Feledy Botond

Mit tehet az őrség?

Az európai értékek és a genfi egyezmény be(nem)tartása

  • Feledy Botond
  • 2016. április 24.

Publicisztika

Jack Straw azon három munkáspárti miniszter egyike volt az Egyesült Királyságban, aki Tony Blair és Gordon Brown kormányzása alatt folyamatosan vihetett egy-egy tárcát: belügyi-bevándorlási, külügyi és igazságügyi posztokon ült a közel másfél évtized alatt.

A menekültek jogállásáról szóló 1951. évi genfi egyezmény 50. évfordulójára az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságának 2001-es kiadványába írt sorai különösen figyelemre méltók: „Ahogy mi magunk is egyre jobban megismerhettük, hogyan zajlik az élet a fejlődő országokban, úgy ők is megismerték, hogy milyen az élet nálunk, a fejlett országokban. Ezért megértem, hogy miért akar annyi ember elindulni és letelepedni az Egyesült Királyságban vagy más fejlett országokban, abban a reményben, hogy jobb életet teremthetnek maguknak és családjuknak. De ők nem menekültek.”

A genfi egyezmény a II. világháború szellemi-jogi hagyatéka, bár a menekültek dilemmája már korábban felkerült a nemzetközi jog térképére. Az első világégés után megkezdődött a hazátlan személyekre vonatkozó jogi keretek felállítása. 1921-ben már a Népszövetség is főbiztost jelölt ki az ügy számára, az első konvenció pedig 1933-ban született, ekkor még bő fél tucat ország részvételével.

A humanitárius elvek a nemzetközi kapcsolatokban gyakran megragadnak a politikusok szónoklataiban, ritkán vetik őket papírra, és még ritkábban valósítják meg őket. A terület társadalomtudományi irodalmában is csak néhány iskola tartja elképzelhetőnek, hogy a hatalom birtokosa őszintén felléphet azok érdekében, akik nem azonos állampolgárságúak vele vagy legalább ne tartoznának vele egy­azon szövetségi rendszerbe. Az altruizmusnak világos határt szabnak a létező nemzetállami határok és szövetségek.

Ezt próbálta felülírni a menekültekre vonatkozó nemzetközi jog. Nem volt meglepetés, hogy már az 1951-es egyezmény komoly vitákba torkollott. Alapelvként ekkor vették először számba a visszaküldés tilalmát (non-refoulement). Aki jó okkal menekült el, nem küldhető vissza oda, ahol üldözik. A „menedék” azonban jogtechnikailag könnyen az első, a konfliktussal határos országra szűkíthető. Ám még ennek a szűkített elvnek az érvényesítése sem ment könnyen. Már akkor a szuverenitás korlátjának tűnt több állami vezető szemében, hiszen az adott ország nem választhatta meg, hogy ki tartózkodik területén. Igaz, a határ átlépésével a menedékkérő vállalja, hogy befogadása után betartja az állam szabályait.

A humanitárius elvek mellett számos pragmatikus érv segítette az 1951-es szerződést. Ezek közül egyesek ma is érvényesek, míg mások elhomályosultak a történelmi távlatokban. A holokauszt miatt érzett euroatlanti felelősség – a kritikus hitleri időszakban a szövetséges hatalmak nem fogadták be az európai zsidóságot – súlyos érv volt a transzparens szabályozás mellett. Az új hidegháborús környezetben a kommunista országokból menekülő, a kapitalizmust választó polgárok befogadását politikai célként értelmezték: minden, ami Sztálint kínos helyzetbe hozhatta, jó megoldás volt. Már akkor sokat nyomott a latban a demográfia is – Európa a háború során milliókat veszített a lakosságából –; s végül a nemzetközi rendszer stabilitását is támogatni gondolták az új befogadási rendszerrel.

 

Az útelágazás

 

A menekültpolitika – és annak jogi leképződése – két elv szerint haladhatott előre: a visszaküldés tilalma és az áttelepítés (resettlement) vágányán. A mai napig sem sikerült e kettőt praktikusan összekapcsolni, joggyakorlatba ültetni és működtetni, ellenkező esetben most nem lenne közel-keleti menekültkrízis, sem ott, sem Európában. Míg a visszaküldés tilalmát el tudta fogadni a nemzetközi közösség, az beépült az egyezménybe és a joggyakorlatba, addig az áttelepítésben sosem alakult ki a nemzetközi intézményes munkamegosztás, vagyis a burden sharing, a közös teherviselés módszere.

Az egyezmény aláírásának 50. évfordulóján nemcsak Jack Straw látta a gyülekező fellegeket, a megoldatlan problémákkal a szakemberek és az ENSZ menekültügyi szervezete, a UNHCR is tisztában voltak. Az azóta eltelt 15 év mégsem volt elegendő arra – vagy csak nem volt elég nyomás? –, hogy tovább fejlesszék a menekültekről szóló joganyagot. A mostani európai menekültkrízist okozó pontokon ment a vita már akkor is: a tömeges menekülthullámok kezelése, az áttelepítésben való nemzetközi tehermegosztás és az ún. másodlagos mozgás kérdése. Az utóbbi most Európa irányába és Európán belül is zajlik: jól látható, hogy a konfliktuszónából nemcsak a legközelebbi biztonságos helyre megy a menedékkérő, hanem jóval tovább. 1951-ben ráadásul nem számolhattak a schengeni térséggel és azzal, hogy a menekülő tömegek gond nélkül átléphetik a nemzeti határokat. Erre szeretett volna a dublini uniós rendelet választ adni – nem túl sikeresen. Az pedig történelmi balszerencse, hogy 2001. szeptember 11-e óta az iszlám nevében elkövetett merénylet miatt az euroatlanti közösség retteg a muszlimoktól, és a mostani menekültek jó része éppen e vallást követi. Bár a jog e szempontból objektív módon működne, a politikai döntéshozóknak értelemszerűen ezt a társadalmi kontextust figyelembe kell venni.

1985 volt az első év, amikor Európában több menedékkérő és menekült tartózkodott, mint legális vendégmunkás. Az emigránsok körei, a szezonális munkások és az integrálódó menekültek közt gyakran vékonyodik el a határ a való életben. A genfi egyezmény politikai üldöztetés alapján szabja meg azt, hogy ki menekült és ki nem. Ezt a kategóriát a gyakorlatban lehet bővítgetni és csiszolgatni, az azonban tény, hogy a szegénység elől jogtechnikai értelemben nem lehet „menekülni”. A politikai kategória jól szolgálta a hidegháborút – csakhogy a vasfüggöny leomlása, a társadalmi olló rohamos nyílása és a globalizáció gyorsulása sem érte el, hogy érdemben újragondoljuk a menekültek helyzetét.

 

Drámai növekedés jöhet

 

A latin-amerikai jezsuitából vatikáni vezetőnek választott Bergoglio, vagyis I. Ferenc pápa szociális igazságosságról beszél, amióta csak Rómába érkezett. Bőven szerezhetett tapasztalatokat Latin-Amerikában. Még bő tíz évvel az ENSZ millenniumi célkitűzései után is 2,1 milliárd ember él kevesebb pénzből, mint 3,1 dollár naponta, míg a 62 leggazdagabb ember akkora vagyonnal rendelkezik, mint az emberiség szegényebb fele összesen.

Jól ismert adatok ezek, de fel kell mérni a belőlük fakadó feszültség- és konfliktuspotenciált. Ráadásul e szegény régiók demográfiai­lag rendkívül fiatalok. Nem csoda, hogy sokan útra kelnek: a vesztenivalóval alig rendelkező fiatal felnőtt korosztály előtt kevés alternatíva áll. Ez a helyzet évtizedekig fennállhat Bangladestől Afganisztánon át az egész szubszaharai Afrikáig.

Az 1951-es hidegháborús egyezményt a nemzetállami szuverenitás sok száz éves koncepciója szerint próbáljuk átültetni a gyakorlatba – nem csoda, hogy kevés sikerrel. De vajon el tudunk-e képzelni egy teljesen új választ? Elvégre az Európai Unió sui generis konstrukciója is teljesen új kísérlet az európai béke és prosperitás megteremtésére. A következő évtizedekben folyamatosan növekvő, minden irányból érkező migrációs nyomással szembesülve radikális, out of the box gondolkodásra van szükség.

Abszurd, hogy az Európai Unió – és azon belül Németország – egyedül küzd a mene­kült­áradattal, miközben a világ többi fejlett országa néhány tízezres kvótákat vállal. A Közel-Kelet destabilizációjának nyilván több oka és több felelőse is van – maradhatunk abban, hogy globális kihívás a térség stabilizációja. Katonai kérdésekben gyorsabban megy a csapatépítés: az amerikai koalícióhoz több mint 60 ország csatlakozott az elmúlt években. Ha a menekültek ügyében csak egy ekkora összefogás létrejönne, akkor Angela Merkelnek sem kéne jégbalettot bemutatnia a török–EU egyezség miatt. Ötven ország ötven­ezer befogadottal összesen 2,5 millió embernek jelenthetne menedéket vagy új hazát.

A menekültvita mégis Európát szembesíti legélesebben a múltjával, politikájával, vállalt értékeivel – és fogatlanságával. Klasszikus kérdések merülnek fel lépten-nyomon. Meg le­­het-e védeni a demokráciát nem demokratikus eszközökkel, a jog határát átlépő titkosszolgálati módszerekkel? Vajon univerzálisnak kikiáltott értékeinket alkalmazhatjuk-e szelektíven, csak a reciprocitás alapján? Megvédhető-e az európai keresztény–zsidó vallási hagyomány egy másik vallással való szembeállításon keresztül – még ha vallásinak e hagyomány immár csak töredékében nevezhető, s a többség számára sokkal inkább kulturális?

A világtörténelem válaszai e kérdésekre az „igen” felé hajlanak, jóllehet nem volt mindig sikeres az ilyen válaszkísérlet. Igen, a demokratikus országok kénytelenek felvenni a kesztyűt a nem demokratikus országok destabilizációs kísérletei ellen, máskülönben súlyos, akár végzetes versenyhátrányba kerülnek. Robert D. Kaplan fogalmazott úgy, hogy „Európa szomorú történelmi iróniával néz szembe: azon évtizedek során, amikor az egyetemes emberi jogok ideáljait alakította ki a kontinens – beleértve a menekülők jogát ahhoz, hogy Európa felé keressék a biztonságukat –, elnyomó rezsimek tartották vissza a tömegeket a kontinens körül”. Vagyis Kadhafik és Aszadok. Most pedig Erdoğan.

Az egyetemesnek hangoztatott humanitárius értékek sorban kérdőjeleződtek meg az uniós tagállamokban, ahogy belpolitikai szempontból egyre tarthatatlanabbá vált a helyzet. Ki tudná eldönteni azt az immár Németországban is formálódó erkölcsi dilemmát, hogy vajon befogadjon-e még egymillió menekültet nagy duzzogva a kontinens – és ezzel azt kockáztassa, hogy a szélsőjobb erők még nagyobb teret nyernek, veszélyeztetve az egész európai konstrukciót? Vagy valóban egy újabb diktátor lesz a kapuk őrzője? Netán feláll az európai határőrség, és ők fogják azt a munkát ellátni, amit az amerikai határőrök a mexikói határon, az ausztrálok pedig a tengeren teljesítenek, oly sok bírálat mellett?

A jövő menedékkérőiért

 

A genfi egyezmény körül ma felszínre került vita a természetes evolúció lépcsője lehet. Különbséget kell tennünk az emigrálni kívánók és azok között, akik a puszta életüket mentve hagyják el a hazájukat, a visszatérés esetleges reményével – alighanem sok százezres, milliós tömegek a török, jordán táborokban. Mindkét kategória definíciója megújításra szorul: ne kelljen politikai menekültnek nevezni a háborús menekültet. A napnál világosabb, hogy annak, akinek lebombázták a városát, aki áram, élelem és orvosi ellátás nélkül próbál túlélni, a konfliktus végéig esélye sincs visszatérni – még ha nem is pont őt üldözik származása miatt. Az ő támogatásuk és eltartásuk, évekre előre tervezhetően a nemzetközi közteherviselés feladata, amelyet elsősorban lokális, regionális szinten kell kivitelezni, a kényszerű utazások minimalizálásával. A mai napig a legtöbb menekült a konfliktuszóna szomszédságában van, kevés figyelem közepette, Afrikától Ázsiáig. A Nemzetközi Valutaalapba és az unió költségvetésébe is részvételarányosan, erőarányosan fizetnek be a fejlett országok. Az ENSZ Menekültügyi Főbiztosságát is fenntarthatóbb lenne hasonló modellben finanszírozni. Második szintként pedig ki kell alakítani a globális emigránselosztási csatornákat, egy olyan metódust, amely nem a „ki ér gyorsabban Európába” szabály alapján versenyezteti a menekülőket. Legális módon, kihelyezett képviseletek útján kell a Föld sok országában jelen lennie annak a globális hot­spot rendszernek, amely a demográfiai szempontból is nélkülözhetetlen áttelepítéseket igazságosabban, fenntarthatóan és biztonságosan szervezi meg.

Saját értékeink következetes alkalmazása a hatá­rainkon belül nem lehet kérdés. Ahogy a női nemi szerv megcsonkításának (FGM) gyakorlatát is üldözni kell az Európában élő kisközösségekben, úgy a sokgenerációs magyar muszlim kisebbség létét sem lehet alapjaiban megkérdőjelezni. De a migráció, a radikalizálódás, a terror és a kiszolgáltatottság önálló jogon létező, elválasztható problémák, amelyek különböző válaszokat követelnek. A menedékkérők illegális és kegyetlen önálló vándorlásának felszámolása a kétszintű, közös tehermegosztáson alapuló programmal válik fenntarthatóvá. Nemcsak Európában, hanem az egész világon. Csak remélhetjük, hogy a szírek tragédiája érdemben hozzájárul a sikeresebb nemzetközi összefogáshoz a jövő menedékkérői érdekében, és nem egy újabb értelmetlen sötét foltja marad az emberi történelemnek.

A szerző jogász, politológus, a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégium rektora.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.