Mi lesz itt?

Publicisztika

Most vegyük szemügyre, mit nyilatkozott a haza megújulásának tárgyában Orbán Viktor a Dow Jones hírügynökségnek és a Wall Street Journalnak a múlt héten. Ezek alapján a következőnek lehetünk tanúi e sorsdöntő napokban.

Most vegyük szemügyre, mit nyilatkozott a haza megújulásának tárgyában Orbán Viktor a Dow Jones hírügynökségnek és a Wall Street Journalnak a múlt héten. Ezek alapján a következőnek lehetünk tanúi e sorsdöntő napokban.

Első változat.

Orbán, fejében a megújult ("újjászervezett") Magyarország képével, amelyet lendületes gazdasági növekedés, szolid jólét, és tempós, jókedvű munkavégzés jellemez, komoly intézkedésekre készül. Megszorítások lesznek, még ha nem is lesznek: három ilyet is belengetett. A nyugdíjkiadások és a gyógyszerkassza kurtítását, a közösségi közlekedés átalakítását. A levegőben van még az államilag finanszírozott felsőoktatási helyekre fordítható összeg, netán az egészségügyi kiadások, meg a kultúrára fordított pénzek jelentős vágása is.

Ezt az így megkeletkező Magyarországot lehet majd nem szeretni (mert bizonyos ízlések szerint keveset törődik majd az önhibájukon kívül nehéz sorsú honfitársainkkal), vagy szeretni (ugyanezért), de az kétségbevonhatatlan (lesz), hogy az elmúlt húsz év toporgása után elindult valamerre - felfelé. Aki nem dolgozik, ne is egyék, de mindenki dolgozni fog, mert dolgozhat!

Második változat.

Az, amit a miniszterelnök úr a fenti két nyilatkozatban vázolt, sajnos értelmezhetetlen.

A gyógyszerkasszát tovább nyesni nem lehet, azt a pénzt, amit gyógyszertámogatásra fordít a társadalombiztosítás, Molnár Lajos egyszer már meghúzta 500-ról 350 milliárdra, minden további csökkentés vagy ahhoz vezet, hogy az emberek nem tudják kifizetni a gyógyszereiket, és betegek maradnak, vagy oda, hogy a kormány tönkreteszi a gyógyszergyárakat (a magyar nagyipar többé-kevésbé egyetlen funkcionáló ágazatát). De hogy ebben nincs 100 milliárd, az fix.

A nyugdíjakat az előző kormány már megnyeste, elvette a 13. havit, illetve csökkentette az éves rendes növekedésük mértékét, jelenleg épp az inflációt követik. Még az esetleg bekövetkezhet, hogy a) nem az inflációt fogják követni, hanem semmit, tehát csökkennek; b) a kezdő nyugdíjak csökkennek; c) gyorsabban emelkedik a korhatár: például lehetne rögtön a nőkre vonatkozó 40 éves szabály eltörlésével kezdeni. Ezek egyike sem túl életszerű.

A szociális kiadásokon megspórolható pénz a költségvetés főösszegéhez képest nem jelentős tétel, viszont ahhoz elengedhetetlen, hogy az eddig segélyeken élők ne haljanak éhen. Ha azt akarnánk, hogy a most munkanélküli- vagy szociális segélyen, ilyen-olyan állami járadékon tengődők úgy ne haljanak éhen, hogy saját maguk keresik meg a pénzt a munkaerőpiacon, akkor most éppenséggel egy rakás pénzt kéne beléjük ölni (viszszavezetni őket a munka világába). De nem több pénzről, hanem kevesebbről beszélünk, ugye.

A közlekedéssel tényleg kell csinálni valamit most már...

A miniszterelnök ezen változat szerint nem mondott semmit. A semmit mondta, olyat, amit úgyse tesz meg; és valószínűleg nem is kéne megtennie, mert valóságos katasztrófát hozna milliók fejére.

A 2/a változat szerint ez mind igaz, de várjuk ki a végét, hol van még február. Nem mintha februárban muszáj lenne tényleg mindennek megtörténnie, csak annyi kell, hogy ne rakjanak minket a hitelminősítők a spekulációs kapszlijukba. De lesznek reformok: lépésről lépésre. Most nem lesz semmi, de csak hogy később lehessen minden - innentől kezdve lásd az első változatot.

A 2/b változat szerint egy daci fasz lesz itt, nem reformok. A kormánynak (kormányfőnek) semmi nincs a fejében, most épp február végéig kért haladékot (a nemzetközi pénzpiactól), de február végén is csak kamuzni fog, amit a pénzpiacok vagy bevesznek, vagy nem. Ahhoz, hogy ne kamuzzon, először is gondolni kéne valamit - ennek a kormány sok jelét eddig nem adta. És ahhoz, hogy reformok lehessenek, pár kockát vissza kéne ugrani. Mondjuk a "szociális népszavazásig". Vagy az IMF-fel folytatott tárgyalásokig: azok adtak volna pénzt, ha látják, hogy értelmes dolgokra költjük. Február után nem lesz semmi, talán még március sem.

Tényleg, hol van már a február?

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.