Sárközi Gábor

Ott maradsz!

Mit kezd a cigánytelepekkel az Orbán-kormány?

  • Sárközi Gábor
  • 2012. április 1.

Publicisztika

A kormány bejelentette, hogy közel ötven településen 4,7 milliárd forint uniós forrásból komplex telepprogramot indít.

Múlt csütörtöki sajtótájékoztatóján a társadalmi felzárkózásért felelős államtitkár, Balog Zoltán elmondta, hogy ez a pénz felülmúlja az elmúlt öt év összes hasonló pályázatának mértékét. A forrás nagyságát tekintve stimmel is az államtitkár kijelentése. Sőt: nemhogy az elmúlt öt, de az elmúlt tíz évben sem volt ilyen volumenű program. A Medgyessy-kormány 16 milliárdot szánt telepfelszámolásra, ám abból végül nem lett semmi. A 2005-ben indult modellprogram mindössze 800 milliót moccantott erre, azóta 2011-ig összesen úgy 50 településen 3 milliárdot használtak fel hasonló célokra.

Biztosra mentek

Az államtitkár szerint azonban az új telepprogram egészen más lesz, mint a korábbiak. "Most nem eldózerolásról van szó" - jelentette ki Balog, hiszen ha egy telepet így szüntetnek meg, akkor általában máshol jönnek létre újabb "minitelepek".

Ez a megállapítás részben igaz - de nehéz lenne az emberbaráti szeretet, a könyörületesség vagy a karitatív irgalom megnyilvánulásaként értelmezni. A putritelepek létrejöttének mechanizmusa ennél bonyolultabb, és szükségeltetik hozzá némi hatalmi ráhatás is.

Azt tán nem túl nehéz belátni, hogy senki nem akar gettóban élni. Szervezett telepfelszámolási kísérletek a 60-as években indultak először. Az akkori előírások jóval progresszívabbak voltak a későbbieknél, kifejezetten tiltották például az egy tömbben építkezést - de mit lehetett tenni, ha a helyi hatalom már akkor is távol akarta tartani a romákat? A helyi tanácsok szabotázsának eredményeképp "csökkentett komfortfokozatú", "cs-házas" övezetek épültek a települések legrosszabb minőségű területein, többnyire belvízzel, árvízzel veszélyeztetett, gyakran a szeméttelep melletti, értéktelen telkeken. Jórészt ezekből lettek a mai telepek. Pedig ekkoriban indult a közművesítés, így jutottak a magyar családok lényegében térítésmentesen vízhez, csatornához, járdához. A romák ebből is kimaradtak, nem csak a későbbi lakás- és földprivatizációból.

Ma azt sem tudhatjuk pontosan, hány telep van szerte Magyarországon, teljes körű, tudományos igényű felmérés erről soha nem készült. Egyáltalán, milyen paraméterek szerint nyilvánítható valami annak? A KSH pár éve adott ugyan egy definíciót, és a kétezer főnél népesebb településeken eszerint azonosították az ún. szegregátumokat: de 2010-ben már az új kormány társadalmi felzárkózásért felelős tárcája mondott le annak az elnyert uniós pályázatnak a megvalósításáról, amely a településeink 75 százalékát kitevő, kétezer fő alatti községeket mérte volna fel. Egy 2010-ben készült kérdőíves vizsgálat 300 ezer főre becsüli a telepeken élők számát. Arról pedig csak a telepszakértők tudnak hosszasan mesélni, hogy hány helyen, hány családot érintően próbálták megakadályozni a legkülönbözőbb fortélyokkal a pályázati pénzt elnyerő települések vezetői a kitörést a gettóból. Többségük biztosra ment: eszük ágában sem volt pályázni.

Nátriumszegény

Az előző kormány telepfelszámolási programjaiban nagyjából 350 család költözött új lakásba, 650 lakóépület készült vagy újult meg. Bár hivatalos utókövetésről nem tudni, a részt vevő szakemberek szerint a programba bevont családok elenyésző része került újra gettókörülmények közé, és sokan közülük az elsődleges munkaerőpiacon tudtak elhelyezkedni.

Ebben a mostani programban viszont, bár tartalmaz képzési, szociális szolgáltatási, egészségügyi, foglalkoztatási elemeket, nincs az égvilágon semmi, ami a lakókörülmények megváltoztatását célozná. Új épület építése vagy használt megvásárlása nem támogatható. A legfőbb üzenete a romáknak: maradjatok ott, ahol vagytok! Lehetőség a következőkre nyílik: "A pályázó tulajdonában (állami, önkormányzati vagy civil szervezeti tulajdonban) lévő épületben a Csillagház-Cserhaj (szolgáltatóház), Csillag Szolgáltatópont és a telep lakóingatlanaiban nem biztosított háztartási funkciókat helyettesítő szolgáltatások biztosítására alkalmas helyiség kialakítására, felújítására. Amennyiben nincs olyan épület, mely a fent sorolt tevékenységek ellátására alkalmas lenne, abban az esetben mobil megoldások is alkalmazhatók."

Ha jól értem, művház, közfürdő és közmosoda készül; jó lesz konténerben is. Csak a jó ég tudja, miért kell ezt csillagnak nevezni. Tán nem lesz teteje, vagy mint a Harry Potterben, mindig az aktuális égbolt látszik a nagyterem plafonján. A vicces kedvű tervezők merészet gondoltak: a Csillagházat tilos a gettóban létrehozni, a falu közepire kell tenni. Mindezek után a napnál is világosabb, miért kell hangsúlyozni, hogy a Csillagház "üzleti jellegű hirdetésektől, közleményektől, reklámoktól, illetve minden politikai szervezettől független, politikai ideológiáktól mentes legyen". Drukkolok, hogy sikerüljön távol tartani a Csillagházban hasznot sejtő gonosz befektetőket és politikusokat.

Mindenki marad a helyén, lakhatási program nincs, lesz viszont "humánszolgáltatás" rogyásig. Közösségi beavatkozási terv meg egyéni fejlesztési terv. Környezettudatosságra nevelés, ének, zene, tánc, mulatás a cigány művházban. A munkáltatóknak sokszínűségi, érzékenyítő tréning. A telepi romákat a családi életre felkészítő programokkal, a szülői szerep erősítését célzó tréningekkel ajándékozzák meg. (Hát mégsem a család a legfontosabb a cigánynak? A fene, aki érti ezt a logikát.) Az "étkezési szokások, gyermekétkeztetési szokások formálása" program paradigmatikus újításokkal kezelheti a jövőben a cigánytelepek lakóinak gasztronómiai pallérozatlanságát. El sem merem képzelni a felvilágosítottak örömét és háláját, amikor dietetikus szakemberek elmagyarázzák nekik a nátriumszegény étrend jótékony hatásait.

Pályázati előnyt jelent, ha a gettó a település belterületén, illetve attól nem messze helyezkedik el, vagy a közlekedés és közművesítés biztosított. Még szép: a külterületi gettókkal túl sok a baj - az árvíz, belvíz, a szolgáltatásokhoz való hozzáférés hiánya éppen ezeket sújtja leginkább. A legjobb az lenne, ha cigánytelep mint olyan nem is létezne.

Kötelező partnerek

Pedig egy 2010-es uniós rendeletmódosítás lehetővé teszi, hogy európai forrásból éppenséggel telepfelszámolási programok induljanak. Eszerint új lakások építésére és lakásvásárlásra is nyílna lehetőség; igaz, a rendelet előírása szerint a programoknak nemcsak a lakhatást, hanem egyéb területeket, a foglalkoztatást, az oktatást, az egészségügyet is érinteniük kell. Ez a fentiek fényében rendben is van, de a passzusok mondanak valamit a szegregációról is. "A marginalizált közösségeket segítő lakásberuházási intézkedések kiadásai csak akkor támogathatók, ha a következő feltételek teljesülnek: (...) a lakásberuházás földrajzi elhelyezkedése biztosítja ezeknek a közösségeknek a többségi társadalomba történő térbeli integrációját, és nem járul hozzá a szegregációhoz, az elszigetelődéshez és a kirekesztéshez."

Egy éve az államtitkár úgy nyilatkozott a Roma Sajtóközpontnak, hogy a kormány épp a részletekről tárgyal Brüsszelben. Valószínűleg nem értették egymást. Láttunk már ilyet.

Vannak viszont kötelező pályázati partnerek. Az egyik ilyen a méltán hírneves Türr István Képző és Kutató Intézet (TKKI). Ennek a feladata, hogy segítse a pályázó önkormányzatokat a koordinációban, és biztosítsa a módszertani támogatást. A kormány alighanem nagy versenyre számít a települések között, biztos ezért kellett közvetlen szabályozókat is beépíteni a kiválasztási eljárásba. A TKKI mondja meg, ki játszhat, az ő egyetértése szükséges ugyanis a beadáshoz. Cserébe a nem várt segítségért a TKKI néhány millió forintot minden pályázatból megkap. Mindez annak fényében különösen érdekes, hogy minden más tekintetben a pályázó azzal a szolgáltatóval köthet szerződést, amelyik a legjobb ár-minőség arányt ajánlja, és kellő gondot kell fordítania az összeférhetetlenség elkerülésére is, "az átláthatóság és a potenciális ajánlattevőkkel való egyenlő elbánás elveivel összhangban". A nyertesek kiválasztásában a másik kötelező partner az Országos Roma Önkormányzat (ORÖ, őszintébb nevén Lungo Drom), a vele való együttműködési megállapodás benyújtása szintén a támogatási szerződés megkötésének előfeltétele.

Az ORÖ elnöke, Farkas Flórián nemrégiben oda nyilatkozott: Magyarország olyan romastratégiát dolgozott ki az elmúlt évben, amely példaértékű lehet más országok számára is, már csak ezért sem igaz, hogy a romák nem tudnak megélni Magyarországon.

Reménykedjünk, hogy a telepprogram nem része a stratégiának.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.