Mintaiskola

  • 2003. augusztus 13.

Publicisztika

Megint megkezdődött a jövő, mely az eljövendő financiális és klimatikus katasztrófa előérzete mellett főleg az Arany Ászok NB I első három fordulójának képében testesült meg. És e folyamatos jelenben sajnlatosképpen tovább él a múlt is.

Büntessetek!

n Megint megkezdődött a jövő, mely az eljövendő financiális és klimatikus katasztrófa előérzete mellett főleg az Arany Ászok NB I első három fordulójának képében testesült meg. És e folyamatos jelenben sajnlatosképpen tovább él a múlt is.

A magyar futball jelenlegi állapota semmivel sem marad el a társadalom s a gazdaság más alrendszereinek általános helyzetétől - legfeljebb eddig az árutőzsdén s a pénzpiacokon viszonylag ritkább volt az ütemes "kurva anyád!" kórus; ám ahogy az események alakulnak, lassan ez az apró különbség is el fog enyészni. Miután manifeszt tény, hogy a futball nem valamiféle diszfunkcionális pörsenés a szebb jövő, az EU és a tejjel-mézzel folyó, párakapukkal telekúrt rögvalóság felé öles léptekkel haladó Magyarország testén, hanem inkább indikátor - annál érdekesebb látni, hogy mit tud kezdeni a futballon kívüli világ, de legalábbis labdarúgásunk ún. establishmentje a legocsmányabb kinövésekkel. Ehhez kiváló adalék, miként is bírják - vagy inkább nem bírják - kezelni az eufemisztikusan Fradi-botránynak nevezett jelenséget, miként született meg legutóbb már a negyedik (!) határozat az ügyben, melynek vélhetően megint nem lesz foganatja, s melyre ezután, mint esőre a parlagfű, logikusan fog következni az ötödik és a hatodik büntetés.

Jelen állás szerint a Ferencvárosi TC csapatára súlyos, hatpontos levonást szabtak, melynek következtében a sokszoros bajnok a klub történetében példátlan módon három forduló után mínusz három ponttal áll a tökutolsó helyen. A kirótt pénzbüntetések ismertetésétől (úgy a klub, mint az ügyvezető Szeiler József vonatkozásában) eltekintenénk, annál is inkább, mert az eljárás az ulti nevű népszerű játék szabályait követi, s a felek jelenleg már szegény Fedák Sárinál tartanak. Miután a magyar futballra immár egyre több szakmai/társadalmi szervezet felügyel, így várható is volt, hogy a pontosan sosem rögzített hatáskörök, a szabályok nem ismerete, a helytelen jogértelmezések, a teljes szakmai hozzá nem értés okán egymást is ütő határozatok fognak születni, melyekről egyre kevesebben hiszik el, hogy érvényben maradnak a következő holdfázis idejére is. A legfrissebb fejlemények is azt sejtetik velünk, hogy a Ferencváros egyesülete, mely eddig is nagy ívben tett a liga és az MLSZ határozatainak maradéktalan betartására (mit lehet tenni, ha egyszer Szeiler üv. irodája pont a pályára néz, ezért a meccsről kitiltott jeles sportvezető valósággal kénytelen végigkövetni csapatának a labdával vívott egyenlőtlen és reménytelen küzdelmét), alighanem sikerrel támadhatná meg a határozatot a bíróságnál. És akkor mindenki szégyenére nevezett csapat, mely felelős a legújabb kori magyar futball legnagyobb és legundorítóbb botrányáért, jogi úton szerez magának igazságot és marad úgyszólván büntetlen. Erről nem pusztán az érvényes törvények és szabályok tehetnek - bár nyilván azok is. Úgy tűnik, labdarúgóink gyér képességei ismét csak arányban állnak azon emberek dilettantizmusával, akiket a sors és a világbíró akarat emelt a nyakunkba meg az övékbe.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.