Lottón nyert esélyek - Esélyegyenlőség a beiskolázásban

  • Szira Judit
  • 2005. december 15.

Publicisztika

Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban.

Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban.

Első ránézésre nem gondolnánk, hogy a szerencse is lehet az egyenlőség letéteményese, s hogy lottón sorsolni igazságosabb is lehet, mint a teljesítmény alapján válogatni a jelentkezők között.

December elején a parlament módosította a közoktatási törvény 66. paragrafusát. Ennek értelmében 2007-től az általános iskolák nem válogathatják ki kedvük szerint a nekik tetsző diákokat: mindenkit a jelentkezés sorrendjében kell felvenni; ha marad hely, akkor előnyben kell részesíteni a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat, és ha ezután is marad hely, akkor sorsolás dönt. A módosított törvény ráadásul kimondja azt is, hogy a felvételi körzeteket újraosztják: két szomszédos körzetben a hátrányos helyzetű tanulók aránya legfeljebb 25 százalékban térhet el. Ha a fenti intézkedés másfél év múlva is hatályban lesz, mérséklődhet az intézményes szegregáció, és kellő (ön)kormányzati ellenőrzés esetén javulhat az oktatás minősége is. Hogy miért van szükség a szabad iskola- és tanulóválasztás mérséklésére, és milyen viszonylagos valójában ez a szabadság, ezt már kifejtettem egy korábbi cikkemben (lásd: Szabadság és egyenlőtlenség, Magyar Narancs, 2005. június 16.).

*

Az Egyesült Államokban folyamatosan próbálkoznak azzal, hogy egyenlő esélyeket teremtsenek a különböző társadalmi, etnikai környezetből származó iskolásoknak. Módszereik közé tar-tozik, hogy a felvételkor pluszpontot ér a fekete vagy latinó származás; vagy az a gyakorlat, amikor a lakosság összetételét figyelembe vevő kvóták szerint veszik fel az iskolásokat; de előfordul az is, hogy a lutri eszközéhez nyúlnak: egy nagy kalapból húzzák ki azoknak a nevét, akiket a forgandó szerencse felvételhez segít.

San Francisco egyik közismerten jó középiskolájában is végül erre a megoldásra jutottak az iskola vezetői. Az esélyegyenlőség jegyében készült teszteredmények alapján ugyanis kizárólag kínai-amerikai gyerekek kerültek volna be az iskolába. Az előző évek vizsgaeredményeit figyelembe véve az iskolavezetés arra a következtetésre jutott, hogy ha nem változtatnak a felvételi módszerén, az induló osztályok teljesen homogének lesznek: nemcsak fehérek, de más ázsiai származású gyerekek sem lesznek képesek lépést tartani a kínaiakkal. Az iskola először etnikai ponthatárokat állapított meg, hogy így arányosítsa az osztályok származási összetételét: a kínai-amerikai gyerekeknek 62, a nem latinó fehéreknek és nem kínai ázsiaiaknak 58, a feketéknek és a latinóknak 53 pontot kellett elérniük a felvételin ahhoz, hogy bekerülhessenek az iskolába. Az egyik kínai gyerek szülei azonban diszkrimináció gyanúja miatt bírósághoz fordultak. A bíróság döntése után - részben Lani Guinier, az egyik legismertebb amerikai emberi jogi aktivista ügyvéd javaslata alapján - a politikai szempontból elfogadhatóbbnak ítélt vakszerencsével váltották fel az etnikai alapon szervezett felvételi tesztet. A kaliforniai iskolában, ahogyan sok helyen Németországban és Hollandiában is, ma a lottó dönt a gyerekek felvételéről.

*

A magyar közoktatási törvény módosítása forradalminak tekinthető, hiszen véget kíván vetni annak, hogy az iskolák a szabad iskolaválasztás ürügyén szabadon válogathassanak a jelentkező gyerekek között, és kizárólag a nekik tetsző gyerekeket (vagy a nekik tetsző szülők gyerekeit) vegyék föl. Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban. Az iskolai eredményesség és a társadalmi háttér közötti összefüggés Magyarországon kiugróan magas. A PISA-vizsgálatok szerint a rossz teljesítményen túl Magyarország azzal is kitűnik, hogy az összes vizsgált államot összehasonlítva itt hat a legerősebben a tanulók teljesítményére a család kulturális tőkéje, a szülők iskolai végzettsége. Ezt erősíti fel az a körülmény, hogy a családi háttér hatása az iskolák homogén összetétele következtében felerősödik - ez egyik oka a társadalmi immobilitásnak. Bizonyított tény, hogy a szegregált iskolarendszer gyengébb minőségű. Azok a próbálkozások, melyek szerint elkülönítve is lehet minőségi oktatást biztosítani, látványos kudarcnak bizonyultak. Téves feltételezés ugyan-is, hogy a gyerekek csak a tanártól tanulnak az iskolában. (Ráadásul kutatások sze-rint a tanárok szakmai színvonala is gyengébb ezekben az intézményekben.) Jóval többet tanulnak a gyerekek egymástól, idősebb, fiatalabb iskolatársaiktól, különösen ami a szocializációhoz szükséges készségeket illeti. Az iskolák ma nem az esélyteremtés intézményei, éppen ellenkezőleg, felerősítik a már meglévő súlyos egyenlőtlenségeket.

A jogszabály-módosítás másik kiemelendő eleme a körzethatárok kialakítására vonatkozik. A rendelkezés gondol arra, hogy az iskolakörzeteket úgy alakítsák, hogy lehetőség szerint (ezek a lehetőségek sokszor igen korlátozottak) minél kisebb legyen a szomszédos körzetekbe tartozó gyerekek szociális háttere közötti különbség.

A különböző közegből jövő gyerekek összekeveredését, a társadalmi kohézió rémét vizionáló jobboldal és a kiváltságaikat féltő, adófizetői pénzből működő elit iskolák máris támadásba lendültek. Valóban nehéz idők köszöntenek majd az eddig homogén összetételben működő iskolarendszerre. A közeljövőben az iskolák fenntartóinak legsürgetőbb feladata, hogy emeljék a hátrányos helyzetű és eddig szakmailag gyenge iskolák pedagógiai hatékonyságát, és minél hatékonyabban népszerűsítsék a differenciáló pedagógiai módszereket. A mai magyar iskolarendszer problémái tükrözik azt a társadalmi közeget, amelyben az iskolák működnek. Az oktatási intézmények átalakításának bizonnyal sok nehézséggel járó folyamata segítheti az előítéletekkel terhelt társadalom átformálását egy igazságosabb környezetté, amely tiszteletben tartja a gyerekek egyenlő méltósághoz való jogát.

A szerző a fővárosi közgyűlés oktatási bizottságának a tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.