Ligeti Miklós–Martin József Péter

Kártékony homály

Miért akar mindent titkosítani a kormány?

  • Ligeti Miklós
  • Martin József Péter
  • 2016. április 10.

Publicisztika

A nyilvánosság elleni harc újabb szégyenteljes állomásaként a fideszes parlamenti többség 2016. március 1-jén két törvény elfogadásával tovább korlátozza a közérdekű adatok megismerhetőségét. Az egyik jogszabály a Magyar Postát (MP), a másik a Magyar Nemzeti Bankot (MNB) mentesíti a közpénzre vonatkozó adatok közzétételének kötelezettsége alól. Ezzel több százmilliárd forint értékű állami vagyonelemet rejtenek el a polgárok szeme elől. Lehet-e megállás a lejtőn?

Nemcsak az információszabadság törvényi előírásai, hanem a civil alapítványokra irányadó nyilvánossági követelmények alól is kivonták a jegybank mindössze másfél éve létrehozott, mintegy 250 milliárd forintot kezelő alapítványait. A jegybanktörvény a szokásos, egyéni képviselői indítvánnyal benyújtott, egy nap alatt keresztülvert módosítása kimondja: a Magyar Nemzeti Bank alapítványai nem közpénzt kezelnek, hiszen a nekik juttatott pénz „elveszítette közvagyon jellegét”. Ezzel e képtelen történet, amely arról szól, hogy sok tízmilliárd forintot felhatalmazás nélkül és átláthatatlanul folyat ki az MNB az általa újonnan létrehozott alapítványokba ideológiai okokból (ez lenne a „közgazdasági-pénzügyi oktatás megújítása”) és/vagy egyéni haszonszerzés céljából, új szakaszába ért.

A jegybanktörvény legújabb módosításakor a kormány jogi érvelése több szempontból is aggályos és ellentmondásos. Egyfelől józan ésszel nem lehet kérdés, hogy a közhatalmi szerv jegybank alapítványai is közpénzt kezelnek. Ezt egyébként a Transparency International Magyarország (TI) által (is) indított perekben született bírósági ítéletek megerősítik – igaz, egyelőre csak első fokon. A jegybanktörvény március 1-jei módosításával a kormány, illetve parlamenti többsége nem megelőzni akarta a számára kellemetlen információszabadság-perek megindítását. A kormány ezúttal arra használta szabályozási hatalmát, hogy folyamatban lévő peres eljárásokba beavatkozva megakadályozza a közérdekű adatperekben rendre vesztésre álló jegybank sokmilliárdos, kínos pazarlásainak a nyilvánosságra kerülését. Valódi demokráciában az állam nem avatkozik be törvényi eszközökkel folyamatban lévő peres eljárásokba, az ugyanis súlyosan sérti a tisztességes eljáráshoz fűződő, mindenkit megillető alapvető jogot.

De vigyük végig a fideszes parlamenti többség által megszavazott jogszabály abszurd gondolatmenetét.

Ha ez az irdatlan pénz – gondoljunk bele, 250 milliárd forint az elmúlt évtizedben egy átlagos esztendő alatt a teljes magyarországi felsőoktatási költségvetésnek a másfél-kétszerese – „elveszíti közvagyon jellegét”, akkor magánvagyonná válik. Harmadik lehetőség nincs. Ha a parlamentben érdemi vita nélkül, erőből átvitt javaslat logikáját elfogadjuk, akkor arra kell következtetnünk, hogy a közvagyonból magánpénz keletkezett jogi eszközökkel, vagy­is a parlamenti többség döntésével 250 milliárd forintnyi közvagyont tulajdoníthattak el. Az elfogadott törvény tehát egyfelől sérti az alaptörvényt, mert az minden polgár jogaként határozza meg a közérdekű adatok megismerését, és nyilvános elszámolásra kötelezi a közpénzekkel gazdálkodó szervezeteket – másfelől pedig önleleplező módon akár a lenyúlás bizonyítékává is válhat.

Takargatnivalója azonban nemcsak a jegybanki alapítványoknak, hanem magának az MNB-nek és a Magyar Postának is van. Az MP minden bizonnyal azt sajnálná, ha fény derülne arra a megkérdőjelezhető szerepre, amit a Takarékbank, illetve a takarékszövetkezeti szektor államosításában, majd kormányközeli, haveri köröknek történő reprivatizálásában játszott. A jegybank pedig annak nem örülne, ha másodfokon is úgy döntene a bíróság, ki kell adnia a Századvég Alapítvány által közel kétmilliárd forintért elnyert közbeszerzés dokumentumait. A korlátozó törvények következtében azonban nincs miért aggódniuk, hiszen a jövőben egyszerű érvekre hivatkozva akadályozhatják meg a gazdálkodásuk adatainak nyilvánosságra kerülését. Amiatt is megtagadhatják majd a befektetéseikre és a szerződéseikre vonatkozó adatok közzétételét, hogy a nyilvánosság folytán „aránytalan sérelmet” szenvednének, például azzal, hogy piaci versenytársaik „indokolatlan előnyhöz” jutnának.

Nehéz nem észrevenni mind­ennek a bírói függetlenségre is gyakorolt negatív hatását. A bíróságok mindeddig az utolsó ellensúlyai voltak a végletesen központosított Orbán-kormánynak. A most elfogadott, az információkhoz való hozzáférést korlátozó szabályozás azonban megakadályozza, hogy a bíróságok – az okvetetlenkedő civilek és kíváncsi újságírók indította perekben – az adatok kiadására kötelezzék a kormányt. E jogkorlátozás ezért a bíróságok megrendszabályozásának az eszközévé is válhat. A kormány ezzel a módszerrel úgy csorbítja a bíróságok ellenőrző képességét, hogy szűkíti ítélkező hatáskörüket.

 

*

Az információszabadság korlátozásának története persze nem most kezdődött. A közérdekű adatok megismerhetősége a rendszerváltoztatás óta soha nem volt erőssége a magyar államnak. Gondoljunk csak arra, hogy 2003-ig az állami vállalatok üzleti titokra hivatkozva csípőből utasították el a költéseiket firtató adatkéréseket. Az sem vált az átláthatóság hasznára, hogy a TI hiába tudakolta a nemzetbiztonsági közbeszerzéseken indulni jogosult cégek listáját – 2010-ben elveszítette a pert az Alkotmányvédelmi Hivatal ellen.

A magyar állam és a közpénzek átláthatósága 2010 után lejtőre került. A Fidesz–KDNP vezette kormány hatalmának szinte minden lehetséges korlátját kiiktatta, s erre a sorsra kezd jutni – folyamatos szalámizással – az információszabadság is.

A kormány idő előtt, 2012-ben menesztette Jóri Andrást, a korábbi információszabadság ombudsmant. A kormánytól független parlamenti ombudsman helyére a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) lépett, amelynek elnökét a kormányfő javaslatára a köztársasági elnök nevezte ki. Az EU luxembourgi bírósága később ezen intézménycsere miatt 69 millió forintos kárpótlásra kötelezte a magyar államot – a számlát az adófizetők állták.

A NAIH létrejöttével egy időben a parlament kivonta az információszabadságot a kétharmados törvényhozási tárgyak köréből, és egyedül az adatvédelmi hatóságot mint intézményt tartotta meg a minősített többséget igénylő szabályozási körben. A NAIH mind ez idáig részben asszisztált a nyilvánosságot korlátozó törvényekhez. A jegybank és a posta működésének teljes titkosítása azonban a hatóság elnökét is cselekvésre serkentette: a hivatal állásfoglalásban hívta fel a figyelmet e törvények súlyos alkotmányossági aggályaira.

A kormány tovább faragta a közérdekű adatok nyilvánosságát. Előbb a dohány-kiskereskedelem átalakítása (értsd: a korábbi trafiküzemeltetőket kiakolbólították saját üzletükből, és az így kisajátított üzleteket másoknak, alighanem a hatalom haverjainak játszották át) tette szükségessé a megismerhető közadatok körének a szűkítését. És egyszer csak úgy rendelkezett az új szabályozás, hogy számlaszintű adatkérést többé nem lehetett előterjeszteni. A kényes kérdések számlaszintűnek minősültek.

A kormány azonban nem számolt a szakmai autonómiájukat őrző bírókkal. Hiába hivatkoztak a főhatóságok és az állami vállalatok arra, hogy a hozzájuk intézett adatkérések számlaszintűek, ezzel nem tudták megakadályozni azt, hogy a bíróságok felülvizsgálják az elutasításokat. A bírók megregulázhatatlannak bizonyultak, egyre-másra születtek a kormány számára kellemetlen ítéletek, például a 2014-es parlamenti választáson indult képviselőjelöltek kampányszámlái vagy Lázár János utazási szokásai ügyében.

A Századvég Alapítvány milliárdokba kerülő tanulmányainak a nyilvánosságra kerülése miatt csak idő kérdése volt, hogy a kormány mikor szűkíti újfent a közérdekű adatok nyilvánosságát. A következő átfogó „átláthatatlansági csomagra” 2015 nyaráig kellett várni. Ezt még megelőzte a látványcsapatsportok egyesületeinek juttatott, társasági adókedvezményt eredményező támogatások (köznapi elnevezéssel: „tao-pénzek”) és a Paks 2 beruházás titkosítása. Előbbinek köszönhetően nem lehet tudni, hogy mely cégek mekkora összeggel támogatják a sportegyesületeket, utóbbi értelmében pedig az atomerőmű építésével összefüggő minden műszaki és üzleti adat nemzetbiztonsági okból titkos, és ha mégsem, akkor szerzői jogi védelem alá esik.

A tavaly nyáron megszavazott transzparenciaellenes csomag egy­részt felhatalmazta a hatóságokat és az állami vállalatokat arra, hogy az adatkérőkkel fizettessék meg az adatkérések teljesítésével összefüggő költségeiket, másrészt szélesítette a közérdekű adatok eltitkolását lehetővé tévő úgynevezett megtagadási okokat. A kormány például hivatkozhat arra is, hogy egy jövőben meghozandó döntés előkészítése érdekében tart vissza adatokat. Mivel a kormány magától értetődően folyamatosan döntéseket hoz, ezért bármikor hivatkozhat arra, hogy valamely adat nyilvánosságra kerülése veszélyezteti a későbbi intézkedéseket.

A versenyképességi jelentések, köztük például a Világgazdasági Fórum (VGF) felmérésének eredményei azt mutatják, hogy a megkérdezett üzletemberek és szakértők a magyar állami intézményrendszer átláthatósági teljesítményét nemcsak a régiós átlagnál ítélik lényesen rosszabbnak, de Magyarországot e tekintetben világviszonylatban is a legrosszabbul teljesítő országok közé sorolják. A VGF 2015 őszén publikált adatsorából az derül ki, hogy a versenyképességet alkotó „intézményi pillérben” Magyarország a 140 ország között a 97. helyen található. Ezen belül a közpénzek illetéktelen felhasználása kategóriában a 119. helyen állunk, Moldovával egy szinten. Félő, hogy a gazdasági-politikai modellváltás olyan jól sikerül, hogy az információszabadság további intézményi gyengítésével és a bíráskodás hatáskörének a szűkítésével a kormány Magyarországot Közép-Európából tényleg a vadkeletre száműzi.

Ligeti Miklós a Transparency International Magyarország jogi vezetője, Martin József Péter a szervezet ügyvezető igazgatója.

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.