Mi készül itt?

Publicisztika

Megjelenésünk napján raportra megy a Nemzeti Színház igazgatója, Alföldi Róbert Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszterhez. Mindenki tudja már, miért, de vegyük át még egyszer. Azért, mert a színház évadértékelő sajtótájékoztatóját tartván a múlt héten azt találta mondani, a Nemzeti (ez már a harmadik ilyen a történet legelején) 1 Televízió - a direktor esetleges lemondási szándékát firtató - riporterének, Sinkovits Szilviának, hogy "önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében". Feltehetően olyat, amilyet az ő Madách-adaptációjában láthat a nagyérdemű.

Megjelenésünk napján raportra megy a Nemzeti Színház igazgatója, Alföldi Róbert Réthelyi Miklós nemzetierőforrás-miniszterhez. Mindenki tudja már, miért, de vegyük át még egyszer. Azért, mert a színház évadértékelő sajtótájékoztatóját tartván a múlt héten azt találta mondani, a Nemzeti (ez már a harmadik ilyen a történet legelején) 1 Televízió - a direktor esetleges lemondási szándékát firtató - riporterének, Sinkovits Szilviának, hogy "önnek pedig kívánok ilyen orális szexet, innentől kezdve egész életében". Feltehetően olyat, amilyet az ő Madách-adaptációjában láthat a nagyérdemű.

Hétfőre mindebből - és persze az értelmezések sűrű szövevényéből - országos és parlamenti méretű purparlé duzzadt, újra előtolult az ügyben hiperaktív Pörzse Sándor, jobbikos honatya, és a klotyón húzta volna le Alföldit, de még a nevezett miniszter is ilyet bírt szólni Pörzsétől való jól észrevehető első rémületében, némi kínos hebegés-habogás után, hogy ha igaz mindez, akkor "Alföldi Róbert méltatlanná vált egy kiemelt nemzeti intézmény vezetésére". Ilyenformán, hacsak nem szedte csütörtökre össze miniszter urunk a bátorságát, ami persze csak úgy lehetséges, ha Orbán Viktor rászól - tőle feltehetően még Pörzsénél is jobban fél e derék államférfi (bár nem innánk rá mérget), nos, ilyenformán könnyen meglehet, hogy - teljesítvén sokak régi óhajtását, elcsapja a rendezőt a Nemzet Színház éléről.

De az úristenit neki, nem addig az!

Az kétségkívül külön történeti áttekintést igényelne, hogy a Jobbik és a Fidesz KDNP nevű ügyosztálya milyen eszeveszett boszorkányüldözést folytat a Nemzeti Színház igazgatója ellen - gyakorlatilag a Fidesz hatalomra kerülése óta szakadatlanul. Azt is pontosan tudjuk, hogy miért folyik mindez: azért, mert nevezettek úgy tartják, Alföldi "buzi" és "zsidó" (értsd: erkölcstelen, beteges, hazaáruló, bűnöző). Azt viszont nem tudjuk, hogy miért tűri ezt a Fidesz. Tippjeink persze vannak. Arra viszont tippjeink sincsenek, hogy a rohadt életbe lehet ennek az országnak a házában büntetlenül Alföldi Robertázni. Micsoda gyalázatos viselkedés már az ilyen?

Ennek kapcsán beszélhetnénk arról is, hogy Alföldi idegeit nyilván kikezdte e hajsza, attól ment ki a gálája, amikor megint, már sokadszorra is provokálták. De eszünk ágában sincs mentegetni Alföldit. Így nem beszél egy ember, pláne egy fiatal nővel. De nem beszél így senkivel, nemhogy nyilvánosság előtt nem, semmikor sem. Ha van abban a darabban orális szex, ha nincs, ha beleírta Madách, ha nem, ha provokálják, ha nem, ha a sértett művész szól belőle, ha nem, ha cigánygyerekek hullanak az égből, akkor sem. Se a Nemzeti Színház igazgatója, se Sanyi, a sarki szatócs. Ez aszfaltbetyárbeszéd, és vannak országok, ahol az ilyet büntetik.

Mindazonáltal, hogy Alföldi Róbertnek volt-e gyerekszobája, igen tisztelt miniszter és miniszterelnök urak, bizony nem sokat gravíroz a világ folyásán. Hacsak bele nem vették anno az ő kontraktusába, hogy szélsőjobbos próbahíradócskák riportereivel aztán úgy bánjál ám, mint a hímes tojással.

Száz szónak is egy a vége, ha most elcsapják Alföldit a magyar nemzet színházának az éléről, az nem azért történik, mert faragatlanul viselkedett egy ifjú hölggyel. Hanem azért, mert a Jobbik és a KDNP könyörtelen hajszája elérte a célját. Azért történik, mert szerintük Alföldi "buzi" és "zsidó". És ha elcsapják, ez emelkedik Magyarország kormányának hivatalos álláspontjává. Ami tűrhetetlen!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.