Mi készül itt?

Publicisztika

Megjelenésünk napján raportra megy a Nemzeti Színház igazgatója, Alföldi Róbert Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszterhez. Mindenki tudja már, miért, de vegyük át még egyszer. Azért, mert a színház évadértékelő sajtótájékoztatóját tartván a múlt héten azt találta mondani, a Nemzeti (ez már a harmadik ilyen a történet legelején) 1 Televízió - a direktor esetleges lemondási szándékát firtató - riporterének, Sinkovits Szilviának, hogy "önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében". Feltehetően olyat, amilyet az ő Madách-adaptációjában láthat a nagyérdemű.

Megjelenésünk napján raportra megy a Nemzeti Színház igazgatója, Alföldi Róbert Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszterhez. Mindenki tudja már, miért, de vegyük át még egyszer. Azért, mert a színház évadértékelő sajtótájékoztatóját tartván a múlt héten azt találta mondani, a Nemzeti (ez már a harmadik ilyen a történet legelején) 1 Televízió - a direktor esetleges lemondási szándékát firtató - riporterének, Sinkovits Szilviának, hogy "önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében". Feltehetően olyat, amilyet az ő Madách-adaptációjában láthat a nagyérdemű.

Hétfőre mindebből - és persze az értelmezések sűrű szövevényéből - országos és parlamenti méretű purparlé duzzadt, újra előtolult az ügyben hiperaktív Pörzse Sándor, jobbikos honatya, és a klotyón húzta volna le Alföldit, de még a nevezett miniszter is ilyet bírt szólni Pörzsétől való jól észrevehető első rémületében, némi kínos hebegés-habogás után, hogy ha igaz mindez, akkor "Alföldi Róbert méltatlanná vált egy kiemelt nemzeti intézmény vezetésére". Ilyenformán, hacsak nem szedte csütörtökre össze miniszter urunk a bátorságát, ami persze csak úgy lehetséges, ha Orbán Viktor rászól - tőle feltehetően még Pörzsénél is jobban fél e derék államférfi (bár nem innánk rá mérget), nos, ilyenformán könnyen meglehet, hogy - teljesítvén sokak régi óhajtását, elcsapja a rendezőt a Nemzet Színház éléről.

De az úristenit neki, nem addig az!

Az kétségkívül külön történeti áttekintést igényelne, hogy a Jobbik és a Fidesz KDNP nevű ügyosztálya milyen eszeveszett boszorkányüldözést folytat a Nemzeti Színház igazgatója ellen - gyakorlatilag a Fidesz hatalomra kerülése óta szakadatlanul. Azt is pontosan tudjuk, hogy miért folyik mindez: azért, mert nevezettek úgy tartják, Alföldi "buzi" és "zsidó" (értsd: erkölcstelen, beteges, hazaáruló, bűnöző). Azt viszont nem tudjuk, hogy miért tűri ezt a Fidesz. Tippjeink persze vannak. Arra viszont tippjeink sincsenek, hogy a rohadt életbe lehet ennek az országnak a házában büntetlenül Alföldi Robertázni. Micsoda gyalázatos viselkedés már az ilyen?

Ennek kapcsán beszélhetnénk arról is, hogy Alföldi idegeit nyilván kikezdte e hajsza, attól ment ki a gálája, amikor megint, már sokadszorra is provokálták. De eszünk ágában sincs mentegetni Alföldit. Így nem beszél egy ember, pláne egy fiatal nővel. De nem beszél így senkivel, nemhogy nyilvánosság előtt nem, semmikor sem. Ha van abban a darabban orális szex, ha nincs, ha beleírta Madách, ha nem, ha provokálják, ha nem, ha a sértett művész szól belőle, ha nem, ha cigánygyerekek hullanak az égből, akkor sem. Se a Nemzeti Színház igazgatója, se Sanyi, a sarki szatócs. Ez aszfaltbetyárbeszéd, és vannak országok, ahol az ilyet büntetik.

Mindazonáltal, hogy Alföldi Róbertnek volt-e gyerekszobája, igen tisztelt miniszter és miniszterelnök urak, bizony nem sokat gravíroz a világ folyásán. Hacsak bele nem vették anno az ő kontraktusába, hogy szélsőjobbos próbahíradócskák riportereivel aztán úgy bánjál ám, mint a hímes tojással.

Száz szónak is egy a vége, ha most elcsapják Alföldit a magyar nemzet színházának az éléről, az nem azért történik, mert faragatlanul viselkedett egy ifjú hölggyel. Hanem azért, mert a Jobbik és a KDNP könyörtelen hajszája elérte a célját. Azért történik, mert szerintük Alföldi "buzi" és "zsidó". És ha elcsapják, ez emelkedik Magyarország kormányának hivatalos álláspontjává. Ami tűrhetetlen!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.