Húzónevek

Publicisztika

Rövid kiegészítő hozzászólásunkban a fenti cikkben leejtett fonalat ragadnánk ismét magunkhoz.

Rövid kiegészítő hozzászólásunkban a fenti cikkben leejtett fonalat ragadnánk ismét magunkhoz.

A Magyar Szocialista Párt nyilvánosságra hozta, kik állnak európai parlamenti választási listájának élén: Horn Gyula, Kovács László és Lévai Katalin.

A névsor összeállítását állítólag hosszú és borzalmas vita előzte meg.

Lehet, hogy még kellett volna gondolkodni.

Horn és Kovács azon nyomban bejelentették, hogy eszük ágában sincs Strasbourgban baszni a rezet, ők csak "húzónevek". 'k csak húzzák a listát. Ez annyira körmönfont magyarázat, hogy nem is lehet érteni. Ha Horn és Kovács európai parlamenti képviselő akar lenni, akkor vezessék ők a listát, miért is ne. Végső soron mind a két illető érdemei az európai csatlakozás előmozdításában dúsak, a pénz nem rossz, az uniós politizálás ideális levezető mozgás egy hosszú, fordulatos pályafutás végén.

De ha nem akarnak kimenni, akkor ne vezessenek listát. Akkor vezesse az, aki Strasbourgban akar európai parlamenti képviselő lenni. A kampányban beszámolhatna arról is, hogy miért akar az lenni, mit csinál majd, ha megválasztják, mit gondol az unióról, a francia-német tengelyről, Európa föderalizálódásáról, milyen javaslatokat kíván majd képviselőként előterjeszteni ésatöbbi. Horn meg Kovács húzzák a listát csak úgy, kívülről. A harmadik jelölt, Lévai Katalin leginkább azért csíphette el a bronzérmet, mert így tud tőle a legfájdalommentesebb módon megszabadulni a kormány. Lévai azt kapja büntetésként, ami másnak jutalom lenne: miniszternek ugyan frankón alkalmatlan, de az unióban majd biztos beválik.

A szocialista pártban egy fikarcnyi kreativitás, fantázia, invenció sem mozdult meg a lista összeállításakor: ha kerítenek egy tucat, akár tök ismeretlen, de ambiciózus fiatalt, még avval is jobban járnak, mint a kamuzással. Ehelyett a szokásos módon, különféle belbokszok és intrikák és fúrások és ellenfúrások útján lett elintézve ez is. Aki kimegy, az nem lesz itt, és ez főként Kovács esetében bír jelentőséggel, aki persze tudja ezt, ezért úgy megy, mint aki jön, és közben a miniszterelnök is használtautó-telepnek nézi a pártot, ahol gond nélkül átveszik hengerfejes járgányát, amitől persze még jobban felmegy a pártban a pumpa, és nincs egy ember sem, aki felállna, és azt mondaná, hogy emberek, álljunk meg, mert a végén jön a csősz, és elzavar minket a halálba.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.