Nem

  • 2004. február 26.

Publicisztika

Azután, hogy egy rakás érv elhangzott és megjelent a nyilvánosságban - többek közt: ebben a lapban Karsai László, a Népszabadságban Ungváry Krisztián tollából - arról, hogy miért ne legyen szobra a fővárosban Teleki Pálnak, meg azután, hogy a fővárosi önkormányzat illetékesei magukhoz kaptak, az öngyilkos miniszterelnök történelmi szerepe körüli vita bizarr fordulatot vett. Kiderült, hogy a szoborállítást pártolók legfeljebb félszívvel cáfolják a szoborállítást ellenzők érveit, vagy inkább az általuk eme érvek alátámasztására felsorakoztatott tényeket (hogy tudniillik Teleki nagyon nem szerette a zsidókat), s ez többé-kevésbé igaz vice versa is (azaz a szoborállítás ellenzői sem vitatják azt, hogy Teleki a németeket sem szerette). Mindenki tud mindent, és mindenki többé-kevésbé ugyanazt tudja Telekiről. Ennek ellenére, ahogy mondani szokták, a felek álláspontja egy fikarcnyit sem közeledett.

n Azután, hogy egy rakás érv elhangzott és megjelent a nyilvánosságban - többek közt: ebben a lapban Karsai László, a Népszabadságban Ungváry Krisztián tollából - arról, hogy miért ne legyen szobra a fővárosban Teleki Pálnak, meg azután, hogy a fővárosi önkormányzat illetékesei magukhoz kaptak, az öngyilkos miniszterelnök történelmi szerepe körüli vita bizarr fordulatot vett. Kiderült, hogy a szoborállítást pártolók legfeljebb félszívvel cáfolják a szoborállítást ellenzők érveit, vagy inkább az általuk eme érvek alátámasztására felsorakoztatott tényeket (hogy tudniillik Teleki nagyon nem szerette a zsidókat), s ez többé-kevésbé igaz vice versa is (azaz a szoborállítás ellenzői sem vitatják azt, hogy Teleki a németeket sem szerette). Mindenki tud mindent, és mindenki többé-kevésbé ugyanazt tudja Telekiről. Ennek ellenére, ahogy mondani szokták, a felek álláspontja egy fikarcnyit sem közeledett.

Ez nagyon ijesztő.

Vonjuk ki Teleki pályájából a faji alapú politizálás komponensét, és maradjon csak Teleki, a külpolitikus. Átengedi a lengyel menekülteket, akik későbbi tevékenysége nélkül valóban bajosan szerveződhetett volna meg a londoni emigráns kormány. Nem engedi át az ország területén a Lengyelország ellen induló német csapatokat. Mint magyar hazafi, tényleg nem szereti a németeket. De 1940-ben mégis örök barátsági szerződést ajánl Hitlernek, beugrik a háromhatalmi egyezménybe, és beszáll Jugoszlávia lerohanásába is. Aztán golyót röpít a fejébe. Hogy Telekinek mindennek alapján jár-e köztéri szobor, ráadásul a Köztársasági Elnöki Hivatal közvetlen közelében, s hogy lehet-e hőse honfitársaink egy részének (akiknek az akaratát, meggyőződését illendő lenne azoknak is tolerálniuk, akik szerint Teleki egy fajankó volt, és egy milliméterrel sem látott túl saját irredenta délibábjain), azon éppenséggel el lehetne vitatkozni. Sőt, ha nincs jobb dolgunk, azon is, hogy, mutatis mutandis, Kádárnak nem kéne-e szobrot állítani ugyanott, elvégre ő is világpolitikai kényszerek szorításában cselekedett, és ő is csak a kisebbik rosszat választotta: sokkal több embert is felakaszthatott volna.

Bár nincs rá semmi okunk, tételezzük fel a szoborállítók legteljesebb jóhiszeműségét. A tisztességesebbek közülük épp ezt a fent leírt gyakorlatot akarják bemutatni: legjobb esetben is elhallgatni, eljelentékteleníteni, a tudatukon kívülre száműzni Teleki - nem elméleti, "tudományos", hanem konkrét jogkövetkezményekkel járó, politikai - rasszizmusát. Vagy inkább a mi közös tudatunkon kívülre rekeszteni: kitörölni ezt a randa ügyet a nemzet emlékezetéből. Ne beszéljünk a zsidótörvényekről, hisz nem ez volt Teleki pályájának lejtmotívuma; a tagadhatatlan faji gondolkodás és következményei az életmű egészét tekintve elhanyagolható tétel, quantité négligeable.

Csakhogy Teleki pályájából nem vonható ki a faji motivációjú politizálás komponense: és ha Telekiről, pláne Teleki köztéri szobráról beszélünk, akkor a zsidótörvényekről kell beszélnünk. A magyar állam azon intézkedéseiről, amelyek a magyar állampolgárok egy önkényesen kijelölt csoportját, a nemzet egy részételkülönítették a nemzet többi részétől, "zsidónak", egészen pontosan "zsidó fajúnak" nyilvánítva megfosztották őket az identitásuktól, majd - egyéni cselekedeteik mérlegelése nélkül - elvették tőlük mindazokat a jogokat, amelyek minden embert születése okán megilletnek; s ezzel kijelölték őket a halálra.

A Teleki-szobor okán azért kell erről beszélnünk, és nem másról, mert ez szörnyű gaztett volt. És ha nem erről beszélünk, sőt, szobrot állítunk annak az embernek, aki e gaztetteket - önként, meggyőződésből, és nem német nyomásra - részben maga is elkövette, részben pedig megalapozta, akkor hallgatólagosan (vagy nem is annyira hallgatólagosan) elfogadjuk azt a feltételezést, hogy az emberek nem egyenlőnek születnek, következésképpen emberek egy önkényesen kijelölt csoportjától el lehet venni a jogaikat. Az összeset: az élethez valót is.

A szoborállítás, ami néhány vénember unaloműző társadalmi munkájának indult, irdatlan mélységeket világít be a talpunk alatt. Van a magyar politikai, történelmi, irodalmi hagyománynak egy olyan része, amivel nem lehet mást kezdeni, mint pontosan számot vetni vele, megundorodni tőle, és aztán karanténba zárni. Elszigetelni a magyar politika és kultúra mai, élő szövetétől.

A Teleki Pál Emlékbizottság egyébként a szoborállítást indokló kiáltványában azt írja, hogy "az erdélyi születésű Teleki Pál földrajztudósként és államférfiként realitásokkal számoló felelősséggel szolgálta népét és hazáját".

Akiket az általa írott és beterjesztett törvények nem "szolgáltak", azok ezek szerint nem képezik a magyar nép és a magyar haza részét.

A Teleki-szobor ügyében ezért szabad csak egyvalamit mondani.

Különben a nemzet darabjaira fog hullani.









Copyright © MaNcs, 2004
Minden jog fenntartva.


 


 












Copyright © Magyar Narancs 1995-2004.




Elektronikus terjesztés: Index.hu Rt.





Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.