Kárpáti Judit

Szerelem és politika

Tánczos Gábor alig ismert pedagógusi munkássága

Publicisztika

„Ötvenegy éves korában tragikus hirtelenséggel elhunyt Tánczos Gábor, az Országos Pedagógiai Intézet munkatársa, a Győrffy kollégium volt tagja, ismert publicista. A pedagógián kívül behatóan foglalkozott a NÉKOSZ történetével és a romániai magyar kultúrával.”

 

A Nagyváradi Állami Színház debreceni vendégjátéka és Gennagyij Lejbutyin szovjet műfordító kitüntetése közé ékelődő rövid hír az Új Tükör 1979. december 16-i számában, fekete keretben.

*

Mit tudhatott az egykori olvasó, mi tudhat a ma embere Tánczos Gáborról?

Hogy alakítója volt az 1956-os forradalom eseményeinek; a budapesti értelmiség emblematikus és történelmi szereppel bíró vitakörének, a Petőfi Körnek a titkáraként nevéhez fűződik a nevezetes, június végi, hajnalba nyúló sajtóvita, melyen majd’ hétezren vettek részt és követelték a sajtószabadság helyreállítását. Hogy végig aktívan részt vett az őszi eseményekben és a politikai életben. Ott volt az október 23-i tüntetésen, egyszerre támogatta és bírálta Nagy Imrét, aztán a forradalom leverésekor vele együtt keresett menedéket a jugoszláv követségen. Innen hurcolták a szovjetek a romániai Snagovba, ahol aztán letartóztatták, a népbírósági tanács 15 év börtönre ítélte. Amnesztiával szabadult, 1962-ben. Ezután évekig csak egy gimnázium esti tagozatán taníthatott irodalmat, majd az Országos Pedagógiai Intézet munkatársaként kutatott, neves folyóiratokban jelentek meg írásai. Élete utolsó éveiben egyre inkább foglalkoztatta a cigányok, a határon túl élő magyarok sorsa.

Sommás, „elejenincs” életrajz ez, szándékosan elnagyolt színekkel, pályaívekkel. Önmaga által rövidre szabott életének minden egyes részlete egyenként is jelentős figyelmet kívánna, az internet sajtóarchívumában ma is fellelhető publicisztikái, a róla megjelent Tán­czos Gábor-emlékkönyv, mások írásai nagyításban mutatják, miért érdemes emlegetni őt.

Ám van egy arcél, amit kevesen láttak.

Kivételes látószög, ahonnan csupán néhányan figyelhették meg, és ha valaki csak most találkozik vele, legyen akkor ezen a hangsúly. Életének olyan darabkáján, amely fiaskója lehetett volna sorsának, s talán első ránézésre volt is; félmondat két fontosabb között, de amely mégis változhat utólag legnagyobb hatású szerepévé.

Néhány évig egy gimnázium esti tagozatán irodalmat tanított.

Voltak tanítványai.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.