"Keserű hátország"

Dörner György kinevezéséről

  • Csáki Judit
  • 2011. október 13.

Publicisztika

Tegyük föl egy játékos pillanatig, hogy Tarlós István főpolgármester nem tudta, mit csinál, amikor kinevezte az Új Színház igazgatójának Dörner Györgyöt. A főleg szinkronszínészként ismert új igazgató pályázatát a bírálóbizottság szakmai tagjai elutasították, ő meg alighanem úgy gondolta: nem paprikajancsi ő, hogy mások mondják meg, hogyan döntsön. Az érvek alapján semmi esetre sem. Mert voltak érvek: a pályázat - ami azóta "kiszivárogva" közszájon forog a legkülönbözőbb internetes oldalakon - nem szakmai koncepció, hanem politikai frázispufogtatás; a pályázónak fogalma sincs a színház belső működéséről; a pályázó felkészületlen, a megnevezett közreműködők nem tudnak arról, hogy közreműködők lesznek. A tulajdonost mindez nem érdekelte: Dörnert nevezte ki, aki Csurka Istvánt hozta a házasságba.

Színházszakmai berkekben tudni vélik, hogy a főpolgármester egyenesen Eperjes Károlynak tette meg azt a szívességet, hogy kinevezte a barátját igazgatónak; mintegy vigaszdíjként azért, mert Eperjes nem lett igazgató Győrben - ott ugyanis a szakmai bizottság, benne az Új Színház főrendezője, Szikora János ellene szavazott. Ha igaz, akkor pitiáner bosszúról van szó, nem másról. És a főpolgármester nem tudta, mit csinál.

Vagy tudta. Tudja, kicsoda Dörner György, mert szorgalmasan nézi a Hír Tévét, és ott volt azokon a jobbikos rendezvényeken, ahol Dörner megejtően szavalt. És tudja, kicsoda Csurka István, mert olvas újságot, még Magyar Fórumot is; látja a Dávid-csillagos címlapot, olvassa a zsidózást, a holokauszttagadást. És úgy gondolja, tesz az ő szélsőjobboldali szavazóinak egy szívességet: ad nekik egy színházat, hogy legközelebb is rá szavazzanak.

Vagy tudta, vagy nem tudta. Bármelyik esetben lehetséges, hogy kapott egy "visszautasíthatatlan" ajánlatot, vagy egy egyszerű, ám megtagadhatatlan parancsot. Bárhogy is volt, megtette. Kinevezett igazgatónak egy retrográd és zavaros, de mindenképp gusztustalan ideológiájú embert, és intendánsnak ott a tanítómester.

Tegyük még föl azt is, hogy a főpolgármester nem számított rá, hogy felzúdul a szakma. A Budapesti Színigazgatók Egyesületének levelére (melyet az egyesület kilenc tagja írt alá, négy pedig nem), amely elfogadhatatlannak nevezte, hogy "szakmai program helyett szélsőséges manifesztumra" színházat lehessen kapni, odanyilatkozott, hogy megdöbbenti őt, hogy "a legkisebb változásra is milyen agresszívan reagálnak a színigazgatók". Ez tehát a "legkisebb változás": egy nemzeti radikálisnak becézett alak az Új Színház élén. Lehet, hogy a főpolgármester arra sem számított, hogy levelet ír a Magyar Színházi Társaság elnöksége, amelyben beleveri az ő orrát a szakmai bizottság állásfoglalásával ellentétes döntésbe, mondván: "a politikai célú területszerzésen kívül más nem motiválja" a tulajdonost, és figyelmezteti: "rövid idő alatt fel fogja számolni" Budapest gazdag színházi életét. A főpolgármester válaszában tartotta magát kedvenc cinikus stíljéhez, önteltséggel és elbizakodottsággal vádolja a levélírót, amiért a választópolgárok nevében merészel írni, és "meggondolatlannak, hangulatkeltőnek és méltatlannak" nevezi a levelet. Érv, válasz semmi.

*

Közben a kiszivárgott pályázatra dőlnek a kommentárok. Jeles jobb- és baloldali újságírók tartják elfogadhatatlannak a döntést, a külföldi sajtó szélsőjobbos színházat és antiszemita Csurkát emleget; szerveződik tüntetés, gyűlnek az aláírások a különféle petíciókon, és hullámzik a felháborodás a közösségi portálokon. Lehet próbálkozni a pályázat érvénytelenítésével is, alap van rá.

Dörner pályázata - melyet még annak fényében is nyugodtan mondhatunk nyelvileg igénytelennek, gondolatilag piszkosnak, hogy alapos gyanúnk szerint a mester írta, és nem a tanítvány - legföljebb az igénybejelentésben tűnik alaposnak: az "elfajzott, beteges, liberális hegemóniában" talmivá vált "Új" nevet először is Hátországra kell változtatni. Csurka '93-as publicisztikakötete Keserű hátország címen jelent meg - innen a tervezett név: Hátország Színház. Ha Tarlós rábólintott Dörnerre és Csurkára, nincs alapja nem rábólintani a névváltoztatásra: benne van a neki annyira tetsző pályázatban. A Hátország "a szociálliberális iga alatt nyögő magyarságot jelképezi", amely most visszafoglal egy kis pontot, ezt a színházat. A "liberális, pesti vicchullám" és a "szórakoztató liberális állam" (?) elől. "Miután lényegében Budapestnek nincs nemzeti színháza, a feladatok egy részét fel kell vállalnia az Új Színháznak." És persze a pénz is kell hozzá: a nemzeti színházi státusz és a lé. Nemzeti dráma is, mindenáron - de hogy mi a nemzeti, azt majd ők mondják meg, mester és tanítvány. És kell a "kiemelt figyelem" - értsd: sok pénz - a Nemzeti Kulturális Alaptól, a minisztériumtól, mindazon cégektől, bankoktól (fúj!), de "akár magánszemélyektől is", akik önként és dalolva, avagy parancsra adnak. A marketing- és propagandamunkában "bizonyos jelentős közönséggel bíró napilapok, periodikák ingyen vagy minimális juttatásért" népszerűsítsék a programot. És kell zsozsó az EU-tól is. Mert busszal fogják hozni a közönséget, egyenesen a hátországból a Hátországba. Lesz másfajta kommunikáció: a "nemzeti tartalmú újságok, médiák, rádiók, szervezetek, akár egyházi körök" lesznek meggyőzve. Föl lesznek kutatva "a nemzeti érzelmű tanítók és tantestületek". Előre föl van jelentve a színház jelenlegi vezetése, mert a hátralévő időben esetleg "túlkölti magát", vagyis kiüríti a kasszát. Fel van szólítva a köztársaság elnöke, hogy külföldi útjain meghakniztassa a társulatot, vagyis "emelje állami szintre a magyar nemzeti dráma ügyét".

Tarlós ezt nyilván jól elolvasta, hátradőlt, elővette a pennát, és aláírta egy újnyilas színház megalapítását. A mi dolgunk most az, hogy ne felejtsük ezt el, amikor ismét főpolgármestert választunk.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.