Oszolj!

Publicisztika

Vannak olyan falvak Magyarországon, melyekben nem laknak romák, és olyanok is, amelyekben nem laknak magyarok. Ezekről a falvakról most nem fogunk szólni.

Vannak olyan falvak Magyarországon, melyekben nem laknak romák, és olyanok is, amelyekben nem laknak magyarok. Ezekről a falvakról most nem fogunk szólni.

A magyar falvak nagy részében viszont együtt laknak romák és magyarok. E falvak egy részében cigányok és magyarok egymás mellett, egymás szomszédságában élnek; feleségül épp nem sűrűn veszik egymást, de elvannak, félszegénységben, ritkábban féljómódban. Tudatában vannak, hogy különböznek, de az emberi közlekedés bevett szabályai szerint elboldogulnak egymással.

Más falvakban a magyarok és a romák egymás mellett, de egymástól elkülönülten élnek. A "telepen" a cigányok, a "faluban" a magyarok. E települések túlnyomó részében a térbeli elkülönülés gazdasági elkülönülést is jelent. A magyaroknak inkább van munkahelyük, tulajdonuk, a romáknak nincs munkájuk, esetleg semmi pénzért napszámba járnak, közmunkán kapirgálják a vízelvezető árkot a főutcán, vagy csak a segélyre számíthatnak. Ezeken a helyeken a két közösség tagjai tisztában is vannak az elkülönülés szigorú törvényeivel. Külön kocsmájuk, boltjuk, sokszor külön iskolájuk van. Jókedvükből vagy szórakozásból nemigen lépik át a láthatatlan határvonalakat. Így is lehet élni, csak nem olyan jó. A magyarok félnek a romáktól, a romák a magyaroktól. Arról, hogy ez miért, kinek a hibájából alakult így, nem fogunk most értekezni; az mindenesetre biztos, hogy a többségi közösség nagy részében az etnikai az egyetlen magyarázat a másik közösség egyes tagjaitól elszenvedett, számos esetben valós sérelmekre. Azért ilyenek, mert cigányok.

E falvak halmazának egy ismeretlen nagyságú részében ezek a félelmek erősebbek, és a félelem szülte agresszió potenciálja magasabb, mint máshol. Ezek a falvak ma Magyarországon a red alert zone.

A fekete ruhás náciknak sok okuk van arra, hogy azt higgyék, belehúztak a tutiba. A cigány és magyar kisközösségek interfészén szörnyű következményekkel fenyegető indulatok rajzolódnak ki. Azt persze, hogy mennyire vagyunk az etnikai erőszak kibontakozásától, majd elharapózásától, és az hogy fog kinézni, sosem tudhatjuk pontosan. Legföljebb abban reménykedhetünk, hogy Akhilleusz mindig csak rendkívül közel jut a teknőchöz, de sosem éri el. De az etnikai provokáció dramaturgiája jól látható. Egy, aztán még egy, aztán még egy helyi incidens - és mindegy, hogy ki kezdi. A nácik nyelvhasználata, viselete, ideológiája, jelképei és demonstrációi azt a képzetet keltik, hogy az erőszak és az erőszakkal való fenyegetés nem tabu, nem az állam privilégiuma, hanem a "civil" társadalom "jogos önvédelmi eszköze". Hogy ezt lehet, hogy ez legitim. A romák ennek következtében rettegni kezdtek ebben az országban. Attól, hogy a nácik vagy a nácik által felbátorított helyiek rájuk gyújthatják a házat. És hogy senki nem fogja megvédeni őket. Attól, hogy az egész országban nem védi meg őket senki. Attól, hogy az etnikai gyűlölet maga alá gyűr mindent.

Erre az aljasságra - az etnikai erőszakra és a nyílt etnikai gyűlöletkeltésre alapozni országos politikát - még senki nem vetemedett ebben az országban. Azzal is most szembesülünk először, hogy a futballhuliganizmus és a fajvédelem szervezett félkatonai formában fonódik egymásba. De nem gondolnánk, hogy a köztársaságnak tétlenül kellene ezt a fejleményt szemlélnie. Immár többről kell, hogy szó legyen, mint a főáramú politikai pártok elhatárolódásától (ami megtörtént), vagy akár arról, hogy az ország vezetői szüntelenül kifejezésre juttassák undorukat és megvetésüket a neonyilasok iránt (ami még nem jellemző).

Lapzártánk idején a Fővárosi Főügyészség kezdeményezte a Fővárosi Bíróságon a Magyar Gárda feloszlatását. Nincs miért tétovázni!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

„Ha kém vagyok, miért engedtek oda?”

Mint ukrán kémet kitiltották Magyarország területéről a kárpát­aljai magyar politikust. A kormánypropaganda olyan fotókat közöl leleplezésként, amelyeket korábban Tseber Roland osztott meg a nyilvánossággal. Ő azt mondja, csak az ukrán–magyar viszony javításán dolgozik.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.

Nem így tervezte

Szakszerűtlen kéményellenőrzés miatt tavaly januárban szén-monoxid-mérgezésben meghalt egy 77 éves nő Gyulán. Az ügyben halált okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés vétsége miatt ítélték el és tiltották el foglalko­zásától az érintettet.

Nem vénnek való vidék

A gyógyító kezelésekre már nem reagált az idős szegedi beteg szervezete, így hazaadták, ám minden másnap a sürgősségire kellett vinni. Olykor kilenc órát feküdt a váróban emberek között, hasán a csövekkel és a papucsával. Palliatív ellátás sok helyen működik Magyar­országon – a szegedi egyetem intézményeiben még nem.