Papp László Tamás

Mennyországot e világon

Jobb és bal, lélek és anyag

  • Papp László Tamás
  • 2010. június 17.

Publicisztika

Szemet szúrt az MSZP kongresszusi állásfoglalásának egyik mondata: "Szemben állunk a politikai kultúra konzervatív fordulatával, a múltba forduló politizálás avítt kelléktárával, a túlhaladott korszakok eszméit és jelképeit idéző, szemfényvesztő szimbolikus politizálással."

Hogy egy baloldali párt bírálja a konzervativizmust, természetes dolog. (Bár megjegyzendő: túlhaladott korszakok eszméi nemcsak a Horthy-nosztalgiázó jobboldalra, de a relatív kádári jólét "vívmányainak" újbóli ígéretével háromszor is választást nyerő posztkádári baloldalra is jellemzőek.) Viszont az komoly baj, hogy az MSZP a szimbolikus politizálást is elutasítja, illetve jelképfronton defenzívába szorul. Miért?

Ennek megértéséhez szükség van némi eszmetörténeti kitérőre. A jobboldal őse a polgári forradalmak eredményeit tagadó, azokat visszacsinálni akaró, a Trón és az Oltár szövetségében hívő kiváltságőrző konzervativizmus volt. A baloldalé pedig az osztályharcra és osztálygyűlöletre felhívó, gépromboló-lázadó, társadalmi egyenlőségről ábrándozó munkásmozgalom. Abban hasonlítottak, hogy - természetesen különböző platformról - mindketten tagadták a liberális polgári demokráciát és a szabadpiaci kapitalizmust. Az egyik a régi világot kívánta restaurálni, a másik pedig újat - szocializmust - akart teremteni.

Idővel e két pólus irányzatokra, szárnyakra, áramlatokra töredezett. Egyik oldal széle sem engedett a reakciós és/vagy totalitárius vízióiból. A dogmatikus jobboldal a nemzeti-vallási sovinizmus jegyében "hazafias" területszerző világháborúkat indított, szélsőjobbra tolódott (vagy engedményeket tett a modern szélsőjobbnak). Ami kegyetlen, tébolyult faji diszkriminációhoz, majd népirtáshoz vezetett. A szélsőséges baloldal pedig - társadalmi utópiájának bűvöletében - orwelli rendőrállam-birodalmat hozott létre Eurázsia, valamint Közép- és Délkelet-Európa nagyobbik részén, a fejlődő világ balsorsú szegleteiről nem is beszélve. (Illetve effélét akart létrehozni világszerte. Hol önerőből, hol szovjet tankok igénybevételével.) A fiktív egyenlőséget terror, éhínség, hiánygazdaság, majd végzetes lemaradás és eladósodás révén biztosította.

*

Abban is egyek voltak, hogy mindkettő elbukott. A jobb- és baloldali gondolatkör mérsékelt szárnya azonban lassan elfogadta a demokráciát és a piaci magántulajdont. Osztálypártjaikból váltógazdálkodási tömegpártok lettek. A modernizálódó konzervativizmus és a szociáldemokrácia lemondott az abszolút monarchia helyreállításáról, illetve az önkényuralmi szocializmus bevezetéséről, és integrálódott a polgári forradalmak által létrehozott alkotmányos rezsimekbe. Ezután pedig a demokratikus szocdem, kereszténydemokrata, illetve keresztényszocialista pártok - a modern liberalizmus akaratlan fegyvertársaként - tömegdemokráciává szélesítették a cenzusos, "óliberális" elitdemokráciát, annak minden előnyével és mellékhatásával.

Van azonban egy faktor, amelyben jobb- és baloldal - legyen bár autokratikus, totalitárius vagy demokratikus - markánsan különbözik. A reakciós/konzervatív eszmekör alapjában spirituális, a szocdem/kommunista ideológiák viszont materiális pilléreken nyugszanak. A jobbos azonosságtudat fő elemei irracionális, az életen és az anyagi valóságon túli mentális kötelékek - nemzet és haza, Isten és vallás. A baloldal viszont nem a túlvilági üdvösségre, a nemzeti misztikára esküszik, hanem a földi mennyországra - vagy legalább a szolid evilági jólétre. (Léteznek persze ateista jobbosok és hívő-nacionalista balosok, de az átlagra azért Európán belül igazak a fentiek.) Ezért van az, hogy a jobboldalnak mindig előnye lesz a ballal szemben. Isten (és az egyház) "választási ígéreteit", a mennyei boldogságot legfeljebb halálunk után kérhetjük számon. De a nemzeti identitásból kinövő nacionalizmus sem megfogható, megszámolható, megehető valami. A jobboldal, ha rosszul politizál, mondjuk vezető figurái ostoba beszólásai miatt leforgathatná az "egy nap, amely megrengette a forintot" című horrorfilmet, vagy "neokon fordulattal" megszorításokat kényszerül bevezetni, akkor még ott vannak a ráción túli spirituális faktorok, melyekkel magához láncolhatja követőit. A Horthy-rendszer ellen, amelynek hajtóanyaga az etnikai alapú nacionalizmus és az irredentizmus volt, még uralma legutolsó, egyre antidemokratikusabb fázisában sem lázadt fel a nép (pedig nyomor akkor is mindvégig volt, megszálló csapaterő viszont csak az utolsó évben), a jobb életet, több pénzt ígérő (és azt persze betartani nem tudó) Rákosi-rendszer ellen azonban nagyon is. A demokratikus jobboldal nem akar már komolyan bevezetni hagyományelvű autokráciát vagy teokráciát. De a tradicionalista-vallási munícióval az övéik hatásosan mozgathatók. Ennek természetesen megvannak az ismert rizikófaktorai. A Bibliát betűhíven értelmező bigottakhoz hasonlóan a jobboldali pártoknak is akadnak fanatikusai, akik a jelképes beszédet nem tudják helyén kezelni, és meg is akarják az abban foglaltakat valósítani. E szimbolikus diskurzusnak az ellenoldal is igyekszik kidomborítani a fenyegető, baljós értelmezését. Arról nem is beszélve, hogy a "puha fundamentalista" szöveg pszichésen arra is visszahathat, aki mondja. De mégis: ennek haszonelvű előnyei felülmúlják a hátulütőit. A legtöbb mezei jobbosnak a vallási-nemzeti szimbolika olyan, mint a horoszkóp vagy a szerencsetalizmán, a kabalafigura. Vakon nem hisz benne, de önbizalmat ad, hogy van. A magyar baloldalnak ilyen pozitív jelképhálója nincs.

'56 sokkja és traumája után a diktatórikus kádári, majd a demokratikus posztkádári baloldal annak a frusztrált tudatában élt, hogy a hatalmat csak akkor tudja megtartani, ha osztogatással, szociális engedményekkel garantálja a földi jólétet a plebsznek. Hitelből, eladósodásból is, ha kell. (Ez alól csak a Horn-kabinet kivétel, amikor a koalícióval kétharmadot szerzett baloldalnak volt önbizalma a négy-öt pártra szakadozó jobboldallal szemben.) Viszont ez 1989 őszén ugyanoda vezetett, ahová 1956 őszén (és kicsiben 2006 őszén) is. A baloldal kiüresedéséhez, hitelvesztéséhez. A "számszerű" társadalmi-gazdasági populizmus nagy hátránya a nemzeti-vallási populizmus ellenében, hogy még itt, e világon számon kérhető. Érdemes valami demokráciaképes balos ellenszimbolikát találni, ami nem kerül többe a jobboldali ősverziónál. Különben hosszú távon veszítenek. A spiritualizmus végtelen, a materializmus tartalékai azonban végesek.

*

A jobboldal szimbolikus nemzeti-vallási populizmusára nem a baloldal gazdaság- és társadalompolitikai demagógiája a hiteles reagálás. Hanem az egyházi-nacionalista jelképrendszer alternatívájaként valamiféle újszerű, laikus-szkeptikus baloldali identitás. Olyan, amely az életen (és az ésszerűségen) túli üdvösség antitézisét nem a fedezet nélküli osztogatásban és túlfogyasztásban, hanem - az államtól való függés helyett - önépítő és önfejlesztő módon, az egyének szabad, önkéntes társulásaként létrejövő közösségben találja meg.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.