Oszolj!

Publicisztika

Vannak olyan falvak Magyarországon, melyekben nem laknak romák, és olyanok is, amelyekben nem laknak magyarok. Ezekről a falvakról most nem fogunk szólni.

Vannak olyan falvak Magyarországon, melyekben nem laknak romák, és olyanok is, amelyekben nem laknak magyarok. Ezekről a falvakról most nem fogunk szólni.

A magyar falvak nagy részében viszont együtt laknak romák és magyarok. E falvak egy részében cigányok és magyarok egymás mellett, egymás szomszédságában élnek; feleségül épp nem sűrűn veszik egymást, de elvannak, félszegénységben, ritkábban féljómódban. Tudatában vannak, hogy különböznek, de az emberi közlekedés bevett szabályai szerint elboldogulnak egymással.

Más falvakban a magyarok és a romák egymás mellett, de egymástól elkülönülten élnek. A "telepen" a cigányok, a "faluban" a magyarok. E települések túlnyomó részében a térbeli elkülönülés gazdasági elkülönülést is jelent. A magyaroknak inkább van munkahelyük, tulajdonuk, a romáknak nincs munkájuk, esetleg semmi pénzért napszámba járnak, közmunkán kapirgálják a vízelvezető árkot a főutcán, vagy csak a segélyre számíthatnak. Ezeken a helyeken a két közösség tagjai tisztában is vannak az elkülönülés szigorú törvényeivel. Külön kocsmájuk, boltjuk, sokszor külön iskolájuk van. Jókedvükből vagy szórakozásból nemigen lépik át a láthatatlan határvonalakat. Így is lehet élni, csak nem olyan jó. A magyarok félnek a romáktól, a romák a magyaroktól. Arról, hogy ez miért, kinek a hibájából alakult így, nem fogunk most értekezni; az mindenesetre biztos, hogy a többségi közösség nagy részében az etnikai az egyetlen magyarázat a másik közösség egyes tagjaitól elszenvedett, számos esetben valós sérelmekre. Azért ilyenek, mert cigányok.

E falvak halmazának egy ismeretlen nagyságú részében ezek a félelmek erősebbek, és a félelem szülte agresszió potenciálja magasabb, mint máshol. Ezek a falvak ma Magyarországon a red alert zone.

A fekete ruhás náciknak sok okuk van arra, hogy azt higgyék, belehúztak a tutiba. A cigány és magyar kisközösségek interfészén szörnyű következményekkel fenyegető indulatok rajzolódnak ki. Azt persze, hogy mennyire vagyunk az etnikai erőszak kibontakozásától, majd elharapózásától, és az hogy fog kinézni, sosem tudhatjuk pontosan. Legföljebb abban reménykedhetünk, hogy Akhilleusz mindig csak rendkívül közel jut a teknőchöz, de sosem éri el. De az etnikai provokáció dramaturgiája jól látható. Egy, aztán még egy, aztán még egy helyi incidens - és mindegy, hogy ki kezdi. A nácik nyelvhasználata, viselete, ideológiája, jelképei és demonstrációi azt a képzetet keltik, hogy az erőszak és az erőszakkal való fenyegetés nem tabu, nem az állam privilégiuma, hanem a "civil" társadalom "jogos önvédelmi eszköze". Hogy ezt lehet, hogy ez legitim. A romák ennek következtében rettegni kezdtek ebben az országban. Attól, hogy a nácik vagy a nácik által felbátorított helyiek rájuk gyújthatják a házat. És hogy senki nem fogja megvédeni őket. Attól, hogy az egész országban nem védi meg őket senki. Attól, hogy az etnikai gyűlölet maga alá gyűr mindent.

Erre az aljasságra - az etnikai erőszakra és a nyílt etnikai gyűlöletkeltésre alapozni országos politikát - még senki nem vetemedett ebben az országban. Azzal is most szembesülünk először, hogy a futballhuliganizmus és a fajvédelem szervezett félkatonai formában fonódik egymásba. De nem gondolnánk, hogy a köztársaságnak tétlenül kellene ezt a fejleményt szemlélnie. Immár többről kell, hogy szó legyen, mint a főáramú politikai pártok elhatárolódásától (ami megtörtént), vagy akár arról, hogy az ország vezetői szüntelenül kifejezésre juttassák undorukat és megvetésüket a neonyilasok iránt (ami még nem jellemző).

Lapzártánk idején a Fővárosi Főügyészség kezdeményezte a Fővárosi Bíróságon a Magyar Gárda feloszlatását. Nincs miért tétovázni!

Figyelmébe ajánljuk

„Rá­adásul gonosz hőseinek drukkol”

A több mint kétezer strófás Nibelung-ének a középkori német irodalom talán legjelentősebb műve. Hogyan lehet ma aktuális egy 800 éves irodalmi mű? Miért volt szükség egy új magyar változatra? Erről beszélgettünk Márton László író-műfordítóval öt évvel ezelőtt. Idézzük fel a cikket!

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”