Kinek a szégyene?

  • 2001. május 24.

Publicisztika

Néhány hete bukkant fel az a homevideo az interneten, amelyen vagy Csisztu Zsuzsa, a TV 2 sportriportere szeretkezik, vagy nem Csisztu Zsuzsa szeretkezik egy ifjú férfival. A riporternő e rettenetes helyzetben avval védekezik, hogy azt állítja: nem ő a filmen szereplő fiatal leány. És ha ezt mi készséggel el is hisszük neki, a szomorú igazság az, hogy ez immár érdektelen: azok, akik megnézték, letöltötték, videón vagy CD-n megvették, azért tették, mert a felvételen meggyőződésük szerint az ismert tévés személyiséget láthatják viszont. A közmegegyezés szerint Csisztu Zsuzsa szeretkezik a filmen.

n Néhány hete bukkant fel az a homevideo az interneten, amelyen vagy Csisztu Zsuzsa, a TV 2 sportriportere szeretkezik, vagy nem Csisztu Zsuzsa szeretkezik egy ifjú férfival. A riporternő e rettenetes helyzetben avval védekezik, hogy azt állítja: nem ő a filmen szereplő fiatal leány. És ha ezt mi készséggel el is hisszük neki, a szomorú igazság az, hogy ez immár érdektelen: azok, akik megnézték, letöltötték, videón vagy CD-n megvették, azért tették, mert a felvételen meggyőződésük szerint az ismert tévés személyiséget láthatják viszont. A közmegegyezés szerint Csisztu Zsuzsa szeretkezik a filmen.

Viszont nem gondoljuk azt, hogy ezért Csisztu Zsuzsának kellene védekeznie, mentegetőznie és szégyellnie magát. Mégpedig a következők miatt.

Hogy Csisztu Zsuzsa szűz lenne, azt ugye senki nem gondolta Magyarországon. Ebből viszont a logika kérlelhetetlen szabályai szerint az következik, hogy a ripoternő időnként nemi életet él, mint az ország ivarérett korú lakosságának túlnyomó többsége. Ennek során ő vélhetően ugyanazon cselekvések résztvevője, mint az ország ivarérett korú lakosságának többsége, vagyis - egy kis leegyszerűsítéssel - mi mindnyájan.

Csisztu Zsuzsát viszont a múlt hét óta az különbözteti meg a felnőtt korú magyarországi lakosság eme többségétől, tőlünk mindnyájunktól, hogy mi ezt a tevékenységünket mindig hálószobáink mélyén vagy a kertben, vagy az erdőben, vagy autóban, de mindenképpen illetéktelen tekintetek részvétele nélkül végezzük. Minket, szerencséseket nem kukkol dugás közben senki, arra, amikor mi szeretkezünk, nem onanizálnak ismeretlenek, meztelen felsőtestünk nem szerepel akaratunk ellenére szemét, "tényfeltáró" bulvárcikkek illusztrációjaként, legintimebb pillanatainkat nem sokszorosítják és árulják gazemberek videokazettákon: a mi legelemibb jogunkat a saját testünk feletti rendelkezéshez még soha nem tiporták ilyen mocsok módon sárba. Minket így még soha nem aláztak meg, és minket még soha nem tettek tönkre azért és csak azért, mert dugtunk egyet.

Csisztu Zsuzsa tisztessége és méltósága csak akkor állítható helyre (akár ő van a videón, akár nem), ha mindenki, aki tud a vele esett gyalázatról, együttérez vele, és ha mindenki, aki valamilyen módon érintkezett a videofelvétellel, bocsánatot kér tőle. És mert itt a mi méltóságunkról is szó van, meg azért, mert nehezünkre esik elhinni, hogy a magyar nyilvánosság pszichoszexuális fejlődése megakadt a rejszoló kamaszok szintjén, fordítsuk a megszégyenítést a helyes irányba. Nemcsak az az aljas gazember, aki ezt a filmet kiadta a kezéből, aki feltette a neccre, aki onnét letöltötte és sokszorosította, és aki a filmről készült fotókat újságcikkekhez használta illusztrációként.

Hanem az is, aki végignézte.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.