Lottón nyert esélyek - Esélyegyenlőség a beiskolázásban

  • Szira Judit
  • 2005. december 15.

Publicisztika

Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban.

Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban.

Első ránézésre nem gondolnánk, hogy a szerencse is lehet az egyenlőség letéteményese, s hogy lottón sorsolni igazságosabb is lehet, mint a teljesítmény alapján válogatni a jelentkezők között.

December elején a parlament módosította a közoktatási törvény 66. paragrafusát. Ennek értelmében 2007-től az általános iskolák nem válogathatják ki kedvük szerint a nekik tetsző diákokat: mindenkit a jelentkezés sorrendjében kell felvenni; ha marad hely, akkor előnyben kell részesíteni a halmozottan hátrányos helyzetű tanulókat, és ha ezután is marad hely, akkor sorsolás dönt. A módosított törvény ráadásul kimondja azt is, hogy a felvételi körzeteket újraosztják: két szomszédos körzetben a hátrányos helyzetű tanulók aránya legfeljebb 25 százalékban térhet el. Ha a fenti intézkedés másfél év múlva is hatályban lesz, mérséklődhet az intézményes szegregáció, és kellő (ön)kormányzati ellenőrzés esetén javulhat az oktatás minősége is. Hogy miért van szükség a szabad iskola- és tanulóválasztás mérséklésére, és milyen viszonylagos valójában ez a szabadság, ezt már kifejtettem egy korábbi cikkemben (lásd: Szabadság és egyenlőtlenség, Magyar Narancs, 2005. június 16.).

*

Az Egyesült Államokban folyamatosan próbálkoznak azzal, hogy egyenlő esélyeket teremtsenek a különböző társadalmi, etnikai környezetből származó iskolásoknak. Módszereik közé tar-tozik, hogy a felvételkor pluszpontot ér a fekete vagy latinó származás; vagy az a gyakorlat, amikor a lakosság összetételét figyelembe vevő kvóták szerint veszik fel az iskolásokat; de előfordul az is, hogy a lutri eszközéhez nyúlnak: egy nagy kalapból húzzák ki azoknak a nevét, akiket a forgandó szerencse felvételhez segít.

San Francisco egyik közismerten jó középiskolájában is végül erre a megoldásra jutottak az iskola vezetői. Az esélyegyenlőség jegyében készült teszteredmények alapján ugyanis kizárólag kínai-amerikai gyerekek kerültek volna be az iskolába. Az előző évek vizsgaeredményeit figyelembe véve az iskolavezetés arra a következtetésre jutott, hogy ha nem változtatnak a felvételi módszerén, az induló osztályok teljesen homogének lesznek: nemcsak fehérek, de más ázsiai származású gyerekek sem lesznek képesek lépést tartani a kínaiakkal. Az iskola először etnikai ponthatárokat állapított meg, hogy így arányosítsa az osztályok származási összetételét: a kínai-amerikai gyerekeknek 62, a nem latinó fehéreknek és nem kínai ázsiaiaknak 58, a feketéknek és a latinóknak 53 pontot kellett elérniük a felvételin ahhoz, hogy bekerülhessenek az iskolába. Az egyik kínai gyerek szülei azonban diszkrimináció gyanúja miatt bírósághoz fordultak. A bíróság döntése után - részben Lani Guinier, az egyik legismertebb amerikai emberi jogi aktivista ügyvéd javaslata alapján - a politikai szempontból elfogadhatóbbnak ítélt vakszerencsével váltották fel az etnikai alapon szervezett felvételi tesztet. A kaliforniai iskolában, ahogyan sok helyen Németországban és Hollandiában is, ma a lottó dönt a gyerekek felvételéről.

*

A magyar közoktatási törvény módosítása forradalminak tekinthető, hiszen véget kíván vetni annak, hogy az iskolák a szabad iskolaválasztás ürügyén szabadon válogathassanak a jelentkező gyerekek között, és kizárólag a nekik tetsző gyerekeket (vagy a nekik tetsző szülők gyerekeit) vegyék föl. Ennek a napjainkban szinte mindenütt érvényben levő gyakorlatnak az a következménye, hogy a közpénzből működtetett iskolai szegregáció egyre nagyobb méreteket ölt a magyar oktatásban. Az iskolai eredményesség és a társadalmi háttér közötti összefüggés Magyarországon kiugróan magas. A PISA-vizsgálatok szerint a rossz teljesítményen túl Magyarország azzal is kitűnik, hogy az összes vizsgált államot összehasonlítva itt hat a legerősebben a tanulók teljesítményére a család kulturális tőkéje, a szülők iskolai végzettsége. Ezt erősíti fel az a körülmény, hogy a családi háttér hatása az iskolák homogén összetétele következtében felerősödik - ez egyik oka a társadalmi immobilitásnak. Bizonyított tény, hogy a szegregált iskolarendszer gyengébb minőségű. Azok a próbálkozások, melyek szerint elkülönítve is lehet minőségi oktatást biztosítani, látványos kudarcnak bizonyultak. Téves feltételezés ugyan-is, hogy a gyerekek csak a tanártól tanulnak az iskolában. (Ráadásul kutatások sze-rint a tanárok szakmai színvonala is gyengébb ezekben az intézményekben.) Jóval többet tanulnak a gyerekek egymástól, idősebb, fiatalabb iskolatársaiktól, különösen ami a szocializációhoz szükséges készségeket illeti. Az iskolák ma nem az esélyteremtés intézményei, éppen ellenkezőleg, felerősítik a már meglévő súlyos egyenlőtlenségeket.

A jogszabály-módosítás másik kiemelendő eleme a körzethatárok kialakítására vonatkozik. A rendelkezés gondol arra, hogy az iskolakörzeteket úgy alakítsák, hogy lehetőség szerint (ezek a lehetőségek sokszor igen korlátozottak) minél kisebb legyen a szomszédos körzetekbe tartozó gyerekek szociális háttere közötti különbség.

A különböző közegből jövő gyerekek összekeveredését, a társadalmi kohézió rémét vizionáló jobboldal és a kiváltságaikat féltő, adófizetői pénzből működő elit iskolák máris támadásba lendültek. Valóban nehéz idők köszöntenek majd az eddig homogén összetételben működő iskolarendszerre. A közeljövőben az iskolák fenntartóinak legsürgetőbb feladata, hogy emeljék a hátrányos helyzetű és eddig szakmailag gyenge iskolák pedagógiai hatékonyságát, és minél hatékonyabban népszerűsítsék a differenciáló pedagógiai módszereket. A mai magyar iskolarendszer problémái tükrözik azt a társadalmi közeget, amelyben az iskolák működnek. Az oktatási intézmények átalakításának bizonnyal sok nehézséggel járó folyamata segítheti az előítéletekkel terhelt társadalom átformálását egy igazságosabb környezetté, amely tiszteletben tartja a gyerekek egyenlő méltósághoz való jogát.

A szerző a fővárosi közgyűlés oktatási bizottságának a tagja.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.