Mihályi Péter: Az utolsó feladat (A társadalombiztosítás reformjáról)

  • 1998. szeptember 10.

Publicisztika

Markos András társadalombiztosítási szakértő a MaNcsban 1998. augusztus 13-án megjelent cikkében (A trükk-korszak vége) két újságoldalon sorolta a tb-önkormányzatok közelmúltbeli disznóságait. És nincs is evvel semmi baj. Azt azonban, hogy mindebbe - jóllehet, csak egy fél mondat erejéig - belekeverte a nevemmel jelzett pénzügyminisztériumi reformanyagot is, némi megütközéssel vettem tudomásul. Tény, hogy 1997-98 fordulóján a PM-ben több változatban is elkészítettük az egészségügyi reform közgazdasági koncepcióját, és tény az is, hogy ennek egyik kulcseleme a tb jelenlegi monopolhelyzetének fokozatos oldása volt, valamint a térnyitás az üzleti biztosítók számára. De Markos András téved - vagy csak a tollát ragadta el az indulat? -, ha azt hiszi, hogy a magyar egészségügy piacosodása pusztán az (akkori) Pénzügyminisztérium ötlete volt. Ez a folyamat már legalább tíz éve tart. A Pénzügyminisztérium javaslata éppen azt célozta, hogy valamiféle értelmes rendet vigyünk a mai, félig privatizált egészségügybe. A reform halogatása ugyanis mind pénzben, mind emberéletben túl sokba került már eddig is.

Markos András társadalombiztosítási szakértő a MaNcsban 1998. augusztus 13-án megjelent cikkében (A trükk-korszak vége) két újságoldalon sorolta a tb-önkormányzatok közelmúltbeli disznóságait. És nincs is evvel semmi baj. Azt azonban, hogy mindebbe - jóllehet, csak egy fél mondat erejéig - belekeverte a nevemmel jelzett pénzügyminisztériumi reformanyagot is, némi megütközéssel vettem tudomásul. Tény, hogy 1997-98 fordulóján a PM-ben több változatban is elkészítettük az egészségügyi reform közgazdasági koncepcióját, és tény az is, hogy ennek egyik kulcseleme a tb jelenlegi monopolhelyzetének fokozatos oldása volt, valamint a térnyitás az üzleti biztosítók számára. De Markos András téved - vagy csak a tollát ragadta el az indulat? -, ha azt hiszi, hogy a magyar egészségügy piacosodása pusztán az (akkori) Pénzügyminisztérium ötlete volt. Ez a folyamat már legalább tíz éve tart. A Pénzügyminisztérium javaslata éppen azt célozta, hogy valamiféle értelmes rendet vigyünk a mai, félig privatizált egészségügybe. A reform halogatása ugyanis mind pénzben, mind emberéletben túl sokba került már eddig is.

Annál is elkeserítőbb az a tömegű mellébeszélés, ami az elmúlt hónapok során tb-ügyben zajlott. Súlyosan téved, aki azt hiszi, hogy a kétszer 48 önkormányzati képviselő elzavarásával vagy az öt-, tíz-, százmillió forintos nagyságrendű - vélt vagy valódi - disznóságok folyamatos felemlegetésével sokra megyünk. Ez fontos, de még fontosabb lenne a saját fejünkben rendet tenni.

A magyar társadalombiztosítás rendszere - mind a nyugdíj, mind az egészségbiztosítás rendszere - totálisan el lett tolva a háztól. Most - 1998 őszén - ott tartunk, hogy a rendszer még a szakértők számára is átláthatatlan. Nincs ma az országban egyetlen szakember sem, aki átlátná az egészségbiztosítás és a nyugdíjbiztosítás rendszerét (külön-külön és összefüggéseiben), s aki képes lenne olyan reformkoncepciót felvázolni, ami etikai, közgazdasági és alkotmányossági szempontból legalább papíron működőképes lenne. És akkor még nem beszéltünk arról, amiért a járulékfizetés adminisztrációját végző vállalatok és vállalkozók szidalmazzák a rendszert: a magas és bonyolult módon számítandó járulékokról, a kitölthetetlen formanyomtatványokról, a "floppy vagy nem floppy"-vitáról, a megbízhatatlan nyilvántartásokról és a többi. Nem egy és nem is négy év rossz döntései halmozódtak egymásra - évtizedek kemény munkájával jutottunk oda, ahol most vagyunk. 1945 óta az egymást váltó kormányok tb-politikusai és -szakemberei sok fáradsággal, precíz munkával, de változó közgazdasági és etikai elvek alapján rendre olyan változtatásokat hoztak, amelyek egy adott problémát rendeztek ugyan, de rögvest két-három újabb ellentmondást kreáltak.

Kezdjük az időrendben hozzánk közelebb eső gondokkal. A társadalombiztosítás önkormányzati rendszerét 1991 és 1993 között a rendszerváltó parlamenti pártok (mind a hat!) közös felbuzdulása hozta létre, s ennek logikus folyománya volt a 300 milliárd forintos egyszeri ingyenes állami vagyonjuttatás is. A döntéshozókban és a közvéleményben az antietatista düh munkált, s mindennél fontosabb értéknek tartották a bürokratikus állam járszalagjáról való eltávolodást.

Csakhogy.

Hamar kiderült: a szakszervezeti és munkaadói képviseleten alapuló bürokrácia is bürokrácia. Nem jobb, sőt inkább rosszabb, mint a négyévenkénti demokratikus választásokkal, számvevőszéki ellenőrzéssel és parlamenti vizsgálóbizottságokkal is kontrollálható kormányzati bürokrácia. Aztán az is egyértelmű lett, hogy felesleges újabb két kváziállami vagyonkezelő szervezetet létrehozni (egyet a nyugdíjágnak, egyet a betegbiztosítási ágnak) az amúgy is működő ÁVÜ és ÁV Rt. mellé. Végül az antietatista düh is alábbhagyott, amikor a politika szembesült azzal a ténnyel, hogy az emberek többre értékelik a nyugdíjak és az orvosi ellátás mögött álló bomba biztos központi költségvetési garanciát, mint a kockázatot is jelentő biztosítói függetlenséget. Mi több, az emberek nem is hajlandók biztosításnak tekinteni a tb-rendszert. "A nyugdíj, a táppénz, a gyógyszer - jár. Az állam pedig fizessen, és ne töketlenkedjen mindenféle adókkal, járulékokkal, külön nyilvántartásokkal, ellenőrzéssel, TAJ-számmal" - mondhatta magában az állampolgárok többsége.

Sok szempontból jó okuk is volt arra, hogy ezt gondolják. Márpedig ennek a fényében kevés kivetnivalót találhatunk a pár hónapja megválasztott Fidesz-FKGP-MDF-MIÉP-MDNP-kormány döntésében. Megtették azt, amihez sem az MDF-, sem az MSZP-SZDSZ- kormánynak nem volt bátorsága - megszüntették a tb-önkormányzatokat, és visszavették a vagyont.

Csakhogy.

Ez a "visszaveszem a babaruhát" szemlélet egy jogállamban nem érvényesíthető. Különösen azok után, hogy a közvélemény nyomására 1993 és 1998 között a tb-rendszer évenkénti módosítgatása során végül is meggyengült az eredeti, biztosítási és önkormányzati elvekre épülő modell, s erősödtek az állami felelősség elemei. És különösen akkor nem, ha az Alkotmánybíróság hű marad ahhoz a korábbi felfogásához, miszerint a szerzett jogok védelme elsőbbséget élvez a gazdasági szükséghelyzet által megkövetelt intézkedésekkel szemben. Az önkormányzati intézményrendszer létrehozása és az ingyenes vagyonátadás ugyanis érdekeket, szerzett jogokat keletkeztetett. Ezeket kőkeményen védi a polgári jog. Könnyen előfordulhat, hogy az Orbán-kormány megüti a bokáját az Alkotmánybíróságon, és bevásárolja magának a nyugdíjas-társadalom masszív ellenszenvét is. A taláros testület ugyanis beleköthet abba a huszáros jogszabályi megoldásba, ahogyan a tb-alapok vagyonát a kormány a kancelláriához rendelte, és visszacsináltathatja Selmeczi Gabriella kinevezését is. A nyugdíjas-társadalom pedig (az MSZOSZ intenzív segedelmével) azért fog morgolódni, mert a tb-járulékok Fidesz által beígért csökkentését az Orbán-kormány a tb-nyugdíjak rovására kívánja végrehajtani. Arra ma már kevesen emlékeznek, de tény, hogy a Horn-kormány a nyugdíjreform 1998. évi bevezethetősége érdekében a tb-önkormányzatokkal folytatott alkuban 1999-re 18-19 százalékos nyugdíjemelést ígért, s ilyen értelmű törvényt szavaztatott meg az Országgyűléssel 1997 nyarán. Ezt nem lehet büntetlenül meg nem történtté tenni, és helyette lazán 13-14 százalékot kínálni.

*

A társadalombiztosítással kapcsolatos anomáliák nem pusztán szervezési-hatalmi kérdések. A rendszer átláthatatlansága és a működés irracionalitása abból fakad, hogy mind az egészségügyi, mind a nyugdíjjuttatások területén túlbonyolított a törvények által garantált szolgáltatási struktúra. Az elmúlt évtizedek során egymásra épültek különféle hasonló funkciójú, de a részletszabályozást tekintve eltérő szolgáltatások. Így például attól függően, hogy az állampolgár miként vesztette el keresőképességét, más és más pénzbeli ellátási forma jár a balesetet szenvedőknek, a megváltozott munkaképességűeknek, a szervi betegségben szenvedőknek, a rokkantaknak, a vakoknak, a cukorbetegeknek stb. - miközben az érintettek élethelyzete, s ebből fakadóan rászorultságuk, azonos elvek szerint finanszírozott ellátást indokolna.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a két társadalombiztosítási alap feladatköréhez tartozik a nem járulékból, hanem a központi költségvetésből finanszírozott ellátások kifizetése és adminisztrációja is. Az Egészségbiztosítási Alap felelős a családi pótlék, az anyasági támogatás, a gyes, a gyed, a rokkantnyugdíjak és az úgynevezett közgyógyellátás (magyarán: ingyenes gyógyszerjuttatás) bonyolításáért. A Nyugdíjbiztosítási Alap - azon túlmenően, hogy a beszedett járulékból kilencféle nyugdíjat fizet saját jogon, árvaság, megözvegyülés, rokkantság és baleset okán - még felelős legalább húszfajta költségvetési pénzforrás elosztásáért is. Szinte felfoghatatlanul nagy összeg, 1400 milliárd forint folyik be a tb-alapokba, s legalább száz csatornán folyik ki a pénz. Egyenként vizsgálva minden jogcím érthető és védhető. Hol az a politikus, aki vitatni merné a bányászok korengedményes nyugdíját vagy a cukorbetegek támogatását? De így együtt, minden részletét tekintve a rendszer igazságossági és adminisztratív szempontból egyaránt kezelhetetlen.

A szövevényes módon finanszírozott szolgáltatások "természetesen" megteremtették a túlbonyolított járulék- és jövedelemadó-rendszert is. Végiggondolni is nehéz, hogy ma Magyarországon az élőmunkát hányféle és mekkora adó, járulék, hozzájárulás, tagdíj terheli, ezt ki szedi be, és ki használja fel. Ennek a folyamatnak a vége az, hogy száz forint munkaadói bérköltségből - átlagkeresettel számolva - negyvenöt forintnyi alkalmazotti nettó jövedelem lesz. Csoda-e, hogy aki teheti, kibújik a közteherviselés eme formái alól? Márpedig sokan tehetik: minden vállalat és mindenki, aki vállalkozik, ezernyi törvényes lehetőséget kapott arra, hogy jövedelmét eltüntesse, pontosabban - a szakzsargonnal szólva - elköltségelje.

Mindez két szempontból is fontos. Egyrészt látni kell, hogy a társadalombiztosítás pénzhiányát alapvetően nem az okozza, hogy a tb apparátusa rosszul szedi be a járulékokat. Amit bevallanak, azt a tb legalább 95 százalékban be is szedi. A baj a bevallásra vonatkozó jogszabályokkal van. Másodszor pedig azt kell megérteni, hogy mai adózási és járulékszabályozási rendszereink akkor sem biztosítják a járulékbevételek elegendő mértékű emelkedését, ha egyébként a gazdaság szépen növekszik. Amíg ugyanis tartott a GDP visszaesése (1990-1994), mind a pénzügyi kormányzat, mind a társadalompolitikát alakító szakemberek azt feltételezték, hogy a termelés növekedésének beindulása automatikusan magával fogja hozni az adó- és járulékjövedelmek emelkedését, s ezáltal enyhülni fognak az egészségügy és a nyugdíjrendszer finanszírozási feszültségei. 1994 óta bebizonyosodott, hogy ez nincs így. 1994-1998 között a tb-alapok járulékbevételei a GDP-hez viszonyítva 16,5 százalékról 13,5 százalékra csökkentek, s ha nem nyúlunk kemény kézzel hozzá adó- és járulékrendszerünkhöz, akkor ez a tendencia nem is fog megállni. Tehát csapdában vagyunk. Amiből a kiút akár kézenfekvőnek is tűnhet. Ha igaz az, hogy a magas járulékterhek miatt alacsony a járulékfizetési hajlandóság, nosza, csökkentsük a járulékokat - és láss csodát, épp ezt tartalmazza a Fidesz programja.

Csakhogy.

A járulékcsapdának az is a sajátossága, hogy időben aszimmetrikus módon működik. Amikor emelkednek a járulék-kulcsok, növekszik a teherviselés alól való kibújás csábereje, de amikor csökkennek a járulékok, ettől a járulék-fizetési fegyelem nem áll vissza a korábbi szintre. Ez logikus is: ha idén létrehozom az adó- és járulékmanipulációra alapozott ál-betéti társaságomat vagy ál-kft.-met, akkor azt nem fogom jövőre felszámolni csak azért, mert csökkentek a járulékkulcsok. Ez különben nem a közgazdaságtudomány Nobel-díj szintű tanulsága - elolvasható az alapfokú mikroökonómiai tankönyvekben is.

*

A privatizáció, az államháztartás stabilizációja (a Bokros-csomag) és az úgynevezett vegyes finanszírozású nyugdíjrendszer 1998. január 1-jén történt bevezetése után az egészségügy reformja az utolsó az állami erővel és irányítással megvalósítandó rendszerváltoztató csomagok sorában. E helyütt ebből a rendkívül összetett és ezerféle társadalmi érzékenységet hordozó problémakörből csak egyetlen elemet érdemes kiemelni.

Ha egy kicsit jobban elmélyedünk a járulékbeszedés, -nyilvántartás, -ellenőrzés részleteiben, akkor szinte szemünkbe süt a megoldás: csökkenteni kell a közteher-jogcímek (adók, járulékok, hozzájárulások, tagdíjak) számát, és csökkenteni kell a beszedő szervezetek számát. Semmi értelme nincs annak a mai gyakorlatnak, hogy az Országos Egészségbiztosító Pénztár (OEP) a Nyugdíjbiztosítási Alap helyett is szedi a járulékot, viszont a nyugdíjbiztosító ellenőrzi a járulékfizetőket. S mindezt teszi ez a két apparátus, miközben az APEH ugyanattól a vállalati és vállalkozói körtől beszedi a személyi jövedelemadót, mindezt nyilvántartja, ellenőrzi. Nyilvánvaló a megoldás: mind a két biztosítót tehermentesíteni kell. Az APEH az adón kívül szedje be a járulékokat is, a két biztosító pedig foglalkozzon azzal, ami a dolga - a nyugdíjbiztosító fizesse ki a nyugdíjakat, az egészségbiztosító pedig foglalkozzon a betegekkel, a kórházakkal, a gyógyszergyárakkal, a patikákkal. A mai állapot totális pazarlás: az OEP létszámának fele, szellemi energiáinak legalább kétharmada a járulékbeszedésre fordítódik.

Eddig a pontig már a Horn-kormány is eljutott a gondolkodásban, s a Pénzügyminisztériumban meg is kezdődött a munka az APEH felkészítésére. Ebből a szempontból még jól is jöttek a tb körüli botrányok. Meggyőzően lehetett érvelni amellett, hogy valóban jobb lesz mindenkinek, ha a zűrökkel-bajokkal, politikai klikkesedéssel terhelt OEP-től a konszolidált, politikamentes APEH veszi át a járulékbeszedés és járuléknyilvántartás feladatát.

Csakhogy.

A Simicska-botrány után új helyzet van. Óriási politikai kockázata van minden olyan javaslatnak, amely a Simicska vezette APEH hatalmát növelné. Márpedig ahhoz, hogy az APEH teljes mértékben átvegye a járuléknyilvántartás feladatát, ahhoz - egyebek közt - az adatvédelmi törvényt, sőt egyes pontokon akár az alkotmányt is módosítani kell. Ez pedig nem megy az adatvédelmi ombudsman, az alkotmánybírók és az ellenzék támogatása nélkül. Ha viszont nincs érdemi változás a járulék-beszedés rendszerében, az OEP nem lesz képes jobb egészségbiztosítóként működni (hiába rúgták ki Cser Ágnest), fennmarad a pazarlás, fennmarad a társadalmi elégedetlenség. Más szóval: lehet, hogy máris fuccs az egészségügyi reformnak?

A szerző közgazdász, a Közép-európai Egyetem tanára, 1997/98-ban a Pénzügyminisztérium helyettes államtitkáraként a társadalombiztosítás és az egészségügy reformjáért volt felelős.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.