Retrotér - A Kossuth tér átrendezéséről

  • Gerő András
  • 2011. október 27.

Publicisztika

A magyar Országgyűlés határozata nyomán úgy tűnik, hogy végre elindul az Országházat övező Kossuth tér rekonstrukciója. A 2012-es költségvetés 2,5 milliárd forintot irányoz a célra. Az összegből a felszín alatti parkoló építésének első szakaszára 530 millió, az új látogatóközpontra 845 millió, a tér - úgymond - történelmi rekonstrukciójára 1025 millió forint jut. A határozat azt is tartalmazza - a több mint egymilliárdos összeg nyomatékosítja is a szándékot -, hogy vissza kell állítani a tér 1944 előtti képzőművészeti arculatát.

Őszintén örülök, hogy a Kossuth tér ügye mozdulni látszik. A térről szóló, három évvel ezelőtt megjelent könyvemben (Térerő. A Kossuth tér története, Új Mandátum Könyvkiadó, 2008) már szóvá tettem a tér civilizációs megújításának szükségességét. A mélygarázs és a látogatóközpont pedig éppen erről szól, hiszen látvány tekintetében is abszurd, hogy jelenleg a tér közepe felszíni parkoló, s az sem megengedhető, hogy a Parlament épületének látogatói hóban, szélben, esőben a szabad téren várakozzanak. A 21. század elején az is civilizációs szükséglet, hogy a téren sétálgató édesanyák - adott esetben - valahol tisztába tudják tenni kisbabáikat. A civilizációs intenció tehát rendben van, mi több, dicséretes.

false

 

Fotó: MTI

Ami a tér esztétikai arculatát illeti, annak megújítására már 2007-ben kiírtak egy pályázatot, s nyertest is hirdettek: a Stúdió 73 Kft. ízléses, elegáns tervet dolgozott ki a tér felszíni megújítására. Többek között lett volna egy olyan vízfelület, amelyben az Országház épülete visszatükröződik, s mivel a téren eredetileg szökőkutak is voltak, valami visszajött volna az 1910-20-as évek térépítészeti elképzeléséből.A nyertes pályázattal aztán - az előző kormányzat sajátos impotenciája miatt - semmi sem történt.

A mostani országgyűlési határozat azon része viszont, mely szerint vissza kell állítani a tér 1944 előtti képzőművészeti arculatát, aggályos. Első kérdésként felmerül: miért pont 1944? Megítélésem szerint a legvalószínűbb választ a 2012. január 1-jétől életbe lépő új alkotmány Nemzeti hitvallás című részében lelhetjük fel. A szöveg névtelen alkotói és politikai jóváhagyói közlik: "Hazánk 1944. március tizenkilencedikén elveszített állami önrendelkezésének visszaálltát 1990. május 2-ától, az első szabadon választott népképviselet megalakulásától számítjuk." Köznapi olvasatban az Alkotmány ezen passzusa deklarálja, hogy 1944 márciusa és 1990 májusa között szakadás van a magyar történelemben, s demokratikus országunk jogfolytonossága az 1944. március 19. előtti állapothoz kötődik.

A közjoginak szánt mondandó nem történeti mondandó. A történelemnek a közjog csak az egyik dimenziója. Most úgy tűnik, hogy az országgyűlési határozat megalkotói a Kossuth térnél mintegy gyakorlati szintre kívánják lefordítani a kitételt, s úgy vélik, hogy ami 1944 előtt volt, az a mértékadó, s minden, ami azóta történt, csak "rút folt" nagyszerű történelmünk szép arcán. Így aztán - a Nemzeti hitvallás idézett mondatához logikusan illeszkedve - 1944-et tekintik a képzőművészeti arculat szempontjából is határpontnak.

A közjogi értelmezés még nem a történelem, s legkevésbé nem a történelmi emlékezet. 1944 nem ért véget március 19-ével, a történelem felülírja az alkotmányírók közjogias világképét. Azt is mondhatnám, hogy a magyar históriában, ha az emberellenességet évszámhoz akarjuk kötni, akkor 1944-nek csúfosan kiemelt szerepe van. De nem csak 1944 vonatkozásában terhelt a nemzeti emlékezet. Lényegében az 1930-as évek végétől a háború befejezéséig tartó időszakot lehet emberellenesnek tartani. A második világháború pokla - fronttal, holokauszttal, hadifogsággal, bombázással, éhezéssel, málenykij robottal, tömeggyilkossággal, etnikai tisztogatással - történészi számítások szerint Magyarország akkori területén minimum 800 ezer, maximum egymillió ember életét követelte. Emberellenes korszakról beszélhetünk tehát.

Ettől persze a 2010-es "forradalom" kormánytöbbsége még gondolkozhat úgy, hogy 1944 és a megelőző évek a mértékadók az 1990 után létrejött demokratikus Magyarország számára. De ha az adott forradalmi gondolkodás tartalma ez, akkor a Kossuth tér vonatkozásában ezt - alappal - "retroforradalomnak" lehet nevezni. Nézzük meg, hogy ha komolyan vesszük az országgyűlési határozatnak az 1944 előtti képzőművészeti arculat visszaállításáról szóló passzusát, akkor a Kossuth térről ma mit kell eltüntetni.

El kell tüntetni az 1952-ben felavatott, Kisfaludy Stróbl Zsigmond, Kocsis András és Ungvári Lajos által készített Kossuth-emlékművet.

El kell tüntetni az 1965-ben felavatott és 2006-ban felújított Országzászlót.

El kell tüntetni az 1975-ben átadott Károlyi Mihály-szobrot, amelyet Varga Imre készített.

El kell tüntetni az 1980-ban felavatott József Attila-szobrot, ami Marton László alkotása. (A talapzat Vadász György nevéhez fűződik.)

El kell tüntetni az 1956-os forradalomhoz, illetve az 1956. október 25-i Kossuth téri tömeggyilkossághoz kötődő emlékpontokat. A szimbolikus sírfedőlap 1991-ben készült, Makovecz Imre tervezésében, a fejkő 1996-ban, Gömbös László alkotásaként.

El kell tüntetni a forradalom 40. évfordulójára 1996-ban felavatott "Forradalom Lángja" műalkotást, ami Lugossy Mária munkája.

El kell tüntetni az Agrárminisztérium faláról az '56-os vérengzés becsapódó lövedékeit stilizáló golyókkal jelölő műalkotást. Az alkotók: Kampfl József, Callmeyer Ferenc.

S végül el kell tüntetni Kovács Béla 2002-ben átadott szobrát, amely Kligl Sándor alkotása.

Most nézzük meg azt, hogy ha megint csak szó szerinti komolysággal vesszük az Országgyűlés határozatát, akkor mit kell a téren visszaállítani.

Vissza kell állítani Andrássy Gyula gróf 1906-ban felavatott lovas szobrát, amelyet Zala György készített. A szobor a II. világháborúban helyrehozhatatlan sérüléseket szenvedett, ami maradt belőle, azt részben ellopták, részben beolvasztották a Sztálinba. Megjegyzem, hogy a lovas Andrássy komoly műértők körében elég jelentős elutasítást váltott ki. Lyka Károly, a kor vezető művészettörténésze és kritikusa 1906-ban írta: "Nem tudjuk, miért kell a bronz Andrássynak éppen lóháton ülnie, holott mindazt, amiért hírneves lett, nem lóháton végezte. Nyugodjunk meg a szobor megrendelőinek e szeszélyében és juttassuk emlékezetünkbe, hogy Velázqueznek is lovas szobrot állítottak, hol-ott ő különbet is tudott a csikósmesterségnél. Épp ennyi joggal lóhátra ültethették volna dr. Semmelweist is." Az Andrássy-szobor nagyjából a mai József Attila-szobor helyén állt.

Vissza kell állítani az 1927-ben felavatott Kossuth-szoborcsoportot, amely Horvay János alkotása, s jelenleg Dombóváron található. Tersánszky Józsi Jenő a Nyugatban a felavatás után azt írta a szoborcsoportól: "Így együtt az egész alkotás jó, hogyha megüti a közepes szobrok mértékét. Az a rezignáció, a csoportozat alakjainak mozdulatain, maga a komikumig menő egyhangúság. Síremléknek is túlzott volna." Lyka Károly a Horvay-féle szoborcsoportot egyenesen "szobrászati katasztrófának" tartotta. A Kossuth-szoborcsoport a mai Kossuth-szobor helyén állt.

Vissza kell állítani az 1932-ben felavatott, s 1990-ben a térre viszszahelyezett Nagyatádi Szabó István-szobor domborművét, ami Nagyatádi Szabó István és Bethlen István gróf 1922. február 22-i kézfogását ábrázolja - szimbolikusan e kézfogással jött létre a korszak uralkodó pártja, az Egységes Párt. Már 1990-ben sem tették vissza a szoborra, mert már akkor is teljesen érdektelen volt.

S végül vissza kell állítani Tisza István gróf 1934-ben felavatott emlékművét, amely Zala György és Orbán Antal munkája. A 17 méter magas emlékművön (ez nagyjából öt és fél emelet) Tisza ötméteres szobra mellett a mellékalakok is majd' ekkorák voltak. Az emlékmű tetején 36 m3 kőből kifaragott oroszlán trónolt - 1934-ben azonban még volt távlata a szobornak, hiszen az egykori Biarritz kávéháznak is otthont adó, a teret jelentősen leszűkítő épületet csak 1938-ban adták át. A kor műkritikusai nagyjából egyöntetűen lesújtó véleményt nyilvánítottak az emlékműről. A Tisza-szobor a mai Károlyi-szobor helyén állt.

Ha tehát komolyan vesszük az 1944-es képzőművészeti arculat visszaállításáról szóló határozatot, akkor a téren - ahol a három magyar köztársaságból éppen hármat kiáltottak ki - megszűnne a köztársaságot is szimbolizáló Károlyi-féle emlékpont; eltűnne a magyar kultúra állócsillagának, József Attilának az emlékműve; megszűnne a ma nemzeti ünnepként nyilvántartott 1956-os forradalom és a Kossuth téri tömeggyilkosság emlékezete; kiiktatódna az a Kovács Béla, akit a Kisgazda Párt főtitkáraként a szovjetek elhurcoltak, és elhurcolásának napja ma a kommunizmus áldozatainak emléknapja.

Ezzel szemben nyernénk egy, a 20. század elejét idéző lovas szobrot (miközben egyébként éppen ideje lenne Andrássy Gyulának ismét emlékművet állítani); nyernénk egy búval bélelt Kossuthot, levert hangulatú kormányával együtt; s végül nyernénk egy 17 méter magasban trónoló oroszlánt, alján Tiszával, egy napjainkra már kicsivé vált térfelületen. Mindezek alapján úgy gondolom, hogy akik erről döntöttek, azok - a politikai önhittség okán, régi szokás szerint - nem gondolkodtak, hanem határoztak.

A retroforradalmároknak szeretném felhívni a figyelmét arra, hogy egyetlen forradalom sem tudja kiiktatni az időt - azaz a történelmet. Úgy is fogalmazhatnék: a múltat nem lehet végképp eltörölni; volt, aki próbálta, és nem sikerült neki.

Ráadásul értelmes vitákat is lehetne folytatni: arról például, hogy '56 szórt Kossuth téri emlékezetét nem lehetne-e sűríteni; arról, hogy Budapesten hol lenne méltó helye egy régóta hiányzó Andrássy-szobornak; arról, hogy Károlyinak épp úgy helye lehetne a saját palotája melletti szépen ápolt parkban, s a mostani helyére nem kerülhetne-e egy, a három magyar köztársaságnak emléket állító, a kortárs képzőművészeknek is kihívást jelentő, a respublikát kifejező allegorikus alkotás. Sok mindenről lehetne tehát értelmesen vitatkozni.

Nem megerőszakolni kell a múltat, hanem együtt élni vele. Pont úgy, ahogy ezt József Attila is gondolta. A Dunánál, a rakodópart alsó kövén. Ülve.

A szerző történész.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.