Uitz Renáta

Mégis, mit számít?

A német alkotmánybíróság az európai válságkezelő alapról

Publicisztika

Szeptember közepén a német szövetségi alkotmánybíróság (AB) valamelyest kiszámítható módon, feltételekkel, de átmenetileg biztosan áldását adta az eurózóna állandó válságkezelési alapjához (ESM), illetve a fiskális paktumhoz történő német csatlakozásra. A döntésről a világ minden vezető orgánuma és a magyar lapok is azonnal beszámoltak.

Kevesen mulasztották el megjegyezni, hogy a bíróság nemigen tehetett mást az adott helyzetben: várható volt, hogy a bírák nem állják Merkel kancellár útját. Az előzetes döntés szokatlanul hosszú, s érdemben elemzi a több ezer indítványozó által felvetett alkotmányos ellenvetéseket. Bár a végső, érdemi határozatra még várni kell, már most felmerül a kérdés: kinek és mit számít egy ilyen előre borítékolható alkotmánybírósági határozat?

*

Az ESM több mint megerősített gazdasági mentőöv. A mechanizmus szükségképp szorosabbra fűzi az uniós tagállamok keserédes kapcsolatát. A német bírák negatív döntése gyakorlatilag megakadályozta volna az ESM létrejöttét. A több ezer panasz ellenére a német AB kétséget sem hagyott arra nézve, hogy az Európai Unióban (tehát nem az unión kívül vagy az unió felett) látja a német alkotmányosság jövőjét. Nem az volt a dilemma, hogy Németország csatlakozhat-e a válságkezelési alaphoz. Az alkotmányos kérdés az volt, hogy a csatlakozás milyen mértékben korlátozhatja a német törvényhozás költségvetési autonómiáját. A részvétel az ESM-ben ugyanis jelentős és tartós terhet ró a mindenkori német költségvetésre. Az AB szerint az uniós pénzügyi mentőcsomag végső soron a német alaptörvény legféltettebb magját érinti, az örökérvényűségi klauzulával ("Ewigkeitsklausel") is védett képviseleti demokrácia és a hatalommegosztás elvét. A bíróság hangsúlyozta, hogy a klauzula nem egy bizonyos jogi megoldást hivatott konzerválni, hanem arra szolgál, hogy nyitva tartsa azokat az intézményeket és eljárásokat, amelyek a demokratikus döntéshozatalhoz szükségesek, és biztosítják a törvényhozás költségvetési autonómiáját.

*

Az előzetes döntés üzenete tehát az, hogy el lehet, sőt el is kell időnként gondolkozni az uniós tagság alkotmányjogi költségeiről és következményeiről. A német AB ezt már többször megtette, és ismét bizonyította, hogy némi reflexió nem jelenti az uniós tagság végét. A döntés olvasható úgy, mint valami könnyed fenyegetés, hiszen a testület alaposan végigkövette az EU-tagság közjogi feltételrendszerét. Egy másik olvasat azonban arra enged következtetni, hogy a német bírák a politikai elitet figyelmeztették: a napi elvárások teljesítésének kényszere nem mentesít az alkotmányos keretek tiszteletben tartásától. A politikai elit feladata, hogy munkája során - az unión innen és túl - érvényesítse az alkotmánynak a képviseleti demokrácián alapuló hatalomgyakorlásra vonatkozó útmutatását. Való igaz, a német AB nem határozta meg, pontosan hogyan, milyen eljárást vagy módszert követve térhet el a politikai hatalom mindenkori birtokosa az előzetes döntésben megállapított 190 milliárd eurós plafontól. Ez végső soron a parlament és a kormány feladata lesz, az AB által felvázolt feltételek szerint.

A határozat nem csak azért volt kiszámítható, mert végső soron Merkel kancellár kedvére tett. Talán nem is a végkimenetelét tekintve volt a legkiszámíthatóbb. Az uniós tagságot érintő német AB-döntések mindegyike ugyanilyen polemikus hangvételű - anélkül, hogy kifejezetten euroszkeptikus érzeteket keltene. A bíróság tónusa általában nem az európai értékeket vagy aspirációkat vonja kétségbe. A hangosan gondolkodás tárgya sokkal inkább a német alkotmányosság, végső soron a politikai közösség identitása.

A mai német AB egyidős az 1949-ben átmenetinek szánt alaptörvénnyel. Talán az sem mellékes, hogy az AB, illetve az alaptörvény legitimitásának megteremtése és megőrzése elképzelhetetlen lett volna a Harmadik Birodalom, a háború és a holokauszt örökségének feldolgozása nélkül. Később a német újraegyesítésben rejtező társadalmi feszültségek sem kerülték el a bíróságot. Bár korántsem volt sikerre ítélve, alapjogi gyakorlatának építőelemei hamar és tartósan beépültek a strasbourgi Emberi Jogok Európai Bíróságának gyakorlatába. 1989 után pedig a német alkotmánybírósági modell magától értetődően épült be a közép-európai demokratikus alkotmányokba.

Az AB általában nem álmos őszi szombat délutánokon fog hozzá az alkotmányos önvizsgálathoz, és távolról sem tekinti magát tévedhetetlennek. Amikor a nyugati világ vezető demokráciái a terrorfenyegetések árnyékában sorra hozták az alapvető emberi jogokat korlátozó döntéseket, 2006-ban a német bíróság csendesen emlékeztette a hatalmi ágakat, hogy a terrorizmus elleni harcban sem sérthetik meg a szövetségi-tagállami feladatmegosztás alkotmányos szabályait. S nem árt, ha arra is figyelnek, hogy az emberi élet és méltóság alkotmányos védelme tiltja az emberi lényeket eszközként használni. Ebből a német bíráknak az következett, hogy az alaptörvény szerint nem lehet lelőni egy terroristák hatalmába került repülőgépet, ha ártatlan civilek is vannak a fedélzetén. E döntés nem aratott osztatlan sikert. Viszont valódi meglepetésnek számított, amikor idén augusztusban az AB korábbi gyakorlatától eltérve, katasztrofális helyzetben, kivételesen mégis elfogadhatónak találta a hadsereg belföldi bevetését. Bár sokak szerint csak a régi, megszokott félelmek új, ismeretlen félelmeknek adták át helyüket.

*

A német példából, ha más nem is, az mindenképp kiolvasható, hogy az alkotmánybíróságok feladata nem feltétlenül az, hogy véglegesen és megmásíthatatlanul eldöntsenek egy életre-halálra szóló jogvitát. Életszerűbb úgy tekinteni e fórumokra, mint a közügyek tanult gondnokaira: emlékeztetnek a közügyekről folytatott politikai és társadalmi vita kereteire. Újrafestik a határvonalakat, és szükség esetén újabb mezsgyéket jelölnek ki. Szelektálják az alkotmány szerint tarthatatlan érveket és ellenérveket, meghúzzák a további eszmecsere alkotmányosan is vállalható kereteit. Olyankor is őrködnek a civilizált együttélést biztosító alapelvek felett, és emlékeztetnek a szabályok betartására (például: nem köpünk a sarokba), amikor egy gyenge pillanatunkban azok kényelmetlennek vagy életszerűtlennek tűnnek (koromsötétben sem köpünk a sarokba, akkor sem, ha senki sem látja). Végső soron e tanult gondnokok feladata nem más, mint emlékeztetni a saját nagyszerűségüktől megtántorodó, nemritkán hálátlan és meggondolatlan megbízóikat néhány alapvető tételre, mielőtt azok lázas buzgalmukban tartósan kárt tennének egymásban. (Ki szeret olyan kocsmába járni, ahol a síkos padlón bármikor kezét-lábát törheti?)

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.