Barotányi Zoltán

Nagyot ütött

Interszex esetek a sportban

Publicisztika

Az algériai női bokszoló olimpikon Imane Helif esete világszerte, de különösen Magyarországon komoly indulatokat váltott ki, de felhívta a figyelmet az interszex sportolók rendezetlen helyzetére is. Igaz, azt sem tudjuk, hogy a „botrány” „kirobbantója” egyáltalán e kategóriába tartozik-e.

Az Imane Helif-ügy az idei párizsi olimpia egyik eddigi legnagyobb (bár nem kívánt) szenzációját szolgáltatja. Az algériai női bokszoló azt követően indulhatott az olimpián (sorstársának tekinthető még a tajvani Lin Ju-ting), hogy a Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) gyakorlatilag elvette az olimpiai boksztorna szervezését a korábban ebben illetékes szakági nemzetközi szövetségtől (Nemzetközi Ökölvívószövetség – International Boxing Association, IBA). A NOB az IBA átláthatatlan gazdálkodására, súlyos vezetési válságára, a bíráskodással kapcsolatos problémákra és súlyos etikai hiányosságokra hivatkozott, amikor megvonta a szervezet sportszövetségként való elismerését.

Az IBA oroszok dominálta vezetőségét számtalan vád érte korábban a korrupció és a nem kívánatos politikai erőközpontokkal (mondjuk Putyin oroszországi diktatúrájával) való kapcsolata miatt. A Helif-ügyet is ők robbantották ki. Az IBA szerint az algériait és tajvani társát azért zárták ki a tavalyi újdelhi bokszvilágbajnokságról, mert megbuktak egy állítólagos teszten; ezt nem doppingvizsgálatként, hanem a nemi identitással összefüggésben végezték. Ám utóbb kiderült, semmilyen nyilvánosan publikált teszteredmény nincs Helifről. A NOB nem tartja hitelesnek az IBA érvényes szabályzatában idén tavaszig nem is szereplő azon vizsgálatot, amelyre a bokszszövetség hivatkozik. Ezek után az olimpiai ökölvívóverseny rendezője a sportolók nevezésekor a NOB és az egyes nemzeti szakszövetségek előzetes vizsgálataira, illetve nyilvántartására hagyatkozott. Márpedig Helifet a hazájában nőként anyakönyvezték (Algériában amúgy sem ismerik el sem az interszexualitást, sem az attól alapvetően különböző, de azért az ebbe az ügybe is berángatott transzneműséget), így mindig is a női szakágban versenyzett.

Nem tudjuk, hogy Helif hol helyezkedik el ebben a szerteágazó, sokdimenziós biológiai koordináta-rendszerben, mert dezinformációkon kívül semmi konkrétum nem látott napvilágot. Ráadásul a sokat emlegetett és ilyen-olyan biológiai szempontból döntőnek tartott teszteknek is megvannak a korlátaik – nem is feltétlenül az alkalmazott molekuláris biológiai módszerek (amelyek óriásit fejlődtek az elmúlt évtizedekben), hanem az eredmények értelmezése miatt (lásd erről keretes írásunkat). És akkor még nem is tettünk említést arról, hogyan hat mindez az esetleg interszexként azonosított sportolók jogaira, miként diszkriminálhat egy-egy ilyen vizsgálati eredmény. A Helif-eset rávilágít arra is, hogy mennyire recseg-ropog a már a modern élsport születésétől kényszerűen érvényesülő binaritás rendszere.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.