Mire lenne jó a fővárosi sebességcsökkentés, mire jók a hirtelenjében felfestett biciklisávok?

  • Haskó László
  • 2020. május 2.

Publicisztika

A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

Ha a főpolgármester coming outtal támasztotta alá sebességcsökkentési javaslatát, akkor én sem titkolom tovább, hogy idestova 50 éve még a kertvégi házikóba is autóval járok. Próbáltam minden mást, de kénytelen voltam visszaülni a kocsimba. Annak ellenére, hogy amióta csak jogosítványom van, folyamatosan csodálkozom, hogyan szerződtetheti a Fővárosi Tanács, később az önkormányzat a világ forgalomszervezéshez legkevésbé értő tisztviselőit. Az átkosban még úgy-ahogy értettem, párthűség, rendőrségi, netán ÁVH-s múlt, szóval oda tették a kádereket, ahol legkevésbé ártottak. Ez végül is bejött, hiszen össze-vissza tiltogattak mindent – erre szocializálódtak –, de a magyar virtus és ravaszság megoldotta a közlekedési nehézségek legtöbbjét. Persze a múlt század hatvanas éveiben úrvezetőnek lenni, saját autóval rendelkezni bűn volt, ha bocsánatos is. A közlekedés szervezőinek tehát parancsuk volt rá, hogy a forgalmat a teherforgalom (a termelés és a munkásság) javára gyámolítsák. Ebből máig élő hagyomány lett.

A szemetes autók kizárólag a munkába járás idején ürítgetik a kukákat, szép nyugodtan, kulturálatlanul. Mögöttük hosszú sorokban araszolnak a munkába tartók. Kicsit rosszabb a helyzet az építkezésekre érkező cement-, sóder- és téglarakományokat hordó monstrumokkal. Bizony meg kell várni, amíg kirakodnak. A különféle szervizelő munkások és kiskereskedők második sorban leállított furgonjai ugyanebből a mentalitásból merítik a bátorságot, hogy akadályozzák a többieket. Folytathatnám tovább, de ennyi is elég annak, aki már vezetett autót Budapesten. Szóval nem sokat változtatna a helyzeten a sebességcsökkentés. Mármint a lakosság helyzetén.

A rendőrségén nagyon is. Fő bevételi forrásuk kicsit följebb futna.

Büntetés, büntetés, büntetés.

Élni kell nekik is, fizessenek a gazdag autósok. Azt hiszem, a javaslat – a járványválság kellős közepén – vagy a polgármesteri hivatal lényegtelenség megragadási tehetségét van hivatva közhírré tenni, vagy azt, hogy térben és időben el vannak tévedve. Általános tapasztalatom nekem is az, hogy a (relatíve) túl nagy sebesség balesethez vezet, és az is tény, hogy a keletkezett sérülés súlyossága is a sebesség függvénye. Azonban a közúti konfliktusok igazi oka az, hogy a forgalom nem homogenizált, és erről a szabályozás nem vesz tudomást. A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

A városi kerékpározással is ez a probléma. A város nem erre épült, nem így fejlődött. Az 1950-es évek végéig még a szenes is meg a szódás is lovas kocsit hajtott a Váci utcában. Akkoriban lazult a póráz, s engedélyezték a magánautókat. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy a cammogó fogatok bénítják a gépkocsiforgalmat. Úgy emlékszem, biciklizés csak a peremkerületekben volt divat, a „városban” csak a postás járt kerékpárral. (A táviratkihordó nem, neki 125-ös Csepel motorja volt, és óriási renoméja, majdnem akkora, mint később az 500-as BMW-s motoros rendőröknek.) Kivéve ’56 tíz napját, amikor busz, villamos nem járt. Akkor én is bicikliztem, egészen november 5-ig (vagy 6-ig), amikor is letámasztottam vadonatúj kerékpáromat egy házfalhoz és beálltam egy hosszú sorba, hogy kenyeret vegyek. Mikor kiértem a boltból, a ház már rá volt omolva a kerékpáromra. Még láttam a széles (Üllői) úton távozó két tankot. A harmadik közelebb, az út közepén állt és lángolt.

Ma részben elvi, részben gyakorlati ok miatt nem szállok kétkerekűre. A gyakorlati ok egyszerű: öreg vagyok, félek a sérüléstől. Az elvi ok bonyolultabb, viszont fontosabb. A városi kerékpáros – az előbb említett fejlődési irány miatt – vagy az autósoktól, vagy a gyalogosoktól vesz el területet. Hosszú évekig dolgoztam a ferencvárosi rendelő sebészetén. A sérült kerékpáros, illetve a kerékpáros által sértett (számos esetben cserben hagyott) gyalogos mindennapos teendőink közé tartozott. Nem elhanyagolható kiadást okozva a rosszul finanszírozott rendelőnek.

A legtöbb sérült biciklista az Üllői útról érkezett, ahol a kerékpáros és a metró-pótló busz volt egy sávba kényszerítve.

Most, a járvány örve alatti pótcselekvésként a buszsávból mindkét irányban kerékpár utat csináltak, hiba volt. Az Üllői útnak ezen a külső szakaszán most alig van gyalogos forgalom, és a járdák igen szélesek, miközben a 3. metró örökké tartó rekonstrukciója miatt óriási az úton a tumultus. Már nem dolgozom Ferencvárosban, úgyhogy a sérülések nem rám tartoznak, de kocsimmal naponta fordulok az Üllői útról a Korányi Sándor utcába (jobbra kis ívben), és a biciklis sávot keresztezem. Veszélyes mutatvány. Így az a véleményem, hogy az új önkormányzat aktuális kerékpárbarát megoldási sem jók, nem fogják szeretni a budapestiek.

Az tény és való, hogy a főváros közlekedése megérett az újraszabályozásra. Ám azt nyilvánvalóan az alapoktól kellene kezdeni, amit pedig pár hirtelenjében felfestett kerékpársáv, itt-ott bevezetett sebességkorlátozás nem helyettesíthet, inkább csak rontanak a helyzeten.

A szerző sebész

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.