"Keserű hátország"

Dörner György kinevezéséről

  • Csáki Judit
  • 2011. október 13.

Publicisztika

Tegyük föl egy játékos pillanatig, hogy Tarlós István főpolgármester nem tudta, mit csinál, amikor kinevezte az Új Színház igazgatójának Dörner Györgyöt. A főleg szinkronszínészként ismert új igazgató pályázatát a bírálóbizottság szakmai tagjai elutasították, ő meg alighanem úgy gondolta: nem paprikajancsi ő, hogy mások mondják meg, hogyan döntsön. Az érvek alapján semmi esetre sem. Mert voltak érvek: a pályázat - ami azóta "kiszivárogva" közszájon forog a legkülönbözőbb internetes oldalakon - nem szakmai koncepció, hanem politikai frázispufogtatás; a pályázónak fogalma sincs a színház belső működéséről; a pályázó felkészületlen, a megnevezett közreműködők nem tudnak arról, hogy közreműködők lesznek. A tulajdonost mindez nem érdekelte: Dörnert nevezte ki, aki Csurka Istvánt hozta a házasságba.

Színházszakmai berkekben tudni vélik, hogy a főpolgármester egyenesen Eperjes Károlynak tette meg azt a szívességet, hogy kinevezte a barátját igazgatónak; mintegy vigaszdíjként azért, mert Eperjes nem lett igazgató Győrben - ott ugyanis a szakmai bizottság, benne az Új Színház főrendezője, Szikora János ellene szavazott. Ha igaz, akkor pitiáner bosszúról van szó, nem másról. És a főpolgármester nem tudta, mit csinál.

Vagy tudta. Tudja, kicsoda Dörner György, mert szorgalmasan nézi a Hír Tévét, és ott volt azokon a jobbikos rendezvényeken, ahol Dörner megejtően szavalt. És tudja, kicsoda Csurka István, mert olvas újságot, még Magyar Fórumot is; látja a Dávid-csillagos címlapot, olvassa a zsidózást, a holokauszttagadást. És úgy gondolja, tesz az ő szélsőjobboldali szavazóinak egy szívességet: ad nekik egy színházat, hogy legközelebb is rá szavazzanak.

Vagy tudta, vagy nem tudta. Bármelyik esetben lehetséges, hogy kapott egy "visszautasíthatatlan" ajánlatot, vagy egy egyszerű, ám megtagadhatatlan parancsot. Bárhogy is volt, megtette. Kinevezett igazgatónak egy retrográd és zavaros, de mindenképp gusztustalan ideológiájú embert, és intendánsnak ott a tanítómester.

Tegyük még föl azt is, hogy a főpolgármester nem számított rá, hogy felzúdul a szakma. A Budapesti Színigazgatók Egyesületének levelére (melyet az egyesület kilenc tagja írt alá, négy pedig nem), amely elfogadhatatlannak nevezte, hogy "szakmai program helyett szélsőséges manifesztumra" színházat lehessen kapni, odanyilatkozott, hogy megdöbbenti őt, hogy "a legkisebb változásra is milyen agresszívan reagálnak a színigazgatók". Ez tehát a "legkisebb változás": egy nemzeti radikálisnak becézett alak az Új Színház élén. Lehet, hogy a főpolgármester arra sem számított, hogy levelet ír a Magyar Színházi Társaság elnöksége, amelyben beleveri az ő orrát a szakmai bizottság állásfoglalásával ellentétes döntésbe, mondván: "a politikai célú területszerzésen kívül más nem motiválja" a tulajdonost, és figyelmezteti: "rövid idő alatt fel fogja számolni" Budapest gazdag színházi életét. A főpolgármester válaszában tartotta magát kedvenc cinikus stíljéhez, önteltséggel és elbizakodottsággal vádolja a levélírót, amiért a választópolgárok nevében merészel írni, és "meggondolatlannak, hangulatkeltőnek és méltatlannak" nevezi a levelet. Érv, válasz semmi.

*

Közben a kiszivárgott pályázatra dőlnek a kommentárok. Jeles jobb- és baloldali újságírók tartják elfogadhatatlannak a döntést, a külföldi sajtó szélsőjobbos színházat és antiszemita Csurkát emleget; szerveződik tüntetés, gyűlnek az aláírások a különféle petíciókon, és hullámzik a felháborodás a közösségi portálokon. Lehet próbálkozni a pályázat érvénytelenítésével is, alap van rá.

Dörner pályázata - melyet még annak fényében is nyugodtan mondhatunk nyelvileg igénytelennek, gondolatilag piszkosnak, hogy alapos gyanúnk szerint a mester írta, és nem a tanítvány - legföljebb az igénybejelentésben tűnik alaposnak: az "elfajzott, beteges, liberális hegemóniában" talmivá vált "Új" nevet először is Hátországra kell változtatni. Csurka '93-as publicisztikakötete Keserű hátország címen jelent meg - innen a tervezett név: Hátország Színház. Ha Tarlós rábólintott Dörnerre és Csurkára, nincs alapja nem rábólintani a névváltoztatásra: benne van a neki annyira tetsző pályázatban. A Hátország "a szociálliberális iga alatt nyögő magyarságot jelképezi", amely most visszafoglal egy kis pontot, ezt a színházat. A "liberális, pesti vicchullám" és a "szórakoztató liberális állam" (?) elől. "Miután lényegében Budapestnek nincs nemzeti színháza, a feladatok egy részét fel kell vállalnia az Új Színháznak." És persze a pénz is kell hozzá: a nemzeti színházi státusz és a lé. Nemzeti dráma is, mindenáron - de hogy mi a nemzeti, azt majd ők mondják meg, mester és tanítvány. És kell a "kiemelt figyelem" - értsd: sok pénz - a Nemzeti Kulturális Alaptól, a minisztériumtól, mindazon cégektől, bankoktól (fúj!), de "akár magánszemélyektől is", akik önként és dalolva, avagy parancsra adnak. A marketing- és propagandamunkában "bizonyos jelentős közönséggel bíró napilapok, periodikák ingyen vagy minimális juttatásért" népszerűsítsék a programot. És kell zsozsó az EU-tól is. Mert busszal fogják hozni a közönséget, egyenesen a hátországból a Hátországba. Lesz másfajta kommunikáció: a "nemzeti tartalmú újságok, médiák, rádiók, szervezetek, akár egyházi körök" lesznek meggyőzve. Föl lesznek kutatva "a nemzeti érzelmű tanítók és tantestületek". Előre föl van jelentve a színház jelenlegi vezetése, mert a hátralévő időben esetleg "túlkölti magát", vagyis kiüríti a kasszát. Fel van szólítva a köztársaság elnöke, hogy külföldi útjain meghakniztassa a társulatot, vagyis "emelje állami szintre a magyar nemzeti dráma ügyét".

Tarlós ezt nyilván jól elolvasta, hátradőlt, elővette a pennát, és aláírta egy újnyilas színház megalapítását. A mi dolgunk most az, hogy ne felejtsük ezt el, amikor ismét főpolgármestert választunk.

Figyelmébe ajánljuk

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Emlékév

A hatalom és a muzsikus viszonya sokféle lehet: az utcai zenész nyitott gitártokja, a homlokra csapott vagy vonóba tűzött nagycímletű bankjegy éppúgy kifejezi ezt a viszonyt, mint a Mozartot és Salierit is udvari zeneszerzővé kinevező II. József telhetetlensége.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.

Talpunk alól a hő

Ritka, potenciálisan megújuló energiaforrás lapul az alattunk különösen vékony földkéreg mélyén. A közeljövőben a mostaninál is sokkal nagyobb mértékben támaszkodhatnánk a geotermikus energiára, habár akadnak megoldásra váró gondok is. De mostantól pénz is jut rá!

Oktatás helyett

Akár több ezer kamuórát is beírhattak a KRÉTA rendszerbe egy miskolci technikumban az elmúlt évek során, de a szakképzési centrum állítja, most már minden rendben van. Diákok és egy volt tanár szerint egyáltalán nincs így.