Janisch Attila: Érthető, ha egy katonának nehéz egy hódító célú háborút elvesztenie…

  • Janisch Attila
  • 2021. április 9.

Publicisztika

Az ő intézményük már nem az SZFE.

Mint kitudódott, Szarka Gábor, az SZFA (a rövidítés feloldását lásd lejjebb) kancellárja már a külföldi egyetemek autonómiáját is csorbítani szeretné, s az SZFA-ból kivált hallgatókat átvevő külföldi egyetemek rektorait kívánja felszólítani arra, hogy álljanak el az oktatásuk függetlenségének megőrzésért immár háromnegyed éve küzdő hallgatók és oktatók átvételének szándékától.

De mi köze ahhoz, hogy egy hallgató, aki egy magyar egyetemen kezdte meg a tanulmányait, adott esetben a magyarországi képzését félbeszakítva, hol másutt folytatja a tanulmányait? Ez kizárólag a hallgató és az őt befogadó külföldi egyetem ügye. 

Ahhoz sincs köze az autonómiájától megfosztott egykori művészeti egyetem kancellári rangjába emeltet katonatisztnek, hogy a külföldi egyetem kiket, milyen tanárokat bíz meg a hallgató további oktatásának lebonyolításával, ahogy ahhoz sem, hogy a további képzés külföldön bonyolódik-e vagy a helyi országba kihelyezve. Ez az adott külföldi egyetem saját szabályzatainak és a saját országán belüli jogszabályoknak a függvénye, amibe Szarka úrnak – bár nyilván szeretné –semmilyen beleszólása nincs.

Az átjelentkezés a külföldi egyetemekre nem sérti az SZFE autonómiáját.

Először is azért, mert Szarkáék azok, akik porig rombolták az SZFE autonómiáját.

Másodszor azért, mert az ő intézményük már nem az SZFE (Színház- és Filmművészeti Egyetem), hanem – szokják meg – az SZFA (Színházért és Filművészetért Alapítvány, és mindegy, hogy ők minek tartják magukat, és az is mindegy, hogy még SZFE-nek nevezik).

Harmadszor azért, mert az autonóm SZFE szellemiségét nem az SZFA viszi tovább, hanem az SZFA-ból kivált tanárok és hallgatók által létrehozott Freeszfe Egyesület.

Negyedszer pedig azért, mert a külföldi egyetemek nem magyar diplomát adnak, hanem a saját országuk rendelkezéseinek megfelelő európai érvényességű diplomát.

Végül, de nem utolsósorban az SZFA vezetői foglalkozzanak csak a szeptembertől induló saját képzéseikkel, mert onnantól kezdődik az ő saját intézményük időszámítása. Az lesz az ő saját képzésük, és abban lesznek ők az urak, parancsnokok, fenyítők és ideológusok. De a múlthoz, az SZFE múltjához nekik semmi közük, mert nem örökösei ennek a múltnak, sem az SZFE eredményeinek. Ezt egyértelműsíti az is, hogy az SZFA-t épp a napokban zárta ki sorából az Európai Színházi Iskolák és Akadémiák Szövetsége (E: UTSA), minthogy szerintük (és igazuk van) 2020. szeptember 1-jével olyan vezetőségi változások léptek életbe a magyar egyetemen, melyek következtében a modellváltott SZFA már nem tekinthető ugyanannak az intézménynek, amely felvételt nyert az E: UTSA tagságába.

Azok a 2020. szeptember 1. előtt az SZFE-re felvett hallgatók és az őket nem elhagyó tanáraik, osztályvezetőik sem az SZFA hallgatói és tanárai, akik nem csatlakoztak a Freeszfe-hez, mert ők a régi, még autonóm SZFE SZFA-n belüli utóvédei, akik maximum ezeknek az osztályoknak a végzéséig maradnak a megszállt, eltulajdonolt, mesterségesen és antidemokratikusan átalakított intézményen belül – továbbra is megőrizve a függetlenségüket.

Szarka úr és társai számára természetesen nyitva áll a bizonyítási lehetőség

megteremteni egy a régivel egyenértékű, a régi SZFE-hez hasonlóan sikeres és eredményes, világszínvonalú képzést nyújtó oktatási intézményt. Az ő törekvéseikbe az SZFE és/vagy a Freeszfe hallgatói és tanárai nem fognak beleszólni. 

Körülbelül 2024-re már mérhetők lesznek az ő saját eredményeik, mert láthatóak lesznek az SZFA-ban szeptembertől induló új osztályok hallgatóinak vizsgamunkái – és csakis ez fog számítani. Egy egyetem rangját ugyanis a hallgatóinak képzettsége és a szakterületükön való eredményessége határozza meg, semmi más.

A politikai hátszéllel létrehozott SZFA még nem bizonyított semmit, miközben az autonóm SZFE az elmúlt évtizedekben sokszorosan bizonyította, hogy világszínvonalú képzést biztosított a hallgatóinak. Az SZFA vezérkara bizonyítsa önerőből, hogy ők is képesek erre.

Elég volt a rágalmakból, a mocskolódásokból, az oktatás folytonos akadályozásából, a hazugságok igazsággá konvertálására mesterségesen létrehozott ál-törvénykezésből. Az SZFA körül semmiféle pártpolitikai célzatú hangulatkeltés nem volt, ahogyan azt Szarka úr sejteti. Csak az történt, aminek történnie kell, ha a hatalmi politika hátterével magát mindenhatónak érző önkény harcba kezd az autonómiával és a demokráciával. Ellenállásba ütközik. Adott esetben megtörhetetlen ellenállásba. 

Érthető, ha egy katonának nehéz egy hódító célú háborút elvesztenie, de a történelmet még egyetlen kudarcot valló hadnagyocskának vagy az országát bukásba vezető önkényúrnak sem sikerült átírnia. 

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.