Lenn délen, meseszép éjben

  • 2002. október 10.

Publicisztika

A múlt hétvégén tartott bosznia-hercegovinai választásokon ismét az úgynevezett nemzeti pártok diadalmaskodtak: a Szerb Demokrata Párt, a Horvát Demokratikus Közösség és a Demokratikus Akciópárt. Akár sopánkodhatnánk is emiatt - a multietnikus, békés, független, szabad piacgazdaságon alapuló Bosznia vízióját Bosznia népe megint köszönte, nem kérte. A horvátok egy emberként szavaztak arra a pártra, amelyik továbbra is, tántoríthatatlanul Hercegovina kiválásában gondolkodik, a bosnyákok a két éves kitérő után visszatértek a nacionalisták kebelére; a boszniai szerbek többsége még mindig azt a pártot szereti a legjobban, amelyet a legnagyobb felelősség terhel a háború kirobbantásáért. Ráadásul a három nemzeti közösség csak a saját nemzetiségű pártjaira és jelöltjeire szavazott. Sopánkodhatnánk, de minek. Boszniában továbbra is az ENSZ főmegbízottja marad a legfontosabb politikai szereplő, hivatala az ország jószerivel egyetlen működőképes kormányfélesége, és a békét továbbra is az SFOR fogja vigyázni. A daytoni rendezés célkitűzéseiből nem lett valóság - de még mindig Dayton a Balkán leghumánusabb utópiája. Annyi bizonyosodott be róla újfent, hogy nem egy, nem öt, de nem is tíz év a kifutása; Kelet-Európában mindig az átmeneti állapotok a legtartósabbak. De ez sem baj. Hisz nincs az a bizonytalan provizórium, ami ne lenne jobb a háború bizonyosságánál.

n A múlt hétvégén tartott bosznia-hercegovinai választásokon ismét az úgynevezett nemzeti pártok diadalmaskodtak: a Szerb Demokrata Párt, a Horvát Demokratikus Közösség és a Demokratikus Akciópárt. Akár sopánkodhatnánk is emiatt - a multietnikus, békés, független, szabad piacgazdaságon alapuló Bosznia vízióját Bosznia népe megint köszönte, nem kérte. A horvátok egy emberként szavaztak arra a pártra, amelyik továbbra is, tántoríthatatlanul Hercegovina kiválásában gondolkodik, a bosnyákok a két éves kitérő után visszatértek a nacionalisták kebelére; a boszniai szerbek többsége még mindig azt a pártot szereti a legjobban, amelyet a legnagyobb felelősség terhel a háború kirobbantásáért. Ráadásul a három nemzeti közösség csak a saját nemzetiségű pártjaira és jelöltjeire szavazott. Sopánkodhatnánk, de minek. Boszniában továbbra is az ENSZ főmegbízottja marad a legfontosabb politikai szereplő, hivatala az ország jószerivel egyetlen működőképes kormányfélesége, és a békét továbbra is az SFOR fogja vigyázni. A daytoni rendezés célkitűzéseiből nem lett valóság - de még mindig Dayton a Balkán leghumánusabb utópiája. Annyi bizonyosodott be róla újfent, hogy nem egy, nem öt, de nem is tíz év a kifutása; Kelet-Európában mindig az átmeneti állapotok a legtartósabbak. De ez sem baj. Hisz nincs az a bizonytalan provizórium, ami ne lenne jobb a háború bizonyosságánál.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.