Rugási Gyula: Hermann Nitsch, a "vallásgylázó"

  • 1999. július 15.

Publicisztika

Hermann Nitsch - a nálunk csupán nagyon szűk közönség körében ismert - veterán osztrák akcionista igazából kezet csókolhatna Semjén Zsolt kultuszminisztériumi helyettes államtitkárnak; a jeles bürokrata ugyanis hisztérikus kirohanásaival (a vallásgyalázás vádja, a Kiscelli Múzeumban rendezett Nitsch-kiállítás azonnali bezárásának követelése, hivatali vizsgálatok elrendelése stb.) olyan ingyenreklámot csapott a "hívek érzékenységét" semmibe vevő művésznek, amilyet csak rekordösszegű médiakampánnyal lehetett volna elérni. Márpedig így áll a helyzet; az elmúlt hét valamennyi napján kíváncsi emberek raja kaptatott föl és le az óbudai domboldalon, izgatottan avagy felháborodva kommentálva a látottakat, de amint elejtett félmondatokból hallani lehetett: mindenfajta (esetleges) betiltó intézkedést valamiféle "szörnyű világ" eljövetelének előjeleként érzékelve. A botrány tehát egyre dagad, természetszerűleg politikai külsőségek közepette (akárcsak a húszas évek elejének Magyarországán: az "átkos liberalizmus" szellemét emlegetve), ám ne feledjük, a casus bellit mégiscsak olyan esemény jelenti, amely - elvileg legalábbis - a művészet kompetenciakörébe tartozik. Hogy mennyire csak "elvileg", azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Balkon című folyóirat tematikus Nitsch-számát (1998/9), valamint az említett folyóirat főszerkesztőjével, Hajdú Istvánnal készült, a Magyar Hírlap múlt szombati számában olvasható interjút nem számítva, hirtelenjében egyetlen, a vitát kísérő, valóban művészettörténeti jellegű kritikát nem tudok említeni. Az iménti aránytalanságnál azonban még meglepőbb, hogy a zajos szócsaták közepette voltaképpen nem tudjuk meg: Hermann Nitsch mily módon követi el a "vallásgyalázás" vétkét, mivel is sérti meg a hívő emberek önérzetét? Minthogy az osztrák akcionista művész elmúlt négy évtizednyi munkásságában csak felületesen tájékozódtam, a gyűlölködő hecckampányokkal, a vallás- és lelkiismeret-szabadság kérdését diktatórikus úton "megoldani" kívánó jobboldali erőpolitikával pedig torkig van az ember, jómagam elsősorban a harmadik kérdéshez szeretnék néhány megjegyzést fűzni: mi is valójában a Nitsch-kiállítás, illetve az azt kísérő felzúdulás szellemi holdudvara vagy háttere? Annál is inkább, mert a Kiscelli Múzeumban megtekinthető kiállítás jó néhány olyan problémára is ráirányítja a figyelmet, mely jóval általánosabb érvényű a modern művészet és a blaszfémia újra és újra beteljesülő nászánál.

Hermann Nitsch - a nálunk csupán nagyon szűk közönség körében ismert - veterán osztrák akcionista igazából kezet csókolhatna Semjén Zsolt kultuszminisztériumi helyettes államtitkárnak; a jeles bürokrata ugyanis hisztérikus kirohanásaival (a vallásgyalázás vádja, a Kiscelli Múzeumban rendezett Nitsch-kiállítás azonnali bezárásának követelése, hivatali vizsgálatok elrendelése stb.) olyan ingyenreklámot csapott a "hívek érzékenységét" semmibe vevő művésznek, amilyet csak rekordösszegű médiakampánnyal lehetett volna elérni. Márpedig így áll a helyzet; az elmúlt hét valamennyi napján kíváncsi emberek raja kaptatott föl és le az óbudai domboldalon, izgatottan avagy felháborodva kommentálva a látottakat, de amint elejtett félmondatokból hallani lehetett: mindenfajta (esetleges) betiltó intézkedést valamiféle "szörnyű világ" eljövetelének előjeleként érzékelve. A botrány tehát egyre dagad, természetszerűleg politikai külsőségek közepette (akárcsak a húszas évek elejének Magyarországán: az "átkos liberalizmus" szellemét emlegetve), ám ne feledjük, a casus bellit mégiscsak olyan esemény jelenti, amely - elvileg legalábbis - a művészet kompetenciakörébe tartozik. Hogy mennyire csak "elvileg", azt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a Balkon című folyóirat tematikus Nitsch-számát (1998/9), valamint az említett folyóirat főszerkesztőjével, Hajdú Istvánnal készült, a Magyar Hírlap múlt szombati számában olvasható interjút nem számítva, hirtelenjében egyetlen, a vitát kísérő, valóban művészettörténeti jellegű kritikát nem tudok említeni. Az iménti aránytalanságnál azonban még meglepőbb, hogy a zajos szócsaták közepette voltaképpen nem tudjuk meg: Hermann Nitsch mily módon követi el a "vallásgyalázás" vétkét, mivel is sérti meg a hívő emberek önérzetét? Minthogy az osztrák akcionista művész elmúlt négy évtizednyi munkásságában csak felületesen tájékozódtam, a gyűlölködő hecckampányokkal, a vallás- és lelkiismeret-szabadság kérdését diktatórikus úton "megoldani" kívánó jobboldali erőpolitikával pedig torkig van az ember, jómagam elsősorban a harmadik kérdéshez szeretnék néhány megjegyzést fűzni: mi is valójában a Nitsch-kiállítás, illetve az azt kísérő felzúdulás szellemi holdudvara vagy háttere? Annál is inkább, mert a Kiscelli Múzeumban megtekinthető kiállítás jó néhány olyan problémára is ráirányítja a figyelmet, mely jóval általánosabb érvényű a modern művészet és a blaszfémia újra és újra beteljesülő nászánál.

Miután megnéztem (a Semjén államtitkár-helyettes szerint "szakrális környezetben" megrendezett) Nitsch-kiállítást - egészen pontosan: egy a múlt esztendő nyarán az ausztriai Prinzendorfban bemutatott-eljátszott, "orgia-misztérium-színháznak" nevezett, hatnapos, monumentális performance esetlegesen kiválasztott tárgyi eszközeit, díszleteit, fotódokumentumait, valamint az eseményekről készült s a kiállításon folyamatosan vetített videofelvételeket - szigorúan magánemberként! - lényegében véve ugyanarra a véleményre jutottam, mint a már többször említett prominens kultúrpolitikus: a látvány gyomorforgatóan gusztustalan, az "orgia-misztérium-színház" alapideológiája nagyrészt okkult zagyvalék. Ha "filozófiaként" vagy "valláspótlékként" szembesülne az ember ilyesmivel, akkor - Bécstől Amszterdamig -valamelyik okkult, teozófikus jellegű könyvesbolt átlagkínálatához hasonlóan egyszerűen csak lesöpörné az asztalról; ám a színház, a performance a maga érzéki valójában egészen más, mondhatni döbbenetes élményt vált ki, s ezzel már nem olyan könnyű egyetlen kézmozdulat segítségével elbánni. Visszakanyarodva a kiállítás kínálta látványhoz: vér, vér és megint csak vér mindenütt, fehér ruhás emberekre, hatalmas vásznakra kenve; a vér mint az eleven és romolhatatlan élet hordozója, disznó- és bikatetemek kizsigerelt belsőségei között taposó-fetrengő szereplők (az inkább Walter F. Otto és Kerényi Károly, mintsem Nietzsche Dionüszoszát széttépő mainádok őrjöngése), keresztre feszített, állati vérrel, néha paradicsommal színezett nők és férfiak, úrfelmutatás a "dionüszoszi kereszt" előtt, a színházi kellékek között a római katolikus liturgiához tartozó miseruhák (a művész ugyanis katolikus - ahogy a vita résztvevői többször is erőteljesen hangsúlyozzák), valamint áldozati kelyhek. Hogyan kerülnek ezek ilyen kaotikus közelségbe egymáshoz?

Olyan motívumokról esett szó mindeddig, amelyek valamiféle szinkretikus ideológia részeit jelentik; s valóban, a Nitsch képviselte vallások fölötti vallás, a Nagy Misztérium - deklarált módon - többféle, a kereszténység történetének első évszázadait végigkísérő hellenisztikus, illetve keleti kultuszok, birodalomszerte elterjedt misztériumvallások elemeiből ötvöződik. A tavalyi prinzendorfi performance forgatókönyvét rögzítő, s az orgia-misztérium-színház "analitikus vezérmotívumának" titulált, 13 mozzanatból álló vázlat egyszerre tartalmazza a római katolikus mise alapmozzanatait, illetve Jézus Krisztus megváltó kereszthalálát és annak közvetlen előzményeit, valamint Dionüszosz, Attisz, Ozirisz stb., a meghaló és feltámadó istenségek kultuszának elemeit, az állatáldozat és a "totemlakoma" megjelenítését, végül pedig mindezen élmények közösnek vélt gyökerét, a széttépetés érzetének átélését, az "alapexcesszust". Ennek az i. u. II. századtól fogva számtalan formában nyomon követhető szinkretikus ideológiának - az Antoniusok korától a New Age-ig bezárólag a logikai váz mindig ugyanaz - a legfőbb jellemvonása az, hogy a történeti kereszténység, vagy ha tetszik: a zsidó-keresztény hagyomány ellenlábasaként lép föl, miközben megkísérli megőrizni az antik misztériumgondolatnak a kereszténység "önfeltáró" misztériumjellegével szembeni radikálisan különböző logikai formáját. Hogy Nitsch kereszténynek vallja magát -szigorúan magánügy, de állítását komolyan venni -, színtiszta ostobaság.

Mindazt, amit ebből a szinkretikus alapideológiából az orgia-misztérium-színház a felszínre hoz, nevezhetném egyfajta archaikus szenzibilitásnak is: voltaképpen számomra ez a mozzanat jelenti Nitsch (gondolat-)kísérletének legizgalmasabb (na és persze manapság már egyértelműen leggusztustalanabb) szellemi vetületét. Ami a kibelezett, föltrancsírozott bikák, disznók, libák húsából, véréből fennmaradt, az a mi számunkra jobbára csak könyvkultúra: szakrális értelemben az ótestamentumi véres áldozat, a homéroszi hekatombák, illetve egy, a körülbelül a francia forradalom idejétől fogva -ám csupán az európai kultúrában - eltünedező világtörténelmi jellegzetesség, a mindennapi élet felfoghatatlan brutalitása, ha tetszik, a vérhez való kultikus vonzódás (filmeken a mai ember mindennapi szellemi tápláléka - már megint) profán oldala avagy diabolikus oldala - ízlés szerint. Márpedig a véres áldozat bibliai, illetve Biblián kívüli elve a kereszténység születéséig majd mindennemű, az élettel kapcsolatos kultikus felfogás meghatározó mozzanata; a vér és az élet egymással konvertálható. Képes-e mai nyájas múzeumlátogató (aki férfias bátorsággal "Soros, vigyázz"-t jegyez be a kiállítási emlékkönyvbe, avagy ugyanitt Demszky főpolgármester felmenőit emlegeti!) belegondolni abba, hogy mit is jelenthetett a hekatomba, úgy száz marhának az együttes lemészárolása, vagy - kizárólag technikai értelemben - például a salamoni templomszentelés eseményénél - "bikák, tulkok és bakok" ezreinek a levágása, kizsigerelése, kicsontozása, a hús feldarabolása, elégetése, illetve megfőzése, a vér elvezetése stb.? Nos, Nitsch képesnek mutatkozott arra, hogy az iméntieket - nagyon lekicsinyítve ugyan, de - érzékelhetővé tegye. Elismerem, nehéz e kérdéshez a gyomor kiiktatásával közeledni.

Természetesen mindenfajta bibliai elvet csípőből kontráz Nitsch orgia-misztérium-színházában a vér egyetemleges kultusza, s mindenekelőtt a (stilizált?) vérivás mozzanata, vele a "dionüszoszi elvnek" nevezett - nem az antik mitológiát föltámasztó, hanem valami kortalan ösztönelvet megtestesítő - elgondolás homloktérbe állítása, illetve a "Nietzsche-hívő" Nitsch igenlő felfogása az örök visszatérés tanításával kapcsolatban. Túl ezen, a kehelybe ömlő s az onnan "felszolgált", a keresztre feszített szereplőknek felkínált vér legalább annyira egy másik, a pogány antikvitáson túli mitologémához, a Grál mítoszkörhöz is elvezet bennünket. Nitsch formai koncepciója egyébként - híven a szinkretizmus szelleméhez - tökéletesen "mitogén", s képes arra, hogy bármilyen kultúrából bármilyen kultikus elemet integráljon. (Másként fogalmazva: ez utóbbi mozzanat pedig az ugyancsak kortalan, gnosztikus típusú tudás szerves része.)

Mindamellett ahogy a disznók és a bikák "helyettesítő" áldozatai a Krisztus előtti világ szellemi szenzibilitásához vezetnek vissza bennünket - legalábbis ha megpróbáljuk híven követni a Nitsch-féle orgia-misztérium sajátos logikáját -, úgy mindenképpen áthidalhatatlan ellentmondást takar az a különféle formában deklarált igyekezet, mely szerint a prinzendorfi performance megálmodója megpróbálja "krisztianizálni", még pontosabban "katolizálni" (sic!) ezeket a szó valódi értelmében "véresen pogány" mozzanatokat. A már említett Magyar Hírlap-béli interjújában Hajdú István úgy közelíti meg az iménti kérdést, hogy a Közép-Kelet-Európában honos túlcizellált neobarokk-neoklasszicista katolicizmus "magaskultúrája" és egyfajta föld közeli "paraszti kultúra" egymásmellettiségéről beszél (felemlítve például a levágásra ítélt disznó bizonyos helyeken szokásos "megáldását"), s Nitsch - ilyenformán -ennek a robusztus, népies-parasztos katolicizmusnak lenne a képviselője. A karneváli kultúra (nyilván Bahtyin Rabelais-értelmezésének mintájára gyúrva) vagy általában véve az úgynevezett "vallásos néprajz", illetve szigorú értelemben a kereszténység egész kultúrhistóriája azt bizonyítja, hogy ezek a különféle vallási formák nem egymás mellett léteztek-léteznek, hanem egy és ugyanazon szellemi szférán belül, vagyis a közép-kelet-európai katolicizmus keretei között; miután az egyház a glóbusz legkülönbözőbb fertályain egyaránt integrálta (ha csupán megtűrve, hallgatólagosan is) a bibliai kereszténységtől tökéletesen idegen vallási, kulturális elemeket, ama felszíni máz kedvéért, amellyel a "legkeresztényibb" vagy "legkatolikusabb" ország (egyfajta statisztikai fantom) meglétét igazolni lehetett. Persze Nitsch már az ilyetén integráló hagyomány számára is sok - s ez tökéletesen érthető -, innen a botrány, a felháborodás; ám úgy tűnik, fordítva nem működik a dolog: Nitsch katolikusnak vallja magát, s talán ezért ragaszkodik oly hévvel a használaton kívüli egyházi építményekhez - mint amilyen akár a Kiscelli Múzeum, akár pedig a saját tulajdonában lévő, a klosterneuburgi apátságtól megvásárolt prinzendorfi kastély. Igaz, annak eldöntése, hogy mennyire kóser egyházfi a nagy orgia-misztérium kiötlője, illetve mennyire nem az, függ a helytől (az osztrák katolikus egyház mindmáig még elmulasztotta kiátkozni megtévedt gyermekét), valamint a politikai széljárástól (a közfelháborodásnak vélhetőleg nagyon "jót tett" az elmúlt hetek-hónapok során a kisegyházak, szekták, liberalizmus stb. ellen indított hecckampány). Valószínűleg nem tévedek nagyot, ha azt gondolom, hogy a Nitsch-kiállítás ürügyén kirobbant, az avantgárd művészet kompetenciakörén messze túlgyűrűző, szokatlan skandalumot nem elsősorban a kereszténységben megtestesülő "örök értékek" védelme motiválta.

A dionüszoszi taposókádak, a székek, amelyek a rituális kasztráció kellékei (!), a bikazsigerelő állványok, a legkülönbözőbb formájú keresztek, együtt a már említett miseruhákkal és áldozókelyhekkel - a vallási motívumok olyan tarkabarka elegyét jelentik, amely a kereszténység kezdeti évszázadainak forrongó szellemi hátterét - és hadd tegyem hozzá: szellemi káoszát - idézi fel, például az úgynevezett gnosztikus gemmákon megjelenő "megfeszített Dionüszosz" (nem nietzschei találmány!) képét. Ebben a tekintetben a modernitás mindig csak az antikvitás epigonja maradhat. De nem csupán ebben a tekintetben. Mindaz, ami a kezdet kavargó, forrongó periódusára jellemző, vagyis hogy a nyugati egyház- és kultúrtörténeti hagyományban hamar kialakul egy olyasfajta művészeti kánon, amelyet elsősorban a II-IV. század között született apokrif iratok inspiráltak -s amelyet talán "apokrif művészeti corpus"-nak lehetne nevezni -,a későbbiek folyamán is érvényes; az európai művészettörténetben ez az eredendően is eklektikus, valamint szinkretikus szimbólumtár egészen a múlt századig őrzi a maga meghatározó szerepét. S ahogy említettem, a szinkretizmus - különösen e század utolsó évtizedeiben - ennek a "kánonnak" is elsődleges éltető elegye. Nitsch szélsőséges szinkretizmusa nem áll távol ettől a szellemi háttértől. Ugyanakkor pedig, s ezt is mindenképpen meg kell említenem, a tavalyi performance műfaját jelző "orgia-misztérium-színház" elnevezésben tetten érhető egy másik, a szenzibilitás már említett kérdésén túlívelő archaikus reflex is, hiszen e három szó - orgia, misztérium és színház - (tetszik, nem tetszik!) mind "kultikus", mind pedig kultúrtörténeti értelemben a legszorosabban együvé tartozik. Más kérdés, hogy ez a bombasztikus, operettbe hajló wagneriáda egyszerre próbálja meg imitálni a görög tragédia kialakulását sejtető kultikus eseményeket, valamint a középkori misztériumjátékoknak főleg az evangéliumi passiójeleneteket kiszínező mozzanatait, ami - nem kell mondanom - logikai abszurdum.

Összességében úgy vélem, Nitsch művészetét - akarva-akaratlanul is - a blaszfémia szelleme inspirálja, legalábbis a szó újszövetségi értelmében. Ahogy a Máté evangéliuma 15,19-ben olvasható: a káromlások (blaszfémiai) a szívből (ek tész kardiasz) származnak; tehát nem okvetlenül tudatos rosszindulat, "előre megfontolt vallásgyalázó szándék" motiválja őket, mint ahogyan - az egyházon belüli -farizeus típusú (Isten)káromlást sem. Éppen ezért jámbor ostobaságra vall az a szándék, amely -úgymond - "betiltani" igyekszik. És még valami. Az idézett Máté szöveghelyen a "káromlások" kifejezés közvetlenül a "hamis tanúságok" (pszeudomartüriai) megjelölés után következik; azt hiszem, a blaszfémia természetéről mi sem tanúskodik ékesebben, mint éppen a "hamis" vagy "hazug tanúságtétel". A tanúságtevő - megint csak nem okvetlenül "szándékosan" - olyasmit tár a világ elé, ami gyökereiben és eredendően nem igaz. A "világnak" pedig - ha képes egyáltalán belegondolni mindebbe - joga van fölháborodni, sőt ha "igaz tanúságtevő", akkor kötelessége is. De csak akkor. Minden egyéb esetben a "vallásgyalázó Nitschet" betiltani igyekvők kórusa - finoman szólva -hamis hangokat hallat. Amíg az úgynevezett "igazi tanúságtevők" a hatalom és a pénz szemérmetlen akarásával vannak elfoglalva, addig jobb, ha hallgatnak.

Végezetül hadd tegyem még hozzá: mindarról, ami nálunk folyik, ráadásul egy kiállítás ürügyén folyik, Hermann Nitsch - aki szerény megítélésem szerint kissé zavaros fejű gondolkodó, ám azt, hogy a művészete mit ér, hozzáértés híján nem merészkedem megítélni - az égvilágon semmit sem tehet. Mindamellett jobban teszi, ha elkerüli ezt az országot. Minden egyébről majd gondoskodnak "az igazi tanúságtevők"; csak éljük túl valahogy.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.