Mire lenne jó a fővárosi sebességcsökkentés, mire jók a hirtelenjében felfestett biciklisávok?

  • Haskó László
  • 2020. május 2.

Publicisztika

A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

Ha a főpolgármester coming outtal támasztotta alá sebességcsökkentési javaslatát, akkor én sem titkolom tovább, hogy idestova 50 éve még a kertvégi házikóba is autóval járok. Próbáltam minden mást, de kénytelen voltam visszaülni a kocsimba. Annak ellenére, hogy amióta csak jogosítványom van, folyamatosan csodálkozom, hogyan szerződtetheti a Fővárosi Tanács, később az önkormányzat a világ forgalomszervezéshez legkevésbé értő tisztviselőit. Az átkosban még úgy-ahogy értettem, párthűség, rendőrségi, netán ÁVH-s múlt, szóval oda tették a kádereket, ahol legkevésbé ártottak. Ez végül is bejött, hiszen össze-vissza tiltogattak mindent – erre szocializálódtak –, de a magyar virtus és ravaszság megoldotta a közlekedési nehézségek legtöbbjét. Persze a múlt század hatvanas éveiben úrvezetőnek lenni, saját autóval rendelkezni bűn volt, ha bocsánatos is. A közlekedés szervezőinek tehát parancsuk volt rá, hogy a forgalmat a teherforgalom (a termelés és a munkásság) javára gyámolítsák. Ebből máig élő hagyomány lett.

A szemetes autók kizárólag a munkába járás idején ürítgetik a kukákat, szép nyugodtan, kulturálatlanul. Mögöttük hosszú sorokban araszolnak a munkába tartók. Kicsit rosszabb a helyzet az építkezésekre érkező cement-, sóder- és téglarakományokat hordó monstrumokkal. Bizony meg kell várni, amíg kirakodnak. A különféle szervizelő munkások és kiskereskedők második sorban leállított furgonjai ugyanebből a mentalitásból merítik a bátorságot, hogy akadályozzák a többieket. Folytathatnám tovább, de ennyi is elég annak, aki már vezetett autót Budapesten. Szóval nem sokat változtatna a helyzeten a sebességcsökkentés. Mármint a lakosság helyzetén.

A rendőrségén nagyon is. Fő bevételi forrásuk kicsit följebb futna.

Büntetés, büntetés, büntetés.

Élni kell nekik is, fizessenek a gazdag autósok. Azt hiszem, a javaslat – a járványválság kellős közepén – vagy a polgármesteri hivatal lényegtelenség megragadási tehetségét van hivatva közhírré tenni, vagy azt, hogy térben és időben el vannak tévedve. Általános tapasztalatom nekem is az, hogy a (relatíve) túl nagy sebesség balesethez vezet, és az is tény, hogy a keletkezett sérülés súlyossága is a sebesség függvénye. Azonban a közúti konfliktusok igazi oka az, hogy a forgalom nem homogenizált, és erről a szabályozás nem vesz tudomást. A balesetek jelentős számában a személykocsiktól eltérő menettulajdonságú gépjárművek játszanak kulcsszerepet.

A városi kerékpározással is ez a probléma. A város nem erre épült, nem így fejlődött. Az 1950-es évek végéig még a szenes is meg a szódás is lovas kocsit hajtott a Váci utcában. Akkoriban lazult a póráz, s engedélyezték a magánautókat. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy a cammogó fogatok bénítják a gépkocsiforgalmat. Úgy emlékszem, biciklizés csak a peremkerületekben volt divat, a „városban” csak a postás járt kerékpárral. (A táviratkihordó nem, neki 125-ös Csepel motorja volt, és óriási renoméja, majdnem akkora, mint később az 500-as BMW-s motoros rendőröknek.) Kivéve ’56 tíz napját, amikor busz, villamos nem járt. Akkor én is bicikliztem, egészen november 5-ig (vagy 6-ig), amikor is letámasztottam vadonatúj kerékpáromat egy házfalhoz és beálltam egy hosszú sorba, hogy kenyeret vegyek. Mikor kiértem a boltból, a ház már rá volt omolva a kerékpáromra. Még láttam a széles (Üllői) úton távozó két tankot. A harmadik közelebb, az út közepén állt és lángolt.

Ma részben elvi, részben gyakorlati ok miatt nem szállok kétkerekűre. A gyakorlati ok egyszerű: öreg vagyok, félek a sérüléstől. Az elvi ok bonyolultabb, viszont fontosabb. A városi kerékpáros – az előbb említett fejlődési irány miatt – vagy az autósoktól, vagy a gyalogosoktól vesz el területet. Hosszú évekig dolgoztam a ferencvárosi rendelő sebészetén. A sérült kerékpáros, illetve a kerékpáros által sértett (számos esetben cserben hagyott) gyalogos mindennapos teendőink közé tartozott. Nem elhanyagolható kiadást okozva a rosszul finanszírozott rendelőnek.

A legtöbb sérült biciklista az Üllői útról érkezett, ahol a kerékpáros és a metró-pótló busz volt egy sávba kényszerítve.

Most, a járvány örve alatti pótcselekvésként a buszsávból mindkét irányban kerékpár utat csináltak, hiba volt. Az Üllői útnak ezen a külső szakaszán most alig van gyalogos forgalom, és a járdák igen szélesek, miközben a 3. metró örökké tartó rekonstrukciója miatt óriási az úton a tumultus. Már nem dolgozom Ferencvárosban, úgyhogy a sérülések nem rám tartoznak, de kocsimmal naponta fordulok az Üllői útról a Korányi Sándor utcába (jobbra kis ívben), és a biciklis sávot keresztezem. Veszélyes mutatvány. Így az a véleményem, hogy az új önkormányzat aktuális kerékpárbarát megoldási sem jók, nem fogják szeretni a budapestiek.

Az tény és való, hogy a főváros közlekedése megérett az újraszabályozásra. Ám azt nyilvánvalóan az alapoktól kellene kezdeni, amit pedig pár hirtelenjében felfestett kerékpársáv, itt-ott bevezetett sebességkorlátozás nem helyettesíthet, inkább csak rontanak a helyzeten.

A szerző sebész

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.