Népszavazás

  • 2004. május 20.

Publicisztika

Az Országgyûlés hétfõn döntött a kórház-privatizációs népszavazás kiírásáról. A kezdeményezõ a Munkáspárt volt, amely (a Fidesz deklarált segítségével) összeszedte a minimálisan szükséges 200 ezer aláírást; és ez utóbbiak hitelesítése, valamint az Országos Választási Bizottság kedvezõ döntése után a Ház nem is dönthetett másképp. A népszavazás idõpontját az államfõ jogosult meghatározni. (A június 13-i országos szavazás miatt leghamarabb július 14-én kerülhet rá sor.)

A szavazólapon az alábbi kérdés lesz olvasható: "Egyetért-e ön azzal, hogy az egészségügyi közszolgáltató intézmények, kórházak maradjanak állami, önkormányzati tulajdonban, ezért az Országgyûlés semmisítse meg az ezzel ellentétes törvényt?" Ami nagyon szépen és nagyon demokratikusan hangzik, csak az a baj vele, hogy per pillanat nincs mit megsemmisíteni. Az ún. kórháztörvénnyel ugyanis megtette ezt az Alkotmánybíróság (AB) 2003. december 15-én. Az AB ugyan "közjogi érvénytelenség" miatt meszelte el a törvényt - a kormánytöbbség tudniillik a köztársasági elnöktõl átgondolásra visszakapott szöveget érdemi tárgyalás nélkül fogadta el újra -, a tartalmi (tehát egészségügyi-szakmai) kérdésekkel emiatt nem is foglalkozott, de a megsemmisítés tényén ez nem változtatott. Olyannyira nem, hogy a szaktárca bejelentette: a javaslatot nem nyújtja be újra, igaz, a megkezdett reformokat a meglévõ szabályozók alapján, illetve azok módosításával folytatja. Amikre viszont nem terjed ki a népszavazás kérdése.

Az ügy pártpolitikai része világos: a Munkáspárt nem állhatott le az aláírásgyûjtéssel tavaly év végén, hiszen a parlamentenkívüliséggel együttjáró médiahátrányt csak az akció sikeres folytatásával tudta úgy-ahogy kompenzálni. Ha szerencséjük van, az országgyûlési határozatot megtámadják az Alkotmánybíróságon: ez újabb publicitást jelenthetne, míg a kezdeményezõk számára a legrosszabb eshetõség az, ha az ügydöntõ népszavazást valamelyik forró nyári napra tûzi ki az államfõ.

Ez azonban a kevésbé lényeges. Fontosabb kérdés, hogy ezek után mi mindenért indítanak a jövõben aláírásgyûjtést a különbözõ szervezetek. S itt nem a fából vaskarika "nemzeti petíció" típusú hülyéskedésre gondolunk, hanem a munkáspártiéhoz hasonló kezdeményezésre. Lesz-e népszavazás mondjuk a privatizációról? Vagy arról, hogy a pártok adják vissza a tíz-egynéhány év alatt ellopott adóforintokat? Népszerû témák ezek, nyilván gyorsan összejönne rájuk a többször 200 ezer aláírás is. S ha itt volna az ideje, a választók döntenének a rengeteg valós, ál- és félinformáció meg a még több legenda alapján.

Így döntenek majd (ha lesz népszavazás) a kórház-privatizációról is. Amirõl az illetékes parlamenti pártoknak kellett volna évekig tartó viták után határozni. Egészségügyi stratégiát máshogyan nem lehet kialakítani. E hasábokon az elmúlt években többször is írtunk arról, hogy az egészségügy jelenlegi struktúrája - korszerûtlensége miatt - fekete lyukként nyeli már évtizedek óta a költségvetési pénzeket. Ráadásul úgy, hogy annak túl sok látszatja nincs: s ez nem csoda, mivel elsõsorban permanens tûzoltásról van szó. A nagy mûnek, a szektor ésszerû átalakításának mégsem mert egyetlen kabinet sem nekifogni. Ennek oka nyilvánvaló: a reform rövid távon olyan sok érdeksérelemmel jár, hogy annak politikai kockázatát senki nem vállalja. A teljes politikai konszenzusra, vagyis arra, hogy az átalakulás miatti felzúdulással szemben valamennyi politikai erõ, ha kell, ciklusokon keresztül állja a sarat - nos, erre, különösen manapság, nincs esély. Ahhoz ugyanis a következõ napnál meg a közvélemény-kutatók aktuális mérési eredményeinél tovább kellene látni. Lehetetlent pedig senkitõl, így politikusainktól se kívánjunk.

Vagyis marad minden a régiben: a népszavazás annyit számít, mint halottnak a csók. Legfeljebb a politikai elit a saját impotenciája, a megegyezésre való képtelensége miatti felelõsséget áttolhatja a "népre". E lehetõséggel, ne legyenek kétségeink, mindannyian élni fognak.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."