szeretik egymást, hát találkozzanak, nyissanak meg, amit akarnak, addig is csendben vannak. Bár lehetnének csendesebben is.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.