Kozák Márton

Léggitározás helyett - A rendszerbontó népszavazás és a Demokratikus Koalíció

  • Kozák Márton
  • 2015. szeptember 14.

Publicisztika

Semmi sem hiányzik kevésbé, mint hogy az ellenzék a menekültek mindent elhomályosító drámája és annak kétségbeejtő kormányzati kezelése idején belterjes, lábszagú vitába bonyolódjon. Mivel ilyen körülmények között a közönség számára még az elvi jelentőségűnek gondolt véleménycsere is visszataszító civakodásnak tűnhet, az első pofon elszenvedője talán akkor jár el helyesen, ha csöndben marad. De mivel napvilágot látott, a népszavazással kapcsolatos DK-s állítások szó nélkül hagyása csak további bajokat generál, a csöndben maradás sem lenne jó választás. Elnézést, hogy nem ezt teszem.

*

A Tárki sokat idézett nemzetközi értékkutatása szerint a magyar társadalom értékszerkezetének keleties jellege abból fakad, hogy az emberek nem készek az együttműködésre. A nyugatias vagy, nevezzük így, antiautokratikus változást elérni igyekvőknek tehát nemcsak a politikai matematika – együttműködés vagy lúzerélet – miatt kell kooperációra törekedniük, hanem mert meg kell győzniük közönségüket, hogy nem lukas a suszter cipője: ők igenis birtokában vannak ennek a legfontosabb nyugati civilizációs elemnek. Ezért kijózanító, hogy a nyugati elkötelezettségét verbálisan unos-untalan hangsúlyozó DK elutasította a közreműködést egy ténylegesen is működő projektben.

A tényállás a következő: hajrájához közeledik az Új Magyar Köztársaság (ÚMK) Egyesület négy kérdésben való népszavazás kiírásáért indított aláírásgyűjtése, amiben alkalmi koalíciót alkotva minden demokratikusnak mondott ellenzéki párt részt vesz, kivéve a Demokratikus Koalíciót. A szóvivő, Gréczy Zsolt egy blogbejegyzésében, majd az ATV-ben és a Klubrádióban indokolta meg, hogy pártja miért bojkottálja az aláírásgyűjtést.

A hétvégi tüntetésen

A hétvégi tüntetésen

Fotó: MTI

Az ÚMK népszavazási kezdeményezésének egyik hozadéka, hogy az aláírásgyűjtéssel a közreműködő szervezetek win-win platformja jött létre olyan szabályokkal, hogy senki sem a másik legyűrésében érdekelt. Mi több, ha például egy párt a négyből csak két kérdésben akar aláírásokat gyűjteni, akkor a felek azt hangsúlyozzák, hogy kettőben közösen dolgoznak, nem pedig azt, hogy két kérdésről más a véleményük. Az aláírásgyűjtés sikere a résztvevők közös sikere, sikertelensége közös kudarca lesz. Ebben a felállásban minden szervezet partnereinek lehető legjobb teljesítményében érdekelt, ami aztán – ahogy az aláírásgyűjtést támogató és abban aktívan részt vevő egykori DK-alelnök, Bauer Tamás saját tapasztalatára hivatkozva írta – jótékonyan hat a közös akcióban részt vevő szervezetek közötti bizalomépítésre, és erősíti az együttműködés kultúráját.

Mielőtt a DK kívül maradásának indoklását részben Bauert követve szétcincálnám, röviden arról, miért visszatetsző ez a lépés.

A külső szemlélőnek az a benyomása, hogy a DK vezetői olyan ellenzéki politikát folytatnak, ahogy zenélnek: az odaképzelt húrokat vadul tépve léggitároznak. Rejtélyes tartalmú nemzeti ellenállást hirdetnek („a nemzeti ellenállás elsősorban közéleti szerepvállalás, a közügyekben való részvétel”, írják, s ez a szöveg kísértetiesen emlékeztet gyermekkorom hétköznapi forradalmiságának lidérces tudszoc meghatározására). Előre hozott választásokat sürgetnek 2016-ra, homályban hagyva, hogy azt az ismert közjogi és támogatottsági feltételek között mégis hogyan képzelik elérni. Azt bizonyítandó, hogy ezek a locsifecsi szövegek milyen mértékben a politikai semmitmondás megnyilvánulásai, jöjjön egy idézet az aláírásgyűjtés-bojkottálók pártjának ugyanebből a dokumentumából: „meg kell erősíteni a közvetlen demokratikus részvétel lehetőségét népszavazásokkal”.

*

A kérdések ki lettek herélve, áll a szóvivői indoklásban. Herélés ide vagy oda, a négy kérdés olyan értékekre utal – tudásalapú társadalom, jogbiztonság, jogegyenlőség, szolidaritás –, amelyek piros betűkkel szerepelnek a DK minden programjában. Konyhanyelvre fordítva: egyetért-e Ön azzal, hogy a közönséges tolvaj transzmissziós szíjaként működő törvényhozás sarcot fizettessen a fent nevezett cimborájának, s ezért semmilyen ellenszolgáltatás nem jár? Hát azzal, hogy az oktatás helye ne a futottak még kategóriájában legyen a nemzet preferencialistáján? És azzal, hogy a szépkorú Harrach honatya ne essen kedvezőbb elbírálás alá, mint a szintén nyugalmazott, de még dolgozni akaró Kiss tanárnő? És azzal egyetért-e, hogy minden magyar felelős minden magyarért – akkor is, ha az a magyar történetesen nem tehetős Fidesz-káder, hanem szegény gyermek?

A DK szerint ezek az ügyek feles parlamenti többséggel rendezhetők, minek ide népszavazás! Ezek szerint csak kétharmados körbe tartozó ügyekben érdemes vagy ildomos népszavazást kezdeményezni? Ilyet se hallottam. És akkor miért kezdeményezett a DK népszavazást a szintén feles hatáskörbe tartozó vasárnapi zárva tartás ügyében?

Aztán az érv a kérdések mozgósító erejének hiányáról. Ebben van valami, biztosan többen mozdulnának az adófizetések megfelezését szorgalmazó kérdésre. De egy olyan országban, ahol az emberek háromnegyede elégedetlen a kormánnyal, nem a Nagy Mozgósító Erejű Kérdést kell Messiásként várni. Az aláírásgyűjtés egyik tapasztalata, hogy ha odamennek hozzájuk, az emberek – mint arról Bauer Tamás is beszámol – értik, miről szólnak a kérdések, és fontosnak tartják azokat. Vagyis az elegendő számú aláírás összegyűjtése kizárólag a befektetett munkán és a megfelelő szervezeti háttéren múlik, és még ha igaz lenne, sem illik az Orbán-rendszer legeslegkérlelhetetlenebb ellenfelének (ők mondták!) a kérdések gyenge mozgósító erejére hivatkozni.

A következő ellenérv szerint az átalakított népszavazási szabályokkal kevés az esély a sikeres voksolásra, ezért nem vesznek részt az aláírásgyűjtésben. A 2014-es választások is hasonlóan átalakított szabályokkal zajlottak, a DK-nak semmi esélye sem volt a sikerre, ám azon a párt részt vett, és képviselői felesküdtek Orbán alkotmányára. Sikeres népszavazás nem jár eskütételi kötelezettséggel.

A „rendszerbontó népszavazás” elindítói valamilyen módon és céllal maguk is az ellenzéket gyengítik, csap át denunciálásba a szóvivő. Káromkodás helyett a renegát Bauertől idézek: „Ha egy jelentős szervezeti erejű párt távol marad a kezdeményezéstől (ti. a DK az aláírásgyűjtéstől – K. M.), csökkenti ennek (ti. a Fidesz legyőzésének – K. M.) esélyét, maga tesz a kudarcért, és ezzel megerősíti azt az elterjedt véleményt, hogy a demokratikus oldal belátható időn belül labdába sem tud rúgni.”

A DK csodálatos első embere pályafutása első ciklusában politikusi alkalmatlanságával kétharmados győzelemhez segítette a Fideszt, a másodikban szájkaratéval és virtuóz léggitárszólókkal próbálja legyőzni az életre kelt-keltett gólemet.

A népszavazásnak több esélye van.

A szerző az Új Magyar Köztársaság Egyesület ügyvivője.

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.