Mire lenne jó a fővárosi sebességcsökkentés, mire jók a hirtelenjében felfestett biciklisávok?

  • Haskó László
  • 2020. május 2.

Publicisztika

A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

Ha a főpolgármester coming outtal támasztotta alá sebességcsökkentési javaslatát, akkor én sem titkolom tovább, hogy idestova 50 éve még a kertvégi házikóba is autóval járok. Próbáltam minden mást, de kénytelen voltam visszaülni a kocsimba. Annak ellenére, hogy amióta csak jogosítványom van, folyamatosan csodálkozom, hogyan szerződtetheti a Fővárosi Tanács, később az önkormányzat a világ forgalomszervezéshez legkevésbé értő tisztviselőit. Az átkosban még úgy-ahogy értettem, párthűség, rendőrségi, netán ÁVH-s múlt, szóval oda tették a kádereket, ahol legkevésbé ártottak. Ez végül is bejött, hiszen össze-vissza tiltogattak mindent – erre szocializálódtak –, de a magyar virtus és ravaszság megoldotta a közlekedési nehézségek legtöbbjét. Persze a múlt század hatvanas éveiben úrvezetőnek lenni, saját autóval rendelkezni bűn volt, ha bocsánatos is. A közlekedés szervezőinek tehát parancsuk volt rá, hogy a forgalmat a teherforgalom (a termelés és a munkásság) javára gyámolítsák. Ebből máig élő hagyomány lett.

A szemetes autók kizárólag a munkába járás idején ürítgetik a kukákat, szép nyugodtan, kulturálatlanul. Mögöttük hosszú sorokban araszolnak a munkába tartók. Kicsit rosszabb a helyzet az építkezésekre érkező cement-, sóder- és téglarakományokat hordó monstrumokkal. Bizony meg kell várni, amíg kirakodnak. A különféle szervizelő munkások és kiskereskedők második sorban leállított furgonjai ugyanebből a mentalitásból merítik a bátorságot, hogy akadályozzák a többieket. Folytathatnám tovább, de ennyi is elég annak, aki már vezetett autót Budapesten. Szóval nem sokat változtatna a helyzeten a sebességcsökkentés. Mármint a lakosság helyzetén.

A rendőrségén nagyon is. Fő bevételi forrásuk kicsit följebb futna.

Büntetés, büntetés, büntetés.

Élni kell nekik is, fizessenek a gazdag autósok. Azt hiszem, a javaslat – a járványválság kellős közepén – vagy a polgármesteri hivatal lényegtelenség megragadási tehetségét van hivatva közhírré tenni, vagy azt, hogy térben és időben el vannak tévedve. Általános tapasztalatom nekem is az, hogy a (relatíve) túl nagy sebesség balesethez vezet, és az is tény, hogy a keletkezett sérülés súlyossága is a sebesség függvénye. Azonban a közúti konfliktusok igazi oka az, hogy a forgalom nem homogenizált, és erről a szabályozás nem vesz tudomást. A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

A városi kerékpározással is ez a probléma. A város nem erre épült, nem így fejlődött. Az 1950-es évek végéig még a szenes is meg a szódás is lovas kocsit hajtott a Váci utcában. Akkoriban lazult a póráz, s engedélyezték a magánautókat. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy a cammogó fogatok bénítják a gépkocsiforgalmat. Úgy emlékszem, biciklizés csak a peremkerületekben volt divat, a „városban” csak a postás járt kerékpárral. (A táviratkihordó nem, neki 125-ös Csepel motorja volt, és óriási renoméja, majdnem akkora, mint később az 500-as BMW-s motoros rendőröknek.) Kivéve ’56 tíz napját, amikor busz, villamos nem járt. Akkor én is bicikliztem, egészen november 5-ig (vagy 6-ig), amikor is letámasztottam vadonatúj kerékpáromat egy házfalhoz és beálltam egy hosszú sorba, hogy kenyeret vegyek. Mikor kiértem a boltból, a ház már rá volt omolva a kerékpáromra. Még láttam a széles (Üllői) úton távozó két tankot. A harmadik közelebb, az út közepén állt és lángolt.

Ma részben elvi, részben gyakorlati ok miatt nem szállok kétkerekűre. A gyakorlati ok egyszerű: öreg vagyok, félek a sérüléstől. Az elvi ok bonyolultabb, viszont fontosabb. A városi kerékpáros – az előbb említett fejlődési irány miatt – vagy az autósoktól, vagy a gyalogosoktól vesz el területet. Hosszú évekig dolgoztam a ferencvárosi rendelő sebészetén. A sérült kerékpáros, illetve a kerékpáros által sértett (számos esetben cserben hagyott) gyalogos mindennapos teendőink közé tartozott. Nem elhanyagolható kiadást okozva a rosszul finanszírozott rendelőnek.

A legtöbb sérült biciklista az Üllői útról érkezett, ahol a kerékpáros és a metró-pótló busz volt egy sávba kényszerítve.

Most, a járvány örve alatti pótcselekvésként a buszsávból mindkét irányban kerékpár utat csináltak, hiba volt. Az Üllői útnak ezen a külső szakaszán most alig van gyalogos forgalom, és a járdák igen szélesek, miközben a 3. metró örökké tartó rekonstrukciója miatt óriási az úton a tumultus. Már nem dolgozom Ferencvárosban, úgyhogy a sérülések nem rám tartoznak, de kocsimmal naponta fordulok az Üllői útról a Korányi Sándor utcába (jobbra kis ívben), és a biciklis sávot keresztezem. Veszélyes mutatvány. Így az a véleményem, hogy az új önkormányzat aktuális kerékpárbarát megoldási sem jók, nem fogják szeretni a budapestiek.

Az tény és való, hogy a főváros közlekedése megérett az újraszabályozásra. Ám azt nyilvánvalóan az alapoktól kellene kezdeni, amit pedig pár hirtelenjében felfestett kerékpársáv, itt-ott bevezetett sebességkorlátozás nem helyettesíthet, inkább csak rontanak a helyzeten.

A szerző sebész

Figyelmébe ajánljuk

Szálldogálni finoman

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ja, ezt láttam már moziban

Dargay Attila ikonikus alkotója volt a világszínvonalú magyar animációs filmnek. A Vukot az is ismeri, aki nem olvasta Fekete István regényét, de tévésorozatain (Pom Pom meséi, A nagy ho-ho-horgász stb.) generációk nőttek fel, halála után díjat neveztek el róla. Dédelgetett terve volt Vörösmarty klasszikusának megfilmesítése. 

Desperados Waiting for the Train

  • - turcsányi -

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Lentiből a világot

Nézőként már hozzászoktunk az előadások előtt kivetített reklámokhoz, így a helyünket keresve nem is biztos, hogy azonnal feltűnik: itt a reklám már maga az előadás. Kicsit ismerős az a magabiztosan mosolygó kiskosztümös nő ott a képen, dr. Benczés Ágnes Judit PhD, MBA, coach, csak olyan művien tökéletesre retusálták, kétszer is meg kell nézni, hogy az ember felismerje benne Ónodi Esztert.

Crescendo úr

A Semiramis-nyitánnyal kezdődött koncert, és a babiloni királynőről szóló opera szimfonikus bombákkal megtűzdelt bevezetője rögtön megalapozta az este hangulatát. Szépen adta egymásnak a dallamokat a klarinét, a fuvola, a pikoló, a jellegzetes kürttéma is könnyed fesztelenségét domborította Rossini zenéjének, akit a maga korában Signore Crescendónak gúnyoltak nagy ívű zenekari hegymászásai okán. A Danubia Zenekarra a zárlatban is ilyen crescendo várt.

A miniszter titkos vágya

Jövőre lesz tíz éve, hogy Lázár János a kormányinfón közölte, megépül a balatoni körvasút abból az 1100 milliárd forintból, amit a kormány vasútfejlesztésekre szán. A projektnek 2023-ban kellett volna befejeződnie, és egy ideig a gyanús jelek mellett is úgy tűnt, hogy minden a tervek szerint alakul: 2021. június 18-án átadták az észak-balatoni vasútvonal Szabadbattyán és Balatonfüred közötti 55 kilométeres, villamosított szakaszát.

Ahol mindenki nyer

Orbán Viktor magyar miniszterelnök hétfőn baráti látogatáson tartózkodott a szomszédos Szlovákiában, ahol tárgyalásokat folytatott Robert Fico miniszterelnökkel és Peter Pellegrini államfővel. Hogy miről tárgyaltak, arról sok okosságot nem lehetett megtudni, az államfő hivatala nem adott ki közleményt, posztoltak egy kényszeredett fotót és lapoztak; a miniszterelnök, Orbán „régi barátja” ennél egy fokkal udvariasabbnak bizonyult, amikor valamiféle memorandumot írt alá vendégével; annak nagyjából annyi volt a veleje, hogy Fico és Orbán matadorok, és reményeik szerint még sokáig azok is maradnak (Robert Fico szíves közlése).

„Inkább magamat választom”

A Budaörsi Latinovits Színház fiatal színésze a versenysport helyett végül a színház mellett döntött, és ebben nagy szerepe volt Takács Vera televíziós szerkesztőnek, rendezőnek is. Bár jelentős színházi és ismert filmes szerepek is kötődnek hozzá, azért felmerülnek számára a színház mellett más opciók is.

Az irgalom atyja

Megosztott egyházat és félig megkezdett reformokat hagyott maga után, de olyan mintát kínált a jövő egyházfőinek, amely nemcsak a katolikusoknak, hanem a világiaknak is rokonszenves lehet. Ügyesebb politikus és élesebb nyelvű gondolkodó volt, mint sejtenénk.