Rossz a tévénk

  • 2002. október 3.

Publicisztika

Itt az ideje, hogy komoly formában elgondolkodjunk a pénzünkön működtetett köztelevízió irányítása és további sorsa felett.

n Itt az ideje, hogy komoly formában elgondolkodjunk a pénzünkön működtetett köztelevízió irányítása és további sorsa felett.

A kérdés az, hogy ki gondolkodjon el, és főként hogy minek.

A válasz egyszerű: bárki elgondolkodhat, és tök fölöslegesen fogja tenni.

Az 1996-os médiatörvény a tévéelnök megválasztását nemes és felvilágosult elképzelések szerint szabályozta. Ahhoz, hogy az intézmény első emberét meg lehessen választani, először is a parlamenti - ellenzéki és kormányzó - pártok legalább részleges konszenzusára van szükség: a tulajdonosi jogok egy részét gyakorló tévékuratóriumi elnökségben a mindenkori ellenzék egy részének is el kell fogadnia a kormányzó párt(ok) jelöltjét vagy jelöltjeit (esetleg fordítva). A pártok, illetve a nép választott képviselői képviseletében fellépő elnökségi tagok - a médiatörvény világképe szerint - kénytelenek lesznek megegyezni (legalább annyira, hogy a teljesen hülyéket, az alkalmatlanokat, a politikai kalandorokat kiszűrjék), ellenkező esetben előfordulhatna, hogy nem lesz (jó) elnöke a televíziónak - az pedig megengedhetetlen, hisz árt a tévének, árt az elnökségi tagok jó hírének, és végső soron árt az országnak is. Márpedig ez nem célja senkinek. Sőt a késztetés az ellenkezőjére olyan erős lesz e felelős férfiúkban és asszonyokban, hogy a kölcsönös tisztelet, a közjó, a szakmaiság jegyében egy időre félre tudják majd tenni egyéb konfliktusaikat.

Arra az esetre, ha a pártok képviseletében fellépő elnökségi tagok netán rossz személyt vagy személyeket választanának, a médiatörvény a következőt találta ki. A pártok döntéseit az úgynevezett civil szférának kell jóváhagynia, továbbgondolnia vagy elutasítania. Erre szolgál maga a kuratórium, amely az elnökség jelöltjét elfogadja, elutasítja, vagy - több alkalmas jelölt esetén - választ közülük. Ez (a médiatörvény világképe szerint) azért jó elgondolás, mert Magyarország az öntudatos, önszerveződésre képes és kész polgárok hazája, a pezsgő civil társadalomé, amelynek ezernyi sejtje (és a belőlük találomra kiválasztott kéttucatnyi szervezet) képes felügyelni a rábízott milliárdos közös vagyont, őrködni a tájékoztatás elfogulatlansága felett, és ellenőrizni a választott politikusokat.

Ez szuper elképzelés. Nekünk is nagyon tetszik. Már csak azt a másik Magyarországot kellene megtalálni hozzá, ahol működni bírna. (Meg kéne nézni egy kicsit balra, lent, hátha becsúszott Románia és Dél-Dobrudzsa közé.) Mert ezen, amin per pillanat élünk, sajnos nem bír.

Az elnökség tagjai az elmúlt hat év során a lehető legritkább esetben találtak konszenzusos jelöltet a közmédiumok (az MTV, a Magyar Rádió, a Duna Tv) élére. Az elnökökről rendszerint még valami nagyobb szabású háttéralku részeként sem sikerült megegyezni. Az Orbán-kormány idején a játék már egyértelműen arra ment ki, hogy az ellenzéket hogyan lehetne a procedúrából cakpakk kizárni. Az tán egyetlenegyszer sem fordult elő, hogy az elnökség több jelöltet terjesztett volna a civilek elé: túl fontos dolog ez ahhoz, hogy valóban ők válasszanak. A bizalmatlanság természetesen nem megalapozatlan: a civileknek az esetek túlnyomó többségében fogalmuk sem volt semmiről, a pályázatokról, az intézmény gazdálkodásáról, a közszolgálat mibenlétéről a legkevésbé. (A magánszférában az ilyen "tulajdonosok" előbb-utóbb börtönbe vagy koldusbotra jutnak.) Némelyek közülük hamar megtanulták azt is, hogyan kell jó ütemben és kifizetődően engedni a politikai nyomásnak.

Az eredmények közismertek. Az MTV "pénzügyei" egyetlen ismert közgazdasági jelenségre sem hasonlítanak. Az 1989 óta fölöslegesen és rosszul ráköltött közpénzből meg lehetett volna építeni a 14. metrót (Kelenföld-Békásmegyer-Bajkonur-Mir űrállomás vonalon). Nincs az az állami tulajdonú cég, amiből ennyi pénzt ilyen kis kockázattal lehetett volna magánzsebekbe lapátolni.

De ez csak a dolog egyik része. A köztévé az Orbán-kormány utolsó hónapjaiban a magyar demokrácia stabilitására leselkedő legnagyobb veszéllyé nőtte ki magát. Az, amit Mendreczky Károly irányításával a két forduló között művelt, a demokratikus államrend megdöntésére irányuló (egyszerűbben: puccs)kísérletként értékelhető. Bár Mendreczky és megbízói azóta eltűntek a színről, a lehetőség továbbra is adott. Az viszont, hogy e konstrukcióban az alkalmas személy töltse be az elnöki posztot, kizártnak tűnik. Baló Györgynek Orbán Viktor üzente meg: ne is álmodjon tévéről (ha esetleg Siklósi Beatrix támogatása nem lett volna elég egyértelmű).

Bár mindezekért túlzás lenne az 1996-os médiatörvény idealizmusát okolni, új elképzelésekre, új törvényre lenne szükség. Még akkor is, ha ehhez a törvényhez az Országgyűlés kétharmadának a beleegyezése kell. Még akkor is, ha egyáltalán nem biztos: van olyan tökéletes konstrukció, amit az önkény és a bunkóság halálos mixe ne tudna tönkrevágni.

Hisz így van ez minden törvényünkkel.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.